videnskab: træning og forskning


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Jøgge> iøvrigt synes jeg også du skulle læse Pavel Tsatsouline´s artikel omkring vægttræning for martial arts. Jeg ved du selv træner kampsport, så det kunne være du kune lære noget :)

Commando PT with Pavel Tsatsouline, Master of Sports

Her er et par guldkorn:

"I have tried lifting weights to add power to my striking and grappling techniques. Since I want to build endurance, as well as strength, I do three sets of ten to twenty reps to failure on all my exercises. The problem is, I get so sore and tired, that I have no energy left for my martial arts practice! What am I doing wrong?"

Everything. The punch bag who came up with the light weights/high reps formula for martial artists did not have a slightest clue about either strength training or martial arts.

The best strength training formula for a fighting man or woman is heavy, 80-95% 1RM, weights, and low, 1-5, repetitions.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ahhh, den her kan vi lide :D

2. Strength endurance gained with ten, twenty, or more, reps is not specific to hand to hand combat.

You would be a lot better off doing a few rounds on a heavy bag or Thai pads. Iron is just for strength, period. Leave the sissy high rep stuff to aerobic instructors.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at man kan træne med håndvægte i hænderne??

1)Ja, hvilket jeg ikke mener er effektivt, da musklerne arbejder imod tyngdekraften, som virker nedaf. Et bokseslags kraft er horisontalt rettet, mens håndvægtens tyngde er rettet lodret nedaf. Kan ikke se det skulle have en effekt. Træningsspecificitet vinder altid.

2)

Her var det udholdenheden jeg talte om
Gentagne hårde bokseslag er IKKE afhængigt af udholdendhed. Det er afhængigt af STYRKE-udholdenhed. Og det trænes ikke med lette vægte og høje reps. Det trænes med gentagne sæt af relativ tung vægt og eksplosiv udførsel. F.eks 12 sæt x 3 reps med 65 % af 1RM, med korte pauser.

Læs hvad Hatfield skriver:

3)

Boxers require not only agility, speed and strength in short, explosive bursts, but also a high level of anaerobic strength endurance

Anaerobic strength endurance er IKKE det samme som muskel-udholdenhed.

Og det lyder som om du kunne trænge til at komme ud af vægttræningscentret og se lidt andet træning
Tror det næppe.

Thomas

1) Bokseteknisk, men tænk på hvor begrænsningen ligger sidst i 3. omgang: Hænderne føles tunge - pga. tyngden ;)

2) Du skriver hårde, jeg talte om jab...

3) For det første køber jeg ikke alle hr. Hatfields teorier i førnævnte program.. Hvis det er Holyfields stive boksestil vi skal vurdere, så er jeg ikke imponeret..

Klart at Hatfield synes Holyfield skal træne BB - han er jo vægttræner!!!

For det andet så har jeg prøvet at stå i ringen, og jeg har også set store muskuløse fyre tabe pusten i første omgang.. Udholdenhedstræning er umådelig vigtig for en bokser!!

Link to comment
Share on other sites

og jeg har også set store muskuløse fyre tabe pusten i første omgang..
Fordi deres anaerobic strength endurance var super ringe. Man kommer ikke igennem 12 runder i boksning på kondition. Man kommer igennem på en ekstrem høj grad af anaerobic strength endurance (ikke at konditionen ikke også betyder noget). Som Hatfield siger "træner du for at overleve eller for at dominere". De fleste boksere træner for at overleve, IKKE for at dominere. Der er jeg helt enig med Hatfield.
Udholdenhedstræning er umådelig vigtig for en bokser!!

Nej, anaerobic strength endurance er MEGET vigtigt. Det er det som gør at man stadigvæk slår højt i runde 12.

Husk nu lige at læse Tsatsouline´s artikel omkring vægttræning til kampsport. Masser af guldkorn at hente der ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener der er flere aspekter i Pavels artikel som skæmmer:

Den er ikke specifik!! Han taler om kampsport overordnet, uden at tage hensyn til de utroligt forskellige krav der stilles.. Tænk bare på brydning kontra semikontakt karate!!!

Og så er der lige den her:

4. High reps build useless tissue and break down real muscle.

One of the reasons bodybuilders are generally a lot weaker than they look is that their muscles ain’t real. Repetition lifting of a submaximal weight, the bodybuilding choice, promotes sarcoplasmic hypertrophy, or an increase in the volume of worthless jello like filler inside the muscle, while breaking down the contractile proteins, the "real" muscle (Nikityuk & Samoylov, 1990).

Her taler han om high reps for masse: 3 x10... Jeg har hele tiden talt om langt højere reps, og ingen masse opbygning.. (Især et problem hvis man ikke vil en vægtklasse op!!)

Og en anden sjov kommentar - til alle dem som kører 20 rep. squats:

Heavy low rep training is the safest way to lift.

No, I have not been hit on the head a few times too many. I will give you at least two reasons why heavy, low rep weight training is much safer than lifting a light weight a lot of times. First, the stabilizing muscles get tired before the prime movers in high rep sets, which sets you up for an injury. When you do a set of twenty squats, your back gets tired before your legs and sooner or later you will get hurt! On a five rep set your legs will be first to go.

Jeg er slet ikke i tvivl om (og har aldrig været) at man skal træne for styrke for at blive god i kampsport.. Men man er også nødt til at have muskeludholdenhed!! :)

Link to comment
Share on other sites

Her taler han om high reps for masse: 3 x10... Jeg har hele tiden talt om langt højere reps, og ingen masse opbygning..
Nu mener Pavel Tsatsouline generelt at høje reps også giver masse. Specielt sarcoplasmatisk hypertrofi (selvom denne hypertrofi-type udgør en meget lille del af den samlede masse). Længere oppe snakker han om både 10 rep og 20 rep sæt.
Strength endurance gained with ten, twenty, or more, reps is not specific to hand to hand combat.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men så er du måske også enig med ham her??

Jeg er faktisk enig i at skadesrisikoen ved et høj-rep sæt til failure i en høj-risiko øvelse som squat og dødløft er LANGT større, end hvis man laver sub-failure sæt med tunge vægte og lave reps.

Men det ændre ikke på at 20 rep breathing squats har vist sig særdeles effektive i træning for muskelmasse. Og så er det vel værd at tage nogen chancer ;) Det er også farligt at gå over gaden, gå i vandet efter man har spist, ryge, spise fed mad osv., men vi gør det alligevel :tongue:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

2. Strength endurance gained with ten, twenty, or more, reps is not specific to hand to hand combat.

You would be a lot better off doing a few rounds on a heavy bag or Thai pads. Iron is just for strength, period. Leave the sissy high rep stuff to aerobic instructors.

Thomas

Lige en lille en til diskussionen om high/low reps:

“If you are trying to gain endurance, both muscular and/or cardio-vascular, in the shortest time possible, I can tell you from personal experience that kettlebell training is the way to go. High repetition kettlebell training is the way to ungodly endurance.”

Fra artikel skrevet af Jeff Brown, hvis træner er Pavel T..

http://www.dragondoor.com/cgi-bin/articles...de2&articleid=8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share