Jarvig's træning


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Held og lykke med det hele. Håber det lykkes :bigsmile:

Tak tak :smile:

PS: Den termiske effekt af fødeindtag er ikke medregnet i mit regneark. Derfor underestimerer jeg en anelse mit energiunderskud....specielt da grundet den store mængde protein i min diæt. Mon ikke det er ca. 15 % af mit fødeindtag der burde trækkes fra?

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg hepper ivrigt her fra sidelinien.

Og måtte også lige sidde og stirre i skærmen fundere over mine elendige evner til at omgås andre mennesker; jeg kan se at der fællestræk i vores barndoms forhold til vores forældre - eller måske snarere omvendt. Senere er vi drevet i hver vores retning men dit følelsesmæssige fundament ligner mit ret meget ud fra det du har skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hepper ivrigt her fra sidelinien.

Og måtte også lige sidde og stirre i skærmen fundere over mine elendige evner til at omgås andre mennesker; jeg kan se at der fællestræk i vores barndoms forhold til vores forældre - eller måske snarere omvendt. Senere er vi drevet i hver vores retning men dit følelsesmæssige fundament ligner mit ret meget ud fra det du har skrevet.

Du mener, at du var tæt på dine forældre som lille og det sidenhen er smuldret?

Dog synes jeg nu ikke, at jeg er elendig til at omgås andre mennesker. Jeg var det indtil 20'erne. I 20'erne kæmpede jeg vildt og var derfor nok ikke helt nem at være tæt på. I 30'erne er jeg blevet et ret nemt menneske at omgås. Jeg vil hellere sige at jeg er et kompliceret menneske, der tit enten gør at mennesker holder meget af mig eller gør at de synes jeg er for meget at krepere. Jeg har dog ikke noget stort social behov. Lidt under middel. Men så heller ikke værre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har aldrig følt at jeg var elsket eller fået det at vide. Senere er det gået fremad men kontakten til min mor (min far er død) er ikke dybere end hvad jeg kan drøfte med mine kolleger.

Jeg er ret let at være sammen med på den måde at hvis vi er mere end 3-4 personer samlet, får jeg aldrig sagt et ord. Er vi 2-3, er det op til den/de andre at holde samtalen kørende - det kan jeg ganske enkelt ikke finde ud af. Så stort set alle synes jo (med rette) at jeg er røvsygt selskab. Heldigvis var jeg også parkeret i hjørnet af skolegården så har altid været vant til at være alene, så lever fint med det og underholder mig på anden vis i stedet. Men den dag Morten lukker MOL ned, får jeg nok en del tid i overskud.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har aldrig følt at jeg var elsket eller fået det at vide. Senere er det gået fremad men kontakten til min mor (min far er død) er ikke dybere end hvad jeg kan drøfte med mine kolleger.

Jeg er ret let at være sammen med på den måde at hvis vi er mere end 3-4 personer samlet, får jeg aldrig sagt et ord. Er vi 2-3, er det op til den/de andre at holde samtalen kørende - det kan jeg ganske enkelt ikke finde ud af. Så stort set alle synes jo (med rette) at jeg er røvsygt selskab. Heldigvis var jeg også parkeret i hjørnet af skolegården så har altid været vant til at være alene, så lever fint med det og underholder mig på anden vis i stedet. Men den dag Morten lukker MOL ned, får jeg nok en del tid i overskud.

OK, du er nok lidt mere ekstrem end jeg er. Men det er bestemt lidt i samme genre. Når jeg er ædru og der er mange mennesker jeg ikke kender, så er jeg meget stille. Men hvis jeg enten har drukket lidt (eller meget :happy: ) eller der er flere jeg kender, så er jeg ret udadvendt (både overfor dem jeg kender og ikke kender). At holde en samtale kørende......hmm, det kommer an på emnet. Er det noget jeg ved noget om eller føler for, så er jeg en af dem der taler mest i enhver situation. Men er det small talk, så siger jeg kun medium meget.

