Professionelle Bodybuildere eller bare wannabe's


MichaelEbeltoft
 Share

Recommended Posts

Er der nogen i dette forum som har i sinde, eller allerede er i gang med en "karriere" inden for professionel Bodybuilding.

Da jeg startede med at træne havde jeg et eneste mål, at tabe mig. Jeg vejede på det pågældende tidspunkt det samme som jeg gør i øjeblikket nemlig 82 kg. Dette er godt 4 år siden, så efter de 4 år er jeg ikke blevet et eneste kg lettere.

Jeg startede som sagt med at træne med vægttab for øje, og efter trekvart år vejede jeg 64 kg. Jeg var en splejs for at sige det rent ud. Jeg har måske øget min fedtprocent med 2% siden da, men min vægt med 18 kg. Og de 18 kg er på 3 et kvart år uden brug af AS. Efter at have reflekteret over min fremgang, har jeg fået lidt smag for konkurrence BB, men hvis jeg skulle ned på en fedtprocent som den de er på til konkurrencer ligger jeg nok i den lette ende af 70-80 kgs klassen og det duer ikke. Så mit mål er at gaine 10 kg endnu. Det er da uhyggeligt hvad en overvægtig blegfed 18 knægts ambitioner om at tabe sig, kan føre til efter 4 års træning. Men jeg elsker dette BB game, indtil videre er jeg dog kun BB wannabe.

Er der andre som går med overvejelser om at stille op til BB konkurrencer engang i fremtiden eller har gjort det?

Link to comment
Share on other sites

Nu hælder jeg mere til styrkeløfte end BB, men jeg vil gerne kommentere dette emne også, og så kan I jo lige få historien om min træningskarriere med også... :smile:

Jeg startede også med samme mål, at tabe mig lidt, muligvis få en sixpack en gang. Så for lidt over et år siden tog jeg det store spring og meldte mig ind i et lille motionscenter... På det tidspunkt vidste jeg absolut ingenting om vægttræning og sundhed for den sags skyld. :wave:

Efter 2-3 måneder med begynderstyrketræning(maskiner) fik jeg mig en træningspartner, som introducerede mig for decideret vægttræning.

Snart var jeg igang med bænkpres, biceps curls og leg extensions :biggrin:, og trænede sådan mere eller mindre med henblik på at blive en stor motherfucker

For cirka 3 måneder gik jeg(vi) så i gang med squat og dødløft(længere historie...men vi ville gerne have startet noget før). Lige før vi begyndte med disse øvelser, vidste jeg ikke helt hvad jeg ville med min træning, andet end måske at blive lidt større, og på det tidspunkt overvejede jeg stærkt blot at satse på HIT-træning...

Så dukkede Thomas J og MILO op på motion-online ;) og jeg lagde mine HIT-planer på hylden , samtidig med at jeg begyndte at køre BB kun med basisøvelser. Langsomt men sikkert fandt jeg ud af, at squat og specielt dødløft var noget, som jeg virkelig nød/elskede at træne... og her for et par uger siden besluttede jeg mig så: Jeg vil være styrkeløfter! :cool2:

Når jeg en gang er blevet stærk nok, så vil jeg nok kraftigt overveje at stille op i styrkeløftskonkurrencer. Det er ihvertfald noget, som kunne være meget spændende at prøve. :cool3:

Men indtil videre er jeg også kun en wannabe indenfor styrkeløft... :biggrinbounce:

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel godt betegne sig som bb eller styrkeløfter uden at have deltaget i nogle konkurrencer. Hvis man træner seriøs bb (som ME), så er man vel bb og ikke bare wannabe. Det samme må være gældende for xax. Du er styrkeløfter :silly:

Selv træner jeg også styrkeløft, og skal deltage i mit første stæven i december. Det kan jo være vi engang i fremtiden mødes til et stævne xax :)

ME> er der for øvrigt ikke meget få (om nogen), der kan kalde sig professionelle bodybuildere i DK? Mit indtryk er da, at stævnerne er i amatørregi.

(Redigeret af Thomas ved 12:34 pm på Nov. 4, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er en svær diskussion, for i mine øjne er der få, der er berettiget til at kalde sig bodybuildere, det ville jo være det samme som at sige, at man er cykelrytter fordi man cykler på arbejde!!

