Så skal der trimmes! dog et lille problem...


Emil1234
 Share

Recommended Posts

Jeg er en dreng på 16 år, jeg er ca. 186 og vejer omkring de 77-78 kg - min fedtprocent ligger omkring 12 %. Jeg har siden for ca. et år siden været overvægtig (ret meget! - dog er det blevet mindre hen af årene pga af håndbold) Men jeg har så tabt mig helt, ved hjælp af løb og sund kost for ca. et år siden. Jeg har altid været "den stærke" hvilket stammer meget fra håndbolden af. Jeg har styrketrænet seriøst i 8-12 måneder, og har fået større, stærkere, og mere markerede muskler. Min kost er rigtig sund, jeg spiser ikke det unødvendige, som slik, chips, osv. Samt masser af protein, grønt, og (indtil 1. januar 2013) kulhydrat. Så dvs. at jeg er stoppet med at spise kulhydrat(her mener jeg altså kartofler, ris, pasta, hvidt brød, osv.), altså leve efter paleo kosten. Dette gør jeg for at blive trimmet - er der nogle der har erfaringer med dette?

Hvordan vil det påvirke min styrketræning hvis jeg ikke spiser kulhydrat?

Et af mine problemer, siden jeg har tabt mig, er at jeg har et overskud af hud. Dette er enorm irriterende! Dette tager en stor del af min markering af muskler. Findes der en måde at fremskynde tilpasningen af huden?

Nu da jeg er ung, er en fest i ny og næ også hyggeligt. Hvor meget påvirker det træningen og generelt kroppen?

Jeg er på Impact whey protein og Bedtime extreme, samt BCAA 1500 (aminosyre) fra myprotein.com. Hvad er jeres holdning til disse kosttilskud?

På forhånd mange tak, og godt nytår!

Edited by Emil1234
Link to comment
Share on other sites

Altså hvad du linkede til er jo præcis hvad jeg har skrevet.... Kød og grønsager... Altså som der selv står, stivelse i kartofler, ris, pasta, osv. (alle disse fødevarer består af kulhydrat) indgår ikke i kosten... Kan ikke se hvad du skulle kunne have misforstået???

Link to comment
Share on other sites

Og behandlede fødevarer... Altså det drejer sig jo konkret set bare om kød og grøntsager.

Kopieret fra linket:

"Hvad så med kulhydrater? Er det ikke nødvendigt? Jo – men det kan man faktisk sagtens få via sine grøntsager. I stenalderkosten er det vejledende at spise følgende:

- 19-35% protein

- 22-40% kulhydrat

- 28-47% fedt"

Grøntsager er jo kulhydrater..

Link to comment
Share on other sites

Kopieret fra linket:"Hvad så med kulhydrater? Er det ikke nødvendigt? Jo men det kan man faktisk sagtens få via sine grøntsager. I stenalderkosten er det vejledende at spise følgende:- 19-35% protein- 22-40% kulhydrat- 28-47% fedt"Grøntsager er jo kulhydrater..
Har hele tiden sagt man skal have grønsager som desuden består af en masse vitaminer. Hvad jeg har skåret ud i pap i tidligere post, var at ting som kartofler, ris, pasta, brød, osv. ikke er en del af pateo kosten.

Men det ville være lækkert at få svar på ens spørgsmål, i stedet for denne mere eller mindre åndssvage diskussion...

Edited by Emil1234
Link to comment
Share on other sites

Har hele tiden sagt man skal have grønsager som desuden består af en masse vitaminer. Hvad jeg har skåret ud i pap i tidligere post, var at ting som kartofler, ris, pasta, brød, osv. ikke er en del af pateo kosten.

Men det ville være lækkert at få svar på ens spørgsmål, i stedet for denne mere eller mindre åndssvage diskussion...

Jeg er ked af, du synes, det er en åndssvag diskussion. Man kan ikke spise 0 % kulhydrat og stadig træne (eller stadig være velfungerede). Men det bliver ikke noget problem, da du får masser af kulhydrat på paleo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af, du synes, det er en åndssvag diskussion. Man kan ikke spise 0 % kulhydrat og stadig træne (eller stadig være velfungerede). Men det bliver ikke noget problem, da du får masser af kulhydrat på paleo.
Så vil jeg gerne have lov at pointere igen, at det er unødvendige kulhydrater som kartofler, ris, pasta, hvidt brød, osv.

Som jeg skrev i selve indlægget, er jeg på protein pulver, hvilket også indeholder kulhydrat... Jeg ved ikke hvor det er du har misforstået essensen i dette indlæg , og det er jeg da frygtelig ked, hvis det er min skyld, men jeg har ikke oprettet indlægget for at have denne diskussion. Vi ved begge godt, hvilke kulhydrater der er godt og hvilke der er skidt og hvilke tilhørende til pateo.

Jeg ville være frygtelig glad for, hvis du havde lyst til at hjælpe med at besvare mine spørgsmål :-)

Edited by Emil1234
Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg gerne have lov at pointere igen, at det er unødvendige kulhydrater som kartofler, ris, pasta, hvidt brød, osv.

