Hvor meget er 200 i BP?


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg træner for at forbedre mig - og er ikke så fokuseret på absolutte tal. Det der er vigtigt for mig er at blive bedre (så relative tal er vigtige - Jubii +5 kg, ikke så meget Jubii 50 kg) - og sundere m.m.

Alligevel kan jeg ikke lade være med at kigge lidt på folks præsentationer (og drømme lidt) når der en sjælden gang er andre end mig i centret. Især BP er jeg imponeret over (har nok lidt mindreværkskomplekser med mine søller 50 kg).

Anyhow. I sidste uge hvor jeg var i gang med træning kommer en fyr ind og starter med BP.

Blot stangen - det er hurtigt overstået. Et par røde vægte på - stadig meget nemt. Et par mere. Hmm o.k. 120 kg. (drømme drømme drømme). Et par røde mere (whau 170 kg!). Derefter går det langsommere. Tager 2*5 - ændre til 2*10 tilføjer yderligere 2*5 - og vi er nu på 200 kg.

Jeg "får lov" at spotte for ham (hvilket jeg var en smule nervøs for. Jeg kan jo hverken helt eller halt løfte 200 kg - nomatter how). Men han klarede det heldigvis selv ;)

Efterfølgende har jeg så tænkt lidt over det. 200 kg er da meget er det ikke (altså jeg mener også for andre en små fyre som mig)

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Det er det da helt klart. Efter hvad jeg kan se på styrke.dk, så er der ca. 9-10 stykker blandt styrkeløftere i DK, som bænkpresser 200 kg eller mere. Der er selvfølgelig også andre derude som kan presse 200 kg, herunder mvp ;) men alligevel en sjældenhed. I mit center er der ikke en eneste som på nuværende tidspunkt som kan bænkpresse så meget, og vi er alligevel 16-1800 medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede meget bænk for et par år siden da jeg startede med at vægttræne .. Gik fra 50kgs til 125kgs (ved 8 reps) på lidt over et halvt år.  Hvis du bare gir dem gas skal du nok komme efter ham DaDane!  :)  Så kan han jo få æren af at spotte dig  :D

Well det sker nok desværre næppe - i hvert fald kommer det til at tage laaang tid.

Tjekker lige min log. Her er hvad jeg har nået.

27/11 8*45

4/12 3*50 (tidligt forsøg)

10/12 8*47½

17/12 8*50

PAUSE

21/2 8*50

I dag skulle jeg have taget 52½ - og tror jeg havde fået de 8 - var det ikke fordi jeg var syg.

Får 22/11 har jeg kun trænet i maskiner og ganske få frie. Bl.a. incl. BP. Den fik jeg øget fra 20 kg (3/10) (som nok var for lette, men det var 30 ikke) til 35 (7/11).

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Har altid være 100% clean. Spiser ikke engang kreatin, men var 100% obs. på kosten og protein 24/7.

Yes yes, men det er ikke det samme som at 125x8 efter et halvt år er typisk. /niels bænkede 100kg efter 8 uger... det er heller ikke typisk. :) Men det er da en flot fremgang. Jeg har trænet bænk i nogen år efterhånden, godt nok med elendigt struktureret træning til at starte på, men de sidste 10 måneder har da været på styrkeløft og jeg bænker 125-130kg uden trøje.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

27/11 8*45

4/12 3*50 (tidligt forsøg)

10/12 8*47½

17/12 8*50

PAUSE

21/2 8*50

Forøger du vægten efter dit program eller hvad du føler du har kræfter til på dagen?

Der er sikkert nogen der kan komme med gode argumenter for ikke at gøre det, men jeg sætter altid så meget vægt på som jeg kan tage på dagen. Der er altid det samme som sidste træning eller mere, jeg er aldrig gået tilbage.

Jeg tror personligt ikke at det er en god ide at gå frem efter en fastlagt forøgelse i vægt. ALLE er helt forskellige og det betyder også en hel masse om du nu har fået sovet godt og spist en masse små måltider og den slags. Jeg er f.eks. lige gået 15kgs frem i bænk på de sidste par uger. Jeg tror selv det er fordi jeg ikke har lavet så meget cardio som jeg plejer (det kan også være fordi jeg har haft mere energi fra maden fordi jeg ikke har forbrændt så meget eller noget helt 3'de.) Men min pointe er at det ville et program aldrig kunne tage højde for og vil derfor underminere min krops evne til at kunne tilpasse sig hurtigere på nogen uger.

Lige til sidst. Vi er alle forskellige. Det der har virket godt for mig virker sikkert ikke optimalt for dig men du kan jo prøve hvis du vil. :)

Link to comment
Share on other sites

PeterLarsen -> Jeg anklagede dig ikke for noget. Mener bare ikke at dit eksempel er videre brugbart. Måske 1 ud af 100 kan opnå at gå fra 50 til 125 kg med 8 reps på et halvt år - men typisk/generelt/normalt det er det bestemt ikke. ;)

Jarvig, jeg prøvede bare at motivere ham lidt. Der er vel det vi bruger hinanden til herinde ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Imponerende resultat Peter! Du har meget ret i at folk er meget forskellige, for jeg har også prøvet at træne på den måde du gør, med at køre så tungt som muligt hver gang. Det resulterede i at jeg landede på et plateau i omkring et år hvor jeg kørte +-60 kg 8 reps i bænkpres. Det er jeg først for alvor kommet over efter at have ændret mit program væk fra split-failure træning og til fullbody-progression.

Link to comment
Share on other sites

Incog>

der er en del af kruddrengene ovre på bodyhouse, der påstår at de er i 200+ bænkpres klassen.....anekdote til folket.

Der er ihvertilfælde en af dem som IKKE er på krudt. For jeg ved at mvp har smidt sine stats derovre i en bænkprestråd, under et andet navn :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg først for alvor kommet over efter at have ændret mit program væk fra split-failure træning og til fullbody-progression

bare for en god ordens skyld så er det ikke det samme at køre efter dagsform og at køre split-failure træning.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

PeterLarsen >>

Ok nice fremgang. Uge 1 RM1 ca. 70kg - Uge 24 RM1 ca. 155kg.

det tror jeg ikke jeg ville kunne opnå på 6md på AS. det må da være et yderst veltilrettelagt program du har kørt der. Kunne du ikke dele det med os andre ;)

lad os lige se på uge 48 - RM1 ca. 240kg. damn bare det var mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Sådan noget kan man ikke regne ud. Jeg har set folk som kunne tage 8 reps med 100 kg i bænkpres, men som missede på første rep med 115 kg, da de skulle teste deres bænkpres. Hvis man ALTID kører sæt af 6-8 reps, så bliver man ikke nødvendigvis god til at tage noget 1 gang. Jeg siger ikke at det gælder for Peter. Jeg siger bare at der vil være STORE uregelmæssigheder, mellem hvad folk kan tage udfra deres 8RM.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

yup det kendte jeg godt til før jeg fik nogle råd af dig. jeg køre pt. efter dit forslag med max 5 reps.

på den måde er jeg begyndt at kunne bruge den MOL RM udregner. for i tiden passede den slet ikke.

og btw så er min Milpress & bench & squat røget kraftigt i vejret. så det bare NICE.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share