Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Dagens løb var en lille omgang. Mine ben er lidt ømme og lidt stive efter langtur søndag samtidig har det seneste halvandet døgn været ude og lave nogle arbejdsopgaver.

Jeg har kun taget målinger på tid og distance idag, men var da lidt forpustet til sidst.

Det er min hensigt at have 2 træninger om dagen i denne uge, så mange det kan lade sig gøre.

Distance: 6 km Tid: 26 min 33 sek

Link to comment
Share on other sites

Dejlig tempotur i lars og koldt vejr i Fredericia. Mine ben er ved at være pænt slidte, så dejligt med kun 2 dage til restitutionsuge.

Jeg synes det fungerer godt for min krop med tre ugers cycklus, hvor jeg køre en uge med: Mængde, intensitet og restitution. Benene er jo ikke helt nye mere.

Idag:

Distance: 16 km

Tid: 1 time 20 min.

Link to comment
Share on other sites

Endnu en god dag i frost og nu også hård vind her ude ved Tipperne. Jeg havde den sjove oplevelse, at mit tøj blev helt stivt fordi sveden blev til is - cool.

Dagens træning:

Distance 21 km

Intensitet: 0 - 10 km sub 70% 10 - 21 km ca. 87,5%

Tid: 1 time 51 min

De sidste 5 dage har jeg samlet 90 km det er da ok og med 2 dage endnu kan jeg godt nå en god total for 7 dage. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har man været en tur i Thy?

Ja det har man Henrik ;o)

Danmarks barskest marathon sagde ham manden der skød hele løbet i gang.

Jeg var egentlig lidt usikker på, om løbet ville blive en skuffelse. Noget af det jeg tænder på i de hårde løb er håndteringen af, at noget er hårdt – at selv om noget gør ondt, så kan jeg jo godt lave så meget andet inde i mit hoved imens.

På løbet i går oplevede jeg temmelig mange passager i knæhøjt koldt smeltevand, mange km i løst strandsand, klitte op og klitte ned. Jeg oplevede også rigtigt mange mennesker i mange forskellige neonfarver. På en eller anden forunderlig måde, så oplevede jeg også, at jeg ikke havde svært ved ikke at løbe om kap med de andre som var med i løbet. På 42 km med meget varieret underlag holdt jeg mig indenfor et interval på 152 og 158 pulsslag pr. minut, hvilket ikke er over 72,5 % af min pulsreserve. Det er ikke nyt for mig at kunne være disciplineret, men det er nyt for mig, at jeg har det godt imens, at jeg er det.

På næsten alle mine lange løb i 2011 har jeg haft store problemer pga et løbeknæ som har gjort sig gældende fra omkring 35 km. På søndagens løb havde jeg ingen problemer, i hvert tilfælde ikke med udgangspunkt i mit løbeknæ.

Jeg har naturligvis tænkt lidt over, hvordan jeg har fået styr på det med knæet. Umiddelbart kan jeg se i mine træningsnotater, at jeg er begyndt at strække ud i mine ballemuskler, mine hoftebøjere og en lille smule på lårets bagside.

Så har jeg indledt et samarbejdet med en klinik i Varde, hvilket helt sikkert også har gjort, at jeg hele tiden får vedligeholdt min biomekanik.

Mit mål for dagens løb var at få en god oplevelse med andre løbere. Jeg fik en god dag med mange rare mennesker.

På turen, der fra Lodbjerg fyr til Klitmøller kunne jeg også mærke, at jeg bare bliver så glad for og over, at Tine vil bruge en frisøndag på være til for mig, det er bare så vildt fantastisk, at det ikke kan beskrives med ord – Tak Tine!

Thy Trail i tal:

Distance: 45 km ( jeg løb forkerte 3 gange )

Tid: 4 timer 40 min.

Kadence: 166 - 174

Intensitet: 70 - 72,5 %

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det. Lyder som en god oplevelse, hvor du har udvist stor selvdisciplin :4thumbup:

Og mon ikke du laver lidt jysk underdrivelse på det med udfordringerne, for jeg har også fulgt lidt med på Posemandens Facebook-side, og i følge var det ikke nogen skovtur (selv om han nu også er meget begejstret).

http://www.facebook.com/posemand

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det. Lyder som en god oplevelse, hvor du har udvist stor selvdisciplin :4thumbup:

Og mon ikke du laver lidt jysk underdrivelse på det med udfordringerne, for jeg har også fulgt lidt med på Posemandens Facebook-side, og i følge var det ikke nogen skovtur (selv om han nu også er meget begejstret).

