Styrkeløft


Søren W
 Share

Recommended Posts

Selvom der er flere vægtløftere end styrkeløftere i Danmark på papiret, så tror nu stadig at styrkeløft er en større sport som sådan i Danmark og klarer sig bedre i udlandet. Per Kyneb gjorde sig rigtigt godt i 3-kamp i sin tid og Niels er absolut blandt de bedste i verden i bænkpres ligenu. Hvad jeg ved af, så ser man ikke meget til de danske vægtløftere til internationale stævner.

Uden at vide hvordan det rent faktisk forholder sig i disse sportsgrene kunne man jo overveje om de manglende internationale medaljer i vægtløftning hænger sammen med stærkere konkurrence.

Det ses jo i andre sammenhænge at en del folk (og lande) vælger at satse på netop de discipliner som er med ved OL...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har der været en meget stor tradition for vægtløftning i specielt de østeuropæiske lande og det hænger stadig ved.

Men styrkeløft er efterhånden blevet en stor sport rent internationalt. I land som USA er styrkeløft langt større end vægtløftning, ligesom sporten også er blevet ret stor i de tidligere sovjetiske lande. Jeg vil vove den påstand at sporten er på højde på vægtløftning i f.eks. Rusland i disse tider.

Så alt i alt tror jeg efterhånden ikke at man skal finde forskellen på niveauet af konkurrencen.

Link to comment
Share on other sites

Nu undersøgte jeg lige sagen og da der er 8000 vægtløftere i danmark og 5500 styrkeløftere tog jeg åbenbart fejl.

Hvor har du tallene fra, Søren?

Nu ved jeg ikke noget om, hvorvidt der er 8000 vægtløftere, men der er i hvert fald ikke meget mere end et par hundrede aktive styrkeløftere. De nyeste licensnumre ligger omkring 1750, så flere kan der i hvert fald ikke være med licens... Man kan se på styrke.dk, hvor mange der stillede op til stævner hvert år.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Den lange diskution om hvad en "atlet" er kan vel afsluttes ved at kigge i ordbogen :)

Et hurtigt kig viser at...:

atlet -en, -er [-let] (gr. atletes væddekæmper) deltager i de oldgræske idrætsfester;

udøver af fri idræt; særlig stærk person

Hvis dette er korrekt, så må en Styrkeløfter absolut kunne gå ind under kategorien "Særlig stærk person" :lol:

Link to comment
Share on other sites

De tal der angives for styrkeløft og vægtløftning (ca. 5000 og 8000) er ikke antallet af aktive løftere indenfor nogen af de to grene, men angiver det samlede antal af medlemmer i klubberne under DSF og DVF, hvilket ikke er det samme. Motionister af forskellige art er også med i tallene. For styrkeløfts vedkommende er der vel ca. 250-300 styks der regelmæssigt stiller op til konkurrence. Det har været stigende de senere år på herresiden, mens det har været stagnerende/nedadgående på damesiden. Jeg skal ikke kunne udtale mig præcist om vægtløftning og om antallet af konkurrenceløftere herhjemme, men mon ikke niveauet er omkring det samme evt. lidt lavere, men det er der andre, der bedre kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Mathew: "deltager i de oldgræske idrætsfester" herved forståes velsagtens de olympiske lege? :) Styrkeløft er ikke en del af OL :) Ergo en styrkeløfter er ikke en atlet :thumb_down: hehe. Vægtløftning derimod, det er en sport med stolte traditioner, der dateres helt tilbage til det gamle egypten og grækkeland hvor legene opstod. Der blev skrevet fri idræt, hvad er så en "lukket" idræt?

Xax:

På mig virker det som om at mange vægtløftere ser ned på styrkeløft, mens det sjældent er omvendt...

Men sjovt nok er det styrkeløfterne herinde der piver når en vægtløfter laver imponerende resulater; hvis han dog bare lagde vægtløftningen på hylden til fordel for styrkeløft så skulle.... løfte tunge vægte osv. bla bla bla... osv.

