Coppertest


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Hello

Jeg er jo en lille kortbenet makker og undre mig over cooper-testen.

Det kondital som kommer ud af det kan det nu også være rigtigt.

Jeg skal være i noget bedre form end f.eks en person på 195 CM for at gennemføre en coopertest.

Findes der ikke en test som tager 'højde' (hvor ER jeg dog sjov idag <_< ) for det.

Ref : http://www.motion-online.dk/vo2/coopertest.htm

Hilsen 'Den lille fede' (ikke XAX)

Link to comment
Share on other sites

Det har vist sig, at den distance man er i stand til at løbe på 12 minutter, er et rimelig godt mål for ens kondition, da der er sammenhænge mellem løbehastighed og iltoptagelse. Det betyder, at uanset alder, køn og kropsvægt koster det i princippet lige meget energi (ilt) for to personer at løbe med samme hastighed

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu ikke det er altid, at der er sammenhæng ml. løbehastighed og iltoptagelse. Jo, hvis man har øget sin iltoptagelse vha. løb; men nu kan den jo også øges på andre måder.

Tag fx en undervandsrugbyspiller med type II-dominerede lårbasser, hvis kapillariseringsgrad ikke er udviklet til at klare løb i længere tid end 30 sekunder (gæt hvem :tongue: ).

Jeg oplever at måtte sætte løbehastigheden ned gr. lactatophobning i lårene, mens åndedrættet ikke er steget særligt i dybde og frekvens (respiratorisk overskud).

I en svømmetest eller på en trædemølle ville mit kondital falde bedre ud, da det ikke er lårenes blodtilførsel, som sætter grænsen, men mit kredsløbs evne til at optage ilt og udskille CO2.

Løbeteknik og kropsbygning må IMHO også have betydning - en hærdet løber med samme VO2max som jeg, har med garanti en mere økonomisk løbestil, er bedre til at udnytte den givne O2 og når derved endnu længere end jeg.

Men hvor stor en betydning det reelt har, ved jeg ikke :)

Langbenede mennesker må siges at være mere økonomiske i løbestilen fra naturens hånd.

Man har fundet, at årsagen til de kenyanske løberes succes sikkert lå i, at de havde lettere skinneben end de øvrige løbere - unfair, ikke? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu står der jo osse i artiklen om Coopertest, at personer med god løbeøkonomi vil få et bedre resultat, og folk med dårlig løbeøkonomi et dårligere resultat end det faktuelle kondital... Coppertesten er vel mest beregnet på at teste løberes kondital, sådan forstår jeg det i hvert fald

Måske burde der være en omregningsskala, så man kan gå ind under "UV-rugby-spiller", eller "Vand-i-hovedet", så kan man gange med en faktor X :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Forstil dig hvis coopertesten skulle løbes i forsvaret! :)

"Ehh Sergent, nu har jeg ikke så lange ben og min kondi er ikke-eksisterende.... kan jeg ikke bare bede fjenden om 10 min. forspring!?" :lol:

Hilsen 'Den lille fede' (ikke XAX)

Det er meget vigtigt at pointere, at det han hedder ikke "den lille fede"!!......

Det staves og udtales "Den lil' fe'", no kiddin' :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg forbedrede faktisk ikke mit løb mens jeg var forsvaret. Min bedste løbeprøve var stadig den jeg løb først. Til gengæld blev jeg i bedre form mens jeg var derinde og havde lettere og lettere ved at være mobil i feltet.

I mine øjne er løb overvurderet som et middel til at teste udholdenhed i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Nu står der jo osse i artiklen om Coopertest, at personer med god løbeøkonomi vil få et bedre resultat, og folk med dårlig løbeøkonomi et dårligere resultat end det faktuelle kondital... Coppertesten er vel mest beregnet på at teste løberes kondital, sådan forstår jeg det i hvert fald

Lige det jeg mente (uden at have læst artiklen) :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

I 1978 - ja JEG var født den gang, blev jeg med 5 dages mellemrum testet med en coopertest og på cykel på August Krogh. I følge cykeltesten "burde" jeg havet kunne løbe ca. 3300 meter. jeg kunne lige nøgagtigt knipe mig op på 3000...Coopertesten gav et resultat der var omkring 0,5 l/min under cykeltesten hvad angår VO2 max. Jeg var ganske enkelt for kloset i et par løbesko... så ja det betyder noget

I øvrigt. AF - du bliver jo ikke brgrænset i dit ydelse af lactat - lactat optræder når musklen er træt - men man ved jo nu at det faktisk forbedre/forlænger din ydeevne... Bare en detalje :4smartass:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

