Hvad taler imod HST ?


Heerup
 Share

Recommended Posts

Incognito: Ok. Efter hvad jeg havde hørt, så er DOMS bare ikke en god indikator på muskelprotein degradation, da DOMS selvfølgelig ikke nødvendigvis skal forekomme for at træningen har været effektiv. Derfra troede jeg så ikke at DOMS nødvendigvis var tegn påmuskelprotein degradation, da man eksempelvis også kan gå en lang tur og dagen efter stadig få DOMS. Men det er måske også et tegn på muskelprotein degradation :unsure:

Men ok så har jeg også lært noget i dag :)

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 265
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Derfra troede jeg så ikke at DOMS nødvendigvis var tegn påmuskelprotein degradation, da man eksempelvis også kan gå en lang tur og dagen efter stadig få DOMS. Men det er måske også et tegn på muskelprotein degradation

Det er lige præcis hvad det er.............. nærmere bestemt er det fra den eccentrisk aktion, hver gang dit ben tager af fra et skridt.

Men der er jo mange flere faktorer, der påvirker træningen. Dystrophin, som er en molekylær strækreceptor udløser en pathway, der ultimativt resulterer i sekretion af MGF som er en meget potent vækstfaktor. Det er faktisk lige præcis dén som jeg tror gør at HST virker så godt i forhold til det ofte lave volumen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er lidt svært for mig at springe ind fra sidelinien, men der er nogle ting jeg godt kunne tænke mig at få belyst - og pointere.

Samme resultater kunne muligvis opnås med et fornuftigt splitprogram, men sagen er den, at HST - modsat en række andre træningsformer - har formået at udbrede et fornuftigt træningskoncept til det brede træningspublikum
- Men stadig burde man ligge mere vægt på at formidle det man egentlig prædiker – nemlig sund fornuft i relation til sin træning, samt tilpasning til individuelle behov – det synes at være gået lidt tabt i konceptets tilsyneladende popularitet.

Diddley:

Personligt starter jeg ved ca. 60% af 1rm max, for ikke at starte for submaksimalt, men hvorfor strider det mod de grundlæggende principper i HST ?

- Personligt starter jeg på 100% og regner baglæns – og hvis jeg i løbet af progressions cyklusen, nærmer mig max før beregnet pga arbejdsbyrde-tilpasning, så rykker jeg bare maxet. Det har jeg i realiteten været nød til at gøre i stort set alle progressions cykluserne da jeg ellers føler det går for langsomt og er for let.

- jeg har også gået og funderet over er om det bliver et problem med den differentieret ”total tonage”, når man f.eks. springer fra 10 rep cyklusen til 5 rep cyklusen – og det har jeg efterhånden bildt mig selv ind at det er, netop pga træthedsakkumuleringen – hvorved jeg har valgte at øge volumen i sidste progressions-cyklus med et sæt mere, for at, skal vi sige, afstemme ligningen – (jarvigs pointe, dog uden at jeg havde læst denne, jeg synes det giver god mening i min logik (sund fornuft))

TJ

3. Påstanden om at volumen ikke er et reguleringsparameter for hypertrofi. Og her anvendes bla. MAPK argumentet, som jeg ikke køber som værende endegyldigt.
- Det er måske i sidste ende din eneste mulighed for progression – når intensitetskortet er totalt udspillet.

TJ

Man kan lave sig eget personlige forsøg. Hvis man starter et program op 100 % dekonditioneret, og starter med 1 sæt x 8 reps med 40 kg i dumbell rows (lad os antage at det er 75 % af 1RM), så vil det med meget stor sansynelighed give markant DOMS. Øger vi ved næste pas til 3 sæt x 8 reps, så vil det igen give udtalt DOMS, til trods for at vægten denne gang ikke er helt uvant. Øger vi ved næste pas til 5 sæt x 8 reps, så vil vi med stor sansynelighed igen opleve DOMS. Havde vi omvendt fortsat med 1 sæt x 8 reps med 40 kg, så ville DOMS udviklingen have været tæt på ingenting. Pointen er at øger man volumen, så øger man også muskelprotein degradationen. Og gør man dette, så vil der løbende blive sparket til hypertrofi processerne. Dette kan dog ikke opretholdes ret længe hvis det er det eneste parameter vi skruer på, for work capacity tilpasninger har seriøse begrænsninger. Specielt når workload øgningen sker så hurtigt. Og inden længe vil vi begynde at overreache. Men det var også bare en teoretisk anskuelse.