De fleste vægtløftere jeg kender benytter sig også af de løft man bruger i styrkeløft især dødløft og squat som en del af træningen, hvorimod det er ret usandsynligt at se styrkeløftere benytte sig af powercleans, træk, dødløft med træk greb osv.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Xax:
På mig virker det som om at mange vægtløftere ser ned på styrkeløft, mens det sjældent er omvendt...

Men sjovt nok er det styrkeløfterne herinde der piver når en vægtløfter laver imponerende resulater; hvis han dog bare lagde vægtløftningen på hylden til fordel for styrkeløft så skulle.... løfte tunge vægte osv. bla bla bla... osv.

De fleste vægtløftere jeg kender benytter sig også af de løft man bruger i styrkeløft især dødløft og squat som en del af træningen, hvorimod det er ret usandsynligt at se styrkeløftere benytte sig af powercleans, træk, dødløft med træk greb osv.

Det har dog ikke noget med piveri at gøre. Det var dog en mystisk sammenligning?! :blink::thumb_down:

Tværtimod er det vel at anerkende vægtløftning som en seriøs styrkesport med overførsel til andre styrkebetonede sportsgrene.

Hvad angår din sammenligning af hjælpeøvelser, så er den også lidt off. Det er spørgsmål om hvad der gavner ens løft mest, og selvom powercleans og dødløft med trækgreb er fine øvelser, så findes der andre og mere specifikke øvelser til styrkeløft.

Link to comment
Share on other sites

Kan det passe at der i denne tråd står skrevet, at styrkeløftere er usmidige, stive som bræt og ikke kender til teknisk formåen? Er der virklig nogen der mener at styrkeløft ikke kræver teknik? Det kan man da kalde et stilstudie i uvidenhed. :thumb_down:

Ja man kan klare sig godt i styrkeløft selvom man er stiv som et bræt, har usmidige skuldre, haser, hoftebøjere, lægge, underarme/håndled. Det er ikke tilfældet i VL. Jeg ved det, jeg selv prøvet overgangen fra styrkeløfts/BB øvelserne til VL - det var der jeg for alvor opdagede hvor usmidig jeg var. Jeg ved vægtløfterne imodsætning til styrkeløfterne også arbejder aktivt med at vedligeholde eller forbedre smidigheden.

Thomas: seriøst, det skal ikke skille os ad, må du gerne kalde dig selv eller andre styrkeløftere for styrkeløft-atleter :bigsmile:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Vægtløftning derimod,  det er en sport med stolte traditioner, der dateres helt tilbage til det gamle egypten og grækkeland hvor legene opstod.

Det vil jeg gerne høre lidt mere om. Har du nogle lidt mere konkrete henvisninger?

Personligt har jeg svært ved at forestille mig vægløftning som vi kender det som have været en del af det oprindelige oldgræske lege. Men hvis det er tilfældet vil jeg gerne høre mere om det.

Er man en god atlet bare fordi man er smidig? for så kender jeg da nogle slangemennesker der må være super atleter ;)

Enhver sportsmand har den smidighed som sporten kræver af ham, og ikke mere. Større smidighed gør ham hverken til en større eller mindre atlet/sportsmand.

Link to comment
Share on other sites

Er man en god atlet bare fordi man er smidig? for så kender jeg da nogle slangemennesker der må være super atleter ;)
Ikke nødvendigvis, hvor påståes det, at alene smidighed er grunden til at man kan være en god sportsmand/atlet?

Når politiet efterlyser en mand der er atletisk, atletisk af bygning, er det vel næppe en af de føromtalte store usmidige styrke-klumpe-dumper der hentydes til?

Det vil jeg gerne høre lidt mere om. Har du nogle lidt mere konkrete henvisninger?

Personligt har jeg svært ved at forestille mig vægløftning som vi kender det som have været en del af det oprindelige oldgræske lege. Men hvis det er tilfældet vil jeg gerne høre mere om det.

Min aftensmad venter, du må væbne dig med tålmodighed.

