Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Sikken da en dejlig træningsdag jeg har haft her i det vestlige Danmark. Vejret har været fantastisk og der kommer bare tusindvis af gæs som er på træk hen over hele tiden. Dagens træning er løbet i korte benklæder og en langærmet svedundertrøje.

Da jeg har gravet ud til og bygget en ny hundegård idag, så havde jeg lidt ristede ben inden træningen, hvilket fik mig til at tro, at jeg bare lige skulle tage de obligatoriske 3 km, men igen viser målet med at løbe bare lidt hver eneste dag sig at give bonus. Da jeg først var varm, så var benene egentlig meget fine og så snuppede jeg lige 45 min istedet med en intensitet på 82,5 til 87,5% af pulsreserven. Jeg synes, at jeg idag havde et let løb, og to ting sætter jeg stor pris på i tiden: 1) at jeg arbejder og prioriterer intensiteten i træningen - 2) min ide med at anskue træningen som en måde at samle både km og tid med løb, det giver en fed følelse af positivitet, fordi jeg er foran i regnskabet for hver km jeg løber. Jeg har til tider haft det lidt svært med programmer, hvor lidelsesmængden på forhånd er udmejslet.

Jeg arbejder stadig godt med at gøre små styrkeøvelser til en fast bestanddel af min hverdag.

Dagens træning endte med at se sådan her ud:

10 km på 45 min, intensitet 82,5 til 87,5% af pulsreserven.

Har læst om dette løb idag, og det ser bare for spændende ud til, at jeg kan lade værre med at forsøge mig i det. Dog regner jeg med at løber halvmarathon, sådan det ikke slider for hår i silken på en måned, hvor jeg drømmer 30 timers løb.

Et helt unik marathon løb i det barske klitterræn mellem Lodbjerg Fyr og cold Hawaii - Klitmøller! Løbet foregår på redningsveje, strand og sandstier.

Der vil være depoter ca. hver 10 km. plus et ekstra depot ca. 5 km før Klitmøller.

Marathondistancen starter ved Lodbjerg Fyr kl. 10.00 (9.00)

½ marathondistancen starter fra Stenbjerg Landingsplads kl. 12.00 (11.00)

10 km-distancen starter ved Bøgsted Rende P-plads kl. 13.00. (12.00)Mål på alle distancer i Klitmøller.

Er der nogle som vil med?????

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Et helt unik marathon løb i det barske klitterræn mellem Lodbjerg Fyr og cold Hawaii - Klitmøller! Løbet foregår på redningsveje, strand og sandstier.

Der vil være depoter ca. hver 10 km. plus et ekstra depot ca. 5 km før Klitmøller.

Marathondistancen starter ved Lodbjerg Fyr kl. 10.00 (9.00)

½ marathondistancen starter fra Stenbjerg Landingsplads kl. 12.00 (11.00)

10 km-distancen starter ved Bøgsted Rende P-plads kl. 13.00. (12.00)Mål på alle distancer i Klitmøller.

Er der nogle som vil med??

Årh, crap, jeg kan ikke den dag.

PS: Hvilken dag er det?

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

:tongue:

FY FOR PYFFER, det bliver ikke nogen skovtur. Jeg troede det var i juli, hvor man kunne fornøje sig med at se på topløse badepiger undervejs, mens man fik sig en vaffelis til at fylde sukkerdepoterne op med :w00t:

jeg skal helt sikkert noget andet den 26. februar … :cool:

:tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Shit, det lyder som en sindsyg udfordring :crazy: Men er man ultraløber, så må det være sagen med en sådan en naturoplevelse :4thumbup:

Ja det ligner mere en drøm end et mareridt - jeg elsker at være i naturen.

Og idag har jeg været i anderledes natur end jeg plejer at være. Dagens træning har blev klaret på den enste stigning i miles omkreds nemlig Blåbjerg. Blåbjerg har en asfalteret vej der går hen over begge sider af knolden og omkring selve knolden er der en MTB-bane. For at udvikle mine ben og min løbestil, så vil jeg i løbet ad det kommende år opbygge min fysik ved løb på bjerget, sådan, at jeg mindst hver 10. dag kommer derud og får trænet. Idag trænede jeg 45 min. Jeg var lidt på bar bund med, hvor god form jeg er i til bakker. Og det er sådan, at mht at løbe opad, så er jeg i ret glimrende form. Jeg har altid været god til at løbe opad, så intet nyt under solen på den front.

