TJ's nyeste artikel på Getbig - Episode II


Tr0lle
 Share

Recommended Posts

Da jeg af uvisse årsager ikke er istand til at oprette en ny tråd på Getbig's forum (jeg er godt klar over fremgangsmåden, men der er fejl i koden), prøver jeg her i stedet, skønt spørgsmålene drejer sig om en artikel på Getbig!

TJ (eller andre kvalificerede - og dem er det jo mange af her):

Når der nu bliver serveret det ene old-school BB-program efter det andet, så informeres der kun omkring øvelsesvalg og antal gentagelser/sæt.

Hvad med periodisering? Altså, hvordan ser træningen ud i et større perspektiv. Hvad med mikro- og makrocykler, hvordan skaber de progression osv.

Link to comment
Share on other sites

Trolle>

Hvad med periodisering? Altså, hvordan ser træningen ud i et større perspektiv. Hvad med mikro- og makrocykler, hvordan skaber de progression osv.
Den slags kendte de ikke til dengang. De løftede mere på dage hvor de følte sig stærke, og mindre på dage hvor de følte så mindre stærke. Man kan sige at de uden at vide det fulgte en slags APRE periodisering (Auto-Regulated Progressive Resistance Exercise). Men det virker jo også ganske glimrende at træne på den måde. Simpelt og effektivt.

Lagoon>

men Grimek eksemplet ville jeg ALDRIG nogensinde kunne gennemføre... 7 sæt dødløft hvert træningspas, 3 gange om ugen! Der ville jeg sgu nok brænde ud!!!

Du kan blive konditioneret til alt (stort set). Jeg træner squat og dødløft 3 gange i ugen nu, men kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig at jeg kunne have gjort det for 5 år siden. Det hele er et spørgsmål og tilvending og konditionering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lidt udenfor emnet, I know.. Synes bare lige at jeg ville nævne at Paul Anderson har sidepressed en 380lbs håndvægt - dog uden at rejse sig med den!!

Men det er sku stadigvæk en tung håndvægt at få over hovedet... :D

Han har osse den der 6000 pund backlift.... Jeg ved bare ikke hvad backlift er.... Jeg læste engang en artikel af en fyr, som havde kendt ham og nu ved jeg godt at hans handlinger givetvis bliver glorificeret, men den gode hr. Anderson skulle faktisk have været ret god for en 60 yard dash og 100 m. Jeg kan osse huske at man ser en rear biceps posering..... han kan ikke prale af en lav fedtprocent, men til gengæld havde han ikke nogen hals :w00t:

Link to comment
Share on other sites

De løftede mere på dage hvor de følte sig stærke, og mindre på dage hvor de følte så mindre stærke. Man kan sige at de uden at vide det fulgte en slags APRE periodisering (Auto-Regulated Progressive Resistance Exercise). Men det virker jo også ganske glimrende at træne på den måde. Simpelt og effektivt.

HOVSA!! Det troede jeg sq aldrig jeg skulle høre fra dig TJ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er kun fordi det umiddelbart kunne lyde som om det strider imod din udtalelse i denne en tråd i styrkeforummet:

"For mig er personlige oplevelser ikke nok. Jeg er nødt til at vide at tingene stemmer nogenlunde overens med den viden vi idag har omkring neuromuskulær fysiologi. På den måde er jeg sikker på at jeg ikke snyder mig selv. Hvis man udelukkende skal basere sin træning på følelser og personlige oplevelser, så kommer man med SIKKERHED til at snyde sig selv."

Det kunne godt forståes sådan, at man ikke kan træne, og bruge fornemmelsen som rettesnor... Men jeg ved godt hvad du mente :D

Link to comment
Share on other sites

XAX: Den kom nu også til at handle lidt om fornemmelser (hvis du læser lidt længere frem).

Bl.a. talte også "Some Dog" om sine træningsmetoder, som han lidt baserede på fornemmelser..

Selv træner jeg udelukkende efter fornemmelse for dagsform, og man kunne så hævde at mine fremskridt skyldes genetik, men den kommer jo altid.. :rolleyes:

Jeg ved godt at jeg slår i en pude her på foraet, men jeg mener generelt at folk hænger sig for meget i programmer (og procenter), og lytter for lidt til deres krop... :)

Link to comment
Share on other sites

men jeg mener generelt at folk hænger sig for meget i programmer (og procenter), og lytter for lidt til deres krop...

Og hvad baserer du helt konkret den udtalelse på ?? Du mener ikke man kan gøre begge dele. Man kan da godt køre et struktureret og videnskabeligt program, og så stadigvæk lytte til sin krop. Den ene udelukker vel ikke den anden ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Den ene udelukker vel ikke den anden ??

Thomas

Bestemt ikke!! :) Men det er min opfattelse når jeg læser logbøger, at folk bliver irriterede når "planen" ikke holdes/kan holdes, og så nogen gange klør på - med skade til følge..

Det sker ikke hver gang nej, og det er måske mere held end.. :D

Det er i grund og bund to forskellige måder at anskue træning på..

Den ene siger: Du er nødt til at følge dette (af en total ukendt tilrettelagt) program, om det passer din krop eller ej.. For det har virket på andre, så må det også virke på dig!!