Jeg har selv dyrket styrketræning i 7 år, og mange ville nok også karakterisere mig som bodybuilder, men jeg bruger aldrig dette udtryk om mig selv, da jeg mener, at det er forbeholdt folk som gennemfører konkurrencer.

Jeg synes heller ikke, at folk kan kalde sig selv styrkeløftere medmindre de træner på et højt plan og træner efter et specifikt mål (-og her mener jeg hverken masse- eller styrkeforøgelse)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes specielt diskussionen om bodybuildere, er lidt forskruet. Jeg har flere gange hørt konkurrence bodybuildere påstå at en bodybuilder er en som stiller op til konkurrencer. Siger hvem ?? Det er en meget dårlig sammenligning at komme med det med cykelryttere og folk som cykler på arbejde. De cykler på arbejde med henblik på transport. En bodybuilder som stiller op til konkurrencer, og en som træner for sin egen skyld, træner med samme formål kropsmæssigt. Konkurrence bodybuildere bruger bare sine resultater i konkurrence øjemed. Træner du for at få store muskler, som er du pr. defition bodybuilder. Bodybuilding startede ikke som en konkurrence sport. Udtrykket dækker udelukkende over folk som træner for at bygge deres krop, her af navnet bodybuilding. KROPSOPBYGNING. Its that simple. Men der er selvfølgelig forskel på om man er bodybuilder og om man er konkurrence bodybuilder. Der er også forskel på om man er konkurrence bodybuilder og om man er pro bodybuilder. Det er udelukkende kategorisering. Overordnet mener jeg at alle som træner for at opbygge deres krop, kan betegnes som bodybuildere.

Som jeg ser det, så er det lidt det samme med styrkeløft. Træner man for at maksimere sin styrke i squat, bænkpres og dødløft, så træner man styrkeløftstræning. Træner man for at maksimere sin styrke i squat, bænkpres og dødløft med henblik på konkurrence, så er man konkurrence styrkeløfter. Træner man for at stille op på internationalt plan, så er man elitestyrkeløfter. Det drejer sig alt sammen om kategorisering.

Lige gyldigt hvad, så mener jeg ikke at konkurrence bodybuildere har eneret på ordet bodybuilding. Det er en arrogant holdning, at påstå at folk som træner seriøst og hårdt for at opbygge deres krop, ikke er bodybuildere, bare fordi de ikke stiller op til konkurrencer. Som jeg har sagt en gang. Bodybuilding startede ikke som en konkurrence sport. Folk dyrkede bodybuilding før der var noget som hed bodybuilding konkurrencer. Det må være nok argument for at alle som dyrker vægttræning med henblik på større muskulatur er bodybuildere. Dem som stiller op til konkurrence er konkurrence bodybuildere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>Lige gyldigt hvad, så mener jeg ikke at konkurrence bodybuildere har eneret på ordet bodybuilding. Det er en arrogant holdning, at påstå at folk som træner seriøst og hårdt for at opbygge deres krop, ikke er bodybuildere, bare fordi de ikke stiller op til konkurrencer. Som jeg har sagt en gang. Bodybuilding startede ikke som en konkurrence sport. Folk dyrkede bodybuilding før der var noget som hed bodybuilding konkurrencer. Det må være nok argument for at alle som dyrker vægttræning med henblik på større muskulatur er bodybuildere. Dem som stiller op til konkurrence er konkurrence bodybuildere.<

Jeg giver dig 100% ret!!!

Link to comment
Share on other sites

En idrætsudøver er først professionel når hans sport er hans proffession dvs at han får klejner får at udøve sin sport. Jeg får ikke en krone for at dyrke BB, men jeg træner da på samme måde som dem der dyrker BB. Så jeg kan vel godt kalde mig for Amatør BB men jeg er Prof BB wannabe.

>Angel

Jeg kan derfor ikke forstå dit synspunkt.

>Thomas

Tak for de rosende ord "træner seriøs bb (som ME)"

Og fin pointe med fodboldspilleren.

>TJ

Du har (igen) en god persektivering af emnet, og jeg giver dig 100 % medhold.

