Incognito's log


incognito
 Share

Recommended Posts

Hej, derude!

Jeg tænkte at jeg heller osse måtte få mig en af de hersens online logger til at ramble i. Hvis du ikke vil læse min livshistorie, så spring al teksten over og hop ned i bunden af denne post.

Først lidt om mig selv - jeg er i virkeligheden en bonderøv fra skjern og jeg er nu 24 år og jeg har løftet on/off siden jeg var 15. Jeg har altid været fysisk aktiv: Spillet håndbold (10 år), militær feltsport (regimentsholdet ved PLR da jeg var værnepligtig sergent), orienteringsløb (ditto) og Ashihara karate (samlet 2½ år). Det er dog kun jern og karate jeg stadig synes er fedt. Jeg begyndte at løfte efter jeg havde været på efterskole i Nørre Nissum, hvor jeg havde brugt en del tid på at løbetræne (ved siden af den obligatiriske idræt på stedet), hvilket sandsynligvis resulterede i at jeg blev ganske tynd (187cm høj og 65 kilo - "blev" er måske så meget sagt, men stuntede min vækst lidt). Da jeg skulle i gymnasiet tænkte jeg at nu skulle jeg være en rigtig mand og bred over skuldrene, men det gik sgu langsomt.....

Ja, jeg er udpræget ektomorf, min krop vil ikke blive kæmpe og den vil ikke blive stærk. Til gengæld er jeg en glimrende løber (får altid mindst 3000 i en coopertest ligemeget om jeg træner eller ej) og kan æde de vildeste ting uden min fedtprocent sniger sig over de 8 og min vægt over de 82, som stort set er statisk for mig. Lige præcis derfor har jeg altid synes, at det var spændende hvordan man kunne optimere sin træning og jeg har følgelig læst en del om træning og om doping. Det var osse det der eventuelt fik mig til at begynde at læse biokemi på KU - interessen for de molekylære processer der fører til hypertrofi. Således er min vinkel på træning osse først og fremmest molekylær i natur.

TRÆNING:

Jeg har stort set altid trænet BB-style, med splitprogrammer og masser af forced reps, negativer og dropset og jeg kan godt lide at træne hårdt. Jeg synes det er fedt at få næseblod i benpres maskinen (og nej jeg har aldrig krudtet) og jeg kan lide når det gør ondt. Men siden jeg er begyndt på MOL, har jeg fået at vide at man skal tænke på sit nervesystem og mange andre ting. Førhen havde jeg da osse hørt om HIT, HST og WSB, men svinet det til fordi "de var bare noget fis". Nu har jeg så hørt flere velfunderede personer udtale sig positivt om det, så jeg tænkte at hellere måtte prøve det. Så jeg er begyndt på HST for to uger siden.

HST

Mine øvelser er:

benpres

dødløft

stående læg løft

bænkpres

incline bænkpres

larry scott curl

fransk pres

træk til nakke

træk til bryst

BB rows

smith skulderpres

laterals

underarme

15-rep cyklus

min 15-rep cyklus er ovre og gik godt. Jeg kan godt se at jeg skal have lagt min øvelser lidt om, men jeg kører denne HST cyklus igennem med de øvelser jeg har. Jeg er steget virkeligt meget i de fleste øvelser - i et par af dem kan jeg faktisk tage mere end jeg havde regnet med at kunne køre 10 gange med, men det mest de øvelser jeg ikke kørte før (i.e. jeg kørte incline DB istedet for BB, jeg kunne køre med 30 kilo DB men under 60 med BB - mystisk)

10-rep cyklus

benpres - 240

dødløft - 110

stående læg løft - 90

bænkpres - 72.5

incline bænkpres - 60

larry scott curl - 45

fransk pres - 45

træk til nakke - 85

træk til bryst - 80

BB rows - 50

smith skulderpres - 57.5

laterals - 10

underarme - 55/16

Jaja, jeg ved det godt - jeg er en svagpisser............

