SVB - På vej tilbage til vægtløftning


SVB
 Share

Recommended Posts

Dagens styrketræning med en klassekammerat så således ud:

Squat:

5x60

5x80

5x90

5x95

5x100

5x100

Military press

5x40

5x45

5x50

3x52,5

Chin-ups (trapper)

1-2-3-4-5

1-2-3-4

1-2-3

Bænk press

5x60

5x70

5x80

5x85

5x90

Udemærket træning, dog blev det til en del mere snak end hvad godt er! :smile: Men sådan går det når man træner 2. On a side note, kan jeg nævne at jeg endelig har fået afleveret min mountainbike ved cykelmekanikeren, så nu sku der være mulighed for snart at komme ud og se til skoven igen. Det kan ikke blive andet end great! :4thumbup:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

I dag stod på masser af teknik træning med kettlebell, fokus blev lagt på jerk og snatch. derudover blev det til en hurtig lille WOD til sidst:

6 by 40 - 16 kg kettlebell

5 1-bens dødløft

5 Hang squat clean

5 Push press

10 High pulls

15 Box jumps

6 runder - 3 til hver side

Tid: 8min 44sek

Super lækker lille WOD, originalt hedder den 5 by 40, jeg rettede den dog lige lidt til for at den passede mig...

Link to comment
Share on other sites

Så blev der trænet med kettlebells igen i dag. Jeg stod og 5.55 og begyndte træningen 6.15 med kun en håndfuld nødder og rosiner i maven. Jeg kan generelt godt lide at træne tidligt, men jeg vil dog gerne lige have minimum 45 min fra jeg står op til træningsstart, sådan kunne det desværre bare ikke blive idag!

Jeg havde planer om at ville se hvor mange snatch det kunne blive til med 24 kg's kuglen, med dagsformen i tanke gik dog hurtigt fra dette igen... I stedet blev det til nogle descenderende stiger:

2x6-5-4-3-2-1

2x6-5-4-3-2-1

2x4-3-2-1

I alt 104 snatches

Planen var egentligt at jeg også ville have lavet en smule jerk, tiden løb dog fra mig.

Desuden blev det til ca 1 times flag football efter skole, det er sku god gas! :)

Link to comment
Share on other sites

13/5

De 6 første timer i skolen var sat af til fysologi, da vi skulle prøve kræfter med forskellige indirekte måder at måle Vo2-max. Alt i alt kom jeg igennem 2 submax test (cykel og step) samt en wattmax cykeltest. Efter at have omsat resultaterne til kondital, placerede jeg mig i middel for min aldersgruppe. Når jeg tænker på mængden af decideret kredsløbstræning jeg får lavet, er jeg absolut tilfreds. Egentligt var planen at jeg skulle have styrketrænet, jeg endte dog med at fortælle mig selv at wattmax testen gjorde at det var bedre at skubbe det en dag. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

14/5

Squat

5x60

5x80

5x100

5x100

5x100

Military press

5x20

5x40

5x52,5

5x50

5x45

Pullups

5x+10kg

5x+10kg

4x+10kg

Bænkpress

10x40

10x40

5x85

5x85

TGU:

2x1 24kg

2x1 32kg

KB Snatch - 20kg

2x 1-2-3-4-5-6-7-8

2x 1-2-3-4-5-6-7

i alt 128 snatches

Særdeles lystbetonet udvalg af øvelser og set. Selvom seriøsiteten i denne træning var fraværende var det ikke desto mindre en ret så hyggelig træning!

Om aftenen var jeg til "herreaften" i FW. Aftenen bestod af 4 foredrag som omhandlede squat, dødløft, bænkpress og generelt om styrketræning. Squat foredraget blev afholdt af en FW fitnessinstruktør og var umiddelbart ikke imponerende. Måden han forsøgte at undervise squat samt de punkter han fremhævede som vigtige, var jeg personligt ikke enig i.

Dødløft blev undervist af en styrkeløfter fra AK Nordland, foredrag var der ikke så meget af, derimod dødløftede to man af gangen hvorefter han kommenterede på det. Det fungerede egentligt rigtig godt, og han virkede egentligt også ret kompetent. Personligt blev det til et dødløft med proneret greb på 140 kg samt et PR (+20kg :showoff: ) dødløft med låsegreb på 160 kg. Jeg kan virkelig presse mig selv meget mere når jeg træner med andre der løfter mere end jeg selv gør.

