Thomas Jagd 2006


Thomas J
 Share

Recommended Posts

  • Replies 481
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nope. Jeg droppede studiet da jeg kun havde 2½ år tilbage. Brand-ærgeligt et eller andet sted, men jeg havde 2 ganske gode grunde til det.

1. For det første levede studiet ikke rigtigt op til mine forventninger. Det irriterede mig til stadighed, at studiet var/er så medicin-præget. Hvad skal en kiropraktor med embryologi og lignende fag ?. Derudover var det til stigende frustration for mig, at mange af eksaminerne var talpræget. Hvorfor jeg skulle kunne udregne membrantransport, nervehastigheder og lignende, kunne jeg ikke få ind i mit hoved. At jeg samtidig er matematik spasser gjorde det ikke bedre. Det er dog ikke den primære grund til at jeg stoppede. For jeg havde fået overstået det værste, og kunne se frem til bedre tider.

2. Den primære grund skyldes simpelthen, at jeg ikke så det sundhedsmæssigt forsvarligt at beskæftige mig med noget som helst indenfor sundhedssektoren. Nu ved jeg ikke om du er klar over at jeg i en kort periode måtte i medicinsk behandling for sygdoms- og dødsangst ? Da jeg endelig så lyset for enden af tunnelen, slap medicinen, og begyndte at komme i bedre balance med mig selv, stod det mig samtidig klart, at jeg nok ikke skal arbejde i sundhedssektoren. Jeg må acceptere at jeg lider af hypokondri, og at jeg har det bedst, når jeg undgår at læse alt for meget om sygdomme og dets lige. Noget som ikke kunne undgåes, selv som kiropraktor.

Thomas

Jo, det kan jeg godt huske, at du tidligere har fortalt. Jeg har stor respekt for din ærlig-/åbenhed omkring det. Håber, at du har fundet din rette hylde nu. Det er fedt du er kommet igang med loggen igen. Altid spændende og stor inspiration. Held og lykke med det hele, Ranger!

Link to comment
Share on other sites

Ondskab, men fokus på Kant´s filosofi omkring selvsamme emne.

Ah, godt at se, du beskæftiger dig med den praktiske filosofi. Det kan være meget underholdende at diskutere, om verden findes, og hvis ja: hvordan findes den. Men for mig har det praktiske altid været vigtigst: Det gode, det onde, det smukke, det hæslige, det sande..... :smile:

PS: Stor respekt om din åbenhed med hensyn til hypokondrien. Netop din ærlighed vil kunne præge andre til at stå ved ting, der måske ikke er så sjove her i livet. :superman:

Edited by Reebok
Link to comment
Share on other sites

Ah, godt at se, du beskæftiger dig med den praktiske filosofi. Det kan være meget underholdende at diskutere, om verden findes, og hvis ja: hvordan findes den. Men for mig har det praktiske altid været vigtigst: Det gode, det onde, det smukke, det hæslige, det sande.....
Ja, netop. Jeg synes helt klart også at praktisk filosofi er det mest interessante.
PS: Stor respekt om din åbenhed med hensyn til hypokondrien. Netop din ærlighed vil kunne præge andre til at stå ved ting, der måske ikke er så sjove her i livet.

Jeg ved godt det måske ikke altid er smart at være åben omkring alt, men lige netop med det her er det nok en god ide. Det er ærgeligt at det skal være et tabu at snakke om psykiske problemer. Reelt set er der vel ikke forskel på at have ondt i knæet, og at have ondt i sjælen ?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på gode gamle Bill Starr´s artikel omkring kardio for vægttræningsudøvere hvor han siger noget i retning af "If you squat 600 pounds, but feel winded after running a flight of stairs, then you are kidding yourself if you think you are strong. You are a heart-attack waiting to happen". Og der er jo noget om snakken. Louie Simmons påstår selv at den generelle sundhed blandt løfterne i WSB, blev bedre da de inkorporerede ekstra workouts og GPP træning. De gamle WSB løftere, som Matt Dimel så ikke videre sunde ud (R.I.P). Høj kropsvægt, masser af fed mad, anabolske steroider, minus kardio, og lav-volumiøs tung træning er simpelthen russisk roulette.

