vægttræning og gravide?


incognito
 Share

Recommended Posts

Nu sker der jo nogle ting med knoglerne i kvinders bækken/hofte, så var det lige at jeg overvejede om disse ændringer gør det uhensigtsmæssigt at træne med vægte.

Her tænker jeg på om det er hensigstmæssigt at lave:

-valsalva manøvre (tvivler jeg selv meget på og fraråder det)

-dødløft?

-mavetræning med belastning?

-squat?

Jeg kender ikke selv så meget til den gravides fysiologi......

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Du bevæger dig på dejligt gyngende grund med dit spørgsmål :) det er nemlig meget svært at få kvalificeret oplysning på området. Generelt FRARÅDES al styrketræning når man er gravid!! Om det har en god begrundelse skal jeg ikke kunne sige, men jeg har ikke fundet nogen der har turdet sige god for styrketræning (og da slet ikke de øvelser du nævner).

Jeg kan ikke forstå at man bare sådan skærer det hele over een kam. Hvorfor skulle man ikke kunne træne arme og bryst? jeg kan se en hvis fidus i ikke at dødløfte og squatte i 3 md +.... at sprede benene og presse... kan godt forestille mig at det kan sætte fødslen i gang for tidligt. Valsalva manøvre?? ved ikke lige hvad det er må jeg indrømme.

Fsva. mavetræning tilrådes det at træne de skrå mavemusker, idet man efter sigende skulle bruge dem meget under fødslen, men ikke de lige. Om det så er fordi man ikke skal bruge dem, fordi det er skadeligt, eller fordi det er ubehageligt skal jeg ikke kunne sige.

Men jeg savner!! kvalificerede udtalelser på området, der er tilsyneladende ikke forsket skide meget i det.... (kunne man tillade sig at spekulere over sammenhængen mellem fordelingen af køn på forskningsområdet og det faktum at det er kvinder der bliver gravide? )

Link to comment
Share on other sites

Valsalva manøvren er det samme som "skidepresseren". Man lukker glottis og klemmer med mavemusklerne, så der etableres et intrabdominalt tryk.

Uden valsalva manøvre kan jeg ikke selv forestille mig at en øvelse som squat kan være skidt (men jeg VED det som sagt ikke).

Træning af mavemuskulaturen er der vist osse både pro's og con's ved i kraft af at (har jeg ihvertfald hørt) at det godt kan være problematisk og have for stærke mavemuskler under en fødsel, idet kontraktionerne i kropsmuskulaturen ikke altid er voluntære og derfor godt pludselig kan blive for voldsomme, hvilket ikke er hensigtsmæssigt da vævene skal have tid til at give efter.......

Og iøvrigt er de fleste læger og øvrige uddannede i behandlingssystemet jo ret negativt indstillede overfor vægttræning - og det ofte uden grund.

Link to comment
Share on other sites

(kunne man tillade sig at spekulere over sammenhængen mellem fordelingen af køn på forskningsområdet og det faktum at det er kvinder der bliver gravide? )

Det tror jeg ikke, når man tænker på hvor feministiske dominerede sundhedssektoren er generelt. Hvordan der smides milliarder i forskning på kvindesygdomme som brystkræft, livmoderkræft osv., mens ingen tilsyneladende finder det bemærkelsesværdigt, endsige ønsker at forske i, hvorfor mænd i gennemsnit lever adskillig år kortere end kvinder.

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt styrketræne mens man er gravid. Det er dog kun, hvis man har været vant til at styrketræne dvs. det frarådes på det kraftigste at begynde styrketræning efter graviditetens begyndelse.

Man skal selvfølgelig ikke træne på samme måde, hvis man vælger at fortsætte sin styrketræning efter graviditetens begyndelse. Man vil også helt naturligt opdage, at på et tidspunkt bliver det for besværligt og det er heller ikke sundt for kroppen at blive ved med styrketræningen langt hen i graviditeten.

men her snakker jeg altså om styrketræning og ikke fitnesstræning.

Hvis man mener man vil styrketræne i sin graviditet skalman være meget bevidst om sin krop.

Så egentlig vil jeg fraråde det, medmindre man har virkelig go kendskab til sin træning og at man har trænet et pænt stykke tid

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt styrketræne mens man er gravid. Det er dog kun, hvis man har været vant til at styrketræne dvs. det frarådes på det kraftigste at begynde styrketræning efter graviditetens begyndelse.

Hvorfor mener du det? Det er lidt en påstand, som kræver opbakning af en fysiologisk forklaring eller statistisk materiale.......

Min kæreste er gravid (termin til september, så hun er begyndt at få rigtig mave) og bad om at komme med. Jeg har sat hende i gang med noget ganske stille og rolig vægttræning, som hun indtil videre har haft gavn af i kraft af færre problemer med ryggen..... Jeg ville såmænd bare lige høre om der var nogle læger eller fys'ser, der havde noget klogt at sige om det....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er iøvrigt udemærket inde i træningsfysiologi, men ikke inde i gravides fysiologi..... så det jeg savner er informationer om, hvordan gravide er anderledes og hvordan man tager hensyn til det.

