Mystisk puls


Brian Andersen
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg har et kæmpe problem. Måske nogen kan svare mig?

Jeg både løber og cykler. Men min puls er vidt forskellige. Jeg kan løbe og have det godt med en puls på 160-165. Samtidig, så kan jeg blive forpustet på cykel med en puls på 150? Hvorfor denne variation?

Det skal siges, at jeg har et bmi på 30-31. Er 36 år og regner med en teoretisk max. puls på 182 - 184. Jeg har næsten altid kørt på cykel og er begyndt at løbe for ca. 5 måneder siden.

En anden ting der undrer mig er, at hvis jeg f.eks. interval træner med løb, så kan jeg stå fuldstændig forpustet med en puls på 155. Uden mulighed for overhovedet at kunne sige et ord. Det undrer mig, da jeg jo kan løbe med en puls på 160-165!

Er der nogen der kan give mig en forklaring?

/Brian

Link to comment
Share on other sites

Det andet du skriver undrer også mig. Jeg oplever jævnligt (når jeg altså får trænet :blush: ) at jeg kan føle mig virkelig presset, og når jeg så kigger på mit pulsur er pulsen langt under det, jeg normalt finder behageligt at løbe ved. Det kunne være interessant om nogen herinde havde en forklaring på hvorfor det sker.

Jeg er i øvrigt normalvægtig, hvis det gør nogen forskel.

Link to comment
Share on other sites

Ville det ikke nærmere være modsat? Altså, at man ikke følte sig nær så presset som man var?

Jo, jeg læste dit svar forkert, altså omvendt :blush:

Men, det Brian skrev kunne godt minde om det.

Hej alle.

Jeg har et kæmpe problem. Måske nogen kan svare mig?

Jeg både løber og cykler. Men min puls er vidt forskellige. Jeg kan løbe og have det godt med en puls på 160-165. Samtidig, så kan jeg blive forpustet på cykel med en puls på 150? Hvorfor denne variation?

Det skal siges, at jeg har et bmi på 30-31. Er 36 år og regner med en teoretisk max. puls på 182 - 184. Jeg har næsten altid kørt på cykel og er begyndt at løbe for ca. 5 måneder siden.

En anden ting der undrer mig er, at hvis jeg f.eks. interval træner med løb, så kan jeg stå fuldstændig forpustet med en puls på 155. Uden mulighed for overhovedet at kunne sige et ord. Det undrer mig, da jeg jo kan løbe med en puls på 160-165!

Er der nogen der kan give mig en forklaring?

/Brian

Det er bare stadigvæk sært at han bliver forpustet ved 150 puls ved cykling.

Ellers har han astma ligesom os andre og det viser sig bare forskellige tidspunkter LOOOL(bare en joke)

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg læste dit svar forkert, altså omvendt :blush:

Men, det Brian skrev kunne godt minde om det.

Det er bare stadigvæk sært at han bliver forpustet ved 150 puls ved cykling.

Ellers har han astma ligesom os andre og det viser sig bare forskellige tidspunkter LOOOL(bare en joke)

Det er længere nede. :smile:

Hej alle.

Jeg har et kæmpe problem. Måske nogen kan svare mig?

Jeg både løber og cykler. Men min puls er vidt forskellige. Jeg kan løbe og have det godt med en puls på 160-165. Samtidig, så kan jeg blive forpustet på cykel med en puls på 150? Hvorfor denne variation?

Det skal siges, at jeg har et bmi på 30-31. Er 36 år og regner med en teoretisk max. puls på 182 - 184. Jeg har næsten altid kørt på cykel og er begyndt at løbe for ca. 5 måneder siden.

En anden ting der undrer mig er, at hvis jeg f.eks. interval træner med løb, så kan jeg stå fuldstændig forpustet med en puls på 155. Uden mulighed for overhovedet at kunne sige et ord. Det undrer mig, da jeg jo kan løbe med en puls på 160-165!

Er der nogen der kan give mig en forklaring?

/Brian

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen.

Tak for Jeres indlæg.

I går da jeg var ude at cykeltræne oplevede jeg, at min vejrtrækning blev besværet, hvis jeg gik op i gear og ned i omdrejninger. Min puls var 150 - 155. Gik jeg ned i gear og op i omdrejninger blev min vejrtrækning lettere, men pulsen var stadigvæk i det samme område.

Måske det også det, jeg oplever når jeg intervaltræning løb, hvis man tænker sig, at når jeg løber stærkt, så er det det samme som at gå op i gear? Tænker.... Når jeg sætter "tung" belastning på, så får musklerne ikke nok ilt? Tænker også.... ville hjerte rytmen så ik' også stige???

Kan det være noget med Aerob (musklerne får ilt) og anarob (musklerne får ikke ilt) træning at gøre???