Mine nedløb er til gengæld elendige, det er som om, at jeg holder op med at løbe rigtigt og lander på totalt stive ben. Når jeg som idag træner målbevidst på bakker, så sker nedløbende meget langsomt og i total kontrol. Jeg er meget opmærksom på at gribe min vægt med bøjede knæ.

Jeg har da gjort et eller andet rigtigt, fordi jeg kan godt mærke, at jeg er ret ristet i mine ben lige nu. Det var en fed omgang træning idag, og jeg glæder mig allerede til næste bakkeløb.

Dagens træning blev til 45 min op og ned konstant.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Jamen så gik der lige et par dag med træning - sjovt nok ikke :smile: Igår løb jeg 2 timer i meget behersket tempo og sluttede løbeturen med en kilometertæller som viste 22 km. Det var en på alle måder ordinær og rutinemæssig tur, hvor mine tanker nok i virkeligheden løber både hurtigere og længere, men da både mine tanker og krop bor samme sted plejer de at forenes efter træning.

På min tur idag som jeg havde tænkt mig skulle være på ca. 90 min. Dog kom jeg til at løbe 15 min mere end jeg havde tænkt mig, så jeg sluttede med en halvmarathon. Mine ben på dagens tur var lidt mere trætte end jeg egentligt havde kunnet mærke i løbet ad dagen. Således har jeg idag haft fuld fokus på min teknik, at jeg jeg ikke begynder at lande på hælen. Jeg mener efter hånden at ha fundet frem til en tese på mit problem med løberknæ. Min antagelse er, at jeg skal have lidt mere eller meget mere fokus på at lande på et let bøjet ben, sådan kommer jeg også lidt længere frem på foden i mine landinger. Jeg arbejder i hvert tilfælde videre med det tekniske i mit liv.

Nu hvor jeg har en periode, hvor jeg ikke planlægger i km men i tid, så har jeg fået den ide, at jeg vil forsøge mig med månedsmål. Så i de kommende måneder, frem til april, hvor jeg forsøger at læsse mest mulig træning på mig i form af mængde og intensitet, vil jeg lege lidt med målsætninger.

Så i denne infernalske måned af trængsel og alarm, vil jeg gå efter at løbe 30 timer på 31 dage og nyde roen på Bork Mærsk. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Dagen idag begyndte tidligt i regn og rusk. Mine ben er overraskende fine efter 2 halvmarathon på 2 dage. Dagens tur og træning blev en halv times tur med stigningsløb.

Her efter træning kan jeg se på mine data for træningen, at jeg på dagens sidste 2 km har løbet et tempo på 4 min 12 sek pr km, hvilket for mig og i min verden nærmest er lynende hurtigt :superman:

Så måske det begynder at hjælpe på tempoet, at jeg har hævet intensiteten, så dejligt.

Imorgen vil jeg ud og løbe et par timer. Søndag er jeg i Fredericia og vil her benytte lejligheden til søndag at løbe på nogle rigtige bakker, så render nok ude ved Munkebjerg.

Dagens træning:

Stigningsløb.

Tid: 30 min.

Intensitet: 60 - 94%

Distance: 6,5 km

:4disguise::4disguise::4disguise::4disguise:

Link to comment
Share on other sites

I regn og blæst fik jeg alligevel 75 min på kontoen. Restitutionsløb med en uhyre lav puls og begge hunde med rundt til 19 møller her ude på mærsket. Ikke så meget at fortælle andet end jeg havde fokus på teknik, og et eller andet gør jeg anderledes lige nu i tiden, kan jeg mærke på mine lår. Jeg er spændt på, hvordan min krop har det, når jeg næste gang skal ud over 35 km, hvilket jeg helt sikkert kommer et par gange i løbet ad denne måned.

Dagen idag:

Tid: 75 min

Intensitet: 5o - 60 %

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Igår løb jeg i Fredericia og benyttede lejligheden til at løbe lidt på bakke. Jeg fandt en rigtig fin og ganske stejl stigning på 400 meter og lavede en enkelt 400 meter bakkespurt all out, hvilket godt kan mærkes lidt i røven idag.

Men ellers var træningen igår lagt an på at få ca en times tid på benene og det blev til 70 min, hvilket er det samme som 12 km i et overkommeligt tempo. Min lille bakkespurt lå ca. midt på turen, og den kunne jeg godt mærke på resten af turen.

Til min store glæde og tilfredshed kan jeg efter hånden mærke, at min krop er ved at fungere rigtig fint med en relativ høj træningsvolume, så mon ikke jeg i de kommende måneder kan skrue lidt højere op for blusset.