Som jeg skrev i selve indlægget, er jeg på protein pulver, hvilket også indeholder kulhydrat... Jeg ved ikke hvor det er du har misforstået essensen i dette indlæg , og det er jeg da frygtelig ked, hvis det er min skyld, men jeg har ikke oprettet indlægget for at have denne diskussion. Vi ved begge godt, hvilke kulhydrater der er godt og hvilke der er skidt og hvilke tilhørende til pateo.

Jeg ville være frygtelig glad for, hvis du havde lyst til at hjælpe med at besvare mine spørgsmål :-)

Jeg svarer ud fra, at du i dit startindlæg skriver, at du "er stoppet med at spise kulhydrat" og spørger til hvordan det påvirker din træning, at du "ikke spiser kulhydrat". Her forstår jeg det som om, du tror, at paleo = 0 % kulhydrat, altså at du har misforstået noget. Den misforståelse prøver jeg at opklare. At du så mener noget andet, end du oprindeligt skrev, er lidt svært at tage højde for. ;) Men så er vi jo alligevel enige, og så vil jeg bare sige, at du nok ikke bør være så bekymret for, at du ikke får nok kulhydrat i forhold til din styrketræning, men der må du jo prøve dig frem. Det handler jo også om at spise kulhydrat på det ritige tidspunkt i forhold til din træning. :) De andre spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe dig videre med, men det er der nok andre der kan :)

Link to comment
Share on other sites

Uden at have prøvet paleo, så er jeg alligevle ret sikker på at normal vægttræning går ganske fint på den slags kost.

Er du ude og dyrke cardio og skal holde f. eks. en cykel kørende i 2-4 timer, så er paleo til at lukke op og skide í.

Kort intervaltræning som tabata, ville jeg godt påtage mig på paleo - ikke at yde optimalt men skulle nok få det til at fungere alligevel

Så er der alle mellemvejene hvor man må prøve sig lidt frem. Du er 16 år, så en smutter der et måneder med forkert kost, så ødelægger det alligevel ikke nær så meget som når du går på druk.

I din alder er overskydende hud vist kun noget der opstår hvis man taber sig alt for hurtigt. Misforstå mig ret: det er skide godt gået men din krop kan altså ikke nå at følge med.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg fangede den sådan set udemærket. Men jeg kan ikke bruge sådan en subjektiv kommentar til noget som helst. Han skal have lov at mene at det er dumt, men hvis han ikke har noget konkret og brugbart at sige, er der ingen grund til at poster på dette indlæg. Ligeledes med dig.

Edited by Emil1234
Link to comment
Share on other sites

Jeg fangede den sådan set udemærket. Men jeg kan ikke bruge sådan en subjektiv kommentar til noget som helst. Han skal have lov at mene at det er dumt, men hvis han ikke har noget konkret og brugbart at sige, er der ingen grund til at poster på dette indlæg. Ligeledes med dig.

Når folk påstår at Jorden er flad, må bevisbyrden ligge på deres side af nettet.

Ligeledes når nogen påstår at vejen til evigt helbred er at leve efter en stribe arbitrære regler, som de mener at kunne sætte ind i en historisk kontekst, må det være op til dem at bevise hvorfor.

At noget var "sådan man gjorde før i tiden" er ikke et godt argument. Før i tiden brændte vi folk på bålet og gik med træsko. Vi brugte en le til at høste med. Jeg vil kun spise korn der er høste med le!

Link to comment
Share on other sites

Når folk påstår at Jorden er flad, må bevisbyrden ligge på deres side af nettet.

Ligeledes når nogen påstår at vejen til evigt helbred er at leve efter en stribe arbitrære regler, som de mener at kunne sætte ind i en historisk kontekst, må det være op til dem at bevise hvorfor.

At noget var "sådan man gjorde før i tiden" er ikke et godt argument. Før i tiden brændte vi folk på bålet og gik med træsko. Vi brugte en le til at høste med. Jeg vil kun spise korn der er høste med le!

Kan du nævne det sted i dette indlæg, hvor jeg har nævnt noget som helst med "evigt helbred"???

Sådan som jeg husker, har jeg så smukt skrevet, at det udelukkende er for at få fedtprocenten ned, altså at blive trimmet.

Link to comment
Share on other sites


Jeg er på Impact whey protein og Bedtime extreme, samt BCAA 1500 (aminosyre) fra myprotein.com. Hvad er jeres holdning til disse kosttilskud?


Det passer måske ikke så godt ind i Paleo tankegangen?

Som udgangspunkt er alle disse produkterne unødvendige. Hvis du er på "protein-kur" er de helt sikkert unødvendige.

Hele debatten omkring Paleo kører nemt i ring. Som så mange andre "kure" og "livsstilsformer" er grund-idéen egentlig meget fint, men kæden hopper bare af hen af vejen. Af spise uforarbejdet madvarer og undgå slik og sodavand, er der næppe mange der er uenige i. Men at kalde det for "stenalderkost" og f.eks. at smide kartofler ud af madpyramiden (som er en fremragende grøntsag), så er det kæden hopper af for rigtig mange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share