Kost til ekstrem fysisk arbejde ?


Runeb.laursen
 Share

Recommended Posts

Hej folkens ! Jeg ved kun de balase ting omkring kost og træning, men kost til ekstremt fysisk arbejde har jeg ikke nogen erfaring med...

Here is the thing! - jeg skal til Crossfit event 24timers WOD.

Dvs. vi skal igennem 24 timers træning fra kl 17 til 17.

Vi laver AMRAP (as many rounds as possible), øvelserne bliver IKKE givet før jeg skal til at igang med det. Der vil være 1 AMRAP i timen på 10 minutter, og så har jeg pause i 50 minutter, indtil næste WOD , og der i de 50 minutter skal jeg også nå at varme op igen.

Hvad fanden har man med af mad der ? - troede først jeg kendte WODsne lidt på forhånd, så man evt kunne spise lidt mere når man skulle lave en tung workout med lav intensitet, og så æde mindre når den kommende WOD var cardio baseret... så jeg ved ik en skid, andet end jeg skal arbejde i 10 minutter intensivt, 24 gange på 24 timer.

hvad gør man lige med kosten der ?

protin ? fedt ? kulhydrater ?

frugt? grøntsager ?nødder ? hurgite kulhydrater ? protinpulver ? whey ? casin ? fed fisk? rosiner ? hvad gør man?

vi vil kun få 3 måltider givet af centeret der afholder det, og er godt klar over det ikke er nok mad!, så mangler lidt gåde råd fra en klog og/eller errfaren herre/kvinde !

På forhånd tak :)!

- evt også nogle råd om kosten op til?, og bør man træne eller slappe af dagene inden ?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så synes jeg det er et vanvittigt dumt projekt! Det er decideret bare en dårlig ide. Jeg kan istedet anbefale at blive kørt ned 1 gang, det skulle ca. give samme effekt, kræve meget mere mands mod og tag kortere tid! s

DU bør overhovedet ikke træne 3 dage op til. Du børe istedet load op på kulhydratter som man gør som marathon løber.

Når du spørge om du skal træne dagen før gør det mig virkelig i tvivl om det har trænings viden nok til at vide hvad du går ind til. Har du forbedret dig??? eller ønsker du bare op til flere kroniske skadeR?

Under hver WOD vil du forbrænde stor mængder kulhydrater som dit primær brændstof. Så snart du falder i "kulhydrat" mængden ud i musklerne vil du ramme muren præcis som i en marathon og gå kold. Det afgørende for at blive ved med at præstere i løbet af dagen er derfor kulhydrater. men ej at forglemme elektrolytter og vand som også er sindsygt vigtigt for at du ikke for hedeslag og det der være.

Du skal primært kun have kulhydrater!!! meget gerne let optagelig.. kun små mængder fedt og protien. Der skal ret meget arbejde med detaljerne omkring hvor meget og hvor lidt osv. du er nødtil at læse op på det. Der mange detaljer for at gøre det optimalt.

f.eks. hvor meget din fordøjelse kan optage i timen af vand elektrolytter og kulhydrater. Hvordan det påvirker dit blodsukker osv.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg er UDEMÆRKET klar over det ikke er sundt for kroppen ;) Det er også udelukkende for at "overvinde" en udfordring at jeg har blod på tanden?... jeg har ingen skader i forvejen og er sundt og rask. Jeg ved også godt det på ingen måde er en træning jeg får noget ud af, man nedbryder jo faktisk bare sig selv ved noget så fysisk hårdt. Men det er jo også en udfordring, og intet andet? sagde ikke det var smart ;)! men bad om hjælp for at seom jeg kan klare det ???

- jeg har ingen erfaring med hårde udfordringer som denne, så DERFOR spørger jeg om jeg bør træne op til ;) Jeg havde heller ikke tænkt mig at køre mig helt ned, men tænkte med let tekniktræning eller svag cardio måske var på tale, for at holde kroppen igang ? da jeg ikke vidste om 3 dages pause op til ville være klogt eller om det så ville være et for stort chock for kroppen at lave noget så hårdt.