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lige før jeg bliver sablet ned for at have erstattet squat med benpres, så vil jeg fortælle hvorfor. Jeg vil gerne kunne køre eccentrisk i min primære lår/balle øvelse og der er ikke nogle i mit center, der fatter nok om at spotte til at jeg vil køre eccentrisk squat med nogen, så jeg havde tænkt mig at skiftes mellem dem fra HST cyklus til den næste. Og jeg vil nok tage et sæt larry scott curls mere og behind the neck ting til triceps og lave min smith skulderpres om til fri military og min træk til nakke om til træk til bryst (min nuværende træk til bryst er med samlede hænder) og et ekstra sæt laterals

Link to comment
Share on other sites

har lige haft min første dag med 10-reps.... det var lækkert....fik et glimrende pump, det er jo en lækker fornemmelse. Jeg kunne dog ikke køre mine dødløft, da jeg var øm efter mit maxforsøg i søndags (jeg kunne bare ikke sidde stille helt fra fredag til mandag, så jeg skulle lige ned og prøve et par maxløft - jeg fik 170 i dødløft og resten suttede røv i helvede).

Link to comment
Share on other sites

Hej Undercover,

Gode ideer til tilretninger du har lavet, der er ikke nogen grund til at køre en bunke øvelser der rammer det samme. Hvis du har dødløft med, så er squat ikke specielt vigtig - specielt ikke hvis du gør dig forhåbninger om at restituere fra de forskellige træningspas. Benpres er et glimrende alternativ, specielt hvis det er for at kunne udføre den eccentriske del - godt tænkt ;)

Og jeg vil nok tage et sæt larry scott curls mere og behind the neck ting til triceps
Behind the neck ting til triceps.. ehhh?
Og min træk til nakke om til træk til bryst (min nuværende træk til bryst er med samlede hænder) og et ekstra sæt laterals

Du kan evt. rode lidt med grebsbredden. En øvelse med bredt overhåndsgreb skulle gøre jobbet, hvis du er ude efter aktivering af din lattimus dorsi. Der er blevet lavet en spændende undersøgelse af betydningen af grebsbredden i pulldowns - A comparative electromyographical investigation of muscle utilization patterns using various hand positions during the lat pull-down.

Det bliver spændende at følge din log, der er ikke noget som sirlig logføring med vægte/øvelser og kommentarer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, Cilius!

Det som jeg kører for ryggen nu er widegrip træk til nakke og close grip træk til bryst. Det som jeg mener er problematisk er træk og pres bag nakken, som jeg altid har kørt. Men efter denne HST cyklus tror jeg at jeg dropper alle bag nakken ting. Det skulle jo være usundt og "det har ikke gjort mig noget endnu" er jo ikke noget argument for at blive ved.

Med triceps tingen mener jeg sitting triceps extensions, skullcrusher, kært barn har mange navne - ved du hvad jeg taler om?

Link to comment
Share on other sites

1. februar - 3. dagen af 10-rep perioden i HST

Mine vægte idag var

benpres - 222.5

dødløft - 102.5

stående læg løft - 82.5

bænkpres - 70

incline bænkpres - 55

larry scott curl - 42.5

fransk pres - 42.5

træk til nakke - 77.5

træk til bryst - 75

BB rows - 47.5

smith skulderpres - 55

laterals - 11

underarme - 50/15

Det meste var let. Dødløft var legetøj. Når jeg er færdig, tror jeg at der er røget 30 kilo på dl 1RM. Hvorfor har jeg ikke kørt det fast tidligere? Er begyndt at træne lidt motorik for stående military til det næste program. Jeg kan ikke tage diskodrenge, der tager krudt og og ikke fatter en vedde om at løfte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er fransk pres så er jeg med ;)

Mht. din brysttræning, så vil grunden til at inkludere incline være at ramme pectoralis minor og den claviculære del bedre. Men hvis du skifter over til military, så vil den tage rigeligt hånd om den del af brystet. Jeg har taget skridtet fuldt ud, og droppet bænkpressen totalt til fordel for lav incline pres med håndvægte (vinkel på 5-10 grader).. håndvægte har altid en bedre EMG måling, og jeg er blevet enig med mig selv om, at jeg er efter massen og ikke neurale tilpasninger i de tre store. I stedet har jeg taget flyes med som en isolationsøvelse for brystet... kanon effekt det har. Prøvede i sidste cyklus at lave kabelflyes i stedet, hvilket var helt perfekt - men desværre kan der ikke loades nok vægt på til at lave progression hele vejen igennem cyklussen.