Egentlig så betyder BB jo bare kropsbygning, og ja, jeg dyrker min kropsbygning. Folk som ikke har set mig i 4-5 år, kan slet ikke kende mig, pga jeg har dyrket min kropsbygning i mellemtiden. Så kan jeg ikke kalde mig kropsbygger med den forandring jeg har påført min krop. Gu kan jeg så, jeg er bare ikke professionel.

Link to comment
Share on other sites

Det er både og..

Det der gør det svært (fra mit synspunkt)  er finurligheden ved sproget; er man da svømmer hvis du går til svømning, er du løber hvis du løber et par gange om ugen, er du fodboldspiller hvis du ind i mellem spiller i den lokale klub?

- for mig karakterisere disse ord bodybuilder, fodboldspiller, svømmer osv. nogle personer som udøver en sport professionelt eller på et højt plan, hvor man har forståelse for ting som teknik, udførelse, taktik, det mentale aspekt osv.

Jeg synes nogle gange, at det kan være mere relavant at bruge udtryk som: jeg tæner bodybuilding, jeg går til fodbold osv. Men jeg forstår godt, at når man ligger rigtig mange timer i en sportsgren, føler man sig også "berettiget" til at påtage sig en titel.

- men som sagt det er min holdning. Jeg mener, at specielt sportsgrene som bb og styrkeløft er så kompliceret, at man først, når man har samlet sig en god portion erfaring, kan benævne sig med diverse titler. Om erfaring kommer fra konkurrence eller mange års træning er i og for sig irrelavant. (hmmm-det svært!!!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes da man er fuldt berettiget til at kalde sig selv svømmer, hvis man går til svømning. Man er fuldt berettiget til at kalde sig løber hvis man løber et par gange i ugen. Sprogets reneste betydning er ikke til at tage fejl af. Løber man, så er man løber. Når folk stiller krav til et ord, uden det pågældende krav ligger i ordets betydning, så er det den pågældende persons opfattelse af ordet som kommer til udtryk, og ikke ordets defintionsmæssige betydning. Det du (angel) udtrykker er din personline holdning. Hvordan vil du argumentere for at en person som løber 3 gange i ugen, for at forbedre sin evne til at løbe, ikke kan kalde sig selv en løber ?? Det kan ikke lade sig gøre. Og hvordan kan du argumentere for at en bodybuilder er en som stiller om i bodybuilder konkurrencer, når det er et historisk faktum, at bodybuilding som træningsform eksisterede før bodybuilding som konkurrenceform ?? Jeg synes ikke man skal tilægge ordet mere betydning end ordet indbyder til. Hvad ligger i ordet løber ?? Der ligger ikke meget mere end det faktum, at det beskrive en person som bruger sin krop til at løbe. Så simpelt er det. Ellers kunne man tage alskens ord og fordreje dem som man har lyst til. Det går jo ikke, for så ville kommunikation mellem mennesker ikke være muligt, da hver enkelt person ville have sin egne definition på hvad ordet dækker over.  

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Thomas J!!

MEn nu gik spørgsmålet på om der var nogen PROFESIONELLE BBère i DK, og det ved jeg sku ikke om der er. For (som ME nævnte) så er en profesionell, en som lever udelukkende af sin sport!!   Hvis man kun tildels lever af det (som fx. nogle superliga spillere) er man halvprofesionel.

Jeg træner egntelig BB, i den forstand, at jeg træner for at forme min krop, ikke direkte for styrke, men jeg kunne aldrig finde på at sige at "jeg dyrker BB", for i mine øjne er BBère kæmpe store.....(jeg ved godt at det ikke passer, men hey, jeg er kan sku hellerik lige edderkopper, selvom jeg da også godt ved at de ikke er farlige). Jeg plejer bare at sige at jeg træner, og hvis folk så spørger hvad, svarer jeg oftest "styrketræning", da folk sjældent kender forskel, og "ST" lyder mere afslappende en BB, i den forstand at BB lyder "dediceret"......puha, jeg kan se at jeg har rodet mig ud i en noget lang (og indviklet) forklaring, så jeg må sku hellere stoppe inden jeg mister den sidste der stadig kan følge min tankegang..........