Hvad vil du anbefale så ud over frugt for at få nogle hurgtigt optagelse kulhydrater ?, som samtidig ligger "let" i maven... også for at få lidt varrieret kost? og hvad bør min protin og fedt kilder stamme fra? - er jo godt klar over jeg skal fyldes op, og det er primært er kulhydrater det vil kræve.. men hvilke? altså fra hvilke kilder ? hvad er klogt at tage med? for jeg tænker umilbart frugt, rosiner, masser vand, evt lidt protein shake, blandet nødder, evt lidt chokolade, en smule kylling, æg og så mere frugt!... men det er bare noget jeg kommer ud fra ved at gætte? så ville være rart med nogen der ku sige DET her er super vigtigt og eller godt!...

- Derúdover skal du have tak for et dejligt langt svar, men det virker mere kritisk end "hjælpende". Jeg ved godt jeg bør læse op på det osv, og prøver jeg skam også, men spørger lidt for at få nogle konkrete svar og gode råd, ikke for at få at vide hvor mange ting jeg ik ved endnu. - håber du forstår ! det er ikke negativt ment.:)!

#Jimmi P, jeg er ik interesseret i at sige hvem der afholder det, der det lyder somom i er direkte modstander af det. og formålet med dette oplæg er at jeg mangler vejledning og jeg tager det som en udfordring. Så vil ikke ha det tager en drejning i en andne retning, det håber jeg du kan forstå :)!

Link to comment
Share on other sites

Et par spørgsmål:

Form:

- Hvad er din form?

- Har du nogensinde været vågen i +24 timer uden at indtage alkohol?

Søvn:

- Kan du sove i f.eks 20-30 min mellem 2 cyklusser (er der et mørke rum med madrasser og lav temperatur) eller skal du køre 24 timer i træk, uden at sove/hvile?

Kost:

1) En mindre portion kulhydrater bestående af ruebrød, gryn, kartofler, ris, grov pasta eller grøntsager efter en hver cyklus.

2) pas på slik/sukker da det fucker med dit blodsukker = du bliver træt, uoplagt og dræner dig mentalt.

- jeg har ingen erfaring med hårde udfordringer som denne, så DERFOR spørger jeg om jeg bør træne op til ;)

Undskyld, men det her projekt er helt vanvittigt. At holde sig vågen og klar i hovedet i 24 timer kræver god form og viljestyrke. At dyrke hård træning i de 24 timer er direkte sundhedsskadeligt, ved mindre du tager præstationsfremmende midler og/eller er i en kanon form.

Jeg vil på det kraftigst opfordre dig til at genoverveje: melde pas i år og deltage om et år hvor du har trænet og forberedt dig til det.

Link to comment
Share on other sites

Spændende svar :)!, tak for interessen!...

jamen.....

Form:

- Hvad er din form? - puha definer form?.. altså vil kategorisere mig selv som god form :)! .. 176 høj, 71 kg. Har trænet kampsport 7 år, fitness 5 år, crossfit 1 år, boskning 1 år.

- Har du nogensinde været vågen i +24 timer uden at indtage alkohol?

jeg har OFTE været vågen 24 timer uden indage alkohol. og har arbejdet på McDonalds med døvnvagter, hvor man arbejder i (iforhold til næsten alt andet arbejde) meget højt tempo fysisk og psykisk hårdt i 9-12 timer i streg uden pauser. så at holde mig vågen i 24 timer er absolut intet problem.

- Tager ingen præstations fremmende midler, dog overvejer jeg at medbringe nogle koffin tabs på 200mg, som jeg brugte engang da jeg trænede alm fitness, dog ved jeg ik helt om de giver bagslag og jeg øger risikoen for dehydrer? og måske en kop kaffe i ny og næ vil være nok koffien til at sparke lidt ind som hjælp.

- Min force er helt sikkert styrke, hurtighed og teknik!, og min svagheder ligger KLART i løb. Det vil jeg også tage højde for i de forskllige WODS så jeg fordeler mine kræfter hvor jeg mener det er mest relevant.

Søvn:

- Kan du sove i f.eks 20-30 min mellem 2 cyklusser (er der et mørke rum med madrasser og lav temperatur) eller skal du køre 24 timer i træk, uden at sove/hvile?

