Den kedelige gamle mands ultra løbe log.


Arcus
 Share

Recommended Posts

24 km @ 5:27

HHR%: 66

Samtlet tid: 2.10.49

Ugens langtur vel overstået. Løb en ny rute, af fuglsigvej og mod Tårs.Det var små kuperet men en god rute, men god cykelsti, og okay natur. Kroppen var frisk, og da jeg først var varm fungerede alt som det skulle. Fik kadancen til at spille rigtigt, og fandt hurtigt den rigtige løbestil. Der var lidt stramhed i højre side af lysken, men det forsvandt stille og roligt omkring 10 km mærket. Syntes tempoet var relativt nemt at holde, men skulle igen kæmpe lidt med den mentale nisse omkring de 15-16 km, skruede lidt op for tempoet for lige at vise mig selv at det kunne lade sig gøre. Den sidste kilometer var jeg dog lidt carb, kold selvom jeg havde spist en enkelt SiS gel. Tænker at de 50 g havregryn der var pre race meal ikke har været helt nok, resten har sikker været mentalt, og viser bare vigtigheden af at få trænet langture igen. Ugens kilometer tal er 75+ km. Det er reelt nok omkring de 78 med ikke trackede afjog ture. Men 75 km som grundtræning er ganske okay.

Turen foregik i mine Road Glove, der lige nu er min foretrukken Langturs sko.

Five fingers bliver brugt på turene under 20 km.

Næste uge er på planlægnings bordet, jeg vil måske forsøge mig med lidt morgen recovery løb, for at liste lidt flere kilometer ind i programmet.

Samtidigt bliver weekenden lidt udfordret da der er noget planlagt polterabend for gode venner.

Link to comment
Share on other sites

Road glove har en mere solid sål, og en smule svang støtte, men er ellers en helt flad sko. Jeg syntes sålen i tykkelse osv, minder om mine five fingers speed.

Vapor glove er helt anderledes let og tynd. Sålen er vist kun 2 mm og der er ingen støtte elle andet hejs i den. Egentligt er det den der minder mest om en five finger, jeksen dog bedre lide den tynde sål. Den beskytter fint mod sten, selvom det selvfølgeligt ikke er rart at ramme en. Men man kan føle underlaget, og er langt at foretrække som teknik sko.

Jeg kunne aldrig drømmen at løbe helt barfodet, men med vapor kommer man godt nok tæt på.

Jeg bruger normalt 44.5-45 men har både Road (version 1) og vapor i størrelse 46.

Jeg bruger Road glove på de lange ture i øjeblikket for at aflaste vristen en smule.

Vapor bliver brugt flittigt på ture op til 20 men jeg har også løbet 22 i dem uden problemer.

Link to comment
Share on other sites

Selvom man skal være forsigtig med planlægning, vil jeg alligevel give et bud på den kommende uges træning.

Mandag: AM: 5 km recovery - PM 10 km Recovery

Tirsdag: AM: 5 km Recovery - PM 12 Km proggresivt fra 5.37 til 4.41

Onsdag: AM: - PM 26 Km Langtur @ 5.30

Torsdag: AM: 5 km recovery - PM: DHL Stafetten @ HHR% 80+

Fredag: AM: 14 km Langtur @ 5.30 - PM 0

Lørdag: AM: 10 km Recovery - PM 0

Søndag: AM: 16 Km Langtur @ 5.30 - PM 0

Jeg forsøger mig med lidt morgen recovery løb, både fordi jeg oplever det hjælper at få kroppen igang, men også for at øge belastningen kilometer mæssigt, uden den store intensitet.

Weekenden står på Sociale aktiviteter, så der skal planlægges lidt mere nøje. Samtidigt er DHL stafetten lidt upraktisk, men jeg har sagt ja. Regner egentligt ikke med det store, da det er mit indtryk at det er hygge motionisternes højborg.

Der er dog både en rute til løber såvel som til Gående. Men vil nok ikke være 1 løber, kan jeg blive nummer 3 er der håb om lidt fri luft. Så vidt jeg ved er resten af mine holdkammerater nogle der løber en 5'er omkring de 30 min.

Jeg har løbet en 21.30 solo, men manglende AT og V02Max har nok sat sine spor. Tempoturen sidst gave en 5 km tid på 22.30 uden at give den fuld gas, så under 22 vil være muligt hvis jeg giver den gas. Er dog ikke sikker på at det er det jeg gør. Muligvis bliver det blot et tempo pas i 4.24-4.30

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Aften Løb.

6.60 km recovery løb.

afsluttede med

4x20 m bakkesprint

Skal arbejde med kadance og hastighed, men i betragtning af at det er længe siden jeg for alvor har leget på bakker gik det fint. Tænker dog jeg tager møllebakken næste gang og 50m. Det kort pas gør at pulsen er relativ lav, men det er jo heller ikke puls træning men styrketræning ;)

Link to comment
Share on other sites

Aften Løb.

