O. D. Wilson og Manfred Hôberl


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

O.D. Wilson var nok en af de stærkeste mænd nogensinde. Desværre døde han er et hjerteanfald i starten af 90´erne. Han blev så vidt jeg husker kun omkring 38 år. Men han var blevet advaret af hans læge om at hvis han ikke tabte sig med det samme, så ville det få katastrofale følger (han vejede vist i omegnen af 180 kg. Dog med en seriøs mængde muskelmasse). Jeg ved ikke hvordan han trænte.

Manfred Hoeberl trænte meget bodybuilding inspireret. Han kørte et traditionelt 3-split, gennemført 2 gange i ugen (6 træningspas pr. uge). Den første 3-split runde blev kørt med 8 rep sæt, mens den anden 3-split rund var tunge sæt af 3 reps. Han arme var iøvrigt ikke kun "show and no go". Han kørte efter sigende chins med 100 kg i bæltet, mens han selv vejede 140 kg. Det er sgu sygt nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

O. D. Wilson var gevaldig stor og gevaldig stærk (og næppe særlig ren) især i benbøjninger hvor hans max lå omkring 450. Han løftede i tidernes morgen i IPF regi, før han skiftede over til et af de mere liberale forbund i USA. I IPF regi blev han verdensmester i 1988 i Perth i Australien med

422.5, 217.5, 372.5, 1012.5. På et tidspunkt dannede han par med Bill Kaz. i verdens stærkeste mænd for par. De var totalt overlegne styrkemæssigt i forhold til de andre hold. Lige som Kaz. var han ikke så meget for løbeøvelser, hvilket også gjorde han tabte til Jon Sigm. ved verdens stærkeste mand.

Link to comment
Share on other sites

Jo det er vist rigtigt. Og det var ham, der tabte 2. pladsen (så vidt jeg husker?) til Hennig Thorsen i det første Stærkmandsverdensmesterskab, jeg så. B)

Jeg mener helt bestemt, at O.D. udgik tidligt med en skade, det år hvor Henning blev nr. 2. Men Henning blev nr. 4 året inden, hvor O.D. blev toer. :)

Link to comment
Share on other sites

>Fist

Det var det år, hvor J.P. Sigmarson vandt for sidste gang og O.D. blev nr. 2. :)

Henning blev nr. 4 dette år med finnen Numisto som 3er. Iøvrigt betegner Henning selv dette som hans bedste præstation i WSM, idet konkurrencen var ekstrem hård dette år. Kampen om placeringerne fra 1 til 4 var længe utroligt tæt.

Link to comment
Share on other sites

>Fist

Det var det år, hvor J.P. Sigmarson vandt for sidste gang og O.D. blev nr. 2. 

Henning blev nr. 4 dette år med finnen Numisto som 3er. Iøvrigt betegner Henning selv dette som hans bedste præstation i WSM, idet konkurrencen var ekstrem hård dette år. Kampen om placeringerne fra 1 til 4 var længe utroligt tæt.

Nej, jeg mener det år, hvor Henning blev 2er. Var det ikke der O.D kollapsede? :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Måske jeg tager fejl af O.D.'s kolaps under murstenene?

Det kommer vel an på hvad du ligger i ordet kollaps ?? For O.D Wilson kom i mål med mustenene, men han har var helt færdig. De sidste mange meter gik han nærmest kun. Men det var også snyd og humbug. Nu kan jeg ikke huske distancen (100 meter ??, 200 meter ??), men en spurt med 100 kg på ryggen hører ikke hjemme i stærkmandskonkurrencer. Det er simpelt hen for let. Og det er skam ikke fordi O.D.Wilson var specielt langsom. For netop dette år smadrede han da Jon Pall i ambolt loading race. Byrden var simpelt hen bare for let, og distancen for lang. Tror det havde set anderledes ud, hvis det eks. var et Yoke Race med 400 kg over 50 meter. Men sådan var det bare ikke, og Jon Pall fik endnu en sejr, selvom han nok bare i den dårligste form ever. Jon Pall´s form toppede helt sikkert omkring 1986-1988. Den konkurrence som efter min mening var hans største sejr, var Pure Strength konkurrencen i Skotland i 1987 (der blev ikke holdt traditionel WSM det år). Det var en konkurrence hvor man skulle finde den stærkeste mand ever. Bill kazmaier, Jon Pall Sigmarsson og Geoff Capes blev sat stævne. Og Jon Pall Sigmarsson vandt næsten alle disciplinerne i overlegen stil. Bill Kazmaier blev så fortørnet over det, at han provokerede Jon Pall på det groveste året efter til WSM 1988. Han havde ligesom glemt at han året forinden var blevet sat på plads, så der ingen tvivl kunne være. Alligevel rendte han rundt og kaldte Jon Pall en "paper-champion". Efter Bill´s udsagn var Jon Pall kun mester på papiret, fordi Geoff Capes har slået Jon Pall, og Bill Kazmaier har slået Geoff Capes konstant i starten af 80´erne. Gode gamle sure Bill Kazmaier :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Var O.D ikke også bodyguard for Michael Jackson, det mener jeg at kunne huske ?