Jeg er generalt dårlig til at flade i søvn af natur, så min plan er umilbar at vende døvnrytmen lidt så jeg kan sove indtil kl 13 og få SOLID mad der. starte kl 17 og holde mig vågen til kl 17 næste dag.

Kost:

Har du nogen ideer om gram ? så jeg kan sætte mig ind i hvad du mener med mindre potion? og evt forberede dem hjemmefra så de er klar til at æde straks efter træning.

- Derudover at jeg konkurrence menneske af natur og har en stærk psyke! .. bare tanken om at andre giver op og ikke gennemføre giver mig et kæmpe kick.

- jeg vil iøvrigt ikke melde fra trods folk virker til at være enige om jeg burde hehe.. men jeg vil glædeligt melde tilbage herinde om hvordan det gik! så i enten ka få bekræftet at LAD VÆRE MED AT GØRE SÅDAN NOGET, eller om det var en fed oplevlese selvom det vra hårdt :)!

Edited by Runeb.laursen
Link to comment
Share on other sites

Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience!!

Det var dog ubrugeligt... der er mange andre former for ekstrem sport der er MINDST lige så tåbeligt ? Det går aldrig ud på at få noget ud af det, men at overvinde noget ? hvis du ikke har noget klogt at bidrage med er du så ikke rar at lade det ligge?

Link to comment
Share on other sites

Her på sitet er ironi og sarkasme en del af gamet og i modsætning til mange "stive" forums er det helt i orden med små sidebemærkninger med mere eller mindre relation til emnet.

Kan se at du kun har 4 indlæg på tælleren, så blot til venlig info er det altså noget du kommer til at vænne dig til (med mindre du løber skrigende væk igen).

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Her på sitet er ironi og sarkasme en del af gamet og i modsætning til mange "stive" forums er det helt i orden med små sidebemærkninger med mere eller mindre relation til emnet.

Kan se at du kun har 4 indlæg på tælleren, så blot til venlig info er det altså noget du kommer til at vænne dig til (med mindre du løber skrigende væk igen).

Ja er ny så didnt know :P men jeg plejer skam også god at ku tage nogle prik. Blir bare små irriteret når jeg virkligt godt vil klare det så godt som muligt, og det er første gnag jeg deltager noget "ekstremt". Så det bare en smule fustrernde at der næsten kun er tivlvende svar, og så der kommer en der er helt ubrugeligt :P.. men skal nok have mere tålmodig ^^

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt er det ikke første gang sådan en event afholdes af et Crossfit-center i DK.

Jeg tænker det kunne være interessant at høre tidligere deltageres erfaring, dels ift kosten men mindst lige så meget i forhold til at det som nævnt nok ikke er særlig smart at udsætte sig selv for.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ikke anbefale at du deltager. De fleste der træner op til events som f.eks. 24 timers løb. har eksperimenter med kosten og trænet op længe for at kunne holde til det.

Blodsukkeret bliver ikke fuckede op af de hurtigt kulhydrater hvis man timer det kort tid efter WODen... det er ret basal viden. Faktum er at den vejledning du kan få herinde er at alt for ringe kvalitet. Frugt, grøntsager og rosiner er en super dårlig ide, medmindre du har godt styr på hvor meget osv.

og jeg melder pas på at hjælpe her da jeg synes det direkte uetisk at hjælpe dig med de forudsætninger du går indtil eventet med.

1. Find nogen folk der rent faktisk kan vejlede dig hensigtsmæssigt. Du skal have fat i en idrætsfysiolog

2. Træne op i 3 måneder så du kan holde til det.

3. Sæt dig ind i tingende i stedet for den her lidt halv slattende tilgang.

4. Det er ærligt du ikke poster Eventen holderen. De kan vel stå indenfor for det de foretager sig

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Åh ha, CrossFit bliver da også dummere og dummere.

Mht til dit energi indtag, så lyt til hvad RuneB skriver.

Du skal dog have testet dit kulhydrat indtag af inden du står på dagen. Jeg bruger High5 energidrik en 2:1 blanding af glucose og fruktose, og det har indtil videre fungeret fint for mig. Som hovedregel så kan kroppen ikke optage mere end 100g kulhydrat/time, og samtidig spiller opløsningen også en vigtig rolle.

