Labor


psykweb
 Share

Recommended Posts

Hej

Velkommen til min log.

Det er min forhåbning, at denne logbog vil give anledning til mange kommentarer og ideer, når det for interesserede er mere tydeligt, hvad det hele går ud på.

Baggrundsoplysninger vil falde, som jeg føler behov for det.

Aktuelt er fokus at opnå kontinuitet i min træning, da der er mange omstændigheder i mit liv, der let kan udfordre det ønske.

Mine erfaringer er blandede.

Jeg vil logge min træning en uge ad gangen muligvis med nogle kommentarer.

psykweb

Link to comment
Share on other sites

Uge 4

Mandag: svømning morgen, ca 750m

Tirsdag:

løb aften, 30min direkte efterfulgt af

3 x front bridge 60sek, 60sek pause

5x5 pull ups, 60sek pause

3x12 push ups, 60sek pause

6 push ups

Onsdag: svømning i klub, aften, ca. 1.000m + crawl ben + 2x25m DNF

Skal desværre til udlandet i morgen og hele uge 5, så det bliver ikke til mere i hverken denne eller næste uge, hvor der dog bliver 5 dage på ski.

I svømning bruger jeg meget tid og energi på crawlteknik.

psykweb

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uge 5

arbejde/skiferie

Uge 6

Mandag: syg

Tirsdag: syg

5x10 push ups

5x10 atomic sit ups

Onsdag:

eftermiddag: løb 35min

Torsdag:

morgen: svømning 100m bryst, 18x50m crawl (1.000m)

aften: 5x5 pull ups, 3x10 push ups, 3x10 atomic sit ups

Fredag:

aften: løb 35min

Lørdag: 50 push ups, 30 atomic sit ups

Søndag:

morgen: svømning 100m bryst, 18x50m crawl (1.000m)

eftermiddag: løb 35min

I alt: løb 1h 45min svømning 2.000m

Ugen har også budt på lidt fysisk arbejde.

Jeg bøvler lidt med, hvilket format jeg skal bruge, når jeg skriver ind.

I svømning bruger jeg meget energi på teknik. Det drejer sig om rotation i overkrop, stabilitet omkring hofte, at løfte skulderen fri ved recovery, korrekt vejrtrækning og placering af hoved, korrekt benspark, der giver fremdrift og løfter underkroppen op osv. osv. Derfor kan 1.000m crawl godt være mentalt anstrengende. Det går dog fornuftigt.

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Uge 7

Mandag: fri, hårdt fysisk arbejde

Tirsdag: aften: løb 27min, hårdt fysisk arbejde

Onsdag:

morgen: svømning 1.000m

100m bryst,

8x50m crawl

250m bryst

5x50m crawl

aften: march 6km, 15kg (5,9km/t)

Torsdag: aften: løb 37min friskt tempo

Fredag:

svømning 200m

aften:

3x60sek front bridge

5x5 pull ups

1min mellem sæt

Søndag:

morgen: svømning 1.150m

150m bryst

6x75m crawl

4x100m crawl

Desværre et par mis i løbet af ugen bl.a. løb i dag. Når jeg skriver hårdt fysisk arbejde ind er det ikke så meget for at dokumentere en træningsindsats, som det er for at kunne erindre de belastninger, der har været på kroppen, ved et tilbageblik ved skade eller overtræning.

psykweb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uge 8

Mandag

aften: løb 7km


Tirsdag: fri pga.
arbejde


Onsdag: fri pga.

arbejde


Torsdag
morgen: svømning 750m

Fredag

aften: løb 7km

Lørdag

morgen: svømning 1.150m

250m bryst

3x100m crawl

50m crawl

250m bryst

2x50m crawl

200m bryst

Søndag

4x10 push ups

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Uge 9

Mandag


Tirsdag

Onsdag
aften: svømning i klub 1.200 – 1.400m (blandet, inkl. 200 finnesvømning)

Torsdag

Fredag
morgen: svømning 1.000m
eftermiddag: løb 6km


Lørdag

"Styrketræning"

3 x 6 push ups, 6 sit ups & 6 back ext.
1 x 10 push ups, 10 sit ups & 10 back ext

Søndag:
eftermiddag: løb 6km

De seneste uger har det været en udfordring at opnå en tilfredsstillende træningsmængde pga. diverse omstændigheder, sygdom osv. Jeg ser frem på de kommende uger, hvor jeg forventer, at kunne give den et nøk opad.

psykweb

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Uge 10

Mandag
morgen: svømning 1.100m

250m bryst

2x50m crawl

2x75m crawl

2x100m crawl

2x150m crawl (det
sidste ”sæt” a la fartleg med pauser)

100m bryst


aften: løb 6km


Tirsdag: fri pga. arbejde

Onsdag
aften: svømning i klub 1.400m

Inklusiv: 8 x 25m interval, 50m crawlben, 200m finnesvømning, 2x25m DYN og 1x +25m DYN

Torsdag
eftermiddag: løb 6km

Kraftig vind og i det hele taget en lidt hårdere tur end ventet, muligvis pga. finnesvømning og crawlben onsdag.


