Inspirerende Jouko tråd !!


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Faldt lige over det her indlæg på et strongman forum....

Jouko Ahola´s Training

Der står lidt omkring Jouko´s træning osv. Men det mest inspirerende, er nok den her lille sekvens, hvor gutten fortæller om et rygtræningspas han oplevede i Jamie Reeves Gym i England, da Jouko var på besøg. Magen til styrke og vilje skal man nok lede længe efter. Manden var rablende gal i hans træning. Og tror man det bare er vandrehistorie, så skal man bare købe hans Event Training Video, hvor man får syn for sagen i hans dødløft træning.

In 1999 he was training at Jamie Reeves gym in Sheffield, England, it was right before BSM that year, I saw his weeks training. I looked on in awe. The best was his back workout, he did Deadlifts first and warmed up with 60kg, then 100kg, then 200kg, and then he went from 300kg to 400kg with 10kg increments! This was done raw, he had no top on either, on the 400kg pull he practically had muscles coming out of his ears! Great pump all over, his nose was pouring with blood though. He then did 140kg Deadlifts and got upto 20+ reps before putting the bar down and throwing up in the corner, I'll never forget this, after recovering he did lots Pull-throughs to help Power Stairs. Then he did High Pulls to the chest for singles and kept adding weight and little rest between sets then when he couldn't lift a certain weight (220kg I think) to a certain point he went all the way back down again until he was on his start weight, his traps almost exploded! Reverse grip pull-ups with loads of weight attached to him superset with low pulley rows, then it was rear laterals for negatives and finally a superset with weighted Hyper-extenisons (bar on his shoulders Back Squat style) and Roman-chair sit-ups with plate on head. Madness. Jouko told me of a thing he does where he gets a bench turns it upside down and puts it on stands or in a rack then piles the bench with 50kg plates, then he gets under it (its about lower chest height) and with his upper back pushing up against the padding he does cambered bar bent-over rows with under-hand grip grip and is able to use 40-60kg more weight than usual! When he reaches failure he allows the load to drop to the floor then he does bent-over rows from the floor and gets out a few more reps. Thats his secret for his such dense and strong back! Jouko never uses a lifting belt or straps, no chalk either, he trains 100% raw, he claims all the stabilising muscles need to be worked and training raw is good GPP.

Jeg vil dog nok ikke hænge mig så meget i den sidste kommentar angående hans drug-free status. Jeg nægter at tro på at man kan straffe sin krop så hårdt som Jouko øjensyneligt gør, og så stadigvæk blive stærkere af det, med mindre man får lidt "hjælp".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

HA HA.... arhh jeg tror sgu der er pyntet lidt på sandheden der

Måske. Men manden er altså en maskine. Jeg har hans Event Training Video stående på hylden, og der ser man et dødløft træningspas. Han kører op af i sæt af triples, og slutter på 360 kg, som han trækker 2½ gang. På rep 2 begynder blodet at løbe ud af næsen på ham. På den 3. rep stopper stangen ved knæhøjde, og han fighter så vægten i 2-3 sekunder, mens blodet vælter ned på brystet af ham. Så det er nok ikke helt ved siden af, det der står i den tråd. Han er kendt for at træne som et dyr.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

[

Thomas J > Vi har jo haft diverse diskussioner omkring CNS herinde og konklusionen blev at man ikke kan blive ved med at træne failure-træning og så få noget ud af det (var det ikke konklusionen ?)

Jouko kan derfor ikke træne sådan ALTID ellers er der noget galt med den definition... ellers er det ligesom med humle-bien. En humlebi burde ikke kunne flyve med de små vinger... men det ved DEN jo ikke :rolleyes:

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

Jouko kan derfor ikke træne sådan ALTID ellers er der noget galt med den definition...