Med en 10% opløsning af det high5 energidrik, giver 1x 750ml dunke dig 75g carbs blot til reference.

Start med at eksperimenter med en 6% opblanding, og øg koncentrationen alt efter hvordan maven reagere, ligeledes kan du også eksperimentere med mængden af kulhydrat totalt set/time.

Eftersom det du har begivet dig ud i, sjældent er noget man ser i CrossFizz, så har jeg ikke lige nogle idéer til, hvordan du skal prøve det af i praksis, men det kræver at du er i gang i flere timer for at få et reelt billede af, hvordan kroppen reagere på kylhydratindtaget.

PS. fik jeg nævnt, at jeg synes det er et idiotisk projekt, du har kastet dig ud i. :wink:

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

haha ja det fik du vidste sagt ;) men tak for svar anyway! jeg må lige eksperimentere lidt ... men hvad med kosten ? har du gode råd til det også ? på 24 timer ksla man vel også have noget solidt i maven? som der sagt noget ala : En mindre portion kulhydrater bestående af ruebrød, gryn, kartofler, ris, grov pasta eller grøntsager efter en hver cyklus.

Og man kunne godt spise hurtige kulhydrater , også chokolade? hvis et er små mængder efter hver cycklys uden at det giver problemer med blodsukkeret eller ?

Link to comment
Share on other sites

Kost:

Det er umuligt at sige hvad og hvor meget du skal spise, da vi ingen ide har om hvor meget energi du brænder af eller om dine personlige præferencer. Det nemmest er at prøve dig frem, tilbage til mit råd om at droppe det i år og træne frem til det næste år.

Blodsukkeret bliver ikke fuckede op af de hurtigt kulhydrater hvis man timer det kort tid efter WODen... det er ret basal viden.

I et tilfælde hvor du i længere tid laver cyklusser på 10 min intensiv træning og 50 min hvile, vil du med hyppig indtagelse af hurtige kulhydrater risikere overproduktion af insulin og derefter hypoglykæmi. I et setup med 10 min træning og 50 min hvile vil du fremprovoker en voldsom insulin produktion ved indtagelse af hurtigt kulhydrater. Med 50 min pause vil komplekse kulhydrater have en bedre effekt og virke mere stabilt på blodsukkeret.

Frugt, grøntsager og rosiner er en super dårlig ide, medmindre du har godt styr på hvor meget

Det er fair nok med frugt og rosiner, men kan du uddybe hvorfor du også mener at grøntsager er dårlige?

Angående koffein:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/oeger_koffein_fedtforbraendingen_under_laengerevarende_muskelarbejde%3F/

Hvis du vil bruge koffein på selve dagen, skal du først lave en test hvor du indtager små mængder koffein over 24 timer. Mængden er variable i forhold til din vægt og koffein sensitivitet.

PS: hold dig fra kaffe, det er vanddrivende. Husk at koffein har bivirkninger, især på maven.

Træning:

Hvis du virkelig gerne vil det her så vil jeg foreslå at du i det mindste prøver at efterligne de 24 timer FØR du faktisk kaster dig ud i det.

Vælg en uge, tag 3 dage fri:

Mandag – onsdag: ingen træning, få sovet igennem, spis masser af kulhydrater (ruebrød, gryn, kartofler, ris, grov pasta eller grøntsager). Spis ca 10g kulhydrat pr. kg kropsvægt. Skær ned på fedt og protein. Din kost skal ca bestå af 70% kulhydrat.

Hold fri torsdag - mandag.

Torsdag: test dag, find det træningscenter der har længst tid åben og start når det åbner og gå når det lukker. Køre 24 timers program med 10 min træning og 50 mins hvile.

Link to comment
Share on other sites

Du skal have fat i en person, der ved hvad han snakker om (human fysiolog eller lign.), og som evt. selv har været igennem noget lignende før.

Men HEY, hvorfor spiser du ikke bare som de gjorde i gamle dage? Hvis du gør det, så bliver du bedre til at forbrænde fedt, og det bliver højst sansynligt alligevel noget du kan gøre brug af.