Jeg kan ikke bruge udsagn uden begrundelse eller forklaring til så meget.........

Link to comment
Share on other sites

Kvindekroppen udskiller et hormon der vistnok hedder elestan, hormonet gør at bækkenet kan udvide sig. problemet er at andre led normalt også bliver blødere (læs ustabile), det er vel derfor man ikke andbefaler styrketræning til gravide. Øvelser der læggen pres omkring bækkenet skal man nok undgå.

Jeg har arbejdet sammen med en fysioterapeut der anbefalede cykling og svømning. svømning skulle især være godt når pigen bliver besværet af vægten.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

lige et tillæg.

Graviditet øger arb. for hjerte og lunger.

blodvolumen øges med op til 40%

Nedsat koncentration af hæmoglobin

øget minut volume

langsommere venøst tilbageløb, derfor måske hævede ben og åreknuder.

normalt for pigerne "den stolte mors holdning" der belaster lænd, bug og ryg.

hormonet hedder relaxin.

Link to comment
Share on other sites

men lige præcis de ustabile led er ikke et argument for ikke at lave vægttræning.... Den relle ledbelastning er jo som bekendt ret lille i de fleste belastningsøvelser.... Jeg skulle osse mene at ledtorsion er være en angulær belastning når vi taler løse/ustabile led, hvilket igen taler belastningstræning's fordel fremfor f. eks. svømning.

Og hvis man ikke laver Valsalva manøvren men trækker vejret med "åben ventilation" er der jo næsten ingen vægtøvelser, der reelt presser bækkenet, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan der smides milliarder i forskning på kvindesygdomme som brystkræft, livmoderkræft osv., mens ingen tilsyneladende finder det bemærkelsesværdigt, endsige ønsker at forske i, hvorfor mænd i gennemsnit lever adskillig år kortere end kvinder.

måske... det var også bare en tanke. Men lidt mindre kønsspecifikt tror jeg godt man kan sige at dem som ved noget om graviditet ikke ved meget om træning og omvendt... (det står helt for egen regning...)

Min kæreste er gravid (termin til september,

tillykke herfra :)

=incognito, tidl.Jeg kan ikke bruge udsagn uden begrundelse eller forklaring til så meget.........
så må vi håbe at nogen kan være lidt mere konkrete, selvom jeg forgæves har prøvet en del gange efterhånden. Morten Z har vistnok overvejet en forsideartikel om emnet, men det bliver ikke noget vi kan nå at få gavn af (i denne graviditet i hvert fald).
Jeg har arbejdet sammen med en fysioterapeut der anbefalede cykling og svømning. svømning skulle især være godt når pigen bliver besværet af vægten.

... og det er nemlig lige præcist det eneste råd man kan få når man spørger... det svarer imidlertid ikke på spørgsmålet om hvordan man kan få gavn af styrketræning med vægte. For det er jo ikke træning generelt vi spørger til (og derfor heller ikke yoga x-jyden), men styrketræning med vægte generelt.

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

Faldt lige over denne artikel: Exercise and the expectant Mother

Den nævner dog, at man skal gå lidt forsigtigt til makronerne, hvis man ikke er vant til træning.

Der er en masse litteraturhenvisninger i bunden.

Omkring hypermobilt bækken alene (være det graviditet eller efter skade), så undgå tung squat og dødløft med dårlig teknik, og lav bækkenstabiliserende øvelser. Svømning med finner er noget af det bedste, jeg har prøvet - alle gener forsvinder i undervandsrugbysæsonen :) Kan dog ikke anbefale undervandsrugby til gravide - fostrets iltoptagelse giver en enormt dårlig bundtid :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det kan da bestemt anbefales at styrketræne op til en fødsel, ligesom man forbereder sig til andre toppræstationer. Den der har prøvet det, og dem der har set nogle stykker(jeg er, hvis det skulle komme som en overraskelse, i sidste kategori) ved at en fødsel er forbandet hårdt arbejde. For mange fødsler ender i kejsersnit pga en totalt udmattet moder. Selvfølgeligt er det muligvis ikke så smart at squatte PRer eller sumodødløfte tungt, men mindre kan også gøre det. Det kan varmt anbefales at træne mave, også ifølge gynækologer. Det er bl.a den der driver ungen ud, så muller af stål er at foretrække. Hvis ikke vi som art kunne tåle fysisk udfoldelse under graviditeten havde vi ikke overlevet.