Tror du ikke bare han har sagt for lidt for sjov...
det må vi håbe en mand af hans størrelse kan jo slippe af med at sige næsten hvadsomhelst ;) Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Kære "sas"

Hvis du virkelig tror på dine egne argumenter, så er vægtløftere heller IKKE atleter, for oprindeligt var der kun én idrætsgren ved oldtidens Olympiske Lege, nemlig et løb over længden af stadion, 192,27 meter. Manden, der sejrede i dette løb blev hædret og fik en olivenkrans (fra 752 f.Kr. - inden da en æblegren) som præmie. En sejr ved de Olympiske Lege var det største, et menneske kunne opnå

Den olympiske historie kan opdeles i de antikke lege og de moderne lege. De første olympiske lege blev afholdt for mere end 2000 år siden. I ca. 1500 år gik de næsten i glemmebogen, men i 1896 begyndte det, vi kalder de moderne olympiske lege

Oprindeligt blev de Olympiske Lege holdt i oldtidens Grækenland i forbindelse med religiøse ritualer til ære for guderne.

Så mon ikke vi skal vedtage at en styrkeløfter er en atlet der besidder de fysiske og mentale evner der skal til for at udføre hans/hendes 3 forskellige decipliner :lol:

Iøvrigt:

Vægtløftning har altid eksisteret i en eller anden form. Stærke mænd har siden oldtiden optrådt på markeder, ved fester og karnevaler. Som sportsgren blev vægtløftning organiseret i slutningen af 1800-tallet og kom på det olympiske program ved de første lege i 1896, hvor Danmark i øvrigt fik sin første olympiske mester netop i vægtløftning, Viggo Jensen.

Edited by Mathew
Link to comment
Share on other sites

Ja man kan klare sig godt i styrkeløft selvom man er stiv som et bræt, har usmidige skuldre, haser, hoftebøjere, lægge, underarme/håndled. Det er ikke tilfældet i VL. Jeg ved det, jeg selv prøvet overgangen fra styrkeløfts/BB øvelserne til VL - det var der jeg for alvor opdagede hvor usmidig jeg var. Jeg ved vægtløfterne imodsætning til styrkeløfterne også arbejder aktivt med at vedligeholde eller forbedre smidigheden

Som jeg læser dette udsagn får jeg indtrykket af at smidighed er et positivt ladet ord. Dette synes jeg dog skal holdes op imod at man i VL (så vidt jeg husker) peaker i styrkepå eliteplan i slutningen af tyverne, hvorimod at en styrkeløfter er 10 år senere . Dette skyldes VL store slittage på led, så hvis det er konsekvensen ved smidighed igennem vægtløftning, har jeg ikke noget problem med at være usmidig og dyrke styrkeløft - også efter de grå hår kommer frem.

(Har vist bevæget mig uden for denne tråds oprindelige emne :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Dette skyldes VL store slittage på led, så hvis det er konsekvensen ved smidighed igennem vægtløftning, har jeg ikke noget problem med at være usmidig og dyrke styrkeløft - også efter de grå hår kommer frem.

Det er muligt at slitagen på led har noget af forklaringen, men den primære forklaring på at man i olympisk vægtløftning topper meget tidligere, og ikke ser så mange top-atleter over 35 år, skyldes noget helt andet. Med alderen mister man nemlig en stor del af sine type II fibre (specielt de helt hurtige), og i olympisk vægtløftning er man MEGET afhængig af hurtighed. Specielt i de små vægtklasser. Her løfter man nemlig meget mere på hurtighed end råstyrke. Det er blandt derfor man ofte ser supersværvægtere i olympisk vægtløftning, som er over 35 år, mens man MEGET sjældent ser så "gamle" atleter i de små vægtklasser. De store drenge løfter nemlig meget mere på råstyrken end på hurtigheden, og de kan derfor leve med at nogle af de helt hurtige fibre forsvinder.

Og ser man på styrkeløft, så er det netop fordi styrkeløft ikke er en decideret speed-strength sport, men primært en råstyrke sport, at folk kan toppe meget sent.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share