bliver man tyk af kreatin


Jegvilværestærk
 Share

Recommended Posts

hey jeg er en ung man på 19 der vejer 109 kilo(jeg er rimlig overvægtig) mit spørsmål går på, om man tager på af relmæssig brug af kreatin?? da jeg osse ønsker og slanke mig gennem min træning. jeg styrketræner to gange om ugen med regner med at trappe op om 14 dage til 3-4 gange om ugen. er det dumt at begynde at tage kreatin??

Link to comment
Share on other sites

Tja... Kreatin gør at dine muskler optager et par kg vand, derfor bliver du tungere. Men det giver lidt mere energi og overskud i selve træningen. Man kan normalt tage et par reps til. Så hvis du er meget fokuseret på din vægt alene, så skal du ikke tage kreatin, men hvis det mere er din styrketræning du er fokuseret på, så kan du sagtens.

Link to comment
Share on other sites

Kreatin indeholder kun meget få kcal pr. serv. Dvs det kan ikke direkte være årsag til en vægtforøgelse. Men som nævnt så binder du væske men det er hovedsaligt i muskelmassen, så det er jo sådan set ok. Og denne væske vil du smide igen efter endt brug. Men kreatin hjælper også på din restitueringsproces. Så alt ialt en godt produkt. Men mit råd ville nok være, at vente indtil du får styr på din diæt/træning, så du ikke får nogle forvirrende "impulser" fra kreatinen pga væskeforøgelsen. Men husk nu når du skal til at købe, så find et mærke der benytter typen CreaPure!! B)

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv anvendt kreatin og har kun haft gode erfaringer med med styrkefremgang og vækst ... :D

Men IMHO så hører kreatin kun til i 'bulk' fasen.

Der er også undersøgelser, der kunne tyde på at kreatinen ikke er et idéelt kosttilskud i forbindelse med at tabe fedt.

(Kilde: Artikel på www.go-motion.dk - Kreatintilskud hæmmer vægttab)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig hørt noget så tåbeligt, som at man får svære ved at tabe fedt, hvis man bruger creatin på en diæt, tværdigmod!! :devil:

Når ens restitution bedres er der i teorien større chance for at det hjælper til at øger fedtforbrændningen, man bliver hurtigere klar til næste træning og kan yde mere, det må da være en positiv effekt, så man hurtigere kan nå sit mål!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig hørt noget så tåbeligt, som at man får svære ved at tabe fedt, hvis man bruger creatin på en diæt, tværdigmod!! :devil:

Don't shoot the messenger ... B)

Der står jo også i artiklen at undersøgelsen ikke er overbevisende da ikke alle tallene er signifikante. :teachingfinger:

Grundene til at jeg ikke ville anvende kreatin til vægttab er :

  • Det psykologiske i at vægten øges (ganske vist kun i starten) som følge af en større væskebinding i musklerne
  • Vægttab forbinder jeg primært med cardio og her er der vist ikke entydige tegn på en gevinst ved anvendelse af kreatin.

Edited by Madmartigan
Link to comment
Share on other sites

Den mængde kreatin man aktuelt anvender i vedligeholdelsesfasen indeholder et helt ligegyldigt antal Kcal, - typisk ca. 30!

Hvad man måtte have af "psykologiske" mærkværdigheder bør man selvfølgeligt også sætte sig udover, - f.eks. ved at ophøre med at anvende meningsløse termer såsom "at tabe sig" eller "at tage på"!

Fat´s where is at!

Link to comment
Share on other sites

Skulle kreatin ikke indeholde KCAL???????

Jeg har benyttet kreatin for en måneds tid siden og da jeg kiggede på bøtten, så stod der pr.100g = 600kcal..så det kan vidst ikke helt passe!! om ikke andet så er der en umådelig stor forskel på kreatin produkter!!! :teachingfinger:

600kcal?!? 100g ren sukker indeholder 400kcal. Så selvom det kreatin tilsat dextrose eller andre sukker stoffer så kan det slet ikke passe med 600kcal med mindre de også har tilsat fedt, hvilket jeg aldrig har hørt om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da give jer ret i at det lyder tosset!!! Men nu sidder jeg med en bøtte viking kreatin(100% rent kreatin monohydrat(mikroniseret)) i hånden...der står følgende...: pr.100g: 2500kj(600kcal), protein 0g, kulhydrat 0g, fedt 0g, kreatin 100g.