Link to comment
Share on other sites

Dagens fakta

21 dage gået. 85 dage tilbage (se note nederst)

Fødeindtag: 4.000 kj.

Motion: 3:20 timer gåtur fordelt på 3 ture.

ST: Ikke værd at bemærke dog 20 minutter. Kun opvarmning-intensitet for at undgå doms, så kun ét set og ikke så mange kg på.

Energiforbrug: 16.500 kj.

En af de få parametre i MZ's energiberegner jeg ikke er enig i er angivelsen af er forbrug ved styrketræning. Jeg kan simpelthen ikke se, at man kan komme op på halvhårde cardio-tal ved at løfte vægte. Selvfølgelig hælder man pænt mange watt ud under selve øvelserne. Men set i total tid man træner, da holder man jo pause i ca. halvdelen af tiden eller mere. Jeg godtager ikke :happy: at man forbrænder så meget under selve ST'en som angivet. Så jeg sætte halv tid på let træning og halv tid på moderat træning. Er klar over, at man omvendt kunne sige, at man har efterforbrænding ved både cardio og ST som beregneren heller ikke medtager. Men det er trods alt lidt svære tal at beregne og kan derfor udelades (forsigtighedsprincip i beregningen).

De 16.500 kj er således beregnet med 3:30 let træning og 10 min moderat træning.

Note: Hvor mange dage der er tilbage udregner mit regneark ud fra hvad jeg gennemsnitligt har præsteret siden begyndelsen af diæten. Dette er dog klart optimistisk. For man forbrænder jo mindre og mindre som vægten falder, både i hvilestofskiftet og under aktivitet. Men jeg har ikke gidet lave en realistisk formel for dette. Så regnearket antager en lineær sammenhæng.....hvilket som sagt er lidt vel optimistisk. :smile:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Vægt: 101,4

Æv, det var skuffende. Kun 0,3 kg på fire hårde dage. Men jeg er udmærket klar over, at daglige udsving er så store, at de sagtens kan vise underlige små og store hop fra vejning til vejning over fire dage. Ingen panik, selvom rent teoretisk, så burde jeg have tabt 1,3 kg de sidste fire dage.

Spinning:

Var ret nervøs med udsigten til årets første spinning. Voldsomt lave glykogendepoter (må det antages) og ingen spinning i benene og numsen, det lagde op til 50 min i helvede. Men det gik overraskende godt. OK, selvfølgelig holdt jeg lige lidt igen på steder, hvor jeg vidste jeg ville gå kold, hvis jeg ikke tog spidsen af. Men det var nu ret lidt af træningen jeg gjorde dette. Ellers fulgte jeg den dikterede plan og holdt pulsen oppe, så meget jeg overhovedet magtede det. Og ingen problemer med at stå op i pedalerne og ej heller ondt i numsen.

Meget bedre end frygtet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens tal

22. dage, 82 dage igen.

Fødeindtag: 3.800 kj

Forbrænding: 18.400 kj !!

Aktivitet:

Spinning: 0:50 time

Gang: 3:30 time (fordelt over 4 gåture - havde kun afsat 2:30 time, men besøgte en ven og valgte at gå frem og tilbage)

Gå/stå: 0:40 time (indkøb primært)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som 47-årig - og dermed placeret solidt midt i midtvejskrisen - kan jeg godt genkende kampen mod forhold i og omkring en selv. Selvom baggrunden er individuel, så tror jeg alligevel, der er nogle fællesnævnere omkring den følelse af, at noget i tilværelsen er "forkert", som det er vigtigt at forstå for at komme videre.

Jeg er bestemt ikke ekspert eller bare i nærheden af selv at komme i mål, men i min søgen efter brugbare værktøjer, er jeg stødt på bogen "The Happiness Trap" af Russ Harris, som i hvertfald for mig har været en øjenåbner. Den gør op med en række af de klassiske metoder og teorier omkring "at få det bedre". Den koster kun lidt over 100 kr på Amazon incl. forsendelsesomkostninger, og det er en rigtig god investering.