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige at du ikke synes at det var en ordentlig mundfuld / eller underligt hvis jeg præsenterede mig som ung kvinde, universitetsstuderende, dressurrytter, løber, svømmer, squashspiller, tegner, pianist, bodybuilder, cykelrytter, danser, badmintonspiller og kok (jeg ville jo nok mene at hvis jeg sad og snakkede med en person og denne nævnte alle disse ting - så ville jeg tror at de led af storhedsvandvid)

- som du selv siger Thomas, så er det min holdning.

Jeg vil godt give dig ret i at ordene har en helt grundlæggende betydning, men i dagligdags brug, bruger man dem ikke som du nævner. (i hvert tilfælde ikke i min omganskreds) Jeg kan ikke mindes, at jeg en eneste gang har snakket med en person der løber for motionens skyld, og hørt denne omtale sig selv som løber. (jeg skal ikke kunne sige, om det er de venner jeg har, som har en anden indgangsvinkel til ordenes betydning - det er jo muligt. Men selv de venner jeg har som har læst idræt i flere år og dyrket flere idrætsgrene på rimeligt niveau har aldrig benævnt sig selv som ishokeyspiller, gymnast osv. - de bruger alle udtrykket: jeg spille, går til .....)

Jeg ønsker ikke at argumentere for, hvad folk ønsker at kalde/benævne sig selv med - jeg fortæller blot hvad min holdning er - og den må jeg vel have lov at have

Link to comment
Share on other sites

Du må da helt sikkert have din egen mening. Og du har til dels ret. Vi kan ikke betegne os selv som noget, bare fordi vi laver det engang imellem. Jeg er f.eks ikke kok, fordi jeg laver mad hver aften. Jeg er heller ikke basketball spiller fordi jeg spiller lidt med gutterne et par eftermiddage i måneden. Men det er vel egentlig ikke det, det drejer sig om. Det drejer sig om personens egen vurdering af sig selv. Du kan ikke sige til din fætter at han IKKE er løber, fordi han løber 3 gange i ugen, hvis han selv betegner sig som løber. Pointen er den, at man ikke kan sætte andre mennesker i bås efter de regler man har stillet op for sig selv. Hvis en given konkurrence bodybuilder mener at han er bodybuilder på grundlag af at han stiller op i konkurrencer, så det hans vurdering. Han har bare ikke ret til at sige at dem som træner i hans center, med det mål at blive større, IKKE er bodybuildere. Ord har en definitionsmæssigt betydning. Det kan man ikke løbe fra. Hvad man ellers lægger i ordet, kan ikke påføres andre, men kun en selv. Det er jo ens egen holdning til hvad ordet indebærer. Du har ret til at sige at du ikke er bodybuilder. Men du har ikke ret til at sige at Michael E ikke er bodybuilder. Det må stå for hans egen vurdering. Du starter med at sige, at folk ville se mærkeligt på dig, hvis du påstod du var hele den smøre du fyrede af. Det er da rigtigt nok. Men det er de færreste som har et så intenst tilhørsforhold til så mange ting på en gang. Jeg laver mad hver dag, men jeg betrager mig ikke som kok. Omvendt havde jeg en brændende interesse for mad, som gjorde at jeg eksperimenterede med madlavning, læste om madlavning osv., så kunne det da godt være at jeg ville betegne mig selv som kok. En selvlært kok kan da være ligeså god som en uddannet kok. Så i sidste ende, så er det op til den enkelte, at sætte ord på hvem han er som person.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>angel

Det må vist være din omgangskreds som er lidt forskruet :biggrin:

Hvordan pokker kan du egentlig have tid til så mange ting?

Egentlig frembringer du en interessant pointe omkring hvordan man bruger ordene i dagligdagen.

For mig har betyder dét at være et eller andet, f.eks. styrkeløfter eller bodybuilder, at man er rimelig seriøs, og at man har nogle klare mål....

Jeg vil betegne en bodybuilder som en der:

f.eks. træner 4 gange om ugen, går op i sin kost, går f.eks.  efter en sixpack og 45 cm overame, og kunne bruge meget tid her på MOL :).

