Hvor tit skal man forsøge at lave P.R?


devito
 Share

Recommended Posts

BK> jeg tror simpelt hen ikke på det er et program Ken Lain har kørt. Jeg tror nærmere det er et program som han har lagt navn til. Jeg har et gammelt interview med Ken Lain, som oprindeligt stammer fra Powerlifting USA. Der fortæller han at han har en let bænkpres dag, og en tung bænkpres dag, så følger nedenstående cyklus. Han tæller tilbage fra en projected maximum. F.eks ved at lægge 2,5 kg oveni hans gamle max. Eks. max 300 kg

Uge 1 3 sæt x 10 reps med 210 kg

Uge 2 3 sæt x 9 reps med 220 kg

Uge 3 3 sæt x 8 reps med 230 kg

Uge 4 3 sæt x 7 reps med 240 kg

Uge 5 3 sæt x 6 reps med 250 kg

Uge 6 3 sæt x 5 reps med 260 kg

Uge 7 3 sæt x 4 reps med 270 kg

Uge 8 3 sæt x 3 reps med 280 kg

Uge 9 3 sæt x 2 reps med 290 kg

Uge 10 1 sæt x 1 rep med 302,5 kg

Nu er vægtene bare eksempler, da jeg ikke kan huske hvad procenter han opererede med. Men ovenstående skulle efter Ken´s eget udsagn være den måde han træner på.

Jeg tror ikke på at NOGEN kan gennemføre den "såkaldte" Ken Lain cyklus du snakker om. Ikke med positive resultater. Det skulle da lige være begyndere i styrkeløft. En mand som Ken Lain ville brænde ud, hvis han skulle køre med tæt på 300 kg i adskellige uger.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den model du skitserer lyder også en hel del mere menneskelig. Den er vel blot en variation over Western Periodization modellen, og som sådan har den stået sin prøve gennem årene. Jeg kan udmærket følge din tanke om, at Ken Lains Modified Matrix måske blot er en "pop-model", som et blad har købt et fint navn til. Den virker simpelthen for ekstrem til at være virkelighed.

Link to comment
Share on other sites

Den er vel blot en variation over Western Periodization modellen
Yeps, ikke andet end en gammeldags Western Periodization cyklus.
Jeg kan udmærket følge din tanke om, at Ken Lains Modified Matrix måske blot er en "pop-model", som et blad har købt et fint navn til.

Det var nøjagtig min tanke da jeg så programmet første gang. Jeg kan slet ikke forestille mig at Ken Lain har trænet sådan. Han lød til at være en fornuftig mand i det interview jo ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

et indspark... det med en tung single eller double efterfulgt af en lettere vægt til sæt er også noget som Ian King har slået en del på tromme for. Og det virker rent faktisk, det er syret mentalt efter den tunge vægt med et af kaste den lettere vægt gennem loftet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

altid dejligt med nye øvelser B)

Startede på dødløft for ik så længe siden...

Første gang var det selvfølgelig PR :tongue: 2*150kg

Anden gang 1*160kg med lidt grebs besvær

tredje gang 165kg

Tror jeg nøjes med det hatrick og lader max'en ligge et stykke tid, skal have finpusset teknikken(se tråden dødløft danger i funktionel) løfter lige rigeligt med ryggen :o

Det er jo altid godt at sætte sig nogen mål, så realistisk måske 180kg men damn det kunne være geil med 200kg i debut halvåret, he he :w00t::4whip::tongue:

Devito

Link to comment
Share on other sites

Uha, din røv og ben bliver alt for store. Det går ikke jo ;)

:lol: :lol: :lol: B) Så fik jeg lige den med cowboybukserne i nakken hva ;)

Altid godt med humør her på MOL :)

tror faktisk ik jeg kan køre 165 når jeg ska køre den i official style :unsure: for vi og se på fredag...

DEvito

Link to comment
Share on other sites

:banana::banana::banana::banana: PR øget med 5kg :)

i søndags (4gang jeg træner dødløft, første gang med regulær teknik) efter at have kørt 10-8-6-4-2-1 :chicken::4oops: fik jeg de 170kg i hus...

de 2rep kørte jeg med 150 derfra var det lidt for meget iver og jeg forsøge med 180kg, manglede kun at strække det sidste (ca 20cm) men måtte droppe pga grebet var ved at smutte <_<

men jeg må nok li indse at min miudlertidlige max er nået, så pr forsøg for lige en slapper :)

Devito

Link to comment
Share on other sites

Prøv at undgå max andet end til konkurence.Et bedre alternativ er en max 3.

Din % bliver ikke for høj og en max 3 er et godt bud på en startvægt i styrkeløft.Du undgår lettere en overtræning på den måde.

I Squat og dødløft ganger du din max 3 med 1,13 og vupti der er din max.

i bænkpres skal du kun gange med 1,08

Det er kun cirka tal men det har fungeret godt for mig

Vh Frank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
Av for den..... det var i torsdags jeg lavede min PR på 125kg i squat og her idag efter 18huller på golfbanen er jeg blevet mega øm lige på Quad's hæfte under knæet...

plus jeg har været øm i balden,hele låret og i den øverste del af hasemusklerne...

Jeg har lige pludselig fået respekt for 1 rep max. løftene

Jeg har aldrig kunnet mærke noget efter en 1RM-max-dag. Jeg har endda kørt max-dag to dage i streg med Foodman!

Jeg synes ikke 1RM tar' nok fat, til at give ømhed noget som helst sted.

Hmm...

Okay, jeg har så siden fundet ud af, at et max forsøg slider lidt anderledes på kroppen, når det er 200kg, end hvis det er 100kg. ;)

Men jeg maxer når jeg har løst. :)

Link to comment
Share on other sites

B)

Lidt sjovt at se på en gammel tråd nu hvor vægten e rblevet lidt mere seriøs ;)

LAgde lige mærke til at jeg skrev : kunnevære fedt med 200kg i det første halvår med DL og siden min premiære var den 12/8-03 så er jeg jo næsten en mdr ahead :tongue:

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share