/Brian

Link to comment
Share on other sites

Kan det være noget med Aerob (musklerne får ilt) og anarob (musklerne får ikke ilt) træning at gøre???

/Brian

Jeg tror du er inde på det rigtige her. Hvis du cykler med en lav pedalfrekvens, og presser dine muskler til over din aerobe kapacitet, kan du nemt komme til at følge dig forpustet, uden at din puls er højere end normalt. Du vil sandsynligvis også mærke at laktatkoncentrationen bliver højere, og du "syre til" som man siger :smile:

Jeg oplever selv det samme, når jeg løber op af bakker. Man føler sig helt forpustet, selv om pulsen ikke er nævneværdig højere. Jeg er selv en tung løber på 95kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du er inde på det rigtige her. Hvis du cykler med en lav pedalfrekvens, og presser dine muskler til over din aerobe kapacitet, kan du nemt komme til at følge dig forpustet, uden at din puls er højere end normalt. Du vil sandsynligvis også mærke at laktatkoncentrationen bliver højere, og du "syre til" som man siger :smile:

Interessant! Tusind tak for dit svar.

Jeg har en rimelig hvilepuls på 45 - 50 slag efter 10 min. liggende stille i sengen/sofaen. Fortæller det noget om min Anaroebe (uden ilt) kondition? Eller fortæller det kun noget om min Aerobe (med ilt) kondition?

Kan jeg specifikt træne med eksempelvis tunge gear på cyklen, hård bakke- eller intervaltræning når jeg løber, for at flytte min Anaroebe grænse? Min tærskel er ikke særlig stor i disse udfordringer! Der skal virkelig flyttes grænser for mit vedkomne... Jeg håber at det kan lade sig gøre!!!

Er der nogen der kender til et godt træningsprogram hvad angår Anaroeb træning på cykel og løb?

/Brian

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Tusind tak for dit svar.

Jeg har en rimelig hvilepuls på 45 - 50 slag efter 10 min. liggende stille i sengen/sofaen. Fortæller det noget om min Anaroebe (uden ilt) kondition? Eller fortæller det kun noget om min Aerobe (med ilt) kondition?

Kan jeg specifikt træne med eksempelvis tunge gear på cyklen, hård bakke- eller intervaltræning når jeg løber, for at flytte min Anaroebe grænse? Min tærskel er ikke særlig stor i disse udfordringer! Der skal virkelig flyttes grænser for mit vedkomne... Jeg håber at det kan lade sig gøre!!!

Er der nogen der kender til et godt træningsprogram hvad angår Anaroeb træning på cykel og løb?

/Brian

Jeg skal lige først rette mig selv fra tidligere indlæg, for det er lidt noget sludder :smile:

Hvis du træner over din aerobe kapacitet, vil din puls stige fordi du ikke kan får nok ilt, og du går død. Hvis du træner over din anaerobe kapacitet, sker der en ophobning af laktat og du går død, uden at din puls stiger. Når du laver anaerob træning, sker der en spalning af glykogen (uden ilt), som producere affaldsstoffer i form af laktat. Overstiger du din anaroebe kapacitet, producere du for meget laktat, plus du ikke producere nok ATP, og du går død.

Grunden til du føler dig forpustet er fordi der opstår en iltgæld. Du kan ikke lave udelukkende enten anaerob træning, eller modsat. Så når du træner over din anaerobe kapacitet over længere tid, skal dine muskler stadig bruge masser af ilt. Hvis du f.eks. op af en bakke skal bruge 10l ilt, men du kun får 7l, har du en gæld på 3l, som du vil komme til at mærke. Dine muskler bliver udmattet anaerob, men du er stadig i iltgæld, og du bliver forpustet, selv om din puls ikke er op imod max endnu.

Du kan træne din anaerobe kapacitet ved kortere intevaller. Jo kortere intevaller jo højere end procentdel kommer fra anaerobe processer. 100m sprint er næsten udelukkene anaerob, hvorimod 500m er nærmere 50/50.

Jeg skal lige til sidst huske at nævne, at jeg er hjemmelært som jeg kalder det, så hvis en højere uddannet ser noget volapyk, skal de være yderst velkommen til at dunke mig i hovedet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1! Lad os holde det simpelt!!

Din puls er indikator på din aerobe energiomsætning og ikke mere. Din lavere puls i cykling skyldes gerne at pulsen er lavere ved cykling end ved løb, selv når intensiteten i absolut forstand er ens. Derudover er de færreste almindelige mennesker i stand til at yde den samme indsats på en cykel som når de løber. Begge disse faktorer gør at pulsen er lavere i cykling sammenlignet med løb. Årsagen til at man bliver forpustet er ændringer i blodets indhold af kuldioxid (langt fra den eneste årsag) giver en øget trang til vejrtrækning. Laktat har ikke nogen direkte effekt i denne sammenhæng.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1! Lad os holde det simpelt!!

