Hvor tit skal man forsøge at lave P.R?


devito
 Share

Recommended Posts

Godt så må vi tage den igen :retard: og skrive, hvad jeg oprindeligt skrev, men nu så de høje krakilske herre ikke kan misforstå det! :4whip:

Postulat 1: Ved alle intensiteter og reps-antal forbedres den neurale tilpasning.

Antagelse 1: devito træner for hypertrofi

Antagelse 2: devito træner 1rm - lidt for underholdningen - mest fordi det skal gøre ham stærkere

=>

Postulat 2: Han mener at ved at blive stærkere bliver han også større (i en eller anden forstand, ellers er der vel ingen grund til at træne 1rm ugentligt).

Postulat 3: Ved BB-træning "optimeres" hypertrofi og den neurale tilpasning forbedres en del => man bliver stor grundet hypertrofi og stærkere gennem både hypertrofi (primært) og neurale tilpasninger (sekundært)

Postulat 4: Ved SL-træning "optimeres" de neurale tilpasninger og ofte vil man se en større eller mindre øgning i muskelmassen => man bliver stærkere gennem neurale tilpasninger, samt eventuelt lidt gennem hypertrofi.

Postulat 5: Øgning af 1rm sker (potentielt) gennem både hypertrofi og neurale tilpasninger.

Postulat 6: Øgning af 1rm medfører i sig selv ikke mere hypertrofi.

Konklusion 1: Hvis målet er større hypertrofi, så hjælper 1rm-forsøg ikke dette.

Konklusion 2: Hvis man laver mange 1rm-forsøg har det ingen direkte indvirkning på hypertrofien - til gengæld stresser du nervesystemet meget, hvilket - alt efter program, og (manglende) indlagt deload/dekontionisering - kan være direkte hæmmede for den din daglige BB-træning.

Hvad er der at misforstå her???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har en plan om at køre bænkpres singles op over 90 % en gang om ugen frem til sommerferien.

Efter min erfaring med at maxe næsten hver træningsgang før nytår, tror jeg ikke, der kan ske noget ved det.

Men jeg antager også, at jeg ligger noget under en reel 1 rm.

Og så lige et lille hug ekstra til jarvig: Jeg træner altså både neural tilpasning og teknik, når jeg træner tungt. Det er ikke kun neural tilpasning.

Teknikken er faktisk også temlig vigtig for at løfte mere.

Link to comment
Share on other sites

Og så lige et lille hug ekstra til jarvig

Hvilket hug taler du om. :confused2:

Jeg træner altså både neural tilpasning og teknik, når jeg træner tungt. Det er ikke kun neural tilpasning.

Relevans for ovenstående kontekst efterspørges. :retard:

Link to comment
Share on other sites

Synes bare det lyder mærkeligt devito.

Du træner BB, men vil teste 1rm meget ofte. HVORFOR????

Det er lige noget der blive rmisforstået så ;)

Første gang fik jeg 110, ved næste gang bryst træning fik jeg 115(forsøgte med 120,sku have lidt hjælp), og så den tredje uge forsøgte jeg med 120 igen,hvilket var helt elendigt

dette resulterede så i denne tråd, da jeg ik har en disse forstand på 1rep?

jeg træner 3*8 så lyder det måske mærkeligt,men jeg er selv nysgerrig hovr meget jeg kan løfte i 1rep. derfor vil jeg køre det engang imellem :)

Jeg regnede nok lidt med at kunne holde til det så ofte fordi mit max kun lå over 15kg de 100jeg tog 8gange... men det ku jeg jo som sagt hurtig mærke på mig selv,at det ikke var muligt...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Som Devito selv skriver, er det at han "maxer" engang imellem ligeså meget for "fornøjelsens" skyld fordi at han godt kan lide at lege med tunge vægte engang imellem.. Og det er der vel ikke noget i vejen for, når det nu ikke har nogen skadelig virkning overhovedet!!!?

Synes tit der er en enorm fokus på hvad der er "teoretisk korrekt" og meget lidt fokus på hvad der er en fornøjelse at gøre.. Kan godt være at det bare er mig!!

Men jeg styrketræner sku ligeså meget fordi at jeg synes at det er sjovt, som for resultaternes skyld!! Selvfølgelig er resultaterne en del af dét at det er sjovt, men bestemt ikke alt!!!

Mvh Franics :superman:

Skal lige love for der kom gang i tråden,kanon :D

Thomas og Jarvig's ordvalg blevlige lidt for high-tech for at jeg ku følge med ;) forstod ik det helt vilde af deres diskussion...det er de der fagudtryk :D

men som Francis skriver, der er mere for at se hvor jeg står hende med 1rep. nok også lidt for at kunne sammenligne med kammerater og andre folk som løfter 1rep. så meningen med 1rep forsøget er blot at løfte P.R og ikke andet

kan godt lide og køre 3*8, det er sådan lige midt imellem hvor man også kan presse sig selv meget :4whip:

Hypertrofi, det indgår i ordet HST ik,

nu kommer der lige et brøler( :w00t: aaaaaahhhhh) spørgsmål :( Hypertrofi hvad er det, muskelvækst igennem hvad? og cardio er??? er total lost i de der udtryk.... SHAME ON ME!!!!!

Devito

Link to comment
Share on other sites

No shame - only learning. :)

Hypertrofi = muskelmassetilvækst.