Hvis der er nogle som læser med her, så har jeg idag fundet lidt fedt gratis læsestof. http://www.dif.dk/UDDANNELSE_OG_VIDENSBANK/udgivelser/traening.aspx Her kan man hente viden gratis på pdf-filer. Men idag har jeg oprydning på værkstedet, senere løb og endnu senere må jeg heller tegne lidt på nogle billeder imens suppen simrer. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagens træning blev til 1 time 50 min på langturstempo hen over ca. 21 km

Vinden er ret udtrættende i disse dage eller også er det bare mine ben der har fået en vinterdepression :4disguise: :4disguise: men rigtig dejlig tur fra Sdr. Bork til Borkhavn, Nymindegab, Nr. Nebel og til sidst tilbage til Sdr. Bork.

Jeg har løbet konstant indenfor en intensitet-82-85%. På første halvdel var mine ben godt nok tunge, men jeg synes, at jeg de sidste 8 km fik fat i et rigtig godt drive. På de sidste 2 km kunne jeg nemt lukke op for hastigheden, så en egentlig træthed bærer jeg vist ikke rundt på trods de tunge ben.

Da jeg i foråret løb mit første halvmarathon, så løb jeg på 1 time 57 min, nu kan jeg løbe en halvmarathon-træning spare på benene og alligevel løbe 7 min hurtigere, jeg glæder mig til jeg i april skal prøve og løbe all out på halvmarathon.

Og jeg har købt en ny suppegryde, så nu skal der sgu laves suppe over and out :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagens træning blev til 1 time 50 min på langturstempo hen over ca. 21 km

Vinden er ret udtrættende i disse dage eller også er det bare mine ben der har fået en vinterdepression :4disguise: :4disguise: men rigtig dejlig tur fra Sdr. Bork til Borkhavn, Nymindegab, Nr. Nebel og til sidst tilbage til Sdr. Bork.

Jeg har løbet konstant indenfor en intensitet-82-85%. På første halvdel var mine ben godt nok tunge, men jeg synes, at jeg de sidste 8 km fik fat i et rigtig godt drive. På de sidste 2 km kunne jeg nemt lukke op for hastigheden, så en egentlig træthed bærer jeg vist ikke rundt på trods de tunge ben.

Da jeg i foråret løb mit første halvmarathon, så løb jeg på 1 time 57 min, nu kan jeg løbe en halvmarathon-træning spare på benene og alligevel løbe 7 min hurtigere, jeg glæder mig til jeg i april skal prøve og løbe all out på halvmarathon.

Og jeg har købt en ny suppegryde, så nu skal der sgu laves suppe over and out :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Du er sgu en sej :superman: superløbe tosse :wub: :wub: :wub:

Link to comment
Share on other sites

Aftens træning på måneoplyst landevej begyndte på ømme og trætte ben, men i løbet ad 3 km fik jeg varmen og ben der bort set fra et rigt mål af træthed føltes ok. I grunden havde jeg tænkt, at aftenen blot skulle være 3 km for at holde liv i min attitude: at løbe hver dag i 1 år. Men når nu benene føltes ok, så jeg besluttede mig for lige at snuppe 2 km med lidt fart på. Og overraskende nok for mig selv så kunne jeg holde mig under 8 min på de 2 km. I min fremskredne alder er det ret overraskende, at jeg begynder at kunne sætte lidt fart, men fedt fedt det tager jeg da gerne med. :4thumbup: :4thumbup:

Det blev til ialt 30 min motion med 6 km og 2 km i intensitet 90 - 95%

Og nu suppe fra igår, foamrolling til mine ømme lår :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Så gik der endnu en træningsdag i vintermørke, regnvejr og modvind - og ihhh hvor jeg elsker at træne, når det er hårdt. Aftenens helt store begivenhed var at møde en af de lokale øl-røve som var kørt i grøften på lige landevej - hej hej og skål røvhulshul - de indfødte kører ad helvede til. Jeg undgik at løbe i grøften og fik klaret en ok gang tærskeltræning. 1 times træning med pulsen omkring 90% af pulsreserven. De seneste 7 dage er det blevet til ca. 100 km, hvilket er rigtigt tilfredsstillende. :4thumbup:

Imorgen bliver en dag med kun 3 km, så jeg lige får hvilet lidt i de ømme ben og så er jeg klar til at skyde 7 gode træninger af igen

Er der iøvrigt nogen her der kender RubiTrack???