Jo det er vist rigtigt. Og det var ham, der tabte 2. pladsen (så vidt jeg husker?) til Hennig Thorsen i det første Stærkmandsverdensmesterskab, jeg så. B)

Roberto Baggio<< Overvejer du at skifte sport? ;)

Jeps, på længere sigt er stærkmandskonkurrence helt sikkert noget, som jeg kunne finde på at stille op til. Efter min egen opfattelse er jeg bedre bygget til det end til styrkløft. Jeg kunne dog med fordel tage 50-60 kg på ;)

Jeg har søgt og søgt og atter søgt på nettet og kan ikke finde bare et lille billede af O. D. Wilson, er der ikke nogle, der nogle til at ligge på pc'eren?

Link to comment
Share on other sites

Efter min egen opfattelse er jeg bedre bygget til det end til styrkløft. Jeg kunne dog med fordel tage 50-60 kg på

Hvor høj er du ?? I stærkmands konkurrencer er højde og drøjde EKSTREMT vigtigt. Vejer du under 120 kg, så får du problemer, og er du under 180 cm, så får du også store problemer. En der mange gange har måttet sande dette, er Gary Taylor. Han er 183 cm og vejer omkring de 130 kg. Manden er EKSTREMT stærk i basisøvelserne, men han har før tabt forskellige loading races til folk med lavere styrke, bare pga. højden. Jeg husker WSM 1995 på Bahamas, hvor de sluttede med et loading race i sandet, og stakkels Gary kunne ikke nå den højeste platform, og jo mere han prøvede og kæmpede, jo mere gravede han sig selv ned i sandet. Det kostede ham mange point.

Den perfekte stærkmand er omkring 190-195 cm høj. Vejer omkring 140-150 kg. Er stærk i basisøvelserne. Og er hurtig på benene. Det plejer man at kunne komme langt på. Se bare Flemming Guffi. Ekstremt hurtig på benene, når man tænker på han vejede omkring 160 kg. Tyngden kom ham til gode uden at koste hurtighed.

Den eneste stærkmand som har klaret sig med en relativt lav højde og lave vægt, er Jouko Ahola, som vist var omkring 185 cm, og vejede omkring 120-125 kg. Men han var så også ekstremt stærk i ryggen (402,5 kg dødløft i træning), og havde en massivt jerngreb.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Og så er der det lille faktum at man nok ikke kommer uden om doping, hvis man vil til tops i stærkmandskonkurrencer. Jeg tror der har været ganske få rene atleter i WSM nogensinde. En som jeg måske kunne forestille mig var ren, var en mand som Gregg Ernest. Han er vokset op på en gård. Har aldrig trænet i et center så vidt jeg ved. Har trænet i forældrenes kælder, hvor han har alskens mærkeligt udstyr. Løfter masser af sten etc.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ligefrem ambitioner om at bliver verdens stærkeste mand, en WR i dødløft er nok for mig ;)

Jeg kunne godt tænke mig at stille op til en stærkmandskonkurrence, når jeg bliver noget tungere og forhåbelig også en del stærkere. Jeg arbejder på det. Men det er kun for at udfordre mig selv.

Jeg deltager også i et vægtløftningstævne næste år, hvis jeg altså bliver god nok teknisk

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share