Jeg bliver simpelthen lige nødt til knytte denne lillle stribe med gudio og Luigo til det udsagn :bigsmile:

2006-06-19.jpg

- Det er i øvrigt super fedt du at have en kapacitet som dig tilbage på boardet - har altid været en stor inspiration :smile:

Nu har du i store dele gennem loggen beskrevet hvordan du har mistet overraskende lidt styrke - og for den sags skyld muskelmasse, gennem din lange pause! Jeg kommer til at tænke på om du måske ikke lidt er et særtilfælde på det punkt, - at de mange års træning på en eller anden måder 'sider' i kroppen, og bliver bevaret selv gennem lange pauser ? For synes selv jeg har set mange konkrete eksempler på at venner og bekendte har tabt både styrke og muskelmasse forbavsende hurtigt fordi de har holdt nogele ugers pause !?

Link to comment
Share on other sites

For synes selv jeg har set mange konkrete eksempler på at venner og bekendte har tabt både styrke og muskelmasse forbavsende hurtigt fordi de har holdt nogele ugers pause !?

Jeg holdt selv en komplet pause på 2 måneder sidste år og mistede stort set ikke noget kropsvægt. Styrken faldt naturligvis, men egentlig ikke overvældende meget. :smile:

I mit tilfælde tror jeg at det skyldes at jeg stadig var opmærksom på kosten, samt at det rent mental stadig hang ved. Jeg mener at have læst at blot det at man tænker på at blive stærkere, så kan man faktisk blive stærkere... :blink::wacko:

Kunne man forestille sig at dine venner måske ikke holdt kosten ved lige og drak som svin i de uger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt selv en komplet pause på 2 måneder sidste år og mistede stort set ikke noget kropsvægt. Styrken faldt naturligvis, men egentlig ikke overvældende meget. :smile:

I mit tilfælde tror jeg at det skyldes at jeg stadig var opmærksom på kosten, samt at det rent mental stadig hang ved. Jeg mener at have læst at blot det at man tænker på at blive stærkere, så kan man faktisk blive stærkere... :blink::wacko:

Kunne man forestille sig at dine venner måske ikke holdt kosten ved lige og drak som svin i de uger?

Hvis det mentale aspekt ellers viser sig at være rigtigt, - så skal jeg sgu i tænkeboksen et par uger nu :tongue: Druk og dårlig kost har helt sikkert spillet ind i nogle af tilfældene! Nu ved jeg ikke lige hvor god kosten har været for Thomas, - det må han selv lige bringe på banen, - men ellers kan man f.eks tage Everlast herinde fra som også var tvunget ud i nogle måneders træningsfri hvor kosten var under streng kontrol, men hvor muskelmassen alligevel ligeså stille smuttede på trods af en ihærdig og målrettet indsats for det modsatte via kost! Pointen jeg gerne vil frem til er, at efter min overbevisning tror jeg ikke en uge har det helt store at sige - men derefter jeg tror jeg det meget individuelt hvor meget muskelmasse og styrke man taber sig :smile:

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Der er jo dem der fra naturens hånd ville være store og stærke selv ved begrænset eller ingen indsats. Og så dem der skal knokle for det - mon ikke bare Thomas hører til den første kategori og dem der hurtigt taber det hele på gulver hører til den anden?

I øvrigt genialt at have dig "tilbage" - jeg husker tilbage i tidernes morgen da jeg første gang opdagede MOL at du var en af årsagerne til at jeg blev hængende.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ikke stærk fra naturens side. Bænkede omkring 40-50 kg første gang jeg løftede en vægt, hvilket ikke er voldsomt imponerende, når man tænker på at min gamle makker Tonni løftede omkring 100 kg første gang han prøvede.

Tror det hænger meget sammen med, at jeg har trænet i næsten 14 år. Tror det kommer til at sidde bedre og bedre fast, jo længere du har trænet.

