BLANDER I JER ??????


canoing
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg ville lige høre hvad i andre gør.

Som skrevet i min log - så stod jeg lige ved siden af da det lokale centers benny bomstærk stod og gav råd til en far og søn der var oppe og træne.

Rådene var helt hen i vejret - kan ikke huske dem alle (jeg var chocket) ;)

Lige et par stykker:

* " man skal ikke træne bryst og triceps samme dag, da man så ikke får noget ud af sin tricepstræning, da den jo også bruges i brystøvelser."

( det samme med ryg og biceps)

*failer træning / forced rep. hver gang

* hver muskelgruppe kun 1 gang om ugen.

* han kørte iøjeblikket mange rep. da han trænede for markering

Osv.

Han argument for alt hvad han sagde var at han hvede trænet i 15 år. - og været en del størrere end han var nu ;) (det håber jeg også for ham hvis han har trænet i 15 år. :lol: ) hvilket han sagde sådan cirka i hver 4. sætning. <_<

Hvad gør i i sådan en situation - blander i jer. Og kommer med nogle fornuftige råd - evt. piller hans fra hinanden ??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg var også ved at gå ud af mit gode skin :o :o

hvis det havde været i den vægtklub jeg trænede i før - har jeg også skredet ind.

Men jeg viste ikke rigtigt hvor meget jeg kunne tillade mig sådan et sted :unsure: det var første gang jeg var der.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er hvordan man får det til at virke overbevisende. En stor fyr der har trænet 15 år virker mere overbevisende end en lille gut som læser på en hjemmeside...

På den anden side, hvis vedkommende som er blevet vejledt forkert (ikke ham den store) er interesseret i at træne ordentligt, må han håbe at nysgerrigheden er stor nok til at han gider at høre på en.

Edited by Watts
Link to comment
Share on other sites

Jeg er stoppet med at blande mig - gider simpelthen ikke det bøvl og sure miner fra instruktørerne. Til gengæld kommer dem ved hvad jeg står for, og spørger om forskellige trænings relaterede ting. (sjovest når der står en instruktør lige ved siden af :D)

Link to comment
Share on other sites

På den anden side, hvis vedkommende som er blevet vejledt forkert (ikke ham den store) er interesseret i at træne ordentligt, må han håbe at nysgerrigheden er stor nok til at han gider at høre på en.

Det bør du nok ikke tage for givet. Hvis den store fyr er blevet stor, må han jo vide noget, som virker. Men hvis du virkeligt vidste hvordan man træner, hvorfor er du så ikke blevet større. Det tror jeg vil være det naturlige ræsonnement for nybegynderen. At der så er andre faktorer, som griber ind er en anden side af sagen.

Hvor jeg træner, har vi også nogle instruktører, som går rundt i orange instruktørskjorter, hvor der er påtrykt "Kan jeg hjælpe dig", men de er ikke større end nybegyndere, hvorimod mange af dem, som træner der er store og stærke. Resultatet er, at der ikke er mange, som henvender sig til dem (jeg tror egentlig at mange synes, at de virker lidt til grin <_< ).

Selv har jeg aldrig rettet på folk, for selvom jeg ser træning, som ser meget u-MOL'sk ud (specielt i bænkpres), så løfter de alligevel mere end mig :( ), og så kan det være svært at overbevise mig selv om, at det er mig, som har ret <_< (og det er det sikkert heller ikke altid)

Jeg så i øvrigt også en instruktør (vores smartass centerleder), som skulle vise en pige, hvordan man bænkpressede, han havde benene oppe, sænkede til 10cm over brystet og kørte forced reps :retard:

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis ikke selv man er blevet større er det vanskeligt. Og hvis man så undskylder det med at ens træninserfaring kun er et år eller to, så kommer man ikke just til at stå i et bedre lys.

Men er der nogen herfra som træner ordentligt der IKKE har fået god fremgang i enten muskelmasse eller styrke? - det tror jeg ikke Chris. :unsure:

Edited by Watts
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en enkelt gang givet et tip til en nybegynder. Han havde fået den spændende idé at sidde omvendt på den pull down ting, man ser nedenfor. Altså han sad med ryggen mod maskinen :lol:

Det sker da en gang i mellem, at jeg overhører folk komme med så langt ude råd, at selv jeg kan høre det forkerte i det. Jeg siger ikke noget - for det er typisk store fyre, man i givet fald var oppe imod.