Men helt nøgternt set kan man godt betragte en person som bodybuilder hvis han/hun

træner 2 gange om ugen, kun benytter sig af maskiner og bare vil være lidt fast i huden, og spiser en anelse sundere.

Denne person ville i mine øjne dog ikke være en bodybuilder...

Link to comment
Share on other sites

En bodybuilder... er det ikke en solariebrun mandsperson med hoved som en badebold og som går i baggypants med "smarte" mønstre, og som for øvrigt træner MANGE sæt biceps curl??? :confused: :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan jeg får tid......

PRIOTERING - du har 168 timer per uge - du sover 56 timer per uge, som studerende arbejder jeg 15 timer, går på uni 25 timer, læser lektier 25 timer hvilket efterlader mig med 47 timer til sjov, spas og personlig pleje!!!

Selvfølgelig lidt groft forenklet

- et godt tip: afskaf fjernsynet

Link to comment
Share on other sites

Et tredje tip. Drop uni :rocketwhore:

Så har du sparet både 25 til uni og 25 til lektioner. Great.

Nå men well, så er jeg vel også trods alt BB`er. Det var derfor jeg begyndte og det er det mit ønske er. At blive en stor MotherXXXXXX

Men samtidig så vil jeg jo også rigtig gerne forbedre min 1RM på alle øvelser.

Lige pt især bænk og squat og dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til at der er en vis enighed om at spørgsmålet om hvorvidt man er Bodybuilder eller ej er op til en selv at vurdere.

Men det kan jo i sig selv også være svært nok, så jeg har fundet en liste over nogle ting som kan hjælpe med til en vudering.

You Know You're A Bodybuilder If . . .

- Your neck size is bigger than your paycheck.

- Your plumbing smells like 10.000 dead tuna.

- You look at a mirror more than at the opposite sex.

- You can't sell your house because it smells like egg whites.

- You named your dog MET-Rx.

- You did lat spreads at your wedding.

- You cut on your wedding night because it was leg day.

- You've ever written in Joe Weider for a political office.

- You refuse to change a lightbulb without a spotter.

- You've worn baggy pants to a job interview.

- You think a sandbar is lifting equipment in Saudi Arabia.

- You've tried to fertilize your houseplants with "Mega Mass 4000".

- You've ever described a girl by saying: "She's beautiful! She's huge!"

- You regularly write insulting letter to Miss America judges.

- You changed doctors because your last one told you not to lift anything heavy for a while.

- You once slapped a person who told you to "lighten up".

- You quit your warehouse job because they bought a forklift.

- When you heard your teenage kid got "ripped" at a party you asked him for his diet.

- You heard that the kid did it again and you acused him of taking diuretics.

- You smashed your television during one of those phony fitness-gadget infomercials.

- You think bi-sexual is being aroused by biceps.

- You gave your grandmother wrist wraps for Christmas.

- When your kid said the cable was cut off, you told him to use free weights.

- When you see the mythology picture of Atlas holding the world, you shout, "You go, boy!"

- You shout encouragement to furniture movers.

- You give powerbars for halloween.

- You asked the Avon lady for ProTan.

- You think Max Factor is a heavy lifting technique.

- When asked about your new minister, you answer that he needs to squat.

- You think "flypaper" is a dissertation of pec development.

- You refer to a problem drinker as someone who overtrains on 12-ounce hammer curls.

- You list your gym memberships on your resumé.

- You've ever changed hairstyles to accent your muscularity . . . in a buisness suit.

- You once used the words "serratus muscles" in a pick-up line.

- You use musle soreness to decline sex.

- You use vasculator as a cologne.

- You've complimented a total stranger on his or her obliques.

- You complain when your gym is closed on Christmas.

- You use quality and proximity of gyms as the top criteria in planning buisness trips.

- You've ever been called a pervert for excessively studying glute muscularity.

- You pump up your traps for a driver's license photo.

Jeg håber at denne liste er med til at give alle jer BB en bedre ide om hvorvidt I er bettiget til at kalde jer BB'ere. :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

(Redigeret af MichaelEbeltoft ved 1:32 pm på Nov. 5, 2001)

(Redigeret af MichaelEbeltoft ved 1:34 pm på Nov. 5, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share