BLANDER I JER ??????


canoing
 Share

Recommended Posts

Jeg blander mig heller ik! Det er folks egen krop og liv. Derfor er jeg ligeglad med og folk laver de forkerte øvelser eller for den sags skyld tar AS. Det er jo deres liv og krop. Man ved da ca hvad der er godt og dårligt for kroppen. Men hvis man skal vokse skal der tunge vægte på stangen. Har kun selv taget max en gang og det var i går sammen med en kami... Han tog 90 kg en ½ gang og jeg tog 90 kg 2 gange... brugte bare alt explosive krafter i mig!! hehe Ej folk må sq selv bestemme hvad de laver de bliver nok kloger når de for en skade eller noget. :devil: :jehon: :retard:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ej folk må sq selv bestemme hvad de laver de bliver nok kloger når de for en skade eller noget

Der er jeg uenig med dig. Jeg har selv fået instruktion, da jeg var yngre, som indebar forced rep hver gang, specielt i bænkpress. Det (tror jeg) skyldtes at jeg idag døjer med skulder problemer. Havde der bare været en med de rette argumenter, som havde brugt lidt tid på at overbevise mig om at min træning ikke var hensigtsmæssigt. Det kostede mig et år, at komme mig over skulderskaden, hvor jeg ikke kunne træne ordentlig.

Min pointe er at det selvfølgelig er folks egen krop, og træningen er folks eget ansvar. Men hvis man ikke ved bedre end de dårligere råd man har fået, så kan man komme med et mål og egentlig træne mod et andet. Der er næppe nogen der bevidst udfører øvelser forkert, det er bare fordi de ikke ved bedre. Så derfor vil jeg opfordre til at man hjælper hinanden i centrene rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Ej folk må sq selv bestemme hvad de laver de bliver nok kloger når de for en skade eller noget

Der er jeg uenig med dig. Jeg har selv fået instruktion, da jeg var yngre, som indebar forced rep hver gang, specielt i bænkpress. Det (tror jeg) skyldtes at jeg idag døjer med skulder problemer. Havde der bare været en med de rette argumenter, som havde brugt lidt tid på at overbevise mig om at min træning ikke var hensigtsmæssigt. Det kostede mig et år, at komme mig over skulderskaden, hvor jeg ikke kunne træne ordentlig.

Min pointe er at det selvfølgelig er folks egen krop, og træningen er folks eget ansvar. Men hvis man ikke ved bedre end de dårligere råd man har fået, så kan man komme med et mål og egentlig træne mod et andet. Der er næppe nogen der bevidst udfører øvelser forkert, det er bare fordi de ikke ved bedre. Så derfor vil jeg opfordre til at man hjælper hinanden i centrene rundt omkring.

Stegger > Du har fat i noget rigtigt her. Jeg tror bare også det er folks erfaringer med at give råd som bestemmer om man 'gider' at gøre det igen. Der findes vitterligt typer som bare ikke vil høre og det er også iorden, men ikke desto mindre meget demotiverende.

Jeg kunne også godt have brugt nogle gode råd, så havde ´jeg også kunne undgå en mild skulder-skade som jeg døjer med.

Man skal selvfølgeligt også selv være klar over hvor meget man bør vejlede om, men jeg ved hvad du mener, de fleste med bare lidt erfaring kan 'spotte' en potentiel farlig øvelse eller udførsel af en øvelse og så, i det mindste, gøre de pågældende opmærksomme på risikoen... OG lade dem afgøre selv :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg finder det kritisabelt at man i landets motionscentre viser folk pres bag nakke som udgangspunkt som skulderøvelse...... Hvis folk skal bruge noget skulderforside til bænkpres i styrkeløft eller lignende, er det deres egen sag, men hr. og fru jensen og 15-årige benjamin ved ikke bedre.... Man får, finder jeg, den samme trænings effekt ud af militær pres og ikke nær så meget skulderknas...... Og jeg har diskuteret det time op og time ned med ejerne af mit center, men uden effekt.....

Link to comment
Share on other sites

Kom uforvarent til at kritisere/blande mig i en andens træning igår. En gut trænede noget der mindede om dødløft (en sjældenhed der hvor jeg træner). Synes godt nok hans stil var noget mærkelig. Syntes faktisk mest den mindede mest om rumænsk dødløft, fordi han aldrig fik stangen længere ned end 10-20 cm over jorden. Frisk som jeg var (uden belærende pegefingerstanker :rolleyes: ) spurgte jeg ham om han dog trænede rumænsk dødløft? Han kiggede med tomme øjne på mig og sagde "æææææhhh, øhhhhh dødløft hvad for noget!?!?!.....nej, jeg træner bare alm. dødløft".

Ikke lige sådan jeg ville træne dødløft. :D Men jeg sagde ikke noget!

