Nyttig viden, JyllandsPosten i dag...


Henning
 Share

Recommended Posts

Så lige en artikel i JP for lidt siden.

Studerende i idræt, Christina Thisted, fik et 13 tal i speciale i vægtstang.

Nyttig viden

Konklusionen på hendes speciale, eller forskning om man vil, viser, at der ikke er forskel i muskelbelastningen på de to forskellige øvelser - front squat og back squat. Og det kan være nyttig viden for atleter, vægtløftere og andre sportsfolk.

Se artiklen her. inden den forsvinder...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg læste dit indlæg vidste jeg at Henrik Sørensen måtte have været vejleder på det projekt. Jeg lavede speciale sammen med Henrik. En skam at han er flyttet til Århus. Jeg vil få fat i ham og høre om ikke vi kan få en formidlet udgave af squat-specialet til Motion-online.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er svært at sige noget, når vi ikke får hendes undersøgelse at se. Plus, at der jo nok er andre us, der viser det modsatte.

Vi har jo fx ikke set hvordan de squattede. Den typiske begynder squatter jo ofte med fuldstændigt lodret torso. I så fald er der måske ikke den store forskel.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det så være, at mine lår er blevet både større og stærkere, efter jeg startede på frontsquat?

Interessant, men hvis øvelserne er ens, hvorfor kan man så backsquatte 40 kg mere end man kan frontsquatte?

Godt spørgsmål!

Der MÅ være forskel på aktiveringen af musklerne i de to øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynder straks med at spørge tilfældigt forbipasserende om de kender hende
Hahahaha... God jule-humor! :lol:
En af mine kolleger kender hende, så jeg får ham til at vise hende denne tråd.

Det er Fandeme i vinkel Henning! :bigsmile:

-------------------------------------------------------------

-Og så underviser hun her i Viby, hvor jeg bor. :)

Link to comment
Share on other sites

Det optimale ville vel være hvis hun selv kunne kommentere, og forsvare sin opgave :)

Det er der ingen tvivl om, efter at have forsvaret det ved eksamen, kan der ikke være det store i at tørre jer :santa2: arrj joke. Fedt hvis man kunne høre hende fortælle om studiet, og endda få en artikel med den.

Med hensyn tilforskellen, jeg føler at en del af den mindre vægt jeg fronte end backe er fordi jeg føler det akavet i front.

Link to comment
Share on other sites

Er det nu endnu en ondskabsfuldhed fra den væmmelige mand?

Desværre nej, Mr Twig.

Det var nok i forbindelse med omtalte undersøgelse at der var en fra instituttet ude ved os og lede efter forsøgspersoner. Jeg mente bare at du ville deltage, da du som en af de få kørte både alm og frontsquat.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Mon den danske undersøgelse foruden at sammenligne back og front squat overhovedet sondrer mellem hvad der er styrkeløfter squat og OL/bodybuilder squat??? Adskillige og talrige undersøgelser viser ihvertfald at bl.a adductorere/inderlår involvlerers mere i bred stand/styrkeløfter squat. Der kan da vel ikke være nogen tvivl om at man bruger baglårene mere i backsquat jvf. man bevæger overkroppen mere? I front squat er ryggen da nærmest ret lige op og ned? Hvad er der gået galt i undersøgelsen? Der kan da ikke være nogen tvivl om at benene bruges mere og vandringen bliver længere når knæene bevæger sig hen mod eller ud over fødderne og dermed f.eks bruger læggen/gastrocnemius mere? Det er da også åbenlyst at man placerer fødderne forskelligt alt efter om hvordan man lægger stangen højt/lavt på ryggen eller om den ligger foran på skuldrene?

Disse undersøgelser skulle angiveligt konkludere at front squat i højere grad involverer quadriceps end back squat som derimod involverer baglåret og adductorer i højere grad.

A preliminary comparison of front and back squat exercises [see comments] Russell PJ; Phillips SJ Res Q Exerc Sport, 60(3):201-8 1989 Sep

Chandler TJ and Stone MH. (1991) The squat exercise in athletic conditioning: a review of the literature. NSCA Journal. 13(5): 58-60

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share