Udførte 1RM test


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Her er lille historie fra mit liv, som jeg lige ville dele med jer...

Denne uge havde jeg dedikeret til 1RM tests, som forberedelse til mit nye styrkeløftprogram. :scool:

I mandags skulle jeg så til at teste mit max i Dumbbell Bent-over Row. Efter en grundig omgang omvarmning greb jeg den største håndvægt som centeret havde, og havde egentlig regnet med at det var mit 1RM i denne øvelse(havde regnet lidt på det!)

Til min store overraskelse viste det sig at jeg kunne klare 5½ reps med denne håndvægt, og det blev altså til 5RM, fordi centeret ikke havde større håndvægte. :biggrin:

Well... Nu starter jeg heldigvis i et nyt center på torsdag, som har noget større håndvægte, så 1RM i den nærmeste fremtid burde ikke være noget problem...

Det er sku en dejlig fornemmelse når man oplever sådan en styrkeforøgelse... :cheesy:

Link to comment
Share on other sites

Det var da en meget positiv overraskelse at få! 5½ i stedet for 1!

Jeg var også ved at lege lidt med de største håndvægte de havde ude i mit center, men det blev ikke til så meget! Jeg fik lige løftet den 5 cm. op over stativet hvor den ligger!!! Min træningsmakker (som er noget stærkere end mig) hev dem lige ud af stativet, og man kunne bare se hans skuldre hang LANGT nede!

De vejer 60 kg stykket

Så kan jeg jo prøve det igen om et par måneder, og så kan det være jeg kan løfte den hele 10 cm denne gang :smile:

Link to comment
Share on other sites

xax> Et center hvor der ikke er håndvægte over 32 kg? Det lyder som et rigtigt fitnesscenter med massere af smarte maskiner og kondicykler/stairmaster maskiner med computere på størrelse med NASA´s.

Hvad skal du bruge dit maksimum til i DB row i et styrkeløftprogram? Jeg formoder du prioriterer bænkpres, squat og dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Argghh... Jeg bryder sammen og tilstår! :wzbigcry:

Jeg er ikke helt konverteret over til styrkeløft, har stadig lidt bodybuilder i mig, og træner altså ikke rent styrkeløft... Men bænkpres, dødløft og squat er stadig det vigtigste for mig . Alle de andre ting betragter jeg mere eller mindre som en slags hjælpeøvelser...:smile2:

Naa, mit center var et lille provinscenter, mest beregnet til almindelig motionister. Begræsning på håndvægte er mere eller mindre en politisk beslutning. For det første ønsker man vist ikke at tiltrække de hardcore BB-typer,

da målgruppen er almindelige mennesker.  

Det handler også om der i mit (nu tidligere) center ikke findes nogen som træner seriøst nok... Når folk stort set ikke squatter eller dødløfter, selvom man har faciliterne til det, så er vist lidt spildt at købe større håndvægte. De vil hovedsagtlig kun blive brugt til Curls og Dumbell press af nogle af de halvstore drenge, som i forvejen render rundt med små ben :biggrin: ... Så et eller andet sted forstår jeg godt begræsningen på de 32 kg! :turn:

Link to comment
Share on other sites

Havde selv en ligende oplevelse forleden.

Efter at have trænet et år med kun maskiner 3 gange om ugen ca 1.5 time af gangen, skiftede jeg for en 3

måneder siden til at træne uden maskiner (squat, dødlyft og lign.) 1 time 2 gange om ugen.

Var så nede forleden og træne i det gamle center og blev sgu ret overrasket. Det vidste sig jeg var gået ca 40-50% frem i nærmest samtlige maskiner, og det ved at træne mindre, og helt andre øvelser.

Det giver ligesom en et lidt andet syn på hvor effektive det er at træne i maskiner.

Link to comment
Share on other sites

xax> Det er da helt ok at have db rows med i et styrkeløft program. Jeg undrede mig bare over HVAD du skal bruge dit maksimum i den øvelse til. Normalt arbejder man jo ikke med præcise intensitets angivelser i hjælpeøvelserne. Men selvfølgelig kan det da være sjovt at teste hvor stærk man er i en given øvelse.  

For øvrigt kender jeg godt det med at det kan være lidt svært at glemme bb træning. Når man er vant til at køre til eller tæt på failure, så er det fx svært kun at "må" tage 3 eksplosive reps med 80% (og så KAN jeg ikke undvære tunge db curls!!!) :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hmm Xax det lød ellers meget godt. De største vægte i centeret *lol*

Men ok det er da en positiv oplevelse alligevel. har prøvet nogen lign. jeg tog ekstra vægt på mit bp den ene dag. og så lavede jeg to reps mere end jeg plejer i første sæt uden problemer. Så er det man undrer sig lidt.