Enig i dine betragtninger omkring træk til nakken..

Hvordan ser det ud med dine progressioner fra gang til gang?

Link to comment
Share on other sites

den her omtalte triceps øvelse.... man sidder op, med en DB i hænderne (2 hænder, en DB) med arme strakt over hovedet, sænker vægten så langt ned bag hovedet som muligt uden at flytte overarmen, gi'r et godt stræk og en anden ROM end fransk pres..ved du hvad det er nu?

Jeg har osse næsten altid kørt bænkpres, incline med DB og mellem skrå flyes. Nu har jeg bare beslutte mig for at prøve skrå BB for afvekslingens skyld, og jeg ville ikke tage flyes med i HST, da jeg så bare ville blive øm og endnu mere presset i tid end jeg er.

Jesus christ--- hvor mange kilo er der i jeres kabeltårn? Der er næsten altid over 60 kilo.... hvis du bunder, må du være grande... Men kabler virker ikke så godt for mig, men de giver et andet peak load sted i bevægelsen.

Jeg prøver på at køre med 2.5 % pregression og det går fint indtil nu.... men ejg bliver presset når jeg skal have 60 10 gange bag nakke......og jeg har tidligere fået 70 6 gange med fri BB..... nå ,det kommer sgu nok igen......

Har du nogensinde være på gear?

Link to comment
Share on other sites

den her omtalte triceps øvelse.... man sidder op, med en DB i hænderne (2 hænder, en DB) med arme strakt over hovedet, sænker vægten så langt ned bag hovedet som muligt uden at flytte overarmen, gi'r et godt stræk og en anden ROM end fransk pres..ved du hvad det er nu?
Nåååå nu ved jeg det, den er kanon til det lange hoved på triceps :)
Jesus christ--- hvor mange kilo er der i jeres kabeltårn? Der er næsten altid over 60 kilo.... hvis du bunder, må du være grande... Men kabler virker ikke så godt for mig, men de giver et andet peak load sted i bevægelsen.

Der er 50 kg i tårnet, men der er samtidig 2 trisser den kører på... så det bliver kun til 25kg i reelt træk. Jeg vil ikke just kalde mig selv grande, 190 og 95kg med en fedtprocent på lige under 10 - og jeg har aldrig krudtet den.

Ang. progressionen, så vil du formentlig opleve manglende muskelvækst her i starten, grundet den relativt lave progressionprocent. En lille progression på en sub submaksimal vægt, giver tæt på ingenting i progression. Der er observeret en generelt bedre hypertrofi med en progressionsprocent mellem 5 og 10, hvor den er 10% til at starte med, mens den efterhånden som intensiteten øges sænkes til 5%. Hvis det ikke er muligt at lave en så høj progression, kan du evt. gentage flere workouts med samme vægt. Det gøres bedst ved at gøre det i den høje ende af intensitetsskalaen.

Tager fra FAQ på HST boardet - The increments

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

jeg fatter det ikke

Du mener 10 % fra træningsgang til træningsgang? Så hvis man kan tage 100 i en given øvelse skal man den første gang køre ....regne-......regne.... 56 kilo, hvis man har 6 træningsdage per rep cyklus???

Du er fanme en heldig bastard at du kan hold så høj en vægt naturligt. For et par år siden, fik jeg lige vredet den op på 92 efter 6 måneder, hvor jeg spiste virkeligt meget (24000 KJ/dag). Interessant nok trænede jeg 6-split dengang og blev stærkere end jeg nogensinde har været før. Dengang kunne jeg bænke 100 8 gange, squatte 140 8 gange og dødløfte 210-220 kilo. Så begyndte jeg at læse, så røg det af igen.

