Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Dagens første løbedisciplin var at prøve et par nye sko i løberen i Esbjerg. Jeg kom hjem med Saucony Triumph 9 - jeg har super gode erfaringer med Triumph 8, som er min bedste sko ever. Nu er der kommet en Triumph 9, hvor der er sket nogle radikale ændringer bla. er hældroppet faldet med 4 mm hvilket vil sige 33 procent. Triumph 9 har også slanket sig og er således 40 gram lettere end sin forgænger, hvilket bliver til en del kilo på et 160 km langt løb. Jeg er meget spændt på at teste Triumph 9.

Jeg har få erfaringer med Asics og de erfaringer jeg har er fra Ascis Cumulus 13 som er den sko jeg har løbet helt klart hurtigst i. Både ved Cumulus og Saucony Triumph 8 har jeg været meget begejstret for stødabsoberingen i midt- og forfod. Ascis Nimbus 13 har mindre styring af hælen og et meget blødt og elastisk materiale på overlærredet. Jeg har til aften løbet en kort tur i dem, det skulle bare ha været en langsom tur, men Nimbus 13 får mig helt frem på forfoden, så er det pludselig svært at holde farten nede.

Så jeg har fået 2 spændende muligheder ind på skohylden, jeg er lidt vild med at finde det materiel der er optimalt for mig, så nu 2 fine og spændende objekter at prøve af.

Dagens træning:

Distance 6 km. tid: 28 min. Således er jeg nu lidt over 100 km i denne uge, så 100 km endnu at løbe :yo: :yo: :yo: :yo: :yo:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning i temmelig hård vind. Medvind ud og modvind hjem.

Test på 1/2 marathon: Tid: 1 time 40 min.

Afjog 10 km.

Løb for første gang i Saucony Triumph 9 - og det er en hurtig sko for mig. Mine ben er temmelig kogte efter en efter hånden hård uge, men det var ret naturligt at løbe med lidt tempo. Jeg ville gerne nå 200 træningskm i denne uge, mine ben føles ok, men tror, at jeg vil være fornuftig og holde fri i morgen og slutte ugen af med et marathon søndag morgen.

For idag præcis et år siden løb jeg mit første 1/2 marathon på 1 time og 57 min, så meget godt tilfreds med dagens testløb. :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Link to comment
Share on other sites

For idag præcis et år siden løb jeg mit første 1/2 marathon på 1 time og 57 min, så meget godt tilfreds med dagens testløb.

Sjovt, for et lille år siden løb jeg også mit første halvmaraton på 1 time og 57!

Jeg satser også på at forbedre den væsentligt ved førstkommende lejlighed.

Crazy mileage i denne uge. Pas på bentøjet - der er jo lang tid til Spartathlon. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagen igår søndag nåede jeg lige 20 km, jeg havde en hensigt om at løbe 40 km, men noget kom på tværs, så desværre.

Distance: 20 km i 160 km-pace.

Ugen slutter på: ca 160 km, hvilket er tæt på pr.

Det bedste af det hele er, at mine ben er ok, så super. Nu følger en uge med hensigt om ca. 100 km

Link to comment
Share on other sites

Sjovt, for et lille år siden løb jeg også mit første halvmaraton på 1 time og 57!

Jeg satser også på at forbedre den væsentligt ved førstkommende lejlighed.

Crazy mileage i denne uge. Pas på bentøjet - der er jo lang tid til Spartathlon. :smile:

Morten min intensitet i træningen på sådan en uge er ikke så høj, så det slider ikke så meget på mig.

Link to comment
Share on other sites

Hold da kæft, du får da ellers sat nogle kilometer ind på kontoen i den uge her. Rock on! :smilerock:

Betaler du ekstra vejbidrag og kommuneskat for alt det slid på de vestjyske landeveje? :walking:

Det der med at betale skat Henrik, det er aldrig rigtigt slået igennem her ovre i vest. Oftest løber jeg iøvrigt på stier, grusveje eller stranden. Men jo jeg håber og satser meget på, at min krop kan holde til, at jeg de kommende 4 måneder får skruet væsentlig op for træningsmængden, så jeg kan lave en god præstation til Mors Rundt.