Link to comment
Share on other sites

Du skal have fat i en person, der ved hvad han snakker om (human fysiolog eller lign.), og som evt. selv har været igennem noget lignende før.

Men HEY, hvorfor spiser du ikke bare som de gjorde i gamle dage? Hvis du gør det, så bliver du bedre til at forbrænde fedt, og det bliver højst sansynligt alligevel noget du kan gøre brug af.

Spiser som i gamle dage ? tænker du Paleo / hulemands kost når du siger det :) ? For det har jeg spist engang, men det er jeg ikke så meget tilhænger af mere! Det er sku lidt for strængt.. men normalt spist jeg ikke brød,pasta,ris,korn og alt det fis. Min kost består generalt hovedsageligt af kød, grøntsager, mælkeproduker (mælk, skyr, ost) og nødder/frugter.

Link to comment
Share on other sites

Spiser som i gamle dage ? tænker du Paleo / hulemands kost når du siger det :) ? For det har jeg spist engang, men det er jeg ikke så meget tilhænger af mere! Det er sku lidt for strængt.. men normalt spist jeg ikke brød,pasta,ris,korn og alt det fis. Min kost består generalt hovedsageligt af kød, grøntsager, mælkeproduker (mælk, skyr, ost) og nødder/frugter.

Det var ironisk det jeg skrev. Og desuden kan jeg ikke se, hvorfor at brød, pasta, ris etc er noget fis. Jeg er enig med dig I, at det kunne undværres i de fleste danske hjem, og løse mange folks overvægt, men folk der er fysisk aktive, incl. jeg selv, er jeg ikke i stand til at få nok kulhydrater indenbors udelukkende ved at spise grønt.

Link to comment
Share on other sites

Det var ironisk det jeg skrev. Og desuden kan jeg ikke se, hvorfor at brød, pasta, ris etc er noget fis. Jeg er enig med dig I, at det kunne undværres i de fleste danske hjem, og løse mange folks overvægt, men folk der er fysisk aktive, incl. jeg selv, er jeg ikke i stand til at få nok kulhydrater indenbors udelukkende ved at spise grønt.

Det er jeg så :D jeg er typen der er easygainer.. men det gælder både muskel og fedt, der skal ik en skid mad indenbords før jeg begynder at stige i kg, og det er selvom jeg ik spiser usundt og selvom jeg dyrker crossfit og løber dagligt , og generalt er aktiv... men har det bare meget bedre uden :)! så snart jeg rør noget brød blir jeg så oppustet det forstår man slet ik

Link to comment
Share on other sites

Kost:

Det er umuligt at sige hvad og hvor meget du skal spise, da vi ingen ide har om hvor meget energi du brænder af eller om dine personlige præferencer. Det nemmest er at prøve dig frem, tilbage til mit råd om at droppe det i år og træne frem til det næste år.

I et tilfælde hvor du i længere tid laver cyklusser på 10 min intensiv træning og 50 min hvile, vil du med hyppig indtagelse af hurtige kulhydrater risikere overproduktion af insulin og derefter hypoglykæmi. I et setup med 10 min træning og 50 min hvile vil du fremprovoker en voldsom insulin produktion ved indtagelse af hurtigt kulhydrater. Med 50 min pause vil komplekse kulhydrater have en bedre effekt og virke mere stabilt på blodsukkeret.

Det er fair nok med frugt og rosiner, men kan du uddybe hvorfor du også mener at grøntsager er dårlige?

Angående koffein:

http://www.motion-on...skelarbejde%3F/

Hvis du vil bruge koffein på selve dagen, skal du først lave en test hvor du indtager små mængder koffein over 24 timer. Mængden er variable i forhold til din vægt og koffein sensitivitet.

PS: hold dig fra kaffe, det er vanddrivende. Husk at koffein har bivirkninger, især på maven.

Træning:

Hvis du virkelig gerne vil det her så vil jeg foreslå at du i det mindste prøver at efterligne de 24 timer FØR du faktisk kaster dig ud i det.

Vælg en uge, tag 3 dage fri:

Mandag – onsdag: ingen træning, få sovet igennem, spis masser af kulhydrater (ruebrød, gryn, kartofler, ris, grov pasta eller grøntsager). Spis ca 10g kulhydrat pr. kg kropsvægt. Skær ned på fedt og protein. Din kost skal ca bestå af 70% kulhydrat.