Gravid betyder ikke invalid.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Eftersom at nogen åbenbart ikke er tilfedse med de indlæg man kommer med uden at man virkelig dokumentere dem, vil jeg forslå at man går på et bib og låner bøger om styrketræning for kvinder........det er enmlig skrevet indtil flere steder at hård træning for gravide kvinder ikke er nogen specielt god ide. Og som jeg skrev i mit indlæg snakker vi IKKE om fitnesstræning men om styrketræning(bodybuilding).

Jeg siger ikke, at man ikke kan styrketræne under en graviditet, men bare at man skal passe meget på.

Hvis jeg skal komme med en henvisning som mange har brugt kunne det være bogen "fitness for kvinder" af Berit Bai og Birgitte Nymann, hvor der er et lille indlæg om træning for gravide.

Jeg beklager, hvis der har givet den opfattelse at gravide ikke kan styrketræne, min hensigt var at fortælle at man ikke skal træne hårdt og at styrketræning ikke er en ret god træningsform at begynde med efter begyndt graviditet

Link to comment
Share on other sites

Miasen: Jeg undskylder, hvis det lød lidt harskt..... jeg kender godt for størstedelens vedkommende behandleres holdning til vægttræning, som de ofte har svært ved at forklare, når man sammenligner tingene (jf. pointerne tidligere i tråden). Derfor, og det håber jeg du forstår, kan jeg ikke bruge forklaringer uden en begrundelse til så meget.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige holdning: Undlad Squat og dødløft.. Risikoen for uhensigtsmæssige bevægelser i SI leddet er simpelthen for stor.. Find alternative (isolerede) øvelser til muskelgrupperne istedet..

Hvorvidt det er tilstrækkeligt at undlade Valsalva manøvren ved jeg ikke... Man vil stadigt stabilisere lænden vha. bugpressen = stress til fosteret..

Umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i "lokale" øvelser, som ikke indebærer bugpres og/eller "vridning" i SI leddet..

Btw: Det er også min teori at man bør satse på de skrå mavebøjere, frem de lige..

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man jo ikke konkludere noget på enkelt-tilfælde, men min kone har lagt krop til tre fødsler, og har ved alle trænet under en eller anden form indtil få dage før fødslen. Træningen har både involveret let styrketræning, Volleyball og lidt cardio. Faktisk opgav hun først at spille volleyball da modstanderne nægtede at spille mod hende pga. hendes mave. :lol:

De to første fødsler gik uhyre nemt (under to timer fra indlæggelse), og hun var på benene få timer efter. Den sidste endte med et kejsersnit fordi knægten lå forkert, men også her var helingen uden komplikationer overhovedet. Flere JM'ere kommenterede at hun var i usædvanlig god form, hvilket havde hjulpet med at få det hele til at glide let.

Derudover er der også tiden efter fødslen at tænke på. Jeg tror det er noget lettere at komme tilbage i den gamle form, hvis man har haft en før fødslen.

Men igen, generelle konklusioner træffes ikke på enkeltstående eksempler.

Link to comment
Share on other sites

kardio anbefales på det kraftigste i det omfang man selv synes man kan holde til det. Kontaktsport frarådes dog så vidt jeg husker, men det er mest pga. risikoen for fald og forstuvninger. Den evige kæphest: vægttræningen er den som er "problemet". Jeg hælder meget til Jørgen L's holdning - uden dog at have noget at have det i.

Gravid betyder ikke invalid.

sandt nok, men eftersom der er så meget der ændres i kroppen er det vel på sin plads at tage hensyn til det i sin træning. Det er så bare en skam at der er så langt imellem kvalificerede gode råd og så kort imellem de velmenene men intetsigende.

Link to comment
Share on other sites

Hej Incognito

Til lykke med den kommende familieforøgelse. :)

Jeg havde også termin i september, men fødte desværre i starten af maj. Da jeg var til min første lægekonsultation, 10 uger, spurgte jeg direkte min læge, om jeg måtte træne under graviditeten. Svaret var et klart ja, så længe jeg ikke lavede maveøvelser med belastning og øvelser hvor jeg blev krummet sammen under belastning f.eks liggende benpres. Selvfølgelig må man heller ikke lave øvelser, hvor man ligger på maven.

Jordmoderen sagde at det er vigtigt at træne de skrå mavemuskler og at styketræning var OK men svømning var bedre.

En personlig erfaring er at det er langt mere behageligt at styrketræne end at svømme, da det gør MEGET ondt når hoften bliver "vredet" asymmetrisk. Jeg havde formodentlig en begyndende bækkenløsning, men nåede ikke at få det undersøgt nærmere.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

En personlig erfaring er at det er langt mere behageligt at styrketræne end at svømme, da det gør MEGET ondt når hoften bliver "vredet" asymmetrisk. Jeg havde formodentlig en begyndende bækkenløsning, men nåede ikke at få det undersøgt nærmere.

Brystsvømning holder jeg mig også langt fra - crawl og butterfly (hvis man kan finde ud af den slags) er velegnede :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share