Din puls er indikator på din aerobe energiomsætning og ikke mere. Din lavere puls i cykling skyldes gerne at pulsen er lavere ved cykling end ved løb, selv når intensiteten i absolut forstand er ens. Derudover er de færreste almindelige mennesker i stand til at yde den samme indsats på en cykel som når de løber. Begge disse faktorer gør at pulsen er lavere i cykling sammenlignet med løb. Årsagen til at man bliver forpustet er ændringer i blodets indhold af kuldioxid (langt fra den eneste årsag) giver en øget trang til vejrtrækning. Laktat har ikke nogen direkte effekt i denne sammenhæng.

Mvh Andreas

Hej Andreas.

Tak for dit svar.

Kan du forklare mig - måske du allerede har gjort det? - hvorfor jeg med let belastning på cyklen kører fint med en puls på over 150, men jeg med hård belastning ikke kan trække vejret i nøjagtigt samme pulsområde...? Det er mig en gåde at forstå *s*.

Og, kan det trænes...?

/Brian

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas.

Tak for dit svar.

Kan du forklare mig - måske du allerede har gjort det? - hvorfor jeg med let belastning på cyklen kører fint med en puls på over 150, men jeg med hård belastning ikke kan trække vejret i nøjagtigt samme pulsområde...? Det er mig en gåde at forstå *s*.

Og, kan det trænes...?

/Brian

Din vejrtrækning bliver typisk meget anstrengt når du cykler med meget høj belastning. Er din vejrtræning hæmmet (her pga spændt muskulatur der hæmmer lungers bevægelse) vil du ikke kunne yde samme indsats aerobt. Dette leder til den øgede mængde co2 i blodet osv. Træning vil bevirke at du bedre kan slappe af i den del af din muskulatur du ikke behøver til arbejdet. Dette vil lede til bedre vejrtrækning. En anden effekt af træning er også at dine muskler bliver bedre til at udnytte ilten fra dit blod og producerer mindre co2. Dette bevirker så at dit behov for luft bliver lidt mindre på den samme belastning!

Håber det besvarer dit spørgsmål

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas.

Tak for dit svar endnu engang.

Det lyder plausibelt det med spændinger kan give vejrtrækningsproblemer. Jeg kører på en cykel der ikke er helt optimalt indstillet - fejlkøb )o: Jeg har sat sadlen lidt op, da jeg fik ondt i knæene og det ser umiddelbart ud til at give lidt fart/bedre vejrtrækning. Når jeg sidder ned bruger jeg en del energi på at holde mig på sadlen. Den tipper lidt nedad, så jeg glider af sadlen. Skal have sadlen i vatter (o: Det tror jeg giver spændinger i begge hænder, fordi jeg skal holde godt fast i styret. Det forplanter sig nok til mine skuldre som bliver løftet op, stive og immobile.

Jeg kører heller ikke med Look klamper, men med SPD. Måske den mindre kontaktflade/klampe bevirker at jeg skal bruge mere energi?

Jeg har lidt at tænke over i min træning de kommende måneder. Jeg vil helt sikkert langsomt begynde at sætte min kadance ned og gearingen op. Jeg må bare bide i det sure æble.

/Brian

Link to comment
Share on other sites

Det lyder plausibelt det med spændinger kan give vejrtrækningsproblemer. Jeg kører på en cykel der ikke er helt optimalt indstillet - fejlkøb )o: Jeg har sat sadlen lidt op, da jeg fik ondt i knæene og det ser umiddelbart ud til at give lidt fart/bedre vejrtrækning. Når jeg sidder ned bruger jeg en del energi på at holde mig på sadlen. Den tipper lidt nedad, så jeg glider af sadlen. Skal have sadlen i vatter (o: Det tror jeg giver spændinger i begge hænder, fordi jeg skal holde godt fast i styret. Det forplanter sig nok til mine skuldre som bliver løftet op, stive og immobile.

Jeg kører heller ikke med Look klamper, men med SPD. Måske den mindre kontaktflade/klampe bevirker at jeg skal bruge mere energi?

Først og fremmest vil jeg anbefale dig at få fikset indstillingen af din cykel. Jeg har selv haft problemer med knæ og ryg, da min racer ikke var optimalt indstillet. Det betyder utroligt meget, at cyklen passer til dig - både ift. begrænsning af skadesrisiko, men også med henblik på ydeevne. Især saddel- og styrhøjde er vigtige at finde den korrekte indstilling af. Et styr, der er for smalt, kan desuden give problemer med vejrtrækningen, da brystkassen "klemmes sammen".