Hold fri torsdag - mandag.

Torsdag: test dag, find det træningscenter der har længst tid åben og start når det åbner og gå når det lukker. Køre 24 timers program med 10 min træning og 50 mins hvile.

1000 tak for brugbart svar :)! ... det var djligt med en masse gode imput og det tager jeg helt sikkert til eftertanke.. men angående grøntsagerne, så er det ik fordi jeg har noget imod dem :)! spiser masser , havde bare ik lige tænkt over dem, ik fordi jeg vil udlade det :)! ... tror noget agurk salat og tomat ville være ret lækkert at få, dejligt væskeholdigt også, til lige efter en WOD.

og speicle tak for rådet omkring kosten til dagene op til!, det vil jeg helt sikkert benytte mig af .. så skal den fandme ha en røvfuld kulhydrater....

tænkte forresten på kosttilskud???? ... i form af kreatin og protein pulver ? er der overhovedet noget jeg bør overveje at medbringe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er UDEMÆRKET klar over det ikke er sundt for kroppen ;) Det er også udelukkende for at "overvinde" en udfordring at jeg har blod på tanden?... jeg har ingen skader i forvejen og er sundt og rask. Jeg ved også godt det på ingen måde er en træning jeg får noget ud af, man nedbryder jo faktisk bare sig selv ved noget så fysisk hårdt. Men det er jo også en udfordring, og intet andet? sagde ikke det var smart ;)! men bad om hjælp for at seom jeg kan klare det ???

- jeg har ingen erfaring med hårde udfordringer som denne, så DERFOR spørger jeg om jeg bør træne op til ;) Jeg havde heller ikke tænkt mig at køre mig helt ned, men tænkte med let tekniktræning eller svag cardio måske var på tale, for at holde kroppen igang ? da jeg ikke vidste om 3 dages pause op til ville være klogt eller om det så ville være et for stort chock for kroppen at lave noget så hårdt.

Hvad vil du anbefale så ud over frugt for at få nogle hurgtigt optagelse kulhydrater ?, som samtidig ligger "let" i maven... også for at få lidt varrieret kost? og hvad bør min protin og fedt kilder stamme fra? - er jo godt klar over jeg skal fyldes op, og det er primært er kulhydrater det vil kræve.. men hvilke? altså fra hvilke kilder ? hvad er klogt at tage med? for jeg tænker umilbart frugt, rosiner, masser vand, evt lidt protein shake, blandet nødder, evt lidt chokolade, en smule kylling, æg og så mere frugt!... men det er bare noget jeg kommer ud fra ved at gætte? så ville være rart med nogen der ku sige DET her er super vigtigt og eller godt!...

- Derúdover skal du have tak for et dejligt langt svar, men det virker mere kritisk end "hjælpende". Jeg ved godt jeg bør læse op på det osv, og prøver jeg skam også, men spørger lidt for at få nogle konkrete svar og gode råd, ikke for at få at vide hvor mange ting jeg ik ved endnu. - håber du forstår ! det er ikke negativt ment.:)!

#Jimmi P, jeg er ik interesseret i at sige hvem der afholder det, der det lyder somom i er direkte modstander af det. og formålet med dette oplæg er at jeg mangler vejledning og jeg tager det som en udfordring. Så vil ikke ha det tager en drejning i en andne retning, det håber jeg du kan forstå :)!

Interessant at du vil "beskytte" eventafholder ved ikke at nævne dennes navn. Alene dette siger noget om idiotien i denne idé.

Afholder burde i mine øjne selvfølgelig ikke opfordre andre til dette og såfremt han gør det, så burde denne skaffe en læge til lejligheden. Hemmelig konkurrence - Extreme!!

Hvori består udfordringen?

Du har slet ikke trænet op til konkurrencen, så uanset så klarer du dig dårligt. Også selvom du outperformer andre dårlige "atleter".

Så enten klarer du konkurrencen (dårligt) eller også kommer du til skade?