Desuden tror jeg, at folk begynder selv at undersøge sagerne, når de kommer ud for skader, langvarige plateauer, problemer osv. Bare en skam, det er sådan.

post-5-1051787237.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stoppet med at blande mig - gider simpelthen ikke det bøvl og sure miner fra instruktørerne. Til gengæld kommer dem ved hvad jeg står for, og spørger om forskellige trænings relaterede ting. (sjovest når der står en instruktør lige ved siden af :D)

Man kunne jo så også trække instruktøren til side bagefter og sige til ham/hende at man kom til at overhører det de fortalte, og at der er noget de har misforstået. Forklar dem kort hvd du mener, det er nu op til dem om de vil lytte. Og selvfølgelig skal man da give gode råd. I det eksempel med keglen der har trænet i 15 år og fortæller noget forfærdeligt vrøvl - er det måske rigtigt hvad Watts siger med størrelse. Men der er aldrig nogen der forbyder en at fortælle dem at ens eget mål altså ikke er at blive over 150 kilo. At virke overbevisene handler ikke om størrelse, men om personlighed. ;)

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

JA. Hvis der er nogen som står og spreder så meget vås, så kan jeg ikke holde min kæft. Det er den slags typer som er skyld i at folk generelt ikke ved en skid om korrekt træning.

Thomas

TJ > :lol: nu er du jo også 191 CM og vejer over 100 KG.... så kan man sætte sig i respekt. Jeg tror folk har det med at kigge på folk der kommer med 'de gode råd' og vurdere rådene op mod deres størrelse :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Blander mig som udgangspunkt ikke i andres træning. Men når nogen siger til mig "du skal da træne sådan og sådan", så får de lektien påtalt på det bestemteste. :D

Kan nikke genkende til canoings oplevelser

- Træning af musklergruppe kun en gang om ugen

- Forced reps hver eneste gang - og failure er ikke spørgsmål, sådan skal det bare være

- Mange gentagelser for markerede muskler (hvordan er denne vanvittige myte dog opstået - og hvordan holdes den i live :confused2: :retard: )

- Alt under 10 sæt pr. øvelse giver ingen hypertrofi

- Langsomt ned (fair nok) - men også laaaaaaaaaaangsomt op

- Dødløft og squat er da ubrugelige øvelser

- Dødløft gør dig fed

Og sådan kan blive ved i det uendelige. Nogen gange er jeg ved at bide barbells'ne over i bar frustration og måben. :w00t:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg gider heller ikke at diskutere træning med 'de gamle ræve' fordi man ikke kan overbevise dem. Jeg blander mig heller ikke selvom de giver deres 'guldkort' videre til newbies.... hvilket jeg burde fordi jeg selv sent fandt ud af alle disse myter og godt kunne have brugt noget kvalificeret vejledning selv :( :angry:

Ind imellem blander jeg mig i newbies træning fordi jeg kan se et højt skades-potentiale, f.eks hvis de kører tungt pres BAG nakken (specielt i smith-stativet) eller kører squat med vægtskiver under hælene, o.s.v.

Jeg ved godt at der kan gå flere år inden skaderne viser sig, men hvis de kan undgå det ud fra min erfaring, så vil jeg gerne hjælpe, fordi jeg selv er træt af skulder-skader og andre småskavanker

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

Nu handler det også om hvem man henvender sig til. Snakker vi om små drenge der bænker 20-40 kile mere end deres små arme kan bære, med en partner der giver dem forced reps fra rep to (og med omvendt baseball cap-grrrrrrrr) så er jeg skåndselsløs. De får at vide hvad jeg synes om det. Min indgangsreplik er som regel: " Det der er alt for tungt for dig! Jeg kan se på dine arme at du skal omkring 30 kilo af." Så får jeg i hvert fald deres opmærksomhed, omend man kan se det der "glasgardin" der som oftest går ned for deres øjne. De hører ikke en skid, men jeg får i det mindste ikke mavesår af at se elendig teknik uden at gøre noget ved det. (Jeg ved godt mavesår skyldes en bakterie).

Bliver jeg spurgt, hvilket sker oftere som vægten er gået op :rolleyes: giver jeg dem også min uforbeholdne mening. Også om ting de ikke havde ønsket at høre. :devil:

Men snakker man om folk, der har opnået et vis niveau i styrke og/eller muskelmasse, skal man sku passe lidt på. Det er der jo en grund til, at de har. Træning handler om at finde ud hvad man selv reagerer på. Hvis en makker vokser på at træne en muskel én gang om ugen med forced reps (hvilket han nok behøver en eller to af for at skade musklen nok til at gro) så skal man holde lidt igen med at tro at de træner forkert, selv om de ikke træner som den typiske MOLbo. Træner en med ryggen mod pull-down stativet, så kunne det jo være at han bedre kan mærke det på den måde. En bred og dyb ryg kunne jo være et hint om, at det ikke er så dum en ide. Hvem siger man SKAL vende én vej? (Om pull-down er den bedste øvelse er en anden sag. Men er den øvelse nr fire hos en bb med en stor ryg, såe..)