Hvad angår kosten, så har jeg spist nogenlunde som jeg plejer, dog lidt færre måltider. Men det går nok lige op med det lavere energiforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Rommel har du nu røget igen? :nonono:

Chinups: Smalt greb, håndflader mod en selv! :devil:

Grunden til navnet "chin" ups er at man med bredt greb og håndryggen mod sig selv netop lige kan få hagen "chin" op over stangen, mens at man i pullups kan trække sig op til brystet.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til navnet "chin" ups er at man med bredt greb og håndryggen mod sig selv netop lige kan få hagen "chin" op over stangen, mens at man i pullups kan trække sig op til brystet.

hehe, det er muligt et er tilfældet for dig, men det er da vist en noget søgt forklaring. Jeg kan mindst få hagen 15cm op over stangen med overhåndsgreb og et par cm mere med underhånds. Jeg er altid game på at tage diskussionen :laugh: men måske vi skal lade være med at bruge jagdens log :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale vi tager diskussionen i en ny tråd. Jeg vil dog påpege at uenigheden omkring hvad der er hvad, er opstået i nyere tid. I al den bodybuilding litteratur (blade og bøger), som jeg har læst da jeg startede med at træne, var pullups beskrevet som bredt greb med håndfladerne væk fra en selv, og chinups som smalt greb, med håndfladerne ind imod en selv. Og sådan vil det være i min log :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en klar og tydelig ide om at det var d. 1 august idag. Det var det så bare ikke, så jeg måtte nuppe en sidste dag i jernhulen ude ved mine forældre. Olympia har en ny ordning med at man kun kan melde sig ind/betale kontingent, de første 5 dage i måneden, så jeg må pænt vente til på onsdag med mit "comeback" :bigsmile:

Nå, men det gik også udemærket idag.....

Mandag d. 31/7

Bænkpres - runde 1

1 sæt x 5 reps med 60 kg

1 sæt x 5 reps med 90 kg

3 sæt x 3 reps med 110 kg

2 sæt x 2 reps med 120 kg

Pullups

5 sæt x 5 reps med kropsvægt (113 kg)

Bænkpres - runde 2

5 sæt x 5 reps med 100 kg

Barbell front raises

3 sæt x 10 reps med 25 kg

Stepups på forhøjning

10 minutter med 25 kg på ryggen

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ang. Front Raises, så er jeg blevet anbefalet at lave dem med en vægtskive, som holdes fast i hver side med hænderne lige overfor hinanden. Begrundelsen er, at øvelsen på den måde giver en bedre overførbarhed til bænkpres, da brystmuskler og forreste skuldermuskler aktiveres bedre på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Front Raises, så er jeg blevet anbefalet at lave dem med en vægtskive, som holdes fast i hver side med hænderne lige overfor hinanden. Begrundelsen er, at øvelsen på den måde giver en bedre overførbarhed til bænkpres, da brystmuskler og forreste skuldermuskler aktiveres bedre på den måde.

Yep, plate raises. Lavede dem meget da jeg kørte WSB. Umiddelbart synes jeg ikke jeg kan mærke en forskel. Det giver heller ikke meget mening at der skulle være en forskel, da aktiveringen af de forskellige muskler ikke ændre sig synderligt, fordi man drejer håndleddet 45 grader.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, det slår mig lige, at dem du snakker om måske anbefaler, at man samtidigt med at løfte skiven, også presser sammen på den. Det vil selvfølgelig give en statisk aktivering af brystmuskulaturen, men jeg kan stadigvæk ikke se hvorfor den skulle være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det som en meget fornuftig plan, at sætte sig små nye mål i træningen hele tiden. Det har bare vist sig ikke at være smart for mig. For de mål jeg sætter mig, er ikke bare mål som jeg sigter efter, og som jeg når hvis jeg når dem. For mig bliver det på det nærmeste liv og død. Hvis jeg ikke når de mål jeg sætter mig, så bliver jeg i dårlig humør, og det går i høj grad ud over min hverdag. Det var en bidragende faktor til at jeg kørte sur i det. Jeg tager det simpelthen for seriøst.

Så for mit vedkommende er det bedre bare at hygge mig med træningen, og så tage de gevinster jeg får ud af det med mig. Jeg har en alt for forskruet konkurrence-mentalitet i forhold til mig selv, at det med garanti ikke er sundt i længden, hvis jeg konstant tænker i rekorder, fremgang og mål.

Det er meget meget sande ord.

Jeg har jo selv kun noget der minder om 5 års trænings erfaring i hule, og 2-3 år inden med noget lal. Men det der har gjort det svært ind i mellem er den grad af kontrol det får over ens liv. At man går før fra arbejde, dropper aftaler, udsætter aftaler alt sammen for ikke at misse et trænings pas. Hvis man misser et pas pga sygdom, eller en aftale der bare ikke kan flyttes er humøret påvirket af det længe bagefter.