Link to comment
Share on other sites

Med frygt for at rage uklar med trådstarter(på forhånd undskyld)

Jeg kan naturligvis ikke vide hvem der afholder eventet du deltager i, men et gæt kunne være

http://www.naturecrossfit.dk/Nature_CrossFit/Nyhed_-_Nye_hold.html det er vel begrænset hvor mange boxes der har 24timers event på tapetet.

I forhold til at få info fra nogen der har erfaringer med det at arbejde i 24 timer, i et setup der ligner 10min arbejde 50min pause... Er der folk i Butchers der har gjort noget lignende. Dem jeg er bekendte fra Butchers endurance forekommer mig meget kompetente, og de har ikke oceaner af overtrænede skadede mennesker i deres kølvand, så måske du kunne få erfaringer derfra. Eventet jeg tænkte på var :

http://www.butcherslab.dk/crossfit/news/page:16 mener også de har kørt en koncept hvor man i stedet for løb, trak en af de klassiske wods navngivet efter en piger, ved begyndelsen af hver time.

Følgende tråd kunne også være et sted at finde folk med erfaringer at trække på

http://www.crossfitcopenhagen.dk/forums/9/topics/1035

GO vind med projektet

Link to comment
Share on other sites

Kost:

Det er umuligt at sige hvad og hvor meget du skal spise, da vi ingen ide har om hvor meget energi du brænder af eller om dine personlige præferencer. Det nemmest er at prøve dig frem, tilbage til mit råd om at droppe det i år og træne frem til det næste år.

I et tilfælde hvor du i længere tid laver cyklusser på 10 min intensiv træning og 50 min hvile, vil du med hyppig indtagelse af hurtige kulhydrater risikere overproduktion af insulin og derefter hypoglykæmi. I et setup med 10 min træning og 50 min hvile vil du fremprovoker en voldsom insulin produktion ved indtagelse af hurtigt kulhydrater. Med 50 min pause vil komplekse kulhydrater have en bedre effekt og virke mere stabilt på blodsukkeret. NEJ!!! Tjek op på din endokrinologi og kom tilbage. "Increased levels of sympathetic nervous system hormones (catecholamines) in excercise inhibit insulin release" Katch Katch Mc.Ardel "Exercise physiologi"

Det er fair nok med frugt og rosiner, men kan du uddybe hvorfor du også mener at grøntsager er dårlige? grøntsager er dårlig fordi de indeholder en stor mængde fibre. Det gælder for såvidt om ikke at have for meget i maven, for at undgå problemer med gastrointestinal irritiation. Du får ingen energi fra grøntsager so why do it.

Angående koffein:

http://www.motion-on...skelarbejde%3F/

Hvis du vil bruge koffein på selve dagen, skal du først lave en test hvor du indtager små mængder koffein over 24 timer. Mængden er variable i forhold til din vægt og koffein sensitivitet.

PS: hold dig fra kaffe, det er vanddrivende. Husk at koffein har bivirkninger, især på maven.

Træning:

Hvis du virkelig gerne vil det her så vil jeg foreslå at du i det mindste prøver at efterligne de 24 timer FØR du faktisk kaster dig ud i det.

Vælg en uge, tag 3 dage fri:

Mandag – onsdag: ingen træning, få sovet igennem, spis masser af kulhydrater (ruebrød, gryn, kartofler, ris, grov pasta eller grøntsager). Spis ca 10g kulhydrat pr. kg kropsvægt. Skær ned på fedt og protein. Din kost skal ca bestå af 70% kulhydrat.

Hold fri torsdag - mandag.

Torsdag: test dag, find det træningscenter der har længst tid åben og start når det åbner og gå når det lukker. Køre 24 timers program med 10 min træning og 50 mins hvile.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det egentlig at det her er mere åndssvagt end triathlon og så meget andet?

24 timers events er jo ikke helt enestående og mindes ikke at det koncept er blevet svinet før.

Det primært dumme er at folk der løber tri har sat sig ind i stoffet og har trænet op.

Der er såvidt også mange der løber tri som udsætter kroppen for en betydelig helbreds risiko.

Der er gået trend i at "overvinde sig selv", jeg kan bare ikke se det pis fede i i den grad at løbe risikoer med den krop man skal leve med mange år frem.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share