Er dette godt for kroppen?


snewzen
 Share

Recommended Posts

To ting! Du har ikke læst alt hvad jeg har skrevet!!! det er fucked du skal sige alt der her... også er der den sideste ting, tror ikke at vi mener det samme når vi siger ømhed... når jeg snakker ømhed så mener jeg at man er så øm at det gør ud over næste træning(har jeg været inde på tidligere...

Det er da fint du rykker dig lige så stille. Først må man ikke mærke ømhed dagen efter, så må man ikke være øm i længere tid, og nu må man bare ikke være så øm, at det går ud over den næste træning.

Jeg forstår ikke helt hvad du vil med dit link til JP, som er en artikel på under folkeskoleniveau. Det fortæller jo absolut intet. Det eneste vi kan bruge til noget er følgende:

Er træningspasset kort og med let fysisk træning nedbrydes kroppen lidt, men arbejdes der hårdt eller i lang tid, nedbrydes den meget.

Du bruger denne sætning til at bevise du har ret, selv om den nærmest gør det modsatte. Hvor står der det er forkert at træne hårdt i lang tid? Der står blot det kræver længere restitution, hvilket da er ganske logsik.

Jeg tror ikke du forstår, at hvis du træner for hypertrofi, laver du sådan set en muskelskade ved næsten hvert træningspas. For at stimulere hypertrofi skal du nedbryde/skade myofibriller inde i muskelfibrene, der får actin og myosinkæderne til at blive længere, hvorved musklerne bliver større. Dette forårsager ømhed hos rigtig mange, hvorfor DOMS ofte er hensigtsmæssig i et træningsforløb.

Det er ikke noget man bør stile efter, men slet ikke noget man bør undgå. Så når du siger, men har trænet for hårdt hvis man bliver øm, er det altså slet ikke korrekt. Det er ret logisk, man ikke skal træne så hårdt man har decideret smerte i flere dage. Det er jo sikkert det, du mente??

Måske har Thorhauge har ret i det er ren trolleri....

Link to comment
Share on other sites

Vitala

1. At du har fået 10 i idræt og 12 i biologi siger intet. Faktisk tværtimod. HF er lavt niveau i forvejen, og lærerne er ofte fucked og aner ikke ordentligt hvad de underviser i. Jeg selv har fået topkarakterer i matematik på HF. Det giver mig ikke autoritet til at sige at 2+2=5, og så bare kalde alle andre barnlige når de siger jeg ikke har ret.

2. Sjovt at du har meget travlt med at skifte emne og begynde på personlige kvaliteter (og svine Venan og andre, mig selv inkl, til). Hvorfor ikke bare komme med nogle (pålidelige) kilder hvis du har "så meget ret".

3. Synes også det er meget sjovt at du som Venan påpeger, starter ud med en holdning, og så løbende modererer den mere og mere, og til slut påstår du har haft en helt anden holdning.

4. Har jeg forstået det ret, at du gerne vil have alle kan komme med deres svar på et problem? Du er jo øjensynligt ikke interesseret i at finde frem til hvad det korrekte er (eller også begyndte du at være ligeglad med det, da du fandt ud af du ikke havde ret?). Hvis alle svar er lige gode, kan man ikke bruge noget svar til noget...

5. Prøv nu i det mindste at være lidt mere konsekvent...

Link to comment
Share on other sites

hmmm hahaha... det er ikke lidt jeg har i mod mig fortiden. lad mid prøve engang til med det første jeg skrevet:

hey det skal siges at du de første 2-4 måneder ikke stiger i muskelmasse hvis du alstå ikke har styrketrænet før, men der imod danner forbindelser mellem hjernen og de muskler du træner.