Bænkpress Blev undervist af den kvindelige verdensmester i netop dette, derudover var hun 2x danmarksmester i vægtløftning. Hendes styrkeløfter tilgang til bænkpress var måske ikke så relevant for folk som mig der træner for generel styrke, men ikke desto mindre var det nu meget interesant!

Til sidst var der foredrag omkring grundlæggende principper for styrketræning, det var udemærket, dog lærte jeg ikke rigtig noget nyt. Det blev dog holdt på et fornuftigt niv. og dækkede det mest grundlæggende.

Overordnet et super arrengement...

Link to comment
Share on other sites

Dødløft

5x60

5x80

5x90

3x100

3x110

3x120

2x130

1x140

1x150

Military press

10x20

5x30

5x40

5x45

5x50

2x55

2x55

Face pulls

5x22,5

5x30

5x35

5x35

Bænk press

10x45

6x60

5x80

5x85

5x87,5

5x90

+lidt chinups og træk til bryst

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Så nåede jeg mine foreløbige kb mål. :4thumbup:

Målene var som tidligere nævnt, 100 snatches med 24kg uden restriktion af håndskift og 12+12 jerks med 32 kg uden skift (selvfølgelig lige det ene! :wink: )

Jerksne har jeg rep-mæssigt haft styr på i et stykke tid, teknikmæssigt synes jeg dog det er blevet meget bedre. Det er utroligt så meget mere overskud jeg kan mærke jeg får i øvelsen i takt med at min teknik bliver bedre.

Med henblik på de 100 snatches har jeg som tidligere skrevet hængt lidt i bremsen. Jeg har trænet lidt stiger med henblik på at få repsne i vejret og derudover har jeg fokuseret meget på hvordan jeg griber kuglen fra topposition. Dette kulminerede så for to dage siden da jeg til min egen overraskelse lavede 133 snatches med min 24 kg kugle. Alt i alt tog det 12min 30sek og resulterede i to dejlige vabler, hvor af den ene var blodfyldt. :devil: Efter den første rep, stod jeg med fornemmelsen af at kuglen egentligt føltes rimelig let den dag, så der var jo ikke andet at gøre end at udnytte det og gå efter de 100 reps. Derudover valgte jeg, modsat de andre gange jeg har gået efter mange reps, at skifte hånd efter hver 4. snatch hvor jeg tidligere skiftede efter 5..

Lige en lille video jeg lavede med nogle jerk. Input med henblik på teknik er velkomne... :bigsmile:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dine mål og PRs. :bigsmile:

Hvad er så de næste milepæle?

Eneste kommentar jeg lige har til din teknik i øvrigt er at modtagelsen jo halter lidt med højre især. Prøv om du kan få roteret hånden (og kuglen) mere ind mod midten.

Mange tak! :bigsmile: De næste milepæle har jeg ikke tænkt så meget over endnu. Dog kunne dette være en mulighed http://kettlebellcup.dk/?page_id=49 Næste skridt bliver foreløbigt instruktør prøven, samt at finde et sted i Århus området, der vil ansætte en kettlebell instruktør.

Din kritik er velkommen. :smile: Kan godt se hvad du mener, det hele er mere ustabilt i lockout'et på højre side. Jeg tror hovedsageligt at det bunder i jeg bliver presset kredsløbsmæssigt, da jeg er højrehåndet og langt stærkere i den side. Er ikke helt med på hvad du mener med at rotere ind mod midten?

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

21/5

Træning med tømmermænd

5+5 excentriske pistols fra stepbænk

Squat

5x60

5x80

10x85 (svarende til kropsvægt)

10x85

2x85 WTF???

10x85

Der var pludselig ingenting i tanken, og kunne kun presse 2 reps ud! Så blev jeg dog lige enig med mig selv om at det skulle være løgn.

BB rows

10x60

10x65

10x70

10x75

Military press

5x40

10x40

9x40

5x40

Pullups

5xBW

4x4xBW+10

Bænk press

5x60

4x10x60kg

Der var til flere kilo men tømmermændende dikterede at der ikke blev sat mere på...