Ja, sådan kan det jo gå!!!!! :unsure::rolleyes:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt at lade være med at blande mig stort set uanset hvad folk så fortæller hinanden. Simpelthen fordi jeg ikke anser mig selv for at være det ufejlbarlige orakel på bjerget. Med hvilken begrundelse skal jeg kunne fortælle Benny Bomstærk, at jeg har ret, og han har uret?

Hans argument: "Denne træningsmetode har forøget min styrke i bænkpres med 50% i løbet af to år."

Mit argument: "Jeg har altså læst på internettet, at det du anbefaler ikke virker."

Hvem er lige mest troværdig?

Godt indlæg, jeg har cuttet ud fordi jeg synes at TJ selv argumenterer for/mod resten af indlægget. Jeg hører godt hvad det er du siger når du skriver som du gør. Men jeg vil tage TJ's tråd op om "sort/hvidt" indstillingen. Med fare for at måske et par stykker vil fare i flæsket på mig, så lægger mange jo op til at være dygtige til at "overrule", og det skaber altså ikke desto mindre nøjagtig den samme situation´, som den man lige er igang med rette. I dit eksempel kunne din samtale være udviklet anderledes...

"denne metode har øget min styrke med 50% på 2 år" "Det synes jeg sgu er godt gået, du har da knoklet godt kan jeg hører. har du ændret lidt programmet undervejs, eller startede du som begynder med at træne på det program.." her vil der garanteret komme en halvløgnagtig indrømmelse om man nok lige den førte måned trænede teknik, men så kørte man også på....

Det jeg mener er sgu at der kan godt argumenteres med langt andet end sort/hvide "prøv-nu-at-hør-her-din-båtnakkede-steoridevrag-attitude" eller omvendt. Som TJ siger - der er ikke noget endegyldigt, og som en anden pointerer - det beroer meget på hvad man selv tror på - osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finder det kritisabelt at man i landets motionscentre viser folk pres bag nakke som udgangspunkt som skulderøvelse...... Hvis folk skal bruge noget skulderforside til bænkpres i styrkeløft eller lignende, er det deres egen sag, men hr. og fru jensen og 15-årige benjamin ved ikke bedre....

Enig her! Til den alm. trænende motionist, mener jeg også at det indbærer for stor en risiko, i forhold til gevinsten.

Diskuterede det også med MZ da han underviste på mit arb., hans holdning er at man nok ikke skal maxe, men at man roligt kan gøre det en gang imellem. Dette ud fra teorien om, at når kroppen kan det, så skal man gøre det. Men som hovedregel viser jeg aldrig træk til nakke eller pres bag nakken. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jørgen, tror du at træk til nakke er en lige så stor synder i den forbindelse som pres bag nakke? Nu ved jeg godt at man ikke skal ekstrapolere for meget fra egne erfaringer, men jeg kender faktisk ingen som har haft skulderproblemer, der forværredes (det er jo reelt oftest ikke til at vide hvor det er startet, vel) ved træk til nakke, modsat pres bag nakke hvor jeg ikke kan tælle dem på hænderne længere.....

Link to comment
Share on other sites

Du tvinger skulderen ud i en yderposition ved en overdreven udadrotation i begge tilfælde. Man ricikerer at overstrække skulderkapslen ved begge øvelser, og da denne ikke er elastisk kan dette blive permanent. Dette kan give løse, klikkende skuldre. Der sidder små strækreceptorer i skulderkapslen, der opfatter skulderens position, og sender et signal til hjernen om ledstillingen. Det er derfor, at du ved hvordan din arm er positioneret uden at se på den. Hvis din skulderkapsel er løs, kan du få sendt forkerte signaler tilbage, og få et forkert billede af din ledstilling. Ikke godt, hvis man fx er sportsmand (hvilket alle os, der dyrker en eller anden form for træning vel betragter os selv som).

Der er ikke én sportsgren, hvor man skal trække eller skubbe noget bag nakken. Har man ingen problemer er der ikke noget at komme efter, men som flere af jer andre synes jeg det er noget den erfarne atlet selv kan finde ud af. Disse to øvelser har INGEN plads hos en begynder.

>>Fistandantilus: Efter en times træning dropper de gode hormonniveauer under det niveau de lå på før træning, mens stresshormonet begynder at stige kraftigt. Der er derfor INGEN plads til at træne mere end en time, hvis målet med træningen er masse. Punktum slut!

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Efter en times træning dropper de gode hormonniveauer under det niveau de lå på før træning, mens stresshormonet begynder at stige kraftigt. Der er derfor INGEN plads til at træne mere end en time, hvis målet med træningen er masse. Punktum slut!