Mht. klamperne, så betyder størrelsen af kontaktfladen ikke det store, så længe skoens bund har en god stivhed. Hvis du alligevel overvejer at skifte til racer-klamper, så kan Speedplay varmt anbefales. De har fri float, hvilket har afhjulpet mangt et knæproblem :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke ordentlig forstået forklaringen på, hvad der sker når man har en lav puls, men man føler anstrengelse - fx under løb. Er der nogen der gider bruge tid på at uddybe? :smile:

Jeg har et eksempel fra min løbetur i dag, hvor jeg løb i intervaller á 5 min (omkring 10 km/t) alterneret med at gå i intervaller á 2 min (ca. 6½ km/t). Jeg har ikke løbet jævnligt siden februar/marts, og min form er pt. i det hele taget ikke særligt god.

post-24795-025156400 1284216778_thumb.jp

Umiddelbart synes jeg ikke det ser normalt ud, og min subjektive oplevelse af pulsen gør at jeg ikke tror der er tale om målefejl. Er der en god fysiologisk grund, eller bør jeg få tjekket mit hjerte?

- håber det er ok jeg lige bruger din tråd, Brian. :smile:

Link to comment
Share on other sites

På Polar kan man trække pulstallene ud på listeform og hvis de ændrer sig meget hurtigt, så er det oplagt målefejl.

Kan man det på Garmin (det ligner en Garmin-kurve)? Eller kan man måske få den til ikke at rette graferne ud men tage alle ujævnheder med?

Jeg har læst at din puls føles lavere, men ville man ikke være utilpas hvis pulsen pludselig dykker 70 slag?

Lige ved første øjekast synes jeg at det ligner målefejl men indrømmer at jeg ikke er skarp på Garmin-kurver :blush:

Link to comment
Share on other sites

På Polar kan man trække pulstallene ud på listeform og hvis de ændrer sig meget hurtigt, så er det oplagt målefejl.

Kan man det på Garmin (det ligner en Garmin-kurve)? Eller kan man måske få den til ikke at rette graferne ud men tage alle ujævnheder med?

Jeg har læst at din puls føles lavere, men ville man ikke være utilpas hvis pulsen pludselig dykker 70 slag?

Lige ved første øjekast synes jeg at det ligner målefejl men indrømmer at jeg ikke er skarp på Garmin-kurver :blush:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået hvad du spørger om. :blush:

Jeg har ikke kunnet finde en måde at trække tallene ud på listeform - det nærmeste jeg kommer er gennemsnit for de enkelte laps.

Du har ret, det er en Garmin kurve. Og det er sådan den ser ud, med de ujævnheder der nu er. Hvis jeg "smoother" den bliver den sådan her:

post-24795-001187700 1284229792_thumb.jp

Du har nok ret i at de der skarpe korte dyk er målefejl - men det jeg mener er, at jeg tvivler på at den nedadgående tendens i sidste halvdel af træningspasset er. Hvis det giver mening?

Jeg skal måske lige tilføje at de sidste 3-4 minutters løb (passets hurtigste) er på vej ned ad bakke. Det undrer mig derfor ikke at pulsen er lavere end de andre løbepas, men det undrer mig meget at den ikke ligger omkring 140-150, hvilket jeg normalt ville forvente.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved slet om Garmin kan, jeg mente at trække tallene up på listeform som her

post-1580-051696600 1284232609_thumb.gif

Pulstallet i 9:05 og 9:10 er tydelige fejl, da de adskiller sig markant fra resten. Passerer jeg et trådløst netværk eller andet, kan fejlene optræde over væsentligt længere tid.

Men pyt, det er så ikke det der var problemet.

Jeg kender ikke Garmin - hvis der kommer mange af den slags små udfald f. eks. ved dårlig kontakt ved pulsbæltet, kan den så finde på at tage et gennemsnit som så i dit tilfælde falder f. eks. hvis pulsbæltet glider ned eller tørrer ud?

Ellers har jeg nok ikke andre gæt, tror jeg.

På cykel falder pulsen når man går sukkerkold men det er mest evnen til at komme op i puls, da ydeevnen også er forringet nogenlunde tilsvarende som de pulsslag der mangler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ved ikke om man kan få sådan en liste ud i Garmin - jeg har ikke fundet ud af hvordan i hvert fald.

De der udsving synes jeg ellers godt man kan se grafisk, og det er egentlig heller ikke dem jeg er bekymret om. Det er mere den der lave puls....

Pulsbæltet har helt sikkert ikke fået tørre kontaktpunkter, og det sidder fast under min sports-bh, så det burde ikke kunne rykke sig. I øvrigt pensionerede jeg mit gamle polar, fordi jeg syntes det svingede alt for meget i pulsen - ved det lykkedes det mig aldrig at få uploaded data, så der havde jeg kun de observationer jeg gjorde undervejs samt max og snit.

Det er et godt spørgsmål om der kan være forstyrrelser af længere varighed - jeg vil lige prøve at lægge mærke til om det konsekvent er de samme steder det sker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share