Den anden siger: Du træner hele tiden så det føles rigtigt, og overskrider ikke dine egne grænser, fordi et program siger at du skal.. Denne metode stiller dog større krav til din egen fornemmelse af kroppen..

Problemet er så at kombinere dem optimalt.. For hvad nu hvis man ikke har lyst til at træne tungt den dag man skal.. Eller omvendt?? Går programmet så fløjten?

Kombinationen af træningsviden OG træning efter fornemmelse må være den bedste.. (I mine øjne ihvertfald) :)

Link to comment
Share on other sites

Eh ja, og din pointe er?

At principper, som ikke er videnskabeligt påvist, eller i direkte strid med nutidens forskningsresultater/viden sagtens kan være både brugbare, effektive og interessante.

Det jeg gerne vil frem til, er at der ikke opstår så mange rygradsafvisninger af erfaring mm. pga. videnskab.

Mht. træning for styrke er videnskaben langt fremme, men når det handler om hypertrofi halter den stadig bagefter.

Jøgge> Din tilgang kræver en del erfaring, hvorfor det for en begynder nok er bedre at følge et program, med en semifast progression. Hvis ikke man er erfaren nok, kan dovenskab og manglende "lyst" godt gå hen og blive valide grunde til ikke at gøre det man måske burde,

Jeg mener det var Dorian Yates, som sagde at "Instinktiv træning" ifølge ham bare var en undskyldning for ikke at træne (hårdt). Han betvivlede normaliteten ved en person, hvis instinkter bød ham at stille sig ind under en tung squatstang, istedet for at rende rundt efter kvinder på diverse pub'er :lol: :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er så at kombinere dem optimalt.. For hvad nu hvis man ikke har lyst til at træne tungt den dag man skal.. Eller omvendt?? Går programmet så fløjten?

Eller går man måske glip af noget? Jeg tror der er mange på MOL, som har oplevet at sætte en par PR'ere på dage, hvor de ikke havde lyst eller måske ikke havde forventet det, pga. for lidt søvn, druk osv.

Link to comment
Share on other sites

Eh ja, og din pointe er?

At principper, som ikke er videnskabeligt påvist, eller i direkte strid med nutidens forskningsresultater/viden sagtens kan være både brugbare, effektive og interessante.

Det jeg gerne vil frem til, er at der ikke opstår så mange rygradsafvisninger af erfaring mm. pga. videnskab.

Mht. træning for styrke er videnskaben langt fremme, men når det handler om hypertrofi halter den stadig bagefter.

Selvfølgelig kan principper som ikke er videnskabelig belyst og verificeret, sagtens være gældende. Man skal blot være opmærksom på dette, at muligvis ikke forholder sig helt som man tror, før man begynder at sprede sin viden til at andre, eller risikerer man måske at starte endnu en myte, som kommer til at hænge ved.

Jeg mener at ens træningsprogram såvidt mulig altid bør bygge på en overvejende videnskabelig tilgang, med ens egen personlig erfaringer og ønsker som glassuren på kagen.

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Er det rigtigt at Anderson har squattet over 1200 :confused2: pund (dvs godt over 500 kg )

Den skulle vist være god nok. Men der er ikke tale om et konkurrence-løft, men derimod et løft som han lavede som proffesionel stærk mand, så om den har været dyb nok... :unsure:

Der ligger iøvrigt video klip af nogle af hans løft på www.bootydown.com/freaks

Link to comment
Share on other sites

mener det var Dorian Yates, som sagde at "Instinktiv træning" ifølge ham bare var en undskyldning for ikke at træne (hårdt). Han betvivlede normaliteten ved en person, hvis instinkter bød ham at stille sig ind under en tung squatstang, istedet for at rende rundt efter kvinder på diverse pub'er :lol:  :tongue:

Ikke desto mindre er det hvad jeg gør, ved enhver given lejlighed.. :retard: :D

Man er efter min mening på vildspor hvis man fuldstændigt undervurderer en målrettet persons træningspotentiale.. Det munder alt sammen ud i een ting: Er lysten til at træne stor nok til, at man kan stille sig under stangen, når "ressourcerne" er der.. Det er lidt som når man skal motivere en anden til at træne.. Det skal gerne være selve det at træne der er fedt, og ikke en evig jagt på længere/højere.. Det er jo bare "toppings on the ice"..

For hvis man eksempelvis bruger pulsuret som markør for ens træning, så bliver det svært når man har en off-dag.. Jeg er udemærket klar over faldgruberne i min måde at træne på, men så sandelig også i den programbestemte: Hvis du udelader en træning: Kommer du så bagefter?? Får du dårlig samvittighed når du ikke kan følge programmet? Er det mig eller programmet den er gal med?? :)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Man kan nu stadig træne efter et veltilrette lagt program, samtidig med at man kan give sig selv lidt off-træning selvom det ikke står i programmet!

Hvis man f.eks. træner efter work-capacity er det vigtig at øge ved hvert træningspas, men der sker jo ikke noget ved at man en dag ikke er fuldt oplagt og derfor ikke kører som der står i programmet, bare man i det store hele følger princippet.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share