Men nu til dagens suppe :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Formiddagens træning blev løbet på islagsbelagte grusveje med en dejlig formiddagssol lige i ansigtet - så kan man jo ikke forlange meget mere sådan en torsdag formiddag. Dagens træning skulle egentlig bare ha været en lille minimumstur på 3 km, men det blev til en halv time og 6 km i stedet. Intensiteten på dagens træning har været imellem 50 - 60% af pulsreserven. Så nu vil jeg dyrke mine små rutiner for stræk og styrke og der efter nyde resten af døgnet inden der imorgen er et par timers løb på programet. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning i hagl og lyn ja og så blæser det da også lidt.

Jeg har været ude og løbe i 105 minutter og det var lidt af en oplevelse. Rent mentalt var det egentlig ikke så hårdt at løbe i uvejret, men rent fysisk oplevede jeg det som hårdt. Dog er min ben også ganske møre efter hånden, men nu skal de også bare lige holde til en uge mere med mængdetræning, så vil jeg trappe lidt ned en uges tid.

Dagens tal blev:

Tid: 105 minutter

Distance: 18 km

Intensitet: 70 - 87,5%

Og nu har vi snart årets korteste dag, så bliver lyset tiltagende igen dejligt

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Og Imorgen tror jeg lige det må blive til 6 km.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg lige lavet en lille plan for første halvdel af 2012. Jeg har helt fat i, hvilke løb der skal prioriteres i første halvår. Min plan er som følger:

Grundtræningsmatrix frem til 10. marts.:

- man: 3 - 6 km

- tir: 20 - 25 km

- ons: 3 - 8 km

- tor: 10 km høj intensitet

- fre:3 - 8 km

- lør: 30 - 60 km

- søn: 10 km

Min grundtræningsmatrix skal ses som en hensigt, men også som en alvorlig hensigt om at løbe hurtigt på 1/2-marathon i april samt løbe solidt på 6 timer i juni.

Mine prioriterede løb i første halvår af 2012:

10. marts 6 timer i Randers.

28 april 1/2-marathon i Skjern.

9. juni xtremløb 6 timer på Nykøbing Mors.

Så vidt min lille plan på en blæsende aften - må det blive hæsblæsende træning og løb.

Edited by Lars mikkelsen
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning 3 km bare lige til at løse op med.

Mine ben er godt nok ved at være lidt slidte, men stadig på en forsvarlig måde. Selv om benene er slidte, så kan jeg mærke, at min motor bliver bedre og bedre i den her tid, så :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Imorgen formiddag står den på løb i bakkerne ude i Blåbjerg plantage, og jeg har en lille drøm om at + 20 km ville være fint. Plantagen ligger på en stor vestjysk knold, hvor jeg kan løbe sådan, at det hele tiden går enten op eller nedad.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Det er et imponerende antal timer du får tilbragt i bevægelse for tiden. Jeg håber bentøjet kan holde til det - det virker i hvert fald som om du har bygget fornuftigt op til den nuværende workload, og at du er god til at lytte til kroppen. :smile:

Og så er jeg pludselig kommet i tvivl: er du egentlig hæl-lander eller forfods-/mellemfodslander?

Link to comment
Share on other sites

Det er et imponerende antal timer du får tilbragt i bevægelse for tiden. Jeg håber bentøjet kan holde til det - det virker i hvert fald som om du har bygget fornuftigt op til den nuværende workload, og at du er god til at lytte til kroppen. :smile:

Og så er jeg pludselig kommet i tvivl: er du egentlig hæl-lander eller forfods-/mellemfodslander?

Jo Tak Morten.

Ja hvor lander jeg egentlig :cool: Lige i tiden arbejder jeg en del med min teknik, og jeg har en ide om, at det i løb gælder om at have så kort og let kontakt med underlaget som over hoved muligt, så jeg forsøger at træde varsomt og hurtigt. Hvor jeg og hvordan jeg mere præcist træder, det ved jeg ikke helt. Jeg ved at jeg træner fysisk efter at styrke de kompetencer i min mekanik som kan give mig et løb på mellemfoden. At jeg stræber efter at lande på mellemfoden er ikke et spørgsmål om, at jeg tror det er sundt, jeg tror bare, at det er hurtigst og i sidste ende er det jo det løb drejer sig om, at være hurtig. :superman: :superman: :superman:

Hvordan går det med dit eget løberi??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share