Svømning og Astma


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Jeg overvejer at deltage i et ½ ironman.

Så jeg tog i svømmhallen i fredags hvor jeg meget til min overraskelse blev meget forpustet efter 50 meter.'

Jeg svømmet i ca en halv time.

Jeg er overvægtig, men jeg træner meget mellem 14 og 21 timer om ugen spinning og styrketræning, regnet med jeg var i ok form.

Jeg har deltaget i Berlin Maraton 2009 og har trænet ca. 3 timer om ugen i 5 år.

Jeg fik astma for ca et år siden og tager symbicort(forbyggende og anfalds medicin) morgen og aften plus ved behov op til 6 gange om dagen samlet.

Jeg tog ikke Astma medicin inden svømning.

Nogle der ved om svømning er ekstra hårdt for lungerne når man har Astma?

Resten af dagen hostet jeg en del og det smagte af blod.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg ikke tro at svømning i sig selv skulle være specielt slemt, men jeg har hørt at klor godt kan være et problem. Måske er det en irritant for dig? Mit forslag vil være at prøve igen, men at tage et par pust anfaldsmedicin inden, og se om det gør en forskel.

Jeg har ikke selv problemer med min astma, når jeg svømmer.

Link to comment
Share on other sites

Nej det tror jeg ikke, det er ved at være mange år siden jeg svømmet sidst.

Der er godt nok langt op til 1,9 km når jeg bliver træt efter 50 meter LOL

Det tror jeg, du er meget langt fra den eneste der har tænkt :smile:

Det gode er jo, at din iltoptagelse (går jeg ud fra) er gangske fin, så det er "kun" teknikken der mangler. Jeg vil næsten sætte en plovmand på, at du med den rette teknik-træning hurtigt kan komme op at svømme konstant crawl.

Hvad med at melde dig ind i en triathlon-klub?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg, du er meget langt fra den eneste der har tænkt :smile:

Det gode er jo, at din iltoptagelse (går jeg ud fra) er gangske fin, så det er "kun" teknikken der mangler. Jeg vil næsten sætte en plovmand på, at du med den rette teknik-træning hurtigt kan komme op at svømme konstant crawl.

Hvad med at melde dig ind i en triathlon-klub?

Ja min iltoptagelse burde være ok.

Jeg forsøgte at svømme langsommere, men det syntes jeg ikke rigtigt at jeg kunne.

En veninde som har været elite svømmere og træner har tilbudt at hjælpe med teknik træning, men lige nu er der direkte pinligt, så jeg venter lidt inden jeg får hende til at hjælpe mig.

Jeg har tænke på at melde mig ind i en Triathlon klub, men jeg har en skade i hælen lige nu(har haft den i næsten et år) så jeg kan ikke løbe og som vejret er lige nu er det ikke til at cykle ude, så jeg hade tænkt mig at vente er par måneder før jeg melder mig ind.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

En veninde som har været elite svømmere og træner har tilbude af hjælpe med teknik træning, men lige nu er der direkte pinligt, så jeg venter lidt inden jeg får hende til at hjælpe mig.

Pjat med dig. Jeg lærte ikke at svømme i skolen og har de efterfølgende 25år holdt mig fra svømmevand og har først kastet mig over det nu. Hvis generte mig har kunnet leve med at plaske håbløst rundt iført diverse flydehjælpemidler, så kan du sq også bede om hjælp.

AFGANG :superman:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Pjat med dig. Jeg lærte ikke at svømme i skolen og har de efterfølgende 25år holdt mig fra svømmevand og har først kastet mig over det nu. Hvis generte mig har kunnet leve med at plaske håbløst rundt iført diverse flydehjælpemidler, så kan du sq også bede om hjælp.

AFGANG :superman:

Pr. mine egne erfaringer:

Svømning og astma har ikke rigtig noget med hinanden at gøre. (selvfølgelig hvis du presser dig rigtig meget kommer der udbrud, men det gør der jo altid når man presser lungekapaciteten meget).