Den er på ingen måde en universalløsning på alle problemer, men den fortæller, hvorfor vi gør, som vi gør, hvorfor det er forkert, og hvordan vi kan undgå at kæmpe kampe, vi er dømt til at tabe. Og så selvfølgelig hvad vi skal arbejde på at gøre i stedet for. Det er min fornemmelse, at den indeholder svaret på rigtig meget for dem/os, som har prøvet forskellige klassiske metoder til at tvinge lykken ind i vores liv.

Link to comment
Share on other sites

Puha, det var en hård dag. Fraholdt de første 2-3 dage af diæten, hvor kroppen brokkede sig over det den blev udsat for, så har i dag klart været den hårdeste i diæten. Pudsigt nok, så var igår min klart bedste dag, hvor jeg var frisk og slet ikke træt på nogen måde (hvilke trods alt er normalen, men så lidt indenbords og så meget arbejde krævet af kroppen).

Om det var generel træthed på dagen eller om det var at jeg ingen brændstof har i kroppen, at jeg har halveret pauserne mellem set og øvelser eller om det er at tage 10 reps i stedet for mine typiske 8 reps, det er jeg usikker på. Formentlig er det alle fire dele. Men pointen er, at jeg overhovedet ikke bryder mig om 10-reps set. Selvom man følte man havde styrken til vægtene så blev de sidste 4 stykker meget "tunge". På nær maveøvelsen (grundet lille rom), så sætter jeg det ned til 9-reps set næste gang. Og dødløft til kun 8 reps. Det er sq ikke en sjov øvelse at tage mange reps i uanset intensitet. Om squat følger dødløft med 8 reps, det finder jeg ud af næste gang.

Nå, men til dagens ST, hvor jeg prøvede at gætte på indgangsvægte i det lys, at jeg ikke har trænet i 5 måneder, ikke havde nogen energi og at jeg skulle helt op på 10 reps pr set.

Dødløft

10*55

10*55

LOL, det var hårdt. Svært at tro, at man det sidste år har været på over 100 kg i 8 reps. Dødløft helt klar ned på 8 reps og op på 60 kg næste gang.

Bænkpres

10*40

10*40

Woww, det var ikke sjovt. Syntes egentlig ikke det var tungt......men alligevel brændte musklerne vildt på de sidste 4 reps i hvert set. BP ned på 9 reps og op på 42,5 kg næste gang.

Pull downs

10*40

10*40

Ingen problemer, men ned på 9 reps næste gang.

Mave

10 reps

9 reps

Uha, det var svagt. Men som sagt holder den på 10 reps (som altid).

Military

10*22,5

7*22,5 :crybaby:

Det var svagt. Ned på 9 reps næste gang.

Curls

10*8

10*8

Hmm, ok. Men ned på 9 reps.

Fy for pokker en omgang ST, den var sej. Og så lige en gåtur på 1:20 time hjem bagefter (efter 1 time den anden vej). Puha, jeg var træt. Og jeg skal mindst ud på 20 min senere på aften....den bliver ikke sjov. :laugh:

PS: Skal dog først lige lavet hjemmelavet ketchup. Fik ideen, da jeg virkeligt har sparet på ketchuppen til mine "æggekager", der klart kan trænge til lidt kethupsmag. Fandt ud af ca. halvdelen af energien i ketchup kommer fra sukker. Så ud med sukkeret og ind med min kunstige sødestof (som jeg tit bruger i min madlavning (til afstemning af sur og stærke ingredienser) og smager glimrende.

