Styrkeløft


Søren W
 Share

Recommended Posts

Der er da mange sportsgrene udefrakommende ikke "fatter", så jeg kan ikke se hvorfor dette skulle forhindre at styrkeløft blev olympisk. Du har ret i at det er noget rod med udstyret, men man skal jo starte et sted, Rom blev ikke bygget på én dag. Du kan jo bare lade være med at skrive dig på listen hvis du ikke gider.

Link to comment
Share on other sites

Sandsyneligheden for at der i det hele taget bliver udvidet antallet af medaljediscipliner til OL er MEGET lille.

IOC har besluttet sig for at nærmere at skære ned i antallet af Olympiske mestre.

Udstyret i styrkeløft kan næppe have nogen som helst betydning for optagelse af sporten på programmet. Det er jo ikke til for udenforstående at gennemskue hvad betydning dragten har og derfor "ser" man kun løftet i sig selv.

Næsten alle sportsgrene er jo blevet optimeret med forskelligt udstyr. Ligesom man til OL optinerer de forskellige baner til optimale præstationer.

Men IOC´s beslutning om ikke at udvide er nok den mest begrænsende faktor. F.eks er man i svømning de senere år begyndt at svømme 50 ryg, bryst og butterfly som officielle discipliner til alle mesterskaber. Også nu med officielle verdensrekorder.

Disse discipliner (samt 800 fri herrer+1500 fri damer) kan IKKE komme med på det olympiske program selv om svømningen i forvejen er der.

Som totalt udenforstående i forhold til styrkeløft kan det (tingene sat lidt på spidsen) være svært at se forskel på styrkeløft og vægtløftning...

Herfra skal selvfølgelig lyde en opfordring til at alle vil gøre hvad man kan for at udbredde sin egen sport og også kæmpe for at få sporten med til OL. Man skal bare gøre sig klart hvad man er oppe på.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

OL er for atleter og ikke styrkeløftsklumpedumper

Det var da en ufattelig lam kommentar. Hvis man ikke kan se det atletiske i at gå ned i knæ med over 400 kg, så synes jeg der er noget galt. Jeg kunne iøvrigt aldrig finde på at kritisere en søster-styrkesport, som f.eks olympisk vægtløftning. Som jeg ser det er vi alle i familie sammen :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg nok lettere inhabil i denne sag, men...

Jeg tror hverken vægtløftning eller styrkeløft for den sag skyld er særlig publikumsvenlige i forhold til den gennemsnitlige sportsseer. Jeg synes også at vægtløftning er mere elegant at se på, men at styrkeløft er mere alsidigt. Her har man 3 discipliner hvor den ene(bænkres) af dem skiller sig meget ud fra de andre, mere end træk gør fra stød.

OL er for atleter og ikke styrkeløftsklumpedumper

Nu findes der også meget tunge vægtløftere, so don't get me started on this one. :lol:

Link to comment
Share on other sites

OL er for atleter og ikke styrkeløftsklumpedumper

Det var da en ufattelig lam kommentar. Hvis man ikke kan se det atletiske i at gå ned i knæ med over 400 kg, så synes jeg der er noget galt. Jeg kunne iøvrigt aldrig finde på at kritisere en søster-styrkesport, som f.eks olympisk vægtløftning. Som jeg ser det er vi alle i familie sammen :)

Thomas

Thomas: Yep, "vi" er en stor familie lige indtil det gælder om at få pladsen som en styrkepræget sport i OL :)

At have råstyrke som en styrkeløfter, er i mine øjne, ikke nok til at man kan kalde sig "atlet" sådan lidt groft sagt ;) Sammenligner man f.eks den olympiske VL over for styrkeløft squat så er det nogenlunde det samme som at sammenligne det at køre cykel med henholdsvis med og uden støttehjul. Større krav til kontrol over vægten i VL fra "skæve" postitioner når f.eks selve squattet påbegyndes. I styrkeløft kan man også f.eks være stiv og usmidig som et brædt - ikke særligt atletisk efter min mening. Men selvfølgelig kan jeg da godt blive imponeret over tunge styrkeløft :)

xax:

Nu findes der også meget tunge vægtløftere, so don't get me started on this one
Ja, du har sikkert et godt øje til Agata Wrobel fra polen :w00t: Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jamen så vil jeg da starte en underskriftsindsamling på at styrkeløft ikke skal med til OL 

OL er for atleter og ikke styrkeløftsklumpedumper 

Vægtløftning er mere publikumsvenligt.