Jeg har endnu ikke kunnet finde undersøgelser som specifikt viser dette i forbindelse med vægttræning. Alle de undersøgelser jeg har kunnet finde er lavet på udholdenhedsatleter. Hvis du kan henvise til undersøgelser der er lidt mere specifikke, så er jeg yderst interesseret. I modsat fald mener jeg det er en fejl at overføre resultater man har lavet på udholdenhedsatleter, og tro at det samme gælder i anaerobe sportsgrene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du tvinger skulderen ud i en yderposition ved en overdreven udadrotation i begge tilfælde. Man ricikerer at overstrække skulderkapslen ved begge øvelser, og da denne ikke er elastisk kan dette blive permanent. Dette kan give løse, klikkende skuldre. Der sidder små strækreceptorer i skulderkapslen, der opfatter skulderens position, og sender et signal til hjernen om ledstillingen. Det er derfor, at du ved hvordan din arm er positioneret uden at se på den. Hvis din skulderkapsel er løs, kan du få sendt forkerte signaler tilbage, og få et forkert billede af din ledstilling. Ikke godt, hvis man fx er sportsmand (hvilket alle os, der dyrker en eller anden form for træning vel betragter os selv som).
Det ved jeg godt.... jeg efterlyser i virkeligheden bare noget der mindre om statistisk materiale i forbindelse med skadesforekomst mellem dem...
>>Fistandantilus: Efter en times træning dropper de gode hormonniveauer under det niveau de lå på før træning, mens stresshormonet begynder at stige kraftigt. Der er derfor INGEN plads til at træne mere end en time, hvis målet med træningen er masse. Punktum slut!

Æhm...det passer altså mig bekendt ikke... noget dokumentation?... Kraemer som jo er MANDEN i forbindelse med hormonrespons fra træning har vist de største (positive) udsving i GH og frit testosteron i forbindelse med olympiske vægtløftingstrænings sessioner, som jeg mener var på 2 timer, men jeg vil lige undersøge det nærmere (et enkelt forsøg er heller ikke så meget værd som reference).

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

men jeg vil lige undersøge det nærmere (et enkelt forsøg er heller ikke så meget værd som reference).

Jeg har nemlig selv forsøgt at finde undersøgelser som var specifikke. Jeg mener at kunne huske at det er blevet diskutteret på enten supertraining mailing listen eller strength mailing listen, og konklusionen var vist at alle tilgængelige undersøgelser er lavet på udholdenhedsatleter. Det hele skulle derfor bunde i en misforståelse, da man bare uden at tænke videre over det, har overført resultaterne til vægttræning. Og det kan man jo godt regne ud ikke bare lader sig gøre helt problemfrit. Så enten til jeg ser nogen specifikke entydige undersøgelser, så køber jeg altså ikke 1 times reglen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jørgen, tror du at træk til nakke er en lige så stor synder i den forbindelse som pres bag nakke? Nu ved jeg godt at man ikke skal ekstrapolere for meget fra egne erfaringer, men jeg kender faktisk ingen som har haft skulderproblemer, der forværredes (det er jo reelt oftest ikke til at vide hvor det er startet, vel) ved træk til nakke, modsat pres bag nakke hvor jeg ikke kan tælle dem på hænderne længere.....

Ja, jeg tror den kan være en ligeså stor synder, da det efter min mening mere er stillingen end funktionen..

I nogle sportsgrene tvinges armen ud i den stilling, og her vil det måske være på sin plads at træne det..

Jeg har kendskab til en person som sandsynligvis har udviklet problemer med skulder og arm som følge af "chinups til nakken"..

Jeg har som med så mange andre ting ikke adgang til statistisk materiale om det, men lader fornuften råde her. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Når Charles Poliquin taler for 1 times reglen plejer han at referere til de bulgariske vægtløftere der spredte deres træning ud over så mange træningspas på en dag (op til 6-7/dag) fordi deres forskning tydede på, at hormonniveauerne steg op til 45 min efter træningsstart og dykkede så ned og ramte baseline efter en times tid ca. Jeg kan ikke give nogen referencer, så hvis man ikke tror på det uden at de nogle sådanne er det op til én selv :) .

Link to comment
Share on other sites

Når Charles Poliquin taler for 1 times reglen plejer han at referere til de bulgariske vægtløftere der spredte deres træning ud over så mange træningspas på en dag (op til 6-7/dag) fordi deres forskning tydede på, at hormonniveauerne steg op til 45 min efter træningsstart og dykkede så ned og ramte baseline efter en times tid ca. Jeg kan ikke give nogen referencer, så hvis man ikke tror på det uden at de nogle sådanne er det op til én selv

Og det betyder at de kan have hævet cortisol i så lang tid som muligt? Ajj, spøg til side.... det lyder da mere som om de forsøger at have en påvirkning i samlet lang tid fra de gode hormoner, fremfor at minimere påvirkninger fra de dårlige

Link to comment
Share on other sites

Det varierer lidt, om jeg siger noget til folk.

Sidst hvor jeg overvejede det, var det en fyr, som trænede skulderpres bag nakken i smith stativet. Det larmede a.h.t., men han havde lige kørt 2x5x130 i bænkpres, og han fortalte, at han kørte HST, så jeg holdt pænt min mund. Jeg antog, at han nok kom lidt længere ind på mol med tiden, så han selv kunne læse lidt om det, og desuden så holdt skuldrene jo tilsyneladende til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share