http://www.facebook.com/posemand

Tak Henrik - ja det var en god oplevelse - men er lige tung nok til alt det strandsand. Igår tænkte jeg, at jeg nok ikke ville løbe det igen, fordi det ikke rigtigt ligger til, men her til aften tror jeg da nok, at jeg er frisk på det igen til feb. 2013. Så kan du jo også nå at melde ind ;o)

Link to comment
Share on other sites

… jeg er frisk på det igen til feb. 2013. Så kan du jo også nå at melde ind

Uha, en del af mig kunne sagtens være fristet, men så er der lige det med 'knæhøjt smeltevand'. Det bliver nok aldrig rigtig mig. Jeg overvejer dog at løbe en afdeliung eller to, fra den serie, du henviste til tidligere: http://salomontrailtour.dk/

Link to comment
Share on other sites

På en eller anden forunderlig måde, så oplevede jeg også, at jeg ikke havde svært ved ikke at løbe om kap med de andre som var med i løbet. På 42 km med meget varieret underlag holdt jeg mig indenfor et interval på 152 og 158 pulsslag pr. minut, hvilket ikke er over 72,5 % af min pulsreserve. Det er ikke nyt for mig at kunne være disciplineret, men det er nyt for mig, at jeg har det godt imens, at jeg er det.

Det lyder som en rigtig god zen-oplevelse - fedt!

Og stærkt løbet. Knæhøjt smeltevand og masser af sand lyder som en killer.

Hvad går dit samarbejde med klinikken i Varde ud på helt konkret? Massage og scanning for svagheder og ubalancer?

Og hvor tit?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hulubulu, Lasse hvor er du henne? :laugh:

Holder den vestjyske sejtrækker stadig snuden i sporet mht. træningen? :wink:

Ja da det gør jeg. Nu er jeg ved at være på den anden side af en stor arbejdsopgave og egentlig behøves jeg ikke tjene flere penge i år, så det ser jo rigtig fint ud på den front.

Jeg er færdig med min vintertræning og har rundet 1000 km siden nytår, hvilket som mængde betragtet er ganske tilfredsstillende.

Det er efter hånden også lykkedes mig at blive god til balancere belastningen af min krop. Jeg har hen over vinteren samlet km frem for intensitet. Jeg vil i resten af sæsonen som for mit vedkommende indbefatter tre 6 timersløb, et 160 km, et 56 km, et halvmarathon og et enkelt marathon. Mit helt overordnede mål er Mors Rundt, hvor jeg gerne vil være i form til at kunne være lidt ambitiøs mht at løbe lidt raskt til.

Strategien i de kommende måneder er, at jeg vil lægge mig på en volumen på omkring 80 - 100 km pr. uge. I mine bestræbelser på at samle så mange høj intensitetskm som muligt, vil jeg arbejde mig op på at have to træningspas to dage i ugen og som noget nyt kun en tur over 30 km pr 14. dag, jeg skal gerne op på at kunne fordøje og restituere 60 - 70 km et par gange pr. måned.

Så jo Henrik jeg træner og det er lidt min plan at rapportere mine data her. Jeg har foruden dette medie en blog, hvor jeg skriver om det der sker for mig, der hvor min kerne, fortid og nutid krydser hinandens spor.

http://blog.larsmikkelsendk.eu

Idag blev det til 13 km med ialt 20 minuter indlagt tærskeltræning. Under tærskeltræningen slutter min puls oftest omkring 179, hvilket er ca. 5 slag fra min maxpuls. Jeg er iøvrigt lige blevet 50 år gad vide om der er aldersklasser indenfor løb gg

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning i et meget blæsende Vestjylland. Det har blæst temmelig meget i den her uge, jeg har endnu ikke fået løbet helt så mange km som jeg gerne ville, men nu er der jo lørdag og søndag til at give den lidt gas. Ugen er hovedsagligt blevet prioriteret i forhold til at komme over den rygskade jeg fik i weekenden, og med den ser det nu også rigtig fornuftigt ud.

Men idag havde jeg bare lige fået nok af blæsvejr. Det har hele ugen blæst på den der måde, hvor alle går forover, når de skal gå i modvinden, så københavnere ville sikkert kalde det kuling. Jeg fik den gode ide at tage ud på MTB-banen i Blåbjerg og løbe dagens træning. Det blev til 8 km, hvilket ikke lyder af meget, men på de 8 km er der intet tidspunkt hvor det enten ikke går nedad eller opad. At løbe i blåbjerg er noget med at tage den med ro og løbe langsomt, og selv med et snit på 10 km i timen har min puls i gennemsnit været oppe og ringe med 95 % af pulsreserven.

Nu sidder jeg her med et understel der er lidt stresset over bakker og det svære underlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share