Det tror jeg såmen heller ikke han gør ALTID. Faktisk skifter han jo imellem gym weeks og event training weeks. Og det er ofte sådan at han i hans event training weeks ikke træner de samme gym øvelser som han gør i hans gym weeks. Så derfor går der reelt 2 uger mellem den type træning. Samtidig får han ikke træner særligt meget i de perioder hvor han konkurrerer. Så der er selvfølgelig en eller anden naturlig årlig periodisering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ice> iøvrigt skal det lige pointeres at han i videoen pointere at de tunge singles, doubles og triples kun køres i perioden hen imod en konkurrence. Er der lang tid til en konkurrence, så kører han tunge sæt af 5-6 reps. Og der kommer man som bekendt kun op i nærheden af 80-85 % af 1RM.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

faktisk sjovt det der med næseblod - for et års tid siden fik jeg også altid konsekvent næseblod på squat over 160kg - kunne bare ikke undgå det...

sidst jeg så en brække sig var ved NM - ham finnen jeg løftede imod startede på 250kg. De var så tunge for ham så man tror det var løgn - har aldrig set en løfte sådan. det tog ham næsten 10sek bare at gå ned med vægten og så lige så lang tid op igen - han fik de 2 første forsøg underkendt pga alle fejl ikke helt dybe, rammer ind i stativet mvh.. og i trejde forsøg brækker han sig for vildt halvvejs oppe, og knækker helt sammen som konsekvens af det... tale om en mand der var presset :lol: :lol: :lol:

/dll

Link to comment
Share on other sites

faktisk sjovt det der med næseblod - for et års tid siden fik jeg også altid konsekvent næseblod på squat over 160kg - kunne bare ikke undgå det...

Det er ellers ikke noget man ser særligt tit synes jeg. Normalt skal forklaringen findes i en eller flere af nedestående punkter:

1. Man lider af forhøjet blodtryk. Dette ses ofte ved folk som tager AS. Men det kan selvfølgelig også forekomme hos folk som ikke tager AS.

2. Man laver valsalva manøvren (hvor man holder vejret under udførsel), hvilket er meget normalt ved max-forsøg. Denne praksis kan hæve blodtrykket dramatisk, under selve løftet.

3. Man har svage blodkar i næsen. Der er nogen som kan få næseblod ved stort set igenting, fordi deres blodkar er meget svage i næsen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tror bare det skal forklares med mit enorme as-brug på det tidspunkt :lol:

ej, tror grunden til det var at jeg havde været forkølet i mega land tid, og jeg gik derfor og pudsede næse konstant - derfor var mine blodkar sikkert ret skrøbelige...

tror også altid jeg puster luft ud under udførelsen af maxløft..

/dll

Link to comment
Share on other sites

Tror bare det skal forklares med mit enorme as-brug på det tidspunkt
Ja, jeg tænkte det nok. Sådan en lille gut som dig kan umuligt være så stærk uden at have taget noget ;)
ej, tror grunden til det var at jeg havde været forkølet i mega land tid, og jeg gik derfor og pudsede næse konstant - derfor var mine blodkar sikkert ret skrøbelige...

Det var iøvrigt også Jouko´s forklaring under en konkurrence på Eurosport, hvor blodet også stod ud af næsten på ham. Og det er jo meget naturligt, hvis man har rendt og pudset næse 20 gange i løbet af en dag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jouko kan derfor ikke træne sådan ALTID ellers er der noget galt med den definition... ellers er det ligesom med humle-bien. En humlebi burde ikke kunne flyve med de små vinger... men det ved DEN jo ikke

Det med humlebien er ikke korrekt. Det er kun hvis man ikke tager højde for bevægemønsteret af vingen, at den ikke burde kunne flyve. Ved at bevæge vingen på en speciel måde, er det muligt for den at flyve "fint". Har taget det fra en artikel i Ingeniøren engang.

Link to comment
Share on other sites

Jouko kan derfor ikke træne sådan ALTID ellers er der noget galt med den definition... ellers er det ligesom med humle-bien. En humlebi burde ikke kunne flyve med de små vinger... men det ved DEN jo ikke

Det med humlebien er ikke korrekt. Det er kun hvis man ikke tager højde for bevægemønsteret af vingen, at den ikke burde kunne flyve. Ved at bevæge vingen på en speciel måde, er det muligt for den at flyve "fint". Har taget det fra en artikel i Ingeniøren engang.