Men hvis jeg ser et eller andet som jeg synes ser farligt ud, kan man jo være lidt mere snedig end bare at sige:" Det der er farligt og forkert!! Sådan her er den "rigtige" måde..." Så er det det førnævnte glasgardin går ned. Man kan jo for eksempel spørge én der laver pres bag nakken:" Får du nogensinde klik i nakken når du drejer hovedet, eller føles din skulder lidt løs en gang imellem?"

Kan de genkende de symptomer, er der en mulighed for at komme videre, og en grund ikke mindst. Har han/hun lavet fx pres bag nakken i mange år uden problemer, så er der jo ikke noget at komme efter. Det findes jo ikke nogle forkerte øvelser eller træningsmetoder, hvis de virker uden at give gener.

Det ovenstående er måske bare omvendt Robin Hood: Slå hårdt ned på svæklinge og lad de store gå? Eller måske går der lidt Nietzhe i den? Det er i hvert fald min mening.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis jeg ser et eller andet som jeg synes ser farligt ud, kan man jo være lidt mere snedig end bare at sige:" Det der er farligt og forkert!! Sådan her er den "rigtige" måde..." Så er det det førnævnte glasgardin går ned. Man kan jo for eksempel spørge én der laver pres bag nakken:" Får du nogensinde klik i nakken når du drejer hovedet, eller føles din skulder lidt løs en gang imellem?"

Og skulle de så sige nej - Så trækker man på skuldrene - og så blir de nysgerrige alligevel og siger "hvorfor tror du det" ...og så¨er du jo videre alligevel :D

Link to comment
Share on other sites

Træner en med ryggen mod pull-down stativet, så kunne det jo være at han bedre kan mærke det på den måde. En bred og dyb ryg kunne jo være et hint om, at det ikke er så dum en ide. Hvem siger man SKAL vende én vej? (Om pull-down er den bedste øvelse er en anden sag. Men er den øvelse nr fire hos en bb med en stor ryg, såe..)

I see your point. Men i det tilfælde, jeg nævnte, var det helt klart ikke tilsigtet, at han vendte forkert. Han troede de der puder, man sætter benene i spænd under, var en art ryglæn.

Hvis jeg så en STOR fyr lave det samme nummer, ville jeg måske af ren nysgerrighed spørge, om det er et særligt fif. Umiddelbart virker det yderst upraktisk.

I samme ånd kunne man lige så vel have været ligeglad med, om folk ødelægger deres skuldre i peck dec'en eller med behind neck presses, eller at de smadrer menisken ud til højre og venstre ved at presse fødderne ud i en ekstrem vinkel under squat. Det ku jo være, de havde en idé med at gøre tingene på den måde .... (ironi). ;)

Det handler vel om, at der i styrketræning og BB er så megen personlig tro involveret, at selv et ud fra et fysiologisk synspunkt korrekt udsagn om, at den eller den måde at gøre tingene på er uhensigtsmæssig, får det omtalte gardin til at blive trukket for øjnene. Det er den der personlige, delvist irrationelle tro, man nok er bange for at spørge ind til. Det ku jo være, man selv var den næste, der fik en bemærkning til sin teknik eller træning ...

After all, hvem vil påstå, han/hun ligger inde med den ultimative sandhed?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg blander mig af og til, men det virker åbenbart ikke overbevisende, fordi folk er ligeglade og udfører stadig øvelsen forkert, failure,forced reps osv :angry: Det skal åbenbart bankes ind i folk :blink:

Men folk kommer af og til og spørger, hvorfor kører du dødløft,goodmornings, osv "Er det ikke farligt for ryggen???" Og så må man jo fortælle jeg er styrkeløfter, hjælpeøvelser bla bla bla bla bla :)

Link to comment
Share on other sites

=>mdk. Jeg har intet problem med pec-deck fx, og selv om jeg ikke inkluderer den i øjeblikket, er det ikke en dårlig øvelse for mig, bare ROMen ikke bliver for stor. Igen, du kan ikke automatisk sige, at en øvelse er dårlig. Alle øvelser er potentielt skadelige. Hvis skadespotentialet er for stort pga ens egne biomekaniske forhold er det selvfølgeligt fjollet at lave visse øvelser. Har man ikke noget problem med en øvelse, kan jeg ikke se noget til hinder for at lave den.

=> Jamen, infestedass, igen siger du at forced reps er, de facto, forkerte. Det er de ikke. Får folk resultater i muskelvækst ved at inkludere nogle stykker en gang imellem, og det er der jo nogle der gør, så fred være med dem. At folk overdriver dem, er en anden sag. Også hvorvidt de gavnlige for øgning i styrke. Der er også TONSvis af folk, der har fået større muskler ved at træne til momentær udmattelse.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share