Fandt denne lækre opskrift og udskifter som sagt sukkeret med kunstig sødemiddel. http://www.newyorker...d-nr-32011.html

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ketchuppen er klar. Vejede alle ingredienser og regnede samlede mængde energi ud. Det blev en ret tyktfyldende (man kan selv vælge hvor tyk-tynd med hvor lang tid man lader den simre). Alligevel holder den kun 200 kj pr. 100 g......og nul sukker.

Fulgte anvisningen med sukker og holdt det op imod, hvad mit sødestof sagde 100 g var i dette sødestof (ca. 5 g). Så det hældte jeg i. Men det var for meget. Det ved jeg til næste gang. Blev nødt til at stramme op med æbleeddiken for at det gav balance......men det blev til gengæld til en lige lidt for kraftig sur-sød koncentration i grøden. Det ved jeg til næste gang. Men det var ikke værre end det var nemt at smage at det virkelig er god ketchup. Selv med lidt for stærk sur-sød koncentration smager den forrygende. Så nu er der hele 50 g ketchup på min "æggekage"....yummi. :bigsmile:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ingen spinning idag. Det kunne ikke lade sig gøre. De tidlige spinningstimer på dagen var uden for mulighed, da jeg var til jobsamtale (gik overraskende godt, da jeg overhovedet ikke havde forestillet mig, at jeg skulle være noget for dem og jeg omvendt ikke ville synes om dette job). De sene spinningstimer kan ikke lade sig gøre, da jeg skal hente og passe min søsters børn.

Så jeg må nøjes med gåture i dag og her prøve at finde en 3 timers gang (er allerede oppe på 1½ time). Men måske meget godt med en hviledag - selvom jeg egentlig ikke vil det - med gårsdagen "krisedag" in mente.

Link to comment
Share on other sites

LOL, det var hårdt. Svært at tro, at man det sidste år har været på over 100 kg i 8 reps.

Pauser fra træningen - the story of my life. Dog kan jeg glæde dig med, at efter en pause er fremgangen rigtig god.

da jeg var til jobsamtale (gik overraskende godt, da jeg overhovedet ikke havde forestillet mig, at jeg skulle være noget for dem og jeg omvendt ikke ville synes om dette job).

Bliver spændende at høre svaret. Hvad var det for et job?

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Det var som regnskabschef for et mindre (ca. 75 ansatte) privat firma. Svaret kommer nok tidligst om 2 måneder, når der formentlig sker nogen omrokeringer i virksomheden. Direktøren var helt overbevist om, at jeg var den rette person til jobbet. Jeg havde lavet en uopfordret ansøgning, og den var han meget tilfreds med.

Dagens tal

Puha, den var hård i dag. Piskede rundt mellem jobsamtale, indkøb til morgendagens (port)vin-arrangement, hente og passe børn og samtidigt fået gået 3 timer......samtidig med at jeg vildt træt og havde ondt i hovedet. Utroligt at jeg klarede det....samt her til aften at pudse lammekøllen af til i morgen og fået lavet marinaden, den ligger i til i morgen. Helt kvæstet nu. Og jeg skal tidligt op i morgen for at spinne. Puha.

24. dag - 78 tilbage

Forbrænding: 15.800 kj

Fødeind: 3.900 kj

Aktivitet

Gåture: 3:05 time (fordelt på 5 ture)

Gå/stå: 1:05 (indkøb)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Vægt: 100,2

Månedens tal

Jeg har været på diæt siden den 8. maj og vejet mig siden den 15. maj. Der er gået 24 dage af diæten og i henhold til min "teoretiske" beregning har jeg energimæssigt nået 23,4 % af diæten og dette svarer til at jeg mangler 78 dage førend jeg er færdig.

Samlet energiforbrug i maj: 388.900 kj

Samlet fødeindtag i maj: 130.400 kj

Fedtvævstab i henhold til beregning: 8,2 kg.

Fedtvævstab i henhold til vejning: 7,3 kg (med en rimelig antagelse om, at jeg vejede 107,5 kg da diæten begyndte)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share