Link to comment
Share on other sites

>XAX

Jeg kan godt nikke genkendende til dit problem. De største vægte i det center hvor jeg træner vejer "kun" 37,5 kg. Det er lidt småirreterende når nu one-arm db rows er sådan en kanon øvlese, men man ikke får noget ud af det, med mindre man kører det som sidste øvelse. og selv flexer latimus så man er ved at skide i buskerne. Så jeg er holdt op med at kører one-arm, dog kan jeg stadig køre two-arm, for det kræver lidt mere at løfte 2 vægte ad gangen, men det er bare ikke det samme, snøft :cries:

Link to comment
Share on other sites

mht. til 1RM test, så er der blevet sagt at man ved hjælpe øvelser ikke kører ud fra % af 1RM, men hvad kører man dem så efter, hvilket system er der så bag? Jeg havde overvejet at køre 1RM for en række af de større øvelser, såsom BP, Squat, Bent over Row, Dips og Chin ups. Er det helt hen i vejret?

Og nu vi er igang med spørge runden ;) , så ville jeg lige høre havd forskellen var mellem pull ups og chin ups, troede selv det afhang af om man brugte over eller underhånds greb.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner med % af maks vægt i squat, bænkpres og dødløft, men på "gefühl" i hjælpeøvelserne. Det vil sige, at jeg træner til tæt på failure ved 6-8 reps i hjælpeøvelserne. Det forudsætter selvfølgelig, at jeg føler jeg har energi til det. De tre hovedøvelser er de vigtigste, og hvad der så er tilbage af energi kan bruges på hjælpeøvelser.

Pull up betyder træk op.

Push up betyder skub op - armbøjninger! :)

Link to comment
Share on other sites

Ups :entlueft:

Jeg mener ikke der er nogen forskel på disse øvelser. Nogen vil måske påstå, at chin up er hvor man trækker sig op med rippen foran hagen, mens man trækker sig op til nakken ved pull up. Personligt mener jeg at man altid bør trække sig op med rippen foran hagen.

(Redigeret af Thomas ved 11:10 pm på Nov. 8, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener definitionen har med ROM (range of motion) at gøre. I en chinup trækker man sig så langt op, at hagen kommer over stangen. Ofte laves øvelsen med reverse grip, ligesom de gør i militæret. Pullups er øvelser hvor man ikke nødvendigvis trækker sig op til hagen er over stange.

Jeg er ikke 100 % sikker i min sag, men jeg mener det er det som gør forskellen. Den øvelse du snakker om Thomas, hedder behind the neck pullups.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I mit gamle center mente de lige at man ville gøre så de store fyre som de kalder det ikke ville træne så de reduserede håndvægtene til 30 kg.... ( tåber) så mente de at man kun komme doping til livs centret hedder Lifeclub de har to ved det navn. men der er lige det at man binder sig får et år...  så det var dyrt at holde op... og så vil de ha en skriftelig opsigelse det stinker.....

 :rocketwhore:   jeg er stadig muggen på dem :zarque:

Link to comment
Share on other sites

hey! hvad med nogle tal på disse 1rm tests ??? det kunne da være sjovt at se hvor vi er henne i forhold til hinanden...

selv er jeg faldet meget, da jeg pga. af en alvorlig skade ikke har kunnet styrketræne seriøst i næsten 1 år. Dog er min max bænk på 130 kg, squat 160 kg(har været på 215 kg) dødløft 160 kg.

Jeg er dog ikke tvivl om at disse tal vil stige, efter at jeg har været højere oppe før, men som sagt pga. en skade har jeg holdt mig væk fra "gamet" i et års tid. Det er dog rart at se at mange af jer der skriver, er "konverteret" til styrkeløft, som jeg mener er den teknik man får mest ud af. :o

Skulle nogle af jer forresten komme forbi Horsens en dag, burde i kigge forbi HSK(Horsens Styrkeløft Klub). Her er alt hvad hjertet begærer(hvis man altså er styrkeløfter...) og håndvægtene går helt til 58 kg!!!(ikke fordi jeg bruger dem!)

(Redigeret af T ved 4:53 am på Nov. 9, 2001)

H

(Redigeret af T ved 4:57 am på Nov. 9, 2001)

(Redigeret af T ved 6:19 pm på Nov. 12, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spinkelt skelet(75 kg/178 høj) og vil aldrig blive rigtig stærk i styrke løftsammenhæng.Mit max. bænk ligger på beskedne 110 kg.Jeg kører aldrig max. i død og squat.

Jeg laver et par powercleans med 80 kg men træner ved siden af fyre der burde kunne løfte meget mere i det meste men som ikke har "gnisten" og derfor ofte løfter mindre.

Pga min forholdsvise lave kropsvægt laver jeg 1 RM i pull up med 30 kg i bæltet.

T    ,jeg er også fra Horsens og bor i sydbyen.Hvor f..... er HSK flyttet hen???

LBB

Link to comment
Share on other sites

Hey LBB,

du ved vel hvor ABC-biograferne ligger? Kør herop så du har Fiat -forhandleren på din højre side. Så drejer du til højre(du har stadig Fiat-forhandleren på din højre side, hvis du drejede til venstre var du endt hos Nissens)lidt længere ned af denne vej kommer HSK til højre(lidt gemt af vejen nede af en vej, men der er et stort skilt hvor der står HSK på).

De har efter min mening fået bedre facilitetet end dem de havde ved bowlingcentret.

håber du kan finde det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share