Hvis du har tid, så skulle du prøve og teste de nye sko fra Newton, du kan læse om dem på løberens hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tid, så skulle du prøve og teste de nye sko fra Newton, du kan læse om dem på løberens hjemmeside.

Jeg har tidligere haft Newton i kikkerten, men jeg er skomæssigt gået en anden vej og har skrællet så meget sål af som muligt. Newtons filosofi er ganske vist også, at man skal lande på forfod/mellemfod, men de har bygget en meget stor konstruktion op under forfoden, der gør skoene tunge, ligesom jeg kan forestille mig, at de må være underligt høje at lande på, hvis man - som jeg - abonnerer på en lidt anden filosofi. Men hånden på hjertet, jeg har aldrig prøvet dem og burde måske give dem en chance i en løbebutik ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere haft Newton i kikkerten, men jeg er skomæssigt gået en anden vej og har skrællet så meget sål af som muligt. Newtons filosofi er ganske vist også, at man skal lande på forfod/mellemfod, men de har bygget en meget stor konstruktion op under forfoden, der gør skoene tunge, ligesom jeg kan forestille mig, at de må være underligt høje at lande på, hvis man - som jeg - abonnerer på en lidt anden filosofi. Men hånden på hjertet, jeg har aldrig prøvet dem og burde måske give dem en chance i en løbebutik ...

Jeg prøvede dem for sjovt og synes, at de var meget lette og jeg selv for tung :surrender:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev til 20 km godt med sved på panden og snot fra snotnæsen. Løb i mine nye Saucony Triumph 9, og de er stadig temmelig gode at løbe i. Men dagen idag var et forsøg på at holde intensiteten nede på Mors Rundt pace, hvilket kan være lidt svært især sidst på træningen, så derfor man skal træne langture i langsomt tempo :4thumbup: :4thumbup:

Nu hvor jeg er i en periode, hvor jeg trapper træningsmængden op, så oplever jeg sært nok, at jeg selv om kroppen er træt, så virker det som om at formen bare bliver bedre og bedre. Efter mine skader sidste år, har jeg lært at holde pause lige så snart der er en forkert smerte eller min søvn begynder at blive opbrudt, så føler mig ganske tryg ved at presse citronen lidt. :headphonedance: :headphonedance: :headphonedance: :headphonedance: :headphonedance:

Imorgen bliver det til ca 10 km med intervaltræning.

Link to comment
Share on other sites

Dagens omgang med intervaltræning:

Distance 10 km - 1000x6 tempo 3min 50 sek pr interval - pause 150 m gang .

Opvarmning og afjog ialt 4 km

Jeg er ikke ret vild med intervaltræningen, og mine ben er lige nu pænt væltet.

Imorgen står den på 6 km afslappende løb med vægt på løbestil og teknik :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Distance 10 km.

0-3 opvarmning af høfeberplagede luftveje

3-8,5 km stigningsløb og sluttede i 1/2 pace

8,5 - 10 km afjog.

Stille og rolig kort træning. Skal deltage i 2 1/2 marathon i denne uge, så regner med at få lidt intense km på bogen i ugens løb. :4trumpet: :4trumpet: :4trumpet: :4trumpet: :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Træning igår:

Distance 5 km i 160 km pace.

Idag 1/2 marathon 1 år og en uge efter, at jeg løb mit første 1/2 marathon på 1 time 57 min idag brugte jeg 1 time 40 min, så lidt af en forbedring.

21 km er ikke lige min distance, men jeg må sige, at jeg idag kunne mærke, at mine ben er i vildt overskud til den distance, så er slet ikke i tvivl om, at det med at gaine km er en god strategi. På søndag er der et nyt 1/2 marathon og om 18 dage 50 km i Bramminge.

