En tur i sommerhus....


MILO
 Share

Recommended Posts

Hej alle...

Så er jeg netop hjemvendt fra 3 dage i familiens sommerhus i nord-vest sjælland....

Uheldigvis faldt sommerhusopholdet sammen med en træningsdag - nærmere min sandsæktræningsdag!

Hvad gør man? Slæbe sandsækken med i bilen (sammen med familie og oppakning) var IKKE en mulighed! Gøre som i sommerferien - dvs. medbringe min håndvægsstang m. tykt håndtag og RIGELIGT med støbejernsskiver lagt ind under sæderne? Nej ikke for 3 dage....  jam hvad så?

For nyligt investerede jeg i en forrygende bog med titlen: "Of Stones & Stength" skrevet af Steve Jeck & Peter Martin - bogen handler i al sin enkelthed om ... STENLØFT!

Inspireret af bogen besluttede jeg mig at bruge en sten af passende størrelse og vægt som træningsredskab.

Det lykkedes mig hurtigt at finde en dejlig rund granitsten på 49 kg. (vejet på badevægt!) og en mindre på ca. det halve til opvarmning!

Solen skinnede - fuglene sang og jeg var klar til en gang seriøs brydekamp med min sten!

Først opvarmning med den lille sten ca. 10 minutters sving fra jorden op over hovedet/frivend og pres/sidesving og et par kast (+lidt armbøjninger og udstrækning) - derefter var jeg klar til det mere alvorlige...

Den første øvelse jeg lavede med den store sten var ...

Squat - hvad ellers?? :)  Løftede stenen op fra jorden - tog den i favnen (så højt på brystet som muligt) og begyndte så at squatte. Dybe squats - så langt ned så muligt...  øvelsen blev vanskeliggjort af, at stenen ikke havde tænkt sig at blive højt på brystet men istedet valgt at glide nedad hele tiden! Nå, men så fik underarmene og mit greb også lov at smage lidt på hvad der ventede senere!

Fik kæmpet mig igennem 4 set af 5 gentagelser - med en kort pause imellem settene...

Derefter var det tid til "frivend" og pres - anførselstegnene betyder at frivend nok ikke er den helt rigtige betegnelse for første del af øvelsen når vi snakker om at løfte sten - det er nok mere rigtigt at sige løft/klamre/rejse/skubbe op på brystet... en dyb indånding.. og så PRES!

Som i måske kan regne ud var det igen en øvelse der krævede opmærksomhed fra det meste af kroppens muskler...  3 set af 5 reps (sidste sæt nok nærmere 5 "singles"!)

Dernæst tog jeg stenen i favnen og gik frem og tilbage på en given strækning 10 gange.. (kunne ikke holde stenen mere...)

Efter en kort pause "svingede" jeg stenen op på den ene skulder og gik samme distance 5 gange... smed stenen.. "svingede" den op på den anden skulder og gik igen 5 ture...  PAUSE!!! :0)

Inspireret af ovennævnte øvelse - holdt jeg stenen i "dødløft-slutposition" og bar den rundt om huset et par gange - havde min hænder brug for en kort pause - squattede jeg ned og "hvilede" stenen på lårene...  herefter... PAUSE!!!

Slutteligt syns jeg at det ku være sjovt at kaste lidt med stenen - det ku det sikkert også, hvis ikke den var blevet SÅ FORBANDET TUNG OG UHANDY efter de foregående øvelser!! Klarede dog 5 pres/kast med et kort tilløb....

Så var jeg færdig som gårdsanger...

Dagen efter var en oplevelse i særklasse... HELE og jeg mener HELE kroppen var ømt og gjorde ondt!! I særdeleshed mine underarme, fingre og lænd.... med andre ord - GOD TRÆNING!!!

Jeg må indrømme at mine oplevelser i sommerhuset har givet mig lidt blod på tanden mht. stenløftning - derfor kørte jeg også ud dagen efter og fandt en dejlig 90kg´s sten - stadig dejlig rund og glat - den har nu fået fat plads på vores sommerhusgrund (sammen med den på 49 kg.) og skal tjene som mine fremtidige træningsredskaber når jeg ferierer!!

Nu nærmer vinteren sig desværre - hvilket gør at stenløftning, ud over at være vanvittigt hård, også blir en våd og kold fornøjelse! Derfor har jeg besluttet at gi den gas i mit træningsrum her i efteråret/vinter og forår med et træningsprogram der er rettet hen imod at kunne "jonglere" med de rigtigt store og tunge sten til næste sommer......

CLACH CUID FIR!!!

("manddomssten"!)

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg kunne have været der. Jeg elsker den slags. Mig og min makker laver jævnligt lidt "dino/strongman træning" for at "spice up" træningen lidt. For tiden er der dog ikke tid til det, da vi fokusere hele vores tid og energi på squat, bænkpres og dødløft. Vi har dog tidligere leget med øltønder og sten. Vi har også jævnligt farmer walk konkurrence og greb konkurrencer på tid. Der er ikke noget sjovere (efter min syge opfattelse), end at bruge sin styrke til at løfte uhåndterlige ting og bevæge sig med tunge objekter.

Har du en email adresse man kan kontakte dig på MILO. Du kan sende den til: [email protected]

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Sjov historie, Milo. Overvejer at pille et par fortovsfliser op... *g*

Jeg plejer også at være lidt frustreret over, at jeg ikke kan træne, når jeg er i sommerhus, men nu har jeg fået lidt inspiration. :)

Thomas>>

Hvis folk har oplyst deres mail-adresse, så står den øverst i deres indlæg. (Hvilket den gør hos både Milo og dig selv). Now you know...

Dagens opfordring må tvetydigt lyde: "Sten ved hver en lejlighed!" :biggrin:

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hmm så føler man sig lidt som en taber ved siden af. Når jeg skal på ferie, af den ene eller anden art, plejer jeg bare at droppe træningen i mens.

Så får jeg også en god restitutions periode. Har haft vægte med en gang, men bilen bliver pokkers tung. Ellers står den på , løb, roning, arm bøjninger,, og mave øvelser.

Sten løft. Hmm så har man hørt den med.

Det er jo rimelig DINO agtigt. Men cool nok. Det må prøves.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Ah det var tider den gang, hvor MILO og Thomas J var meget aktive herinde, og hvor man snakkede seriøs træning. I dag går det hele op i diskopump og HST.  

Nu er jeg ikke fra dengang, men jeg har læst lidt i arkiverne og det var vist også dengang at DU var disko-pumper og cilius trænede WSB ....den omvendte verden :tongue:

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

Ah det var tider den gang, hvor MILO og Thomas J var meget aktive herinde, og hvor man snakkede seriøs træning. I dag går det hele op i diskopump og HST.  

Nu er jeg ikke fra dengang, men jeg har læst lidt i arkiverne og det var vist også dengang at DU var disko-pumper og cilius trænede WSB ....den omvendte verden :tongue:

:chicken:

Men jeg blev klogere i modsætning til ham kabelsalsa-svansen. :nahnah:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share