Æg om aften


ibroken
 Share

Recommended Posts

Som regelt hører man folk sige at æg er velegnet til morgenmad ved siden af noget havregryn. Jeg tænkte blot på om man kunne indtage et lignende måltid om aftenen 1-2 timer før sengetid? Havregryn er jo de langsomme kulhydrater, men hvad med æg? Tænkte på 4 æggehvide og 2 hele æg på panden - hvor mange proteiner og kalorier ville I mene det gav til sammen?

Er det en god ide at spise det før sengetid?

Et andet spørgsmål er vedr marinering af bøf. Hvornår er det bedst at marinere end bøf for at få den bedste smag? Marinere dem før man fryser dem ned eller når du smider dem på panden efter de taget ud af fryseren?

Og ja, ved godt jeg stiller mange underlige spørgsmål. Bær over med mig. Er ikke så bekendt med madlavning osv. i køkkenet ..

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ikke kunne gøre mig klog på. Man bør jo nok variere sin kost, så meget det er muligt.

Et lille fif mht. fuldkors-toast osv. De fleste af den slags "fuldkornsbrød" indeholder kun en meget lille procentdel fuldkornsmel - det meste er ofte almindelig hvedemel.

Se på deklerationerne hvor stort % indhold fuldkorn, der reelt er i "fuldkorns"-brødet..

Hvad er en køkken-grill? Mener du ikke en Ovn med grill-funktion?

Jeg steger bare på pande. Man kan få gode pander hvor man kan stege uden fedt. Desuden er det ikke særlig "farligt" at stege med fedtstof på en pande. Langt størstedelen bliver faktisk på panden...

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ikke kunne gøre mig klog på. Man bør jo nok variere sin kost, så meget det er muligt.

Et lille fif mht. fuldkors-toast osv. De fleste af den slags "fuldkornsbrød" indeholder kun en meget lille procentdel fuldkornsmel - det meste er ofte almindelig hvedemel.

Se på deklerationerne hvor stort % indhold fuldkorn, der reelt er i "fuldkorns"-brødet..

Hvad er en køkken-grill? Mener du ikke en Ovn med grill-funktion?

Jeg steger bare på pande. Man kan få gode pander hvor man kan stege uden fedt. Desuden er det ikke særlig "farligt" at stege med fedtstof på en pande. Langt størstedelen bliver faktisk på panden...

Hvor mange % bør der så være cirka i brødet?

Køkkengrill er de der panini grills, ligesom Jamie Olivers tefal grill. Man kun bruge den i køkkenet og den har en ovn-funktion, hvor en plade er over den anden.

Jeg har også købt en god pande, hvor der ikke er behov for fedtstof, men jeg bruger det stadig. Men jeg kan vel bare eksperimentere lidt med hvad der virker bedst.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder godt. Men hvor mange procent fuldkorn skal der være i brødet før det egentlig er sundt og fiberrigt?

Hvis jeg skal måle æg og æggehvide, så er det bare ukogt, ikke sandt? Kiggede på kalorietabellen og der stod at æggeblommen har mere næring end hele æg?? Har jeg læst forkert eller hva?

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om der er en skærelije om hvor mange % fuldkorn der skal være i et fuldkornsbrød. Jeg har set flere eksempler på hvor der kun er ca. 30 % fuldkornsmel i "fuldkornsbrød". Det synes jeg ikke er nok. Jeg gider generelt slet ikke spise almindeligt hvid hvedemel, da jeg ser det som tomme kalorier og det giver ikke mening for mig at spise.

Jeg spiser for det meste kun rigtig fuldkorns rugbrød / swartzbrot.

Jeg har ikke brugt tid på at undersøge toast's næringsindhold osv. fordi jeg generelt har fravalgt det pga. jeg tror toast indeholder meget sukker. Undersøg det der "fuldkornstoast" for både sukker og fuldkornsprocent. Indtil det modsatte er bevist ville jeg vælge havregryn til - eller rigtig rugbrød.

Man kan da sagtens spise dem med mere hvedemel i, men man skal bare ikke tro det er specielt sundt og godt for én.

Mht. ægget har du ikke læst forkert. Det er i blommen alt fedtet er, og blommen vel derfor være federe end ægget overordnet set.