Fredag

"Styrketræning", 2x5 pull ups


Lørdag

morgen: svømning 1.300m

300m bryst

2x50m crawl

2x100m crawl

2x150m crawl

200m crawl

200mbryst


Søndag

aften: løb 6km

En udemærket uge. Jeg forsøger at få fod på de 6-7 træningspas med svømning og løb og glæder mig så til, at jeg kan starte op med forskellige ting inden for styrketræning og muskeludholdenhed/metcon.

psykweb

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uge 11




Mandag

aften: løb 7km


Tirsdag: fri pga. arbejde


Onsdag: -

Torsdag: -

Dog lidt leg med min nye kettlebell


Fredag

eftermiddag: svømning 750m


Lørdag

eftermiddag: løb 6km


Af forskellige både rimelige og dårlige grunde en uge med for en for lille træningsindsats.

Link to comment
Share on other sites

Uge 12


Mandag

morgen: svømning 800m

små syg


Tirsdag: fri pga.
arbejde


Onsdag
morgen: svømning 1.000m

Torsdag

eftermiddag: løb 4km

aften: let kettlebell


Fredag

morgen: svømning 1.000m

Lørdag

løb: 4km


eftermiddag: lidt leg med KB

1 min front, bridge, 1 min push ups, 1 min kb swing


Søndag

morgen: svømning 1.225m

Igen en uge, der ikke har været helt optimal. Jeg er dog sikker på, at det nok skal ændre sig fremover.

psykweb

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Ohøj!

For at man skal kunne komme med indspark, kræver det lidt at man ved hvor du gerne vil hen med din træning?

Når du svømmet er det så ud i én køre? Har du små pauser? Inkorporere du intervaller?

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Ohøj :-)

Helt enig! Så jeg vil prøve at fylde lidt mere "kontekst" og flere kommentarer på.

Jeg har flere formål med min træning, samt mange mål og del-mål.

1. For nuværende kan jeg formulere det sådan, at jeg inden for svømning ønsker at blive i stand til med god teknik at kunne svømme for mig forholdsvist lange distancer, + 3.000m, i både crawl, bryst og med finner. Tempo betyder ikke så meget lige nu, men jeg forsøger at opnå en god glidende svømmestil i crawl.

Aktuelt fokuserer jeg på crawl, og arbejder med teknik samtidig med, jeg gerne vil øge træningsmængden i hvert enkelt pas.

Seneste træningspas så sådan ud:

25m crawl

100m bryst

2x50m crawl

100m crawl

3x200m crawl

4x50m crawl m. pull boy

50m crawl

50m bryst


Et pas, der stak i lidt forskellige retninger. Jeg arbejder nogle gange med tempo/styrke med nogle hurtige intervaller, ligesom jeg arbejder med mobilitet i skulder-led samt hofte.

2. Jeg har noget mere erfaring med løb. Formålet kan for nuværende formuleres noget i retning af, at blive i stand til klare en for mig stor træningsmængde dvs. omkring 60km/uge varietet med lange-, korte- og interval-pas. Jeg vil gerne blive hurtigere, men forventer ikke at skulle være vild lige på det punkt.

Der er også flere andre træningsområder, som har min interesse og som naturligt ligger op af mine langsigtede mål. Jeg er rimelig bredt interesseret i forhold til fysisk udfoldelse, og den interesse har jeg forsøgt at samle under titlen "Labor", som et forsøg på at refererer til evnen til at kunne flytte sig selv og flytte noget gennem lang tid på en måde, der er meningsfuld i forhold til menneskets naturligt forekommende miljø (lidt a la definitionen inden for crossfit, selvom jeg mener, at crossfit i praksis er en meget mere specifik træningsform, end "den" selv vil være ved).

Jeg håber, det sætter det hele lidt ind i en kontekst.