Det er alligevel en rimlig vild progression du fremhæver her.

1 (dvs 2) ekstra sæt = 100 % progression, 2 (dvs 3) = 200 % - jeg tror at

volume-progression, som det har været fremhævet, kan være svær at styre, hvis vi bevæger os i størrelsesordenen 2,5% - 10%.

TJ

Der ligges op til at ændringer ikke tolereres, da det bryder med fundamentale regler. Og det er det som pisser mig lidt af. For selvfølgelig kan man lave små ændringer hist og her. Det vælter IKKE korthuset.
ENIG (eller…..næsten).

det er ikke BH som kommer med disse kommentarer – det er HST-forumets deltagere, og i den anledning, vil jeg påpege at jeg synes at HST-forumets mods er nogle hyklere (BH inklusiv), for på den ene side opfordre de folk til lege med ændringer der passer til deres eget temperament, men samtidig vil mods’ne ikke være deres opgave bevidst når folk lufter deres ideer om ændringer på forumet, og svælger næsten, når forumets øvrige deltagere så rakker ned på disse ændringer – det er lidt ulækkert (her tænker jeg på DFHT og Animalmass episoden)

Xjyden

Man kunne nok tilføje en progression i volumen, men det ville jo så kræve mere fokus på optimal dekonditionering, hvilket nok er svært at styre.

Jeg ville gemmer det som en joker i baghånden – når intensitets-kortet var ved at være udspillet.

Som alternativ kunne man køre (det har sikkert været postet før)

Ben/overkrop rotation 6 dage om ugen = trænings frekvens 48 timer

Man. – ben

Tirs. – overkrop

Ons. – ben

Tors. – overkrop

Fre. – ben

Lør. – overkrop

Minder jo meget om AM/PM modellen – men der er mange variations muligheder, hvilket gør konceptet fleksibelt og nemt at arbejde med – og det kan jeg godt lide – men selvfølgelig er der formentlig ligeså meget mulighed for variation i andre prg.

Anyhows bare mine lidt mere end 0.02$

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

"kan der godt have fundet proteindegradation sted uden at man har DOMS, men ikke specielt meget"

øhhhh.... definér "ikke specielt meget"!

Tog 2-3 kg på i min 6 ugers HST cyklus - og jeg havde IKKE DOMS! Stort set har jeg ALDRIG DOMS, så jeg tror IKKE på ovenstående postulat!

Link to comment
Share on other sites

det kan jeg da ikke..... men der er et positivt korreleret forhold mellem dem. Hvis man har meget DOMS er der er sandsynlighed for at man har lavet meget proteindegradation. Hvis man har lidt er det nok lidt mindre..... længere er den ikke.

Tog 2-3 kg på i min 6 ugers HST cyklus - og jeg havde IKKE DOMS! Stort set har jeg ALDRIG DOMS, så jeg tror IKKE på ovenstående postulat!

Nu er der jo så heldigvis forholdsvis mange faktorer, der fører til hypertrofi og mikrotrauma er sandsynligvis ikke engang den største af dem. Hvis HST virker som Brian H. påstår, så spiller f.eks. nok den nedenstående omtalte vækstfaktor MGF en stor rolle. OG iøvrigt er det vel i virkeligheden lige meget hvor stor proteindegradation, der finder sted, når bare der er finder mere protein syntese sted, enig?

For en god oversigt over cellulære stimuli, der kan føre til hypertrofi, tjek MZ's artikler ude på forsiden.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Nærværende tråd blev jo utroligt populær, som det kan konstateres på antallet af indlæg, men så vidt jeg kan se meldte Cilius aldrig tilbage til Henrik Duer. :unsure:

Hvordan ser det ud med skemaet, Cilius? Har du snart tid til at svare på Henrik Duers spørgsmål og vise os lidt forskningsresultater? Jeg havde på nuværende tidspunkt forventet en "update" - venter spændt! :)

Link to comment
Share on other sites

Satser på at have tid til at kigge på det i morgen/overmorgen, har desværre haft rasende tralvt hele ugen - specielt i forhold til tiden, det tager at give Henrik et tilfredsstillende svar. Skal selv til at grave nogle tidligere forsk. undersøgelser frem...