Link to comment
Share on other sites

I dag blev det 30 minutters kb juggling med en 8kg kugle. Det er mere hygge en decideret træning, ikke at jeg ikke får sved på panden, men det er dog ikke noget der er værd at nævne. For at få lidt mere sved på panden blev det til en lille tempo løbetur på 3,51km i tiden 17min 20sek. Og ja, det er en tempo tur for mig! :bike: :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning så således ud:

Dødløft

5x60

5x80

5x90

5x100

5x110

3x120

3x120

military press

5x30

5x40

5x50

5x50

5x50

5x50

Chinups

1-2-3-4-5

1-2-3-4-5

1-2-3-4-5

i alt 45

Dips bw

12

12

12

12

DB rows

5x25

5x27,5

5x27,5

5x27,5

Maveøvelse på bold som jeg ikke ved hvad hedder

10

10

10

10

Link to comment
Share on other sites

Så står den instruktør prøve om 14 dage... :bigsmile: Derfor får jeg ike trænet så meget selv, men får til gengæld instrueret en masse. Tirsdag Havde jeg lokket en veninde fra klassen og hendes kæreste, med ned til en omgang kettlebell. Det var 2. gang de prøvede, så vi kørte lidt forskellige sving varianter, clean og TGU. I dag havde jeg lokket en anden klassekammerat med, han havde dog sovet dårligt om natten, så hans evne til at koncentrere sig var på højde med en 5 årigs. Ikke desto mindre kom vi igennem nogenlunde det samme som dagen før.

Vil prøve at holde træningsfri i morgen, føler mig en smule udbrændt, så tror kroppen vil være taknemlig...

Link to comment
Share on other sites

Din kritik er velkommen. :smile: Kan godt se hvad du mener, det hele er mere ustabilt i lockout'et på højre side. Jeg tror hovedsageligt at det bunder i jeg bliver presset kredsløbsmæssigt, da jeg er højrehåndet og langt stærkere i den side. Er ikke helt med på hvad du mener med at rotere ind mod midten?

Basalt set synes jeg blot det ser ud som om du tager kuglen ned langt fra dit center, og derfor er det mere ustabilt.

Det fik jeg formuleret med at du skulle "rotere ind mod midten". Når du holder kuglen i strakt arm vender håndryggen bagud. Når du har kuglen racked vender håndryggen fremaf (evt lidt skråt udaf). Du roterer altså armen fra racked til strakt og omvendt. Og min pointe var så at hvis du rotere lidt mere når du tager imod kuglen i racked, så ville jeg tro du fik kuglen tættere på din center og mere stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

mht. KB-instruktør i Århus:

FDK har kb's, men jeg tvivler på, de har decideret instruktørstillinger i det.

FW har efterhånden kb's flere steder, og har også flere hold, hvor de indgår

Crossfit-klubben selvfølgelig altid en mulighed

Jeg er ikke klar over om nogle af de små centre har...

Link to comment
Share on other sites

Basalt set synes jeg blot det ser ud som om du tager kuglen ned langt fra dit center, og derfor er det mere ustabilt.

Det fik jeg formuleret med at du skulle "rotere ind mod midten". Når du holder kuglen i strakt arm vender håndryggen bagud. Når du har kuglen racked vender håndryggen fremaf (evt lidt skråt udaf). Du roterer altså armen fra racked til strakt og omvendt. Og min pointe var så at hvis du rotere lidt mere når du tager imod kuglen i racked, så ville jeg tro du fik kuglen tættere på din center og mere stabilitet.

Er enig med dig, hvis man ser på de jerks jeg laver med venstre arm, flagrer kuglen lidt ud fra kroppen når jeg tager den ned i rack position. Et muligt fix kunne helt klart være, som du siger, at rotere ind mod midten. Nice input, havde jeg slet ikke lige selv spottet!

Link to comment
Share on other sites

mht. KB-instruktør i Århus:

FDK har kb's, men jeg tvivler på, de har decideret instruktørstillinger i det.

FW har efterhånden kb's flere steder, og har også flere hold, hvor de indgår

Crossfit-klubben selvfølgelig altid en mulighed

Jeg er ikke klar over om nogle af de små centre har...