Det er blandtandet derfor man kan stiger sindsygt meget i kilo i starten.. MEN MEN MEN alt overbelastning af kroppen de første 6 måneder er ikke godt... sørg for at du træner til grænsen lige før du bliver øm... altså så du ikke bliver øm næste dag eller under træning.... pas på kroppen i starten og generelt ellers kan det meget nemt føre til skader... angående hvilken metode du vil bruge så kan du selv bestemme bare du ikke overbelaster... ps taler af erfaring:)

dette var hvad jeg skrev... at ens muskelmasse ikke bliver større de 2-4 første måneder har jeg hørt fra min lærer på min uddannelse.. til dette skal det siges at 2-4 måneder var højt sat og dette undskylder jeg igen (jeg tog fejl men hensyn til muskelmasse og har lært af dette hvad jeg er glad for(dette prøvede jeg også at sige i et tidligere link)).... men kroppen skal lige igang og forbindelsen skal forbedres mellem hjernen og de muskler man nu engang træner. og det skal siges at hvis man har trænet før så er det nemmere for nervesystemet at genopbygge disse forbindelser igen.

så skrev jeg at man skulle træne til grænsen lige før man blev øm... jeg træner hver dag og dette tog jeg udgangspunkt i. hvis jeg er øm næste dag så får jeg ikke det maksimale ud af træning. så derfor prøver jeg at ungå ømhed... (nu får jeg nok tæsk igen fordi i siger jeg ændre holdning 24-7 men selvføglelig er ens krop da brugt efter træning da ens muskler nedbrydes hvad er naturligt men det behøver ikke fører til decideret ømhed). men denne "ømhed" som føre til en dårligere træning næste dag, træner jeg mig ikke ud i....

men når man er ny og får at vide at træning sådan uden videre bare give ømhed og at det er helt normalt kan det være svært at kende forskel på ømhed og overtræning, derfor prøvede jeg sødt at give dem nogen gode råd til at starte blidt ud men dette blev i den grad misforstået eller formuleret dårligt for min side... uanset hvad bliver dette nok det sidste jeg skriver i dette link... tak for en god diskussion og tak fordi jeg har lært lidt om muskelopbugning, men man kan ikke fortælle noget man ikke ved og troede min lærer var pålidlig nok:( sorry... men ømhed vil forsat ikke være noget jeg træner efter hvor sure i så end bliver over det haha;)

ps i siger jeg skifter mening hele tiden og det bliver i nok ved med... men jeg prøver at omformulere mig så godt jeg kan så i kan forstå hvad jeg mener, ved ikke hvordan man ellers skulle gøre det.

sidste ting nikolajknude i har om nogen svinet mig til istedet for at spørge ind til hvad jeg mente, tror ikke mange af jer lytte overhovedet eller prøve at forstå hvad jeg prøvede at sige til dem der startede dette emne... men kun fortælle mig at jeg er forkert på den...

og udover det med muskelmassen som jeg har erkert 2gange nu så er jeg urørlige med det med ømhed... vi bruger bare tilsyneladede ikke samme udtryk om tingene og det kan du med flere ikke have...

og drengen dog så sammenligner du matematik med træning... det er da flot du har fået en høj karakter i matematik.. tillykke! men matematik har kun 1 facit.. det har træning ikke... hvis træning kun have et facit ville der ikke være noget at forske i... alle forsker er ikke enige... og hvis du går ned i en bøghandler så vil du med sikkerhed kunne finde bøger som ikke siger det samme...

og hf er ikke nødvendigvis lavt niveau... sorry... men jo c-niveau er lige til at overkomme.. det er rigtig... men hvem har snakket om c-niveau her? og jo der er da uddannelse efter en hf i know og jeg er ikke verdensmester i træning og det har jeg aldrig sagt... men der til at siger at hf er lavt niveau er langt ude...

vi træner ikke ens, vi har ikke samme krop, vi vil ikke det samme med vores træning. det kunne være nogen af mange grunde til at vi mener noget forskelligt men den synesvinkel lægger i ikke ned over dette emne

undskyld. dette kunne lyde hårdt NK men der er mange måder at gøre tingene på:) og ømhed er ikke min og sådan er det

see you:)

Edited by Vitala
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hey igen:)

Vil skrive en sidste gang her inde. de første 2 måneder vil de fleste opleve en stor styrkefremgang. dette skyldes ikke at en musklerne bliver større men derimod hovedsageligt af neurale faktorer som vi faktisk var rimlig enige om.