Men glad for forventningens glæde stadig er i top :D

Link to comment
Share on other sites

Postet den 20. Sep 2003, 04:08

  Satser på at have tid til at kigge på det i morgen/overmorgen, har desværre haft rasende tralvt hele ugen - specielt i forhold til tiden, det tager at give Henrik et tilfredsstillende svar. Skal selv til at grave nogle tidligere forsk. undersøgelser frem...

:blink::blink::blink:

Hmmmmmmmmmmmmmmmm...................cill - hvad der los ? findes der ikke svar på det eller hvad ?

Link to comment
Share on other sites

Hey knægte, hold så op med at bumpe den her tråd... :lol:

Har fremført et forslag til statsministeren om indførsel af yderligere 8 timer i døgnet - det ville hjælpe gevaldigt på min planlægning... anyways, så er jeg ved at have ryttet ud i listen af prioriterede todo ting.

Patience my dear, patience

Det tager immervæk noget tid, skal som tidligere nævnt til at finde de relevante undersøgelser frem fra underlige bookmarks, og huske hvor jeg smed de andre... osv. osv. Men det bliver en sjov øvelse om ikke andet...

Link to comment
Share on other sites

Fitt:

Jeg tror ikke at du skal forvente, at Cilius vil bruge ret meget tid på punkt 1 og 2, da svarerne faktisk allerede er/var givet. Cilius har svaret på første punkt og hvad angår det andet, så har TJ pointeret spørgsmålets næsten retoriske karakter (læs: svaret er givet på forhånd).

....Jeg tror at det bliver punkterne; 3, 5, 6 og 9, som kræver at Cilius kommer på lidt søgearbejde i sit arkiv af kildehenvisninger

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
........ undsætning og underbygger sin udlægning omkring, at Henriks påstande om, at HST blot er et halvdårligt program for nybegyndere er noget vås.

Scary thought....tænk nu hvis cill i de lange gange i laboritoriet har opdaget at HST faktisk er stærkt opreklameret og bare gammel mælk på ny flaske & at Henrik har ret :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

...jeg er sikker på at Cilius nok skal komme med et kanon indlæg på et eller andet tidspunkt - men han skal nok bare lige have 110% styr på sagerne! Det er i hvert fald den Cilius, som jeg synes, at jeg kender herinde fra :)

Vedr. Blade så har han jo en overgang skrevet lidt inde på MOL, så måske det faktisk ville være en kanon ide, at sende ham den pm - enten herinde på MOL - eller også inde på HSTsitet, hvor han skriver meget..

Synes det ville være synd, hvis tråden afsluttes på denne her måde...TJ har dog givet nogle rigtig gode besvarelser, men jeg glæder mig nu stadig til Cilius kommer på banen igen med nogle af hans gode besvarelser.

Link to comment
Share on other sites

han skal nok bare lige have 110% styr på sagerne!

Try 1100% :) :tongue:

Nej, cill har vel travlt som han har skrev (og ikke noget punk herfra, der er jo ikke ligefrem dollars i at skrive på MOL ) - men ok, der ER gået temmelig lang tid.

Man kunne jo formode at HST faktisk ikke har svar på alt - ville være en fair & respektfuld udmelding fra HST fronten hvis det var tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Fittsmoker:

Mr. Split, hvornår tager du dig sammen og prøver et program, der giver seriøs muskelmasse.

:lol: Hm, hvor lang er din cyklus ? lad os da prøve at måle gains ? du siger til hvornår vi starter.
Alt det andet tis, må du sgu snart være vokset fra eller hvad?

:lol: hm, nej og jeg bliver mere og mere overbevist om at jeg gør det rigtige.

HST er blevet et tv-shop fænomen (desværre, for der er god tanker bag) - men det er sgu synd for jer, der er meget mere at hente desværre.

Det er ikke smart bare at være på tværs

hm......jeg er ikke på tværs ? jeg tillader mig at være kritisk overfor HST - jeg ved det ikke falder i god jord for believers.

Jeg undrer mig ganske enkelt over at der er gået 4 uger nu, uden at der er nogen der kan give et fyldestgørende svar på Henriik's spørgsmål ? på trods af, at man generelt er meget hurtig aftrækkeren til at fortælle hvad der er rigtigt og forkert herinde.

Som jeg forstod det, så var det bare at rive et par links frem i sin "foretrukne" - men det er åbenbart ikke så nemt :blink:

Men ugh....lad os da måle gains ? din cyklus varer 6-8 uger - lad os da se hvad der bærer bedst frugt - det er en offentlig udfordring.......? :w00t:

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share