Så det var ikke bare noget jeg slyngede ud!! Men selvom det er meget , så er jeg selvfølgelig godt klar over det ikke har en betydning da det trods alt ikke indtages i så store mængder(for mit vedkommende ihvertfald) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da give jer ret i at det lyder tosset!!! Men nu sidder jeg med en bøtte viking kreatin(100% rent kreatin monohydrat(mikroniseret)) i hånden...der står følgende...: pr.100g: 2500kj(600kcal), protein 0g, kulhydrat 0g, fedt 0g, kreatin 100g.

Hvordan kan de skrive protein = 0 gram når kreatin er at aminosyre.... og proteiner består af aminosyrer.... TOTAL GRINER :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kig i et lexikon.... jeg har haft den diskussion før

Du må meget gerne finde noget som dokumenterer at kreatin ER en aminosyre. Det tror jeg du får problemer med. Fordi kreatin i kroppen dannes udfra 3 forskellige aminosyre, så betyder det IKKE at slutresultatet er en aminosyre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kig i et lexikon.... jeg har haft den diskussion før

Du må meget gerne finde noget som dokumenterer at kreatin ER en aminosyre. Det tror jeg du får problemer med. Fordi kreatin i kroppen dannes udfra 3 forskellige aminosyre, så betyder det IKKE at slutresultatet er en aminosyre.

Thomas

TJ > Jeg er på arbejde ligenu, men det står i gyldendals fra 1974 som jeg har derhjemme. Jeg quote'r den lige ved lejlighed.

Link to comment
Share on other sites

The Beginners Guide To Creatine

What is Creatine?

Creatine is a compound that can be made in our bodies or taken as a dietary supplement. The chemical name for Creatine is methyl guanidine-acetic acid. That sure is a mouth full - which is why it is much easier to just call it creatine.

Creatine is made up of three amino acids - Arginine, Glycine and Methionine. Our liver has the ability to combine these three amino acids and make creatine. The other way we get creatine is from our diet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ice> men hvis du siger det står i dit leksikon, så skal jeg selvfølgelig ikke udelukke at jeg tager fejl.

Men selvom det SKULLE være en aminosyre, så kan der jo godt være 0 gram protein i bøtten alligevel. Det er jo ikke sikkert at lige netop denne aminosyre indgår i opbygning af proteinstoffer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ > Du siger altså at en kombination af tre amino-syrer IKKE nødvendigvis bliver til en protein-kæde :unsure:

Men jeg er ligenu RET sikker på at der stod amino-syre i lexikon'et. Jeg skal nok tjekke det... det skulle da gerne være korrekt information... men man bliver jo klogere heletiden og 1974 er længe siden... JEG quote'r ved lejlighed :)

Link to comment
Share on other sites

Du siger altså at en kombination af tre amino-syrer IKKE nødvendigvis bliver til en protein-kæde
Nej, jeg siger at de 3 stoffer bliver BRUGT til syntesen af kreatin. Jeg siger ikke de bliver kædet sammen.
Men jeg er ligenu RET sikker på at der stod amino-syre i lexikon'et

Det er da meget muligt. Jeg har bare ALDRIG hørt at kreatin er en aminosyre. Men jeg indrømmer da blankt at jeg ikke har brugt voldsomt meget tid på at læse om kreatin, udover dets normale virkemåde. Så som sagt er det slet ikke umuligt at jeg tager fejl.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tj > Jeg har slået det op og jeg citerer 'Krea'tin :

methylguanidineddikesyre, en aminosyre som kem. er derivat

af urinstof; findes i musklerne bundet til phosphorsyre.'

Jeg sagde tidligere at det var et gyldendals leksikon fra 1974

, men det er fra 1978.

Om man stadig er af den opfattelse at kreatin er en aminosyre

ved jeg ikke.

Iøvrigt kom du med en pointe ; bare fordi protein består af

amino-syre er ikke ensbetydene med at aminosyre nødvendigvis

udgør et protein.

Så med hensyn til indholdsfortegnelsen på dåsen der siger

protein : 0 gram, er det vel i virkeligheden rigtigt fordi

kreatin er et rent amino-syre, men det har dog en forbrændings-

værdi som angivet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share