Udover det, så bliver du hurtigt mere udholdende(Gjorde jeg ihvertfald). Så længe man er konsistent og ikke bare giver op.

Mine erfaringer er dog fra havvand, hvorfor der kan være svømmehal-variabler jeg ikke kender til. :)

Link to comment
Share on other sites

Pjat med dig. Jeg lærte ikke at svømme i skolen og har de efterfølgende 25år holdt mig fra svømmevand og har først kastet mig over det nu. Hvis generte mig har kunnet leve med at plaske håbløst rundt iført diverse flydehjælpemidler, så kan du sq også bede om hjælp.

AFGANG :superman:

Det var så galt at livredderen kom hen og hørt om jeg var ok:laugh:

Jeg tror også jeg skal prøve med nogle flydehjælpemidler.

He he hun tilbød flere gang i går at hun gerne ville hjælpe, så det er slet ikke nødvendigt at bede om hjælp:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænke på at melde mig ind i en Triathlon klub, men jeg har en skade i hælen lige nu(har haft den i næsten et år) så jeg kan ikke løbe og som vejret er lige nu er det ikke til at cykle ude, så jeg hade tænkt mig at vente er par måneder før jeg melder mig ind.

Der er mange tri-medlemmer, som kun deltager i svømmetræningen, og så selv træner cykling og løb uden om klubbens træninger. Så du kan sagtens melde dig ind nu. :smile: Selv om du selvfølgelig ikke får nær så meget ud af kontingentet, så lyder det da til at det kunne være en fordel for dig at få noget struktur på din svømning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kikket en del på 1900Tri's side, men jeg venter lidt det er sku for pinligt lige nu.

God ide bare at deltage i svømningen, selv om det er lidt dyrt 1.900 kr om året.

Jeg har læst lidt om Astma og svømmning i weekenden.

Det ser ud som der er en meget stor den af svømmere som får astma 68% LINK det er godt nok vildt, det må næsten være noget som provokerer Astma ved svømning.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Den asthma som svømmere får er næsten altid anstrengelses udløst asthma. Man kan dog overvej om årsagen til at mange svømmere har asthma har nogetmed luften at gøre eller om astmatikere bedre kan klarer svømning da luften her er varm og fugtig. Selv tror jeg nu mest på det sidste, men mener samtidig også at klordampene har en dårlig indvirkning på luftvejene.

Til trådstarter. Hvis din veninde har erfaring med at undervise i svømning så er der kun en ting at gøre og det er at du tager dig sammen og får hendes hjælp NU!

Hvis hun ikke har erfaring med at undervise i svømning er det pronto ned til din lokale svømmeklub og finde et hold eller en kompetent træner!

Dårlig teknik er en dræber i svømning og man kan ikke træne det for meget.

Ud fra de ting du skriver lyder det på mig som om du virkelig mangler flydeevne, balance i vandet samt at indpasse din vejrtrækning. De 3 ting er essentielle for al svømning og SKAL læres og mesteres for at blive en god svømmer!

Så tag dig sammen, vær en mand og bed om hjælp uanset hvor pinlig du synes det er! OG HOLD DIG VÆK FRAFLYDEREDSKABER! De lærer dig ikke at svømme og skal kun bruges til træning af specifikke ting i svømningen og aldrig som middel til at man kan svømme!

Lige baggrund for denne lange smøre med lidt verbale smæk. Er selv tidligere elitesvømmer, har undervist i svømning siden '03 fra børn til voksne og fra folk der intet har kunne i vandet til triatleter der har været på hawaii til VM i ironman og svømmere på eliteplan.

Hilsen Johnas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har jeg været i svømmehallen igen.

Nu med astma spray og et vægttab på 10 kg.

Det gik meget bedre, jeg svømmet 900 eller 1.000 m med pause efter 100 m(en gang 150 m).

Jeg var stadig noget forpustet efter hver 100 m, me slet ikke så meget som sidst.

Så er det bare teknik og træning der skal til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share