Dines > Ja selvfølgeligt er der en forklaring. Det er jo lige meget om bien ved det eller ej. Det er naturlovene der bestemmer om den kan flyve eller ej. Jeg fremhævede det bare mest om en teaser.... ideen er, at man ikke altid skal tro på alt hvad man hører men efter prøve det selv, men den situation med udbrænding af CNS'en hvis man træner failure hele tiden kan jeg, personligt, skrive under på <_<

Link to comment
Share on other sites

Incog> I IPF forbundet lyder rekorden på 407,5 kg, og indehaves af Tibor Mezaros. I WPO forbundet lyder den på 425 kg af Andy Bolton. Det er dog vigtigt at påpege at det er meget få løftere som igennem historien har været over 400 kg (og sågar bare tæt på). Et slag på tasken er 5-10 løftere eller sådan noget, som har været over. Et større antal har været tæt på de 400 kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jouko Ahola trak sig tilbage, da han fik mulighed for at lave film. Han har bla. medvirket i Werner Herzog´s film "Invincible", hvor han spiller den gamle legendariske stærkmand (under 2. verdenskrig), Ziegmund Breitbart. Man kan finde en trailer på http://www.apple.com/trailers

Han er dog fornyligt vendt tilbage til konkurrencerne, men er vist ikke i topform endnu. Men kender jeg Jouko ret, så går der ikke lang tid før de bedste i gamet skal passe på den lille finne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Styrken ligger iøvrigt til famillien, kan huske jeg engang så et billeder af hans farfar med en en hest på skuldrene! (hesten havde bagbenene på jorden, og farfaren løftede forbenene, svært at forklare :))

Angående stærkmand savner jeg sku mere:

Ted van der Parre, 2m15-20cm høj, facinerende.

Manfred Hoeberl - så afsindigt pumpet ud.

Magnus ver Magnusson, ikk en af de største, men en af de klart mest rutinerede.

Så selvfølgeligt også danske guffi.

Har et 6 år gammelt stærkmandsbånd fra dengang tv3 sendte det, var det år hvor der først var en masse indlende kvalifikations runder, og dernæst en stor finale. Man bliver helt vemodig når man ser de gamle bånd :)

Men det nye kuld af sindsyge pollakker (vist en 2-3 stykker) er også ret vilde at se på!

Stærkmand er og bliver min klare yndlingssport på tv!

Link to comment
Share on other sites

Ted van der Parre, 2m15-20cm høj, facinerende.

Manfred Hoeberl - så afsindigt pumpet ud.

Magnus ver Magnusson, ikk en af de største, men en af de klart mest rutinerede.

Så selvfølgeligt også danske guffi.

Jeg er helt enig i at van der Parre var en utroligt facinerende atlet, det samma kan iøvrigt siges om Magnusson. Hoeberl og Guffy har derimod aldrig rigtigt imponeret mig til WSM. Den dansker som i mine øjne har været den største indenfor WSM er helt klart Thorsen. Af andre favoriter kan nævnes Gary Taylor, Bardenhorst, Riku Kiri, O.D. Wilson. Reeves og selvfølglig Sigmarson.

Desværre har jeg aldrig set Kazmaier og Capes i aktion :(

Link to comment
Share on other sites

--------------------------------------------------------------------------------

Hvad var det han hed ham den unge østriger (23 år dengang), der altid havde solbriller på? Han var med helt fremme i slutningen af 90erne.

Det var ham, der sprang begge biceps!

Det var Manfred Hoeberl, gigantiske arme.

Så vidt jeg ved fik han hans tricep revet over i et biluheld, og derfor er han ude af stærkmands konkurrencer. Har læst en del om ham for år tilbage, og mener ikk noget sted at have hørt om at han har sprunget begge bicep.

Han kunne iøvrigt lukker ironman gripper #2 i første forsøg (er så vidt jeg ved aldrig sket før), og han kunne næsten lukke #3 (som kun er lukket af ~30 stykker i verden som har trænet målrettet for det).

Han kunne også sprænge en uåbnet cola dåse bare ved at klemme den..... imponerende, det skulle iflg coca-cola kræve et tryk på 600lb :blink:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved fik han hans tricep revet over i et biluheld, og derfor er han ude af stærkmands konkurrencer

Så vidt jeg husker var det vist ikke en af skaderne, men jeg kan selvfølgelig huske forkert. Det er ganske rigtigt at han kørte galt, og pådrog sig en række alvorlige skader, blandt andet en knust hofte. Han tabte adskellige kg under sit hospitalsophold. Men han fik sig trænet op igen, og deltog også i en enkelt stærkmandskonkurrence. Det var en eller anden hold-konkurrence i Finland, som blev vist på Eurosport for nogen år tilbage. Men så gik det galt igen. Hoeberl har tidligere lavet 200 kg i cheat curls, og blev opfordret af David Webster (mener jeg det var) til at gøre det foran kameraet for at dokumentere det. Under en tung curl session, sprang han den ene biceps-muskel, og valgte at det herefter skulle være slut med konkurrencer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share