Hey Dr. Durden

Tak for forslagene, det er umiddelbart også de muligheder jeg selv er kommet frem til. 1. prioritet er helt klart crossfit på havnen, tror de fysiske rammer m.m. er bedst der. Jeg er der lidt i tvivl om hvorvidt de kunne finde på at ansætte mig, når der også er en crossfit kb certificering.

Jeg er heller ikke klar over hvorvidt FDK har decideret hold eller tilbyder træning, men det var da værd at undersøge.

Thanks alot! :smile:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Hurtig kettlebell træning på græsplænen med 16kg kb:

- alternating hand swings

- clean & push press (venstre)

- clean & push press (højre)

- Figure 8 to hold

4x60 sek, 4x45sek, 4x30sek, 4x15sek

I alt 10 minutter

Ganske udemærket WOD, lænden var dog ramt 100 gange hårdere end resten af kroppen... Udover ovennævnte blev det til en smule juggling med min fine pinke 8 kg. Det er sku svært at se sej ud, når man står i fuld offentlighed og kaster med en pink kb! :smile:

Derudover har jeg lige købt Johnny Pain's e-book, Greyskull LP, spændende (dog meget kort) læsning. Man skal ikke forvente noget revolutionerende, men nærmere sund og efterprøvet fornuft. Når jeg får lidt struktur på min træning, tror jeg det bliver med dette program...

Link to comment
Share on other sites

Kettlebell træning før morgenmaden...

24 kg: 1 min., 45 sek., 30 sek., 15 sek.

2 hand swings

snatch (skift halvvejs)

clean & jerk (venstre)

clean & jerk (højre)

1 min. pause

16 kg: 1 min., 45 sek., 30 sek., 15 sek.

2 hand swings

snatch (skift halvvejs)

clean & jerk (venstre)

clean & jerk (højre)

i alt 21 min

Ikke specielt fed workout. Er generelt ikke den store tilhænger af træning før morgenmad. Elsker at have dagens træning overstået og hele dagn foran mig, men mit energiniveau er generelt meget lavt før morgenmaden.

Link to comment
Share on other sites

Træning i dag

Skulder press

10x20

5x30

5x40

5x50

5x50

7x50

Chinups

1x3 BW

1X3 BW

1x4 +10kg

1x4 +10kg

Dips

1x5

1x5

1x13

1x13

Power cleans

5x1x60kg

Dødløft:

10x102,5

Har bestilt to 0,5kg skiver i dag, så jeg kan stige med 1kg/1,5kg i skulder- og bænk pres. Hvis jeg husker det, stiger jeg med 5kg i dødløft til næste gang, da de 10 reps i dag var med overskud.

Link to comment
Share on other sites

Hey Dr. Durden

Tak for forslagene, det er umiddelbart også de muligheder jeg selv er kommet frem til. 1. prioritet er helt klart crossfit på havnen, tror de fysiske rammer m.m. er bedst der. Jeg er der lidt i tvivl om hvorvidt de kunne finde på at ansætte mig, når der også er en crossfit kb certificering.

Jeg tror ikke, de ser det som et problem...

Hey Dr. Durden

Overværede lige en crosstraining time i fw sidste dag, og synes måske ikke helt jeg kan stå inde for den måde de kører tingene på. Der blev givet en 5 minutters teknik intro til en WOD bestående af swings, jerks, cleans, front squats m.m. :crazy: Personligt er jeg af den opfattelse at disse ting ikke kan læres på 5 minutter, specielt fordi det virkede som om mange af deltagerne ikke havde set en kb før.

Vi er meget enige. Men du kan jo selv bestemme, hvordan du vil køre det.

Link to comment
Share on other sites

3/6

Jeg havde rimelig ondt i ryggen fra cykelturen dagen før. Låsen der holder sadelpinden på plads i den ønskede højde, valgte ikke at fungere. Dette bevirkede at jeg sad 5cm for lavt på cyklen hele turen, hvilket min ryg åbenbart ikke synes om.

Derfor valgte jeg at droppe den tunge styrketræning og i stedet lege lidt med mine kettlebells. Blandt andet 44 snatches med 16kg, et håndskift. Første gang jeg prøvede dette, kunne være man skulle lege lidt mere med den slags træning. Derudover lavede jeg en håndstand på ca. 8 sek. hvilket jeg er svært tilfreds med... :superman:

http://www.youtube.com/watch?v=3tA542lIxmw

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share