Vorherre bevares, kan man være mere snæversynet? Godt det ikke er folk som dig der skal bestemme hvad der er atletisk eller ej.
Thomas: Yep, "vi" er en stor familie lige indtil det gælder om at få pladsen som en styrkepræget sport i OL

Hvem siger der kun er plads til én styrkepræget sport? Der konkurreres både i fristils og græsk-romersk brydning samt judo selvom de tre ting ligner hinanden utrolig meget for den ikke indviede.

At have råstyrke som en styrkeløfter, er i mine øjne, ikke nok til at man kan kalde sig "atlet" sådan lidt groft sagt  Sammenligner man f.eks den olympiske VL over for styrkeløft squat så er det nogenlunde det samme som at sammenligne det at køre cykel med henholdsvis med og uden støttehjul. Større krav til kontrol over vægten. I styrkeløft kan man også f.eks være stiv og usmidig som et brædt - ikke særligt atletisk efter min mening. Men selvfølgelig kan jeg da godt blive imponeret over tunge styrkeløft 

For det første handler styrkeløft om meget andet end råstyrke, selvom jeg godt ved styrke betyder mere i SL end VL, men hvorfor er det nu pludselig en dårlig ting at man skal være stærk? Desuden kan jeg slet ikke se hvordan du kan lave så dårlig en sammenligning af de to løft, det er jo to helt forskellige ting. Lidt ligesom at sige judo er plat i forhold til brydning da man jo i judo har noget tøj at rive i. Og endnu engang må man undres over din definition af atlet der i dine øjne åbenbart betyder vægtløfter?

Link to comment
Share on other sites

Vorherre bevares, kan man være mere snæversynet? Godt det ikke er folk som dig der skal bestemme hvad der er atletisk eller ej.

Mindst ligså snævertsynet som dig der vil have styrkeløft med til OL på bekostning af andre sportsgrene!

Hvem siger der kun er plads til én styrkepræget sport? Der konkurreres både i fristils og græsk-romersk brydning samt judo selvom de tre ting ligner hinanden utrolig meget for den ikke indviede.
citerer lig Mads som svar på dit spørgsmål
Sandsyneligheden for at der i det hele taget bliver udvidet antallet af medaljediscipliner til OL er MEGET lille. IOC har besluttet sig for at nærmere at skære ned i antallet af Olympiske mestre.
Og endnu engang må man undres over din definition af atlet der i dine øjne åbenbart betyder vægtløfter
Ja, en vægtløfter er i mine øjne mere atlet end en styrkeløfter jvf. det punkter jeg fremførte tidligere ang. smidighed/teknik. Hvad er din defination på en atlet? Er man atlet når man spiller dart? Atlet kommer vel af atletik? Atletik er gennemsyret af teknik ligesom vægtløftning. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

I mine øjne er en atlet en person som yder en sportspræstation som kræver stor fysisk formåen. Det værende ekstrem udholdenhed, ekstrem kondition, ekstrem styrke, ekstrem hurtighed etc. Jeg mener ikke at betegnelse atlet er reserveret til udøvere hvis sport kræver teknik. Og jeg kan slet ikke se at smidighed har noget med det at være en atlet at gøre. Iøvrigt er det vist en skrøne at styrkeløftere er store usmidige klumpedumper.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg så gerne at tåbelige sportgrene som surfing, som absolut ingen ser, blev skiftet ud med noget som folk måske ville have en interesse i. Da der rundt omkring i verden er ufatteligt mange der bænkpresser, og squatter og dødløfter, hver dag synes jeg nærmest styrkeløft er selvskrevet som olympisk sportsgren, også set i lyset af hvor mange aktive udøvere der er i sporten. Nu kender jeg ikke tallene, men jeg har en hel klar fornemmelse af at der i Danmark er langt flere styrkeløftere end vægtløftere.