Cardio = kredsløb(-træning)

HST = Hypertrofi Specific Traning

Spanks,

det kan godt være lidt svært at holde styr på alle de nye udtryk, når man omtaler dem på engelsk..

neurale tilpasninger, hmm neuro det er noget med hjernen... er det så bare jernens tilpasning til træningen for lige at få det på plads....? ;)

For lige at vende tilbage til tråden, tror jeg vil fastsætte en dato for P.R førsøget,så kan man ligesom piske stemningen op til det,så bliver det måske også lidt mere seriøst :unsure:

Devito

Link to comment
Share on other sites

Devito: det er en god ting at sætte en dato, men evt. et dato-spænd, når jeg skal maxe så skal det være en god dag - så jeg gør det egentlig sådan når jeg har en dag hvor jeg virkelig kan mærke det kører.....datoer for mig, har aldrig rigtigt virket.

Jarvig:

Godt så 

Til gengæld ved jeg fra snak over messenger, at du ikke helt tror på, at det var det jeg oprindelig mente! Det kan jeg så fortælle, at DET VAR DET. 

Right B) - he he, nej du ender jo med at blive ret ferm til det træning, hvis du tager lidt

ved lære når de gode piller dig ned - og ikke propper ord og fjerner ord i sætninger du har skrevet - og til sidste kommer med den oprindelige kladde der var udkastet til dit udlæg :):) for at vinde status quo....

Link to comment
Share on other sites

neurale tilpasninger, hmm neuro det er noget med hjernen... er det så bare jernens tilpasning til træningen for lige at få det på plads....?

Nej, det er ikke kun hjernen. Det er nervesystemet generelt. Det er IKKE kun dine muskler som tilpasser sig til vægttræningen. Det er i høj grad også central nervesystemet (hjerne, hjernestamme og rygmarven) og det perifere nervesystem (mere specifikt de motoriske nervebaner). Det er derfor man kan blive stærkere uden at få større muskler. Dit nervesystem tilpasser sig, og bliver i stand til at aktivere flere motoriske enheder, og samtidig koordinere arbejdet mellem dem bedre. Der er sågar også den mulighed at der dannes nye synapser i respons på træningen. Men rent basalt sker der det at nervesystemet tilpasser sig træningen, så man bliver stærkere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor man kan blive stærkere uden at få større muskler

Thomas

Netop det mønster hænger jeg fast i, bliver stærkere men ingen vækst på armene :(

Jeg må have for mange ubrugte genveje oppe i bolden endnu, før de er brugt sker der nok ik noget med armen ;)

Skal vist lige have frisket det der CNS op,anatomi&fysiologi eksamen er på trapperne <_<

Devito

Link to comment
Share on other sites

devito -> fair nok. :)

Så har jeg bare misforstået dit indlæg - sorry. Synes bare det var mærkeligt, at du trænede 1rm ugentligt, når du træner med henblik på hypertrofi. Men det er så forstået nu. ;)

Prøv at starte din hypertrofi-træning med et par tunge singles. De efterfølgende sæt med 8 reps vil da føles meget lettere end normalt - du vil endda ofte kunne bruge mere vægt end hvis du startede frisk på rep sættene. De kloge siger at nerverne er toptrimmede efter nær-max episoden og at de derfor fyrer bedre i minutterne efter. Om det giver mere hypertrofi skal være usagt, men det virker sandsynligt at den ekstra vægt vil nedbryde musklen mere............

Link to comment
Share on other sites

det er da vist en hjemmebikset teori, du har der.
NEJ, det er det faktisk ikke. Det er det som hedder det post-tetaniske fasciliterings fænomen. Når man løfter en tungere vægt INDEN sine normale rep sæt, så kan man træne med en tungere vægt i sine rep sæt, fordi nervesystemet bliver potentieret. Du kan læse mere her:

http://www.t-mag.com/html/58princ.html

Og her er et lille uddrag....

This training system had been known by the ungainly name of the mixed neural drive/hypertrophy program. Of course, knowing how things often work in this business, I half expect Greg Merritt to rehash it in Flex within three months as the "Joe Weider Neuro-potentiation Supermyofibrillartrophic program." Oh well.

The system is based on the neurological post-tetanic facilitation phenomenon as first discussed in strength training circles by German strength physiologist Dietmar Schmidtbleicher from Freiburg University (in order to be a successful strength coach, you must have an exotic-sounding name). In a nutshell, if you do a 6RM (the maximum load you can lift for 6 reps) load within 3-10 minutes of doing a max single, you can use a greater weight that you could have if you hadn't done the 1RM set.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal helt sikkert prøve det princip i morgen med bænkpres.

Jarvig -> hvis du laver sæt a 6 reps med omkring til 6RM vægt eller noget i den stil, så skal du alligevel lave en smule opvamrningssæt inden, så den ene ekstra single burde ikke tage meget tid. Man holder vel heller ingen nævneværdi pause mellem opvarmningsæt.

Jeg lavede 6 reps med 85kg sidste træning i god stil og satser på 5x87,5 i morgen, vil 1-2 singler med 95kg så være passende (mit max var 100 for 1½ md siden)?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvad du mener MaxPower! Der er da voldsomt stor forskel på opvarmningen til en 1rm og til en 6rm

6rm (som i princippet gælder i BB-grogram med 6 resp):

Opvarmning

1x6

Workset

2-4x6

Dette giver 1 opvarmningssæt med 1 pause

1rm-6rm (som beskrevet i artiklen)

Opvarning

1x6

1x3

1x2

1x1

Workset

1xrm

1-2x6

Det giver 4 opvarmningssæt og 4 pauser.

Altså 4 gange så lang tid. Hvordan får du det til cirka samme tid? :confused2: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share