Der er en del gode næringsstoffer i blommen, så man har godt af at spise lidt blomme engang i mellem også. Man skal ikke være hysterisk på den måde med hvad man spiser mht. fedt osv. Det primære er vel egentlig at spise varieret(overvejende sundt) indenfor det kalorieindtag, som passer til én.

Fandt lige den her f.eks: http://www.schulstad.dk/Produkter/Skovmand/Skovmand-Fuldkornstoast/

I min verden er 34% fuldkorn ikke meget - bedre end ingenting -men IKKE meget...

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om der er en skærelije om hvor mange % fuldkorn der skal være i et fuldkornsbrød. Jeg har set flere eksempler på hvor der kun er ca. 30 % fuldkornsmel i "fuldkornsbrød". Det synes jeg ikke er nok. Jeg gider generelt slet ikke spise almindeligt hvid hvedemel, da jeg ser det som tomme kalorier og det giver ikke mening for mig at spise.

Jeg spiser for det meste kun rigtig fuldkorns rugbrød / swartzbrot.

Jeg har ikke brugt tid på at undersøge toast's næringsindhold osv. fordi jeg generelt har fravalgt det pga. jeg tror toast indeholder meget sukker. Undersøg det der "fuldkornstoast" for både sukker og fuldkornsprocent. Indtil det modsatte er bevist ville jeg vælge havregryn til - eller rigtig rugbrød.

Man kan da sagtens spise dem med mere hvedemel i, men man skal bare ikke tro det er specielt sundt og godt for én.

Mht. ægget har du ikke læst forkert. Det er i blommen alt fedtet er, og blommen vel derfor være federe end ægget overordnet set.

Der er en del gode næringsstoffer i blommen, så man har godt af at spise lidt blomme engang i mellem også. Man skal ikke være hysterisk på den måde med hvad man spiser mht. fedt osv. Det primære er vel egentlig at spise varieret(overvejende sundt) indenfor det kalorieindtag, som passer til én.

Fandt lige den her f.eks: http://www.schulstad.dk/Produkter/Skovmand/Skovmand-Fuldkornstoast/

I min verden er 34% fuldkorn ikke meget - bedre end ingenting -men IKKE meget...

Jeg har kigget rundt på nettet, men fandt desværre ikke så meget om fuldkornstoast. Tjekkede endda amerikanernes Ezekiel toast for at se hvor mange % fuldkorn det havde, men intet der. Vil lige kigge rundt i supermarkedet. Ellers holder jeg mig bare til havregryn.

Mht æggene igen og deres vægt.. Så hvis jeg nu skal spise et helt æg, så skal jeg kigge på kalorietabellens "hele æg" fremfor æggehvide og æggeblommen til sammen?

Bare underligt at æggeblommen alene har mere næring end hele ægget tilsammen.

Link to comment
Share on other sites

Nååårrr ja, det giver mening. Tak for hjælpen igen ;)

Edit: i hvilken rækkefølge er disse tre fødevarer hurtigst optagelige når det drejer sig om proteiner: hakket oksekød, kalveinderlår og kyllinge inderfilet?

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Nååårrr ja, det giver mening. Tak for hjælpen igen ;)

Edit: i hvilken rækkefølge er disse tre fødevarer hurtigst optagelige når det drejer sig om proteiner: hakket oksekød, kalveinderlår og kyllinge inderfilet?

Du er satme god underholdning ind imellem :laugh:

For 1000'ene gang er det lykkedes dig at stille et spørgsmål der er ligeså ligegyldigt som "er en zebra sort med hvide striber?"....

Det hurtigste optagelige protein er hvalroskød, hvis du kan få fat i det. Hvis du tilmed kan sprøjte det direkte i blodet, vil det være at foretrække!

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Du er satme god underholdning ind imellem :laugh:

For 1000'ene gang er det lykkedes dig at stille et spørgsmål der er ligeså ligegyldigt som "er en zebra sort med hvide striber?"....

Det hurtigste optagelige protein er hvalroskød, hvis du kan få fat i det. Hvis du tilmed kan sprøjte det direkte i blodet, vil det være at foretrække!

Jamen tak for svaret ! ;) så lærte jeg noget nyt i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share