For nu at vende lidt tilbage til det helt oprindelige spørgsmål, så tyder empirien faktisk på, at det er en fordel at være lille på løbedistancer over 800 m - naturligvis alt andet lige. Ved et af de seneste OL - husker desværre ikke hvilket - regnede man gennemsnitshøjden blandt de mandlige deltagere i langdistanceløb ud til at være lige under 170 cm.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Arne: Lactat fælder mig, om ikke andet så fordi det gør ondt :chicken:

Men her er også et klip fra WeighTrainer:

And during the anaerobic glycolysis mechanism:

Lactic acid build-up in the muscle cells make the interior of the muscle more acidic. This acidic environment interferes with the chemical processes that expose actin cross-bridging sites and permit cross-bridging. It also interferes with ATP formation. So, these factors, along with depleted energy stores, cause the muscle fibers to become fatigued and contraction to cease.

Hele artiklen kan læses her.

Link to comment
Share on other sites

Fra DR1 programmet "Principias" hjemmeside. De havde en temaudsendelse i februar 2002 om træning. Jeg citere fra omtalen på hjemmesiden:

Om dannelsen af mælkesyre ved sportsudøvelse: Mælkesyre har egentlig ikke noget at gøre med træthed – den kan ikke strækkes ud af musklerne, men kan derimod afhjælpe total udmattelse. Stive, hårde muskler er ikke bare er fyldt med mælkesyre, men med mange andre gode sager. Ny forskning har vist, at intensivt arbejdende muskler afgiver kalium til væsken uden for muskelcellerne. Det medfører en forskydning i den naturlige fordeling af kalium mellem celler og kropsvæske, hvilket igen fører til, at musklerne ikke længere kan opfatte signalerne fra hjernen, og derfor lammes. Og det er endog muligt, at man kan få gang i udmattede muskler ved hjælp af mælkesyre.

http://www.dr.dk/videnskab/principia/old/0...prin_arkiv.html

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne er alle former for transport til fods helt hen i vejret... Alle fortove burde asfalteres, så der er mere plads til cyklerne... :tongue:

Hørt ... fodgængerne ind i bilerne og bilerne ud af byen :devil:

Madman > Du kan være sikker på at jeg tager bilen.... ja OGSÅ ud af byen :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva er det her for en diskusion om Lactat og realplayer... jeg troede spørgsmålet omhandlede "Coppertesten"???

Efter min mening siger den stort set ingenting om ens kondition, men derimod en hel masse om hvor god man er til at løbe :w00t:

Nu spiller jeg selv en del badminton og der igemmen set hvor underlig testen egentlig er... godt nok er badminton en sport hvor der også er meget eksplotivitet, men konditionen spiller også en vigtig rolle...

jeg kan se på mig selv og den form jeg er i lige Pt at jeg ikke burde kunne løbe fra nogen der har trænet hele sommeren og burde være i kanon form... men dette er faktisk tilfældet, de kan stort set ikke løbe :blink:

Min pointe er at hvis man sætter en langdistance-svømmer til at løbe en coppertest vil han sikkert ikke kunne løbe fra fx en badmintonspiller... det er jo forpokker íkke de muskler de er vandt til at bruge...

Lordy :devil:

Link to comment
Share on other sites

Lordy - den lille eskurs omkring lactat var jo relevandt nok :)

Ingen her vil påstå at coppertesten er en særlig præcis måling af kondital - sammenlignet med en måling under kontrolerede laboratorieforhold.

En test af kondition er alttid underlagt at den forgår ved en bestemt type bevægelse. Typisk løb på løbebånd, cykling på ergometercykel eller måske roning.

En løber vil opnå et bedre resultat på løbebånd end på cykel - sådan er det.

Som generel indikator for aerob arbejdsevne er både cykling og løb gode. De indvolvere begge store muskelgrupper og kan udføres kontroleret.

Nå man ikke råder over laboratorieudstyr - så kan f.eks coopertesten benyttes. Den er bedst som redskab til at se udvikling for den enkelte person. Løber man 2800 den ene gang og 3000 meter den næste - ja så er man kommet i bedre form.

En person der køber 2000 m er i dårligere kondition end en der køber 2500 meter. Sådan er det.

Coopertesten er fin nok - når den bruges inden for sine begrænsninger.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

En person der køber 2000 m er i dårligere kondition end en der køber 2500 meter. Sådan er det.

Arne > Se dette er LIGE PRÆCIS min pointe.... er det nu også tilfældet.

Så skal man til at definere form.

Hvis en person på 185 cm og jeg på ca. 170 cm begge to løber 2500 m på 12 min, så vil jeg mene at jeg er i bedst form fordi det kræver en bedre kondition af min at tilbagelægge den samme afstand fordi mine ben er kortere og jeg derfor skal tage flere skridt (samt vejer jeg sikkert også mere end den anden person).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share