Jeg har ingen definition på en atlet udover at det er en person der har toptunet sig selv til én eller anden given fysisk præstation. Langdistanceløbere er atleter, selvom de måske hverken er særlig stærke, smidige, eksplosive eller koordinerede, blot for at tage et eksempel. Hvis man skal definere "atlet" helt specifikt kan det ikke undgås at sportsudøvere, der helt klart er atleter falder uden for kategorien. Som tilføjelse skal det da siges at jeg selvfølgelig ikke anser dart, skak, sejlads og lignende som aktiviteter hvor udøverne kan karakteriseres som atleter, men det har heller ikk rigitg noget at gøre med spørgsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Som tilføjelse skal det da siges at jeg selvfølgelig ikke anser dart, skak, sejlads og lignende som aktiviteter hvor udøverne kan karakteriseres som atleter, men det har heller ikk rigitg noget at gøre med spørgsmålet.
Har du prøvet at sejle jolle? Seljsportsfolk skal da være gode atleter for at kunne være med på topplan.
Jeg så gerne at tåbelige sportgrene som surfing, som absolut ingen ser, blev skiftet ud med noget som folk måske ville have en interesse i.

Personligt mener jeg ikke det er mere "tåbeligt" at stå på et bræt og håndtere noget vind end det er at løfte nogle jernstænger op fra et gulv. Hvilken af de to sportsgrene jeg ville bruge tid på at kigge på ville udelukkende afhænge af hvad der blev sendt samtidig.

Synes man skal passe lidt på at nedgøre andre sportsgrene. Alle sportsgrene stiger i interesse jo mere man ved om den pågældende sport. Og den sport man selv dyrker vil ALTID være den mest interessante sport i verden.

Det gør jo ikke nødvendigvis andre sportsgrene tåbelige.

Atlet - ikke atlet:

Jeg er ikke helt enig i TJ´s defenition af det at være atlet. Jeg er enig i at man godt kan være styrkeatlet eller lignende. Jeg mener dog at der i det at være atlet/atletisk ligger at man besidder evnen til at kontrolere sin krop og har trænet sin krop optimalt uden at have svage sider.

Der findes mange atleter "derude" som aldrig har vundet en medalje fordi de har prøvet en millard sportsgrene men aldrig er blevet i den samme lang tid nok til at blive rigtig god. Og omvendt findes der mange rigtig gode sportsudøvere som ikke kan betegnes som gode atleter (har selv set mange landsholdssvømmere som INTET kan når du putter dem op på landjorden - og SLET INTET hvis der er en bold i nærheden)

Dog er det generelt at de fleste personer som når helt til tops i en sport også er gode atleter. Rigtige dygtige atleter er gode til næsten alt hvad de giver sig i lag med. Det danner basen for at nå helt til tops i en sportsgren - sikker også i styrkeløft.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sagde heller ikke at der ikke skal teknik til, blot at vi vist ikke er i den mest teknisk krævende del af sportens verden

I så fald er kommentaren da vist også lidt malplaceret, for det er der jo ingen som har påstået. Det eneste der blev nævnt er at teknik immervæk spiller en rolle i squat, bænkpres og dødløft. Det kan da godt være det er en del mindre end i olympisk vægtløftning, og endnu mindre end i kunstskøjteløb, men det ændre jo ikke på at teknik ER en del af sporten.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L Postet den 22. Sep 2003, 11:07

  Teknik kræves der

Hvis styrkeløft skal kaldes teknisk, så skal korrespondance skak sq også :tongue:

Hvis nu man tager jernhulebrillerne af, og kigger lidt rundt i sportslandskabet, så skal man altså lede lidt før man finder en sportsgren der er så simpel, som et dødløft eksempelvis.

(Og ja, jeg ved godt at du dødløfter mere end mig B) )

Jeg ved godt at det får dig op af stolen TJ, men jeg ser det som min pligt at holde dig vågen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis squat, bænkpres og dødløft er så teknisk let, hvorfor er der så så mange som har problemer med disse? Specielt squatten kan svær at mestre.

På mig virker det som om at mange vægtløftere ser ned på styrkeløft, mens det sjældent er omvendt...

Søren W

Selvom der er flere vægtløftere end styrkeløftere i Danmark på papiret, så tror nu stadig at styrkeløft er en større sport som sådan i Danmark og klarer sig bedre i udlandet. Per Kyneb gjorde sig rigtigt godt i 3-kamp i sin tid og Niels er absolut blandt de bedste i verden i bænkpres ligenu. Hvad jeg ved af, så ser man ikke meget til de danske vægtløftere til internationale stævner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share