Idag var en super test og et godt tærskelløb for mig, og de ting jeg arbejder med virker bare. :4smartass: :4smartass: :4smartass: :4smartass: :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Herligt løb i Ringkøbing et ud og hjem løb, hvilket er min helt klare favorit form for løb. Knap 4 døgn efter, at jeg satte ny personlig rekord med 13 minutter, så havde jeg ikke andre forventninger til løbet i Ringkøbing, at jeg ville løbe all out som en slags tærskeltræning frem mod 50 km løbet senere på måneden. Som altid startede jeg aller sidst, sådan jeg har nogle at løbe på bagfra.

På turen ud løb vi i heftig modvind, hvilket jo er en slags hjemmebane for mig. Jeg havde den udsøgte fornøjelse, at overhale mange unge og tynde løbere, hvilket altid er tilfredsstillende, når nu jeg er af den opfattelse, at jeg er 15 kg for tung til sport jeg dyrker. Turen hjem var modsat turen og derfor i overvejende medvind. Jeg havde løbet lidt over max på vej ud af, fordi jeg har erfaring med at kunne løbe ret ok i medvind.

2 km fra mål var jeg rigtig godt syret til og lå med en puls omkring 96% af pulsreserven og modsat i onsdag, så kunne jeg idag holde min overkrop afslappet og lade benene bruge energien.

Resultatet af dagens anstrengelser blev til store overraskelse ny pr. denne gang med 2 minutter. Fra 1 time 40 min til 1 time 38 min. jeg regner aldrig i sekunder lige som jeg i styrkeløft aldrig har forsøgt at slå en rekord med mindre end 2,5 kg.

Så en fed løbeuge er gået og nu skal jeg nok lige passe lidt på benene så frem til efter 9. juni. :shades: :shades: :shades: :shades: :shades: :shades:

Link to comment
Share on other sites

Resultatet af dagens anstrengelser blev til store overraskelse ny pr. denne gang med 2 minutter. Fra 1 time 40 min til 1 time 38 min.

Hold da kæft, det er da godt løbet! :bigsmile:

Så venter Bramming forude. 50 km lyder som en fuldstændig urimelig lang distance, men jeg ved godt, at der er nogen, der trives med. Jeg kan se, at Posemand har været på Bornholm for at løbe Hammeren Trail her i weekenden. Hvordan de har fået slæbt 5000 højdemeter sammen på klippeøen står for mig som lidt af en gåde (selv om jeg naturligvis godt ved, at der er bakket).

I øvrigt lyder 87,5 kg da ikke som en voldsom vægt. Skal den endnu længere ned?

Link to comment
Share on other sites

Hold da kæft, det er da godt løbet! :bigsmile:

Så venter Bramming forude. 50 km lyder som en fuldstændig urimelig lang distance, men jeg ved godt, at der er nogen, der trives med. Jeg kan se, at Posemand har været på Bornholm for at løbe Hammeren Trail her i weekenden. Hvordan de har fået slæbt 5000 højdemeter sammen på klippeøen står for mig som lidt af en gåde (selv om jeg naturligvis godt ved, at der er bakket).

I øvrigt lyder 87,5 kg da ikke som en voldsom vægt. Skal den endnu længere ned?

Tak Henrik! Ja det med højdemeter er noget sjovt noget. Når jeg løber xrun skal vi løbe på en rundstrækning med en del højdemeter, så et 6 timers løb under de forhold er jeg spændt på, men for mig er det bare træning og en mulighed for at rykke lidt med mine grænser.

Mht vægten så er det et klart sigte for mig at nå under 80 kg på morgenvægten, men regner også med at det vil tage et par år at nå derned på min måde. Jeg bærer jo rundt på især skuldre, bryst og mavemuskler der er temmelig tunge, men nu får vi ses det med at optimere kroppen er mere et sigte end et konkret mål med en eksakt tid for indfrielse af målet.

Jeg glæder mig for vildt til 50 km i Bramming og har intet arbejde i kalenderen de sidste 10 dage inden.

Link to comment
Share on other sites

Træning igår 8 afslappende km. Lige nu forsøger jeg at få benene til at passe til 50 km d. 27. maj. 2xpr på 4 dage har sat sig lidt i mine ben, men det er jo også lidt meningen med de mange løb i hen over en relativ kort periode. Så senere idag skal jeg igen ud og jagte de gode ben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share