6.60 km recovery løb.

afsluttede med

4x20 m bakkesprint

Skal arbejde med kadance og hastighed, men i betragtning af at det er længe siden jeg for alvor har leget på bakker gik det fint. Tænker dog jeg tager møllebakken næste gang og 50m. Det kort pas gør at pulsen er relativ lav, men det er jo heller ikke puls træning men styrketræning ;)

Bakkesprinter er den bedste styrketræning for løber-ben, tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

ja bakkesprint er rigtigt godt, men det kræver lige lidt mentalt nogle dage.

Anyways.

Efter en meget lang dag der sluttede klokken 19.00 var det tid til lidt Progressivt løb.

Opvarmning.
3 km @ 5:30
3 km @ 5:20
3 km @ 5:05
3 km @ 4:41 - Maraton pace
Progressiv tur, startede i +20% af MP og arbejde mig ned ad mod 4:41 min/km. De 3 km i min ideelle Maraton pace var okay da jeg fik rytmen. Kunne dog god mærke det var lidt siden jeg sidst har løbet en god progressiv tur. Men det er godt at arbejde igennem tvivlen om man har energien. Alt i alt en dejlig tur, da jeg ramte pacen helt perfekt ifølge Garmin.
Jeg hader at elske intervaller og Progressive ture. Det kan være pisse hårdt at komme igennem men når man er ude på den anden side, er det fedt at man ikke gav op og gennemførte.
Hvis man kun yder 80% er det det man vender sig til. Nogle gange skal der presses lidt på.
Link to comment
Share on other sites

Roligt Løb

13 km @ 5.30

HHR%: 61

Små trætte ben fra igår. Men kun rent muskulært, hvilket også er hensigten.

Jeg skal lære at arbejde effektivt med trætte ben igen, og opbygge noget udholdenhed.

Det er godt at jeg er kommet igang med nogle intervaller igen, for at presse pulsen.

Dog overvejer jeg lidt kortere intervaller lige i starten for at lære at presse pulsen igen.

Link to comment
Share on other sites

Recovery løb.

5 km.

I aften har jeg sagt ja til at løbe DHL stafetten. Jeg tvivler på at jeg laver en kanon tid.

5 km sprint er nok det jeg er dårligst til, samtidigt kan jeg godt mærke at min øged mængte træning giver lidt trætte ben.

Men lad os nu se, har aldrig løbet DHL før så det skal nok blive sjovt.

Link to comment
Share on other sites

DHL stafet. 2 gennemløb. HHR%: 81 (5 km @ 22:43 10km @ 45:36)

Kom til at løbe 2 omgange, da der var en der var blevet syg. Fik ikke løbet den optimalt ift. til puls osv. Ruten var udfordrende med sving, bakker og utroligt mange løber det vælgte at gå lige efter et skarpt sving. Kunne måske nok have presset citronen lidt mere, men de 50 km der hidtil er løbet i denne uge sad lidt i benene, og jeg valgte derfor et små roligt udlæg.

Men super hyggeligt løb med gode kolleger

Link to comment
Share on other sites

26 km @ 5.28 min/km HHR%: 63

Samlet tid: 2:22:23

Rolig langtur. Forsøgte at løbe lidt efter pulsen, og ikke kun efter tempo. Det gik egentligt ret godt indtil 22-23 km hvor jeg kunne mærke jeg ikke havde fået energi nok. Havde kun en smule energi drik med og en Gel der var blevet spist ved 15 km. Tænker også det var lidt mental, da benene var lidt brugt oven på gårsdagens tempo løb.

Det er derfor langture er så vigtige for mig mentalt. At vide de kan gennemføres selvom man syntes det er hårdt. Det kræver også mere mentalt at løbe alene mod sig selv og uret.

Men trods alt en ganske okay langtur, og min længste tur siden København maraton. Indtil videre har jeg løbet 86 km i denne uge, så det er godt at vide at benene stadigt kan være med.

Link to comment
Share on other sites

What a week :smilerock:

Sgu' meget godt skuldret at snuppe sådan en langtur oven på to runder DHL. Keep it up :4trumpet:

Prøver lidt at smide lidt af Allan Zacariasens trænings filosofier ind over min træning. Han anbefaler blandt andet at man løber sin lange tur efter en tempo dag, for at tvinge tempoet ned. Jeg tænker det giver lidt ekstra mentalt, såvel som styrkemæssigt. Jeg kommer dog næppe op på de sindsyge mængter træning den mand præsterede. En uge på 370 km er jo helt sindsygt.

Men har fundet ud af at min krop har det godt med en stille morgen tur, og lidt mere tung træning senere på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vist blevet forår. Løb faktisk i 2/3 tights her til morgen...

5 km i recovery tempo.

HHR%: 57

Benene har det fint. Lidt hiv i højre ben, men kun når jeg sidder ned. Musklerne er vist lidt trætte..

Hele dagen kommer til at være møde på møde, så skal nok få restitueret benene..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share