Generelt har jeg ikke den helt store fidus til Brian Haycock personligt, men jeg kan nu meget godt lide det her HST, idet det tillader en at træne andet end jern (det er fanme svært hvis man har en 40-hestes DOMS i røven, brystet, ryggen og benene at foretage sig andet end at ligge ned)

Link to comment
Share on other sites

Du mener 10 % fra træningsgang til træningsgang? Så hvis man kan tage 100 i en given øvelse skal man den første gang køre ....regne-......regne.... 56 kilo, hvis man har 6 træningsdage per rep cyklus???
Afhængig af muskelgruppen (nemmere med progression i squat end laterals) vil jeg ligge en progression på omtrent 10%, og trappe den ned til 5% efterhånden som intensiteten øges. Eksempelvis følgende hvis du har et maks på 100kg i den givne mini cyklus: 70 - 77,5 - 85 - 85 - 92,5 - 100. Jeg er blevet lidt mindre sikker på ideen med at gentage samme træningsvægt fredag og mandag over en weekend efter jeg har læst nyhedsbrevet fra Thinkmuscle - det virker som om der er modstridende forskning.
Du er fanme en heldig bastard at du kan hold så høj en vægt naturligt. For et par år siden, fik jeg lige vredet den op på 92 efter 6 måneder, hvor jeg spiste virkeligt meget (24000 KJ/dag). Interessant nok trænede jeg 6-split dengang og blev stærkere end jeg nogensinde har været før. Dengang kunne jeg bænke 100 8 gange, squatte 140 8 gange og dødløfte 210-220 kilo. Så begyndte jeg at læse, så røg det af igen.

Det var sku godt nok en ordentlig skudefuld føde... holy crap. Så vil jeg da lige give føde til ilden ved at nævne, at jeg var oppe på 103 før sommer med nogenlunde den samme fedtprocent (omkring 10%). Det lyder godt nok vildt du ikke har kunnet supporte 92kg med et kalorieindtag på 24.000KJ, har selv tidligere karakteriseret mig som en typisk hardgainer indtil jeg lærte at spise - men jeg har aldrig spist den mængde kalorier fast i en længere periode.

Utroligt nok, så er min vægt stabiliseret omkring 92kg, hvis jeg spiser som andre mennesker, hvor den for et par år tilbage var på 82kg.

Har du prøvet at lave fascia streching? (link til beskrivelse) Det tager no pain no gain principperne til uanede højder!

Nå, nu går der vist kaffeklub i den - men hyggelig log du har her.. glæder mig til at læse med i træningen :)

Link to comment
Share on other sites

gør du selv det der fascicle stretching? Det lyder bogus......... har nogen af kiropraktorhovedernde eller fysioterapeuterne noget klogt at sig om det? Erfaringer?

Jeg ved heller ikke rigtigt med de 3 store...... jeg vil gerne have en funktionel fysik.... hvis mit hus brænder vil jeg gerne kunne smide en over hver skulder og spæne ud.... I virkeligheden har jeg en skjult drøm om at kunne løfte en bil (altså bare den ene ende)... "hvad? kan du ikke komme ud? Har jeg parkeret for tæt på? ok....hmmmmph....ja så skulle den vist være iorden. Fortsat god dag"

Det kræver nok en dødløft på mindst 300 og en backlift på over 500

Link to comment
Share on other sites

Kunne være en kanon dag den med bilen :lol:

Angående fascial streching, så er begyndt at gøre det efter sidste sæt flyes. Det er virkelig en dræber, men studier tyder på at muskler under hårdt passivt stræk øger deres størrelse... men som altid så er undersøgelserne foretaget på kyllinger (eller japanske fugle) der ligger i stræk med 10% kropsvægt i en måned. 30 sekunder er rigeligt smerte til mig.. Jeg prøvede sidste gang at gøre det samme i ryg og skulder, hvilket er en anelse mindre smerte fuldt. Jeg strakte trapz ud ved at lave statisk hold med vægten fra partiel dødløft - woooo - det trak helt nede i rectum :lol:

Mener Thomas J legede med fascial i sine BB dage...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Komi's "Strength and power in sport", hvor han lige præcis fortæller om forsøget med vægte i vingerne på kyllingerne med en ganske voldsom hypertrofirespons til følge, men jeg mener osse at han efterfølgende beskriver et lignende forsøg på mennesker som ingen effekt har haft og følgeligt konkluderer at det er en mekanisme, der er forskellig i fugle og mennesker, men nu kan jeg bare ikke finde det ..... grrrr...