fra 2-12 måneder bør ens muskelvæv stadig ikke belastes maksimal da man i denne periode skal tage hensyn til sene, knogle og muskelvævs svaghed over for maksimal belastning. først efter det først år bør man start på rigtig tung styrketræning for ikke at før skader.

da vi snakker om at træningsprogramet til nogen der lige er startet... vil jeg start holde fast i nogen af de ting jeg sagde den gang... PAS PÅ man ikke overbelaster sig selv i start, faktisk det først år. selvfølgelig er ømhed en naturlig ting(som i sagde) og den må gerne være der men den skal ikke komme af overbelastning i starten. muskler, sener og knogler er ikke klar til denne belastning, så start stille og roligt ud

kunne eksempelvis være 10-12 gentagelse af 15 RM i 2-3 sæt.

jeg har helt sikkert skrevet små ting tidligere som ikke var 100% rigtige men dette vil jeg ikke diskutere. der er mange måder og gøre tingene på og denne måde er en af dem. de ting jeg skriver i dette svar er forskningsbaseret viden taget fra mine fysioterapeuts bøger.

ps og hvad jeg lige kunne læse var vi ikke særlig uenige.. folk begyndte bare at "hate" på hinanden også blev dette ellers udmærkede oplæg til en kamp om hvem der helt præcist havde ret

håber dig der startede dette oplæg er kommet rigtig godt igang med din træning:)

Link to comment
Share on other sites

Hey igen:)

Vil skrive en sidste gang her inde. de første 2 måneder vil de fleste opleve en stor styrkefremgang. dette skyldes ikke at en musklerne bliver større men derimod hovedsageligt af neurale faktorer som vi faktisk var rimlig enige om.

fra 2-12 måneder bør ens muskelvæv stadig ikke belastes maksimal da man i denne periode skal tage hensyn til sene, knogle og muskelvævs svaghed over for maksimal belastning. først efter det først år bør man start på rigtig tung styrketræning for ikke at før skader.

Hvad mener du med maksimalt? Man skal altid tilpasse indsatsen til motoriske evner og erfaring. Det gælder nu, og det gælder om 10år. Det giver ikke mening at sætte 200kg på squatten til en der aldrig har squattet før, og da selv 20-50kg for mange vil være en rigelig udfordring, er det naturligvis denne belastning der giver mening.

da vi snakker om at træningsprogramet til nogen der lige er startet... vil jeg start holde fast i nogen af de ting jeg sagde den gang... PAS PÅ man ikke overbelaster sig selv i start, faktisk det først år. selvfølgelig er ømhed en naturlig ting(som i sagde) og den må gerne være der men den skal ikke komme af overbelastning i starten. muskler, sener og knogler er ikke klar til denne belastning, så start stille og roligt ud

kunne eksempelvis være 10-12 gentagelse af 15 RM i 2-3 sæt.

Hvad definerer du som en overbelastning? Alt vægt træning der skaber overrivninger er vel som udgangspunkt en form for overbelastning? Det er vel netop denne belastning der skaber muskel vækst. Jeg antager at du mener at man skal undgå belastnings skader, og dette er jo et udsagn der gælder nye såvel som erfarne løftere.

Hvis ømhed ikke skal komme af belastning, hvad skal det så komme af?

jeg har helt sikkert skrevet små ting tidligere som ikke var 100% rigtige men dette vil jeg ikke diskutere. der er mange måder og gøre tingene på og denne måde er en af dem. de ting jeg skriver i dette svar er forskningsbaseret viden taget fra mine fysioterapeuts bøger.

ps og hvad jeg lige kunne læse var vi ikke særlig uenige.. folk begyndte bare at "hate" på hinanden også blev dette ellers udmærkede oplæg til en kamp om hvem der helt præcist havde ret

Evnen til at gribe i egen barm er tilsyneladende stadig ikke så veludviklet. Kast et blik på hvad du selv skrev til andre, og hvordan du reagerede på kritik. (-:

håber dig der startede dette oplæg er kommet rigtig godt igang med din træning:)

Nu bliver jeg nød til alligevel at kommentere. Input er i quoten med fed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share