Venlig hilsen

psykweb

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Mandag, uge 13

Løb 9km

Jeg mærker lidt til mine achillessener især i venstre side. Dette har jeg egentlig gjort i gennem lang tid, og husker det første gang i forbindelse med crossfit for lang tid siden. Jeg tror delvist det skyldes manglende mobilitet i fodledet i venstre side i kombination med andre ting. Kuren må være øvelser for mobilitet evt. excentriske øvelser samt påpasselighed med mængde og tempo.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag, uge 13

Ingen træning

Torsdag, uge 13

Svømning 1.250m

udstrækning af bryst og ryg

100m bryst

3x100 crawl

5x100m crawl stigning

3x100m crawl med pullboy

2x25m DNF

udstrækning af bryst og ryg

2 @ 4 pull ups, 10 sit ups og 10 push ups

Med pullboy finder jeg det svært at svømme glid pga. mobilitetsproblemer i den ene skulder (måske indeklemningssyndrom), selvom jeg mener, en af mine svømmetrænere siger, at jeg bør gøre det. Jeg bruger den for at øve rotation i overkroppen, da man tydeligt mærker, at underkroppen synker, hvis man kompenserer ved at dreje i hele kroppen - kommentarer til denne måde anvende pullboy på er velkomne. Jeg forstiller mig også, at det med, at underkroppen synker kan hænge sammen med, at man ikke er tilstrækkeligt bevægelig i hoften, og derfor "trækker" benene op mod overkroppen, når man roterer.

Senerer regner jeg med en løbetur.

God dag til alle!

Edit:

Aften:

Ustruktureret let træning med kb swing, burpees, jumping lunges og sjip

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Onsdag, uge 14

Svømning 1.350m

opv. 50m, 100m, 150m crawl

4x50m pullboy

4x25m ben

3x200m, 150m crawl

Forsøgte at give den gas, og det var lidt hårdt. Jeg får dog at vide, at jeg skal svømme længere, dvs. ca. 500m ad gangen.

Det vil jeg forsøge. Iøvrigt ved jeg ikke meget om at bygge et træningspas op, så det vil jeg undersøge.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag, uge 14

Ingen træning

Fredag, uge 14

Ingen træning

Lørdag, uge 14

Løb 6km

Mine underben er det svageste led i forhod til træningsmængde i løb.

Det er ikke optimalt med de foreløbigt to træningsfrie dage i denne uge, men er en konsekvens af, at jeg nogle gange har travlt med andre ting, og må nok accepteres i et eller andet omfang.

God weekend.

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Søndag, uge 14

Ingen træning

foamrolling/mobility af underben/ankel

Mandag, uge 15

Morgen: svømning 1.300m

opv. 3x100m crawl

2x500m crawl

Aften: løb 4km

foamrolling/mobility: læg, lår. hofte og ankel forud for løb

Som nævnt har jeg lidt problemer med underbenene. Jeg ville gerne løbe længere, hurtigere og oftere, men bør tage den med ro indtil der er styr på problemerne. Jeg tror problemerne stammer fra for meget crossfit i flade hårde sko.


Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, uge 15
syg

Onsdag, uge 15
syg

Torsdag, uge 15
Jeg kom endelig ovenpå sidst på dagen og havde energi til at samle mit nye squat stand med pull up bar, så der kunne lige tages 3x5. Jeg har besluttet mig for at købe/lave det nødvendige grej til den type træning, jeg gerne vil lave. Det er en stor udskrivning nu, men dels er der ikke et center med det fornødne grej i nærheden, og dels har jeg ikke tid til at ligge og køre efter det eller tilpasse mig åbningstider. Jeg ser selvfølgelig meget frem til, at det hele er up and running.

Fredag, uge 15
Morgen: Svømning 800m crawl

opv 3x100m
500m

I dag tog jeg tidligere ned til morgensvømning, end jeg plejer. Den fejl gør jeg ikke igen, da der var så mange i vandet til sidst, at jeg endte med at droppe resten af træningen.

Aften: løb 6km

I eftermiddags blev der arbejdet lidt med mobilitet i hofte samt teknik i pistols. Pistols er en god indikator på mit mobilitetsproblem i venstre fodled, idet jeg har vanskeligt ved at føre knæet lige ud over foden, hvilket er nødvendigt i pistols.

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Lørdag, uge 15

Ingen træning

Søndag, uge 15

Svømning 1.800m crawl

3x100m opv

2x500m

3x100m build

200m afsvøm

Forstår at i svømmeterminologi, hedder det, man i løb kalder stigningsløb, for build (?).

4 timers søvn grundet en nebengeschäft jeg har, der kræver noget arbejde til langt ud på natten.

Ustruktureret træning med dips og pull ups

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, uge 16

Fri

Onsdag, uge 16

Mobilitet og teknik i forhold squat og clean. Nok til at få sved på panden. Har ikke fået vægtskiver hjem endnu ud over 1,25kg og 2,5kg.

Svømning

i klub, 1.200 - 1.500m

Når jeg skriver "klub", er det fordi, der er en instruktør tilstede, men vi svømmer ikke efter program, men kan derimod for noget hjælp, hvis vi ønsker det. En hjælp hvis kvalitet, jeg er lidt tvivlende overfor.

Jeg er kommet frem til, at jeg bør fokusere på bilateral vejrtrækning samt rotation i den nærmeste tid sammen med nogle lange set (+500m).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share