Nå, men når det dukker op, skal jeg nok poste det

Læser du på idræt?

Link to comment
Share on other sites

Træning og des lige er ren underholdning fra min side - jeg er økonom :) men jeg har fulgt debatten aktivt siden MOL blev til...

Tror ikke de kan lave lignende forsøg på mennesker, det drejer sig trods alt om stræk i en periode på 28 dage... det er sku laang tid at ligge et menneske i stræk, uden at få bøvl med den etiske kommission :D

Ja for sørens, så fandt jeg den jeg tænkte på: Hypertrophy vs. hyperplasia. Der er en røvfuld referencer i bunden af artiklen (artiklen er også spændende), der garanteret fører i samme retning som du kunne tænke dig.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg hopper lige ind i jeres hyggesnak med et spørgsmål. i starten af dine 10 rep uger brokker du dig over ømhed efter max test. Måler du dine forskellige max tests lige inde du kører hver cyklus? Normalt måler man hele lortet, og kører så derudaf indtil man er færdig med de negative... Men ellers synes jeg det lyder meget fornuftigt, ihvertfald efter dine egne rettelser kommer ind :)

Hvor langt er du henne i dit studie? Jeg har taget to fag på KU i dette semester: "molekylær celle biologi" og "neurobiologi og farmakologi"

Link to comment
Share on other sites

nej, jeg læste bare til eksamen og kunne ikke sidde stille om søndagen. Jeg prøver på at løfte man-ons-fre, men jeg tror nu det bliver tir-tor-lør denne uge, for jeg har lige været på arbejde og jeg skal læse en røvsyg artikel til fremlægning til imorgen

Dines: Jeg er på 6. semester. Jeg har lige haft humanfysiologi og molekylærbiologi og i dette semester skal jeg skrive bachelor projekt og have proteinkemi.

Jeg skal i mit bachelorprojekt måle på androgen receptorer i muskler på folk, der er på kur, longtitudinelt.

CILIUS: jeg fandt det sgu mens jeg var på arbejde idag. Her er en pubmed til forsøget, hvir man spænder en vægt fast i vingen på en kylling i 28 dage med 82 % hyperplasi og en ret stor hypertrofi til følge:

Antonio og Gonyea 1993a

Og et review af folkene bag det:

Antonio og Gonyea 1993b

Men her er det interessante. Der er lavet et menneskeforsøg hvor man forsøger at inducere passive-stretch induced hypertrofi, men forgæves. Selfølgelig er det ikke konstant stræk i menneskeforsøget, men såvidt jeg husker er det en noget større belastning. Og man finder altså ingen effekt. Den første indvending man kunne lave mod forsøget her er, at man strækker læggen voldsomt og soleus er en musklel med næsten kun langsomme fibre og jeg mener osse at gastrocnemius har over gennemsnitligt antal langsomme fibre, mens at musklerne, der kontrollerer vingerne i høns er overvejende hurtige. Og de forsøg, der har påvist neoplasi i muskelvæv næsten altid kun har fundet det i hurtige fibre:

Fowles et al 1982

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

det der med at 15-rep cyklussen skulle give et surere miljø i musklen, som skulle hjælpe opbygning af bindevæv, haqr du nogen henvisninger på det?

Jeg tænkte på en anden ting.... jeg kan godt forstå det der med progressiv belastning og så videre, men hvis man kører 10% progression, så skal man starte på så lav en vægt, at jeg slet ikke kan forstå det har noget med en hypertrofirespons at gøre.

Link to comment
Share on other sites

GAAAAAHHH!!!

Jeg har lige set billederne i fittsmokers log. Fårkfårkfårk!!

Det er så uretfærdigt - "hvis det vokser for meget, slapper jeg bare lidt af"!

Jeg har trænet længere og jeg kan løfte, alt hvad han løfter uden at blive presset (det kniver nok lidt med 100 strækkere, men jeg arbejder på det).

Jeg hader gener.............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share