Jeg har holdt SD de sidste 9 dage, uden træning overhovedet. Det har været svært ind i mellem at holde fokus, og sige til sig selv, " at nu tager du dig lige sammen" for ikke at sidde og blive hysterisk over tabt muskel masse, tabt styrke osv osv.

Når træning bliver pligt, vane, afhængighed, det sjove forsvinder, og afhængigheden sætter ind. fokusen på resultater, rekorder, muskel vækst, styrke vækst, osv osv.

Ja, du har så ret.

Men hvordan man formår at være i gamet, forbedre sig, uden at blive afhængighed på sygeligt plan, det er for mig stadig et ubesvaret spørgsmål

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Onkel TJ :smile: ,

Jeg er glad for du er kommet ovenpå igen, og er på toppen - det var flot du var så ærlig om angstproblemet, og fedt at du er i gang igen :smile: Du fik jo en til at åbne øjnene om træning :wink: og bankede nogle bedre idéer ind i ens hoved. Jeg husker stadig de gode gamle fitforum dage :tongue: good times :smile:

Fine pull-ups - jeg mener det var ca. samme styrkeniveau du havde back in the day.

- synd det ikke blev til en træning i Fredericia for noget tid siden, men næste gang jeg besøger kan det være vi finder ud af noget.

Stay healthy!

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Men hvordan man formår at være i gamet, forbedre sig, uden at blive afhængighed på sygeligt plan, det er for mig stadig et ubesvaret spørgsmål

For mit vedkommende er det et spørgsmål om at lære at glemme alt om træningen ligeså snart min træning er overstået, og herefter kun være bevidst om hvornår man skal træne igen næste gang.

Tidligere har det været sådan, at ligeså snart et træningspas var slut, så begyndte jeg at planlægge hvad der skulle ske næste gang inde i mit hoved, og hvilke mål jeg havde for det næste pas. Ofte havde disse mål noget at gøre med PR´s. Mit mål var altid at forbedre et eller andet løft. Også selvom det måske kun var en lille støtteøvelse som f.eks triceps extensions. Det var det som holdte mig kørende. Hvis jeg kunne tage fra træning velvidende om at jeg havde overgået mig selv i et eller andet, så havde jeg det godt med mig selv. Jeg blev simpelthen en PR junkie. Det eskalerede totalt da jeg begyndte på WSB, som netop er centret omkring det at slå PR´s konstant. Enten i ME øvelser, eller i støtteøvelserne. Så på det mentale plan fungerede WSB perfekt for mig. Det var som skræddersyet til min løfte-mentalitet. På det fysiske plan var der heller ikke meget at komme efter. WSB øgede mit dødløft fra omkring 200 kg til omkring 250 kg, på lidt over et år. Men der er altid en bagside af medaljen.

For jeg nåede på et tidspunkt et niveau, hvor jeg ikke kunne slå rekorder på regelmæssig basis. Alle min løfte begyndte skiftevis at ramme en mur, og jeg gik ofte fra træning med en sur mine, fordi jeg ikke kunne øge et givent løft med selv så lidt som 1 kg. Jeg begyndte derfor at søge nye græsgange, og eksperimenterede med en lang række programmer, herunder blandt Sheiko og andre mere eller mindre hjemmebrændte programmer. Nogle virkede, andre gjorde ikke. Men mit største problem var igen, at jeg ikke kunne finde ud af at holde igen. Jeg har en grim tendens til at presse på, selvom planen måske siger at de næste 2 uger skal være let træning. Lette restitutionspas eksisterer ganske givet på papiret, men ikke i centret for mit vedkommende. Uden tvivl dumt, da kroppen skal have down perioder, hvis den skal blive stærkere. Balls to the walls træning, som WSB, virker i lang udstrækning, men selv i forbindelse med WSB systemet, kommer der et tidspunkt hvor balls to the walls bare ikke er godt nok. Det kræver klogt struktureret træning at have kontinuerlig fremgang, når man når et vist niveau. Og det er umuligt, hvis man har en forskruet mentalitet i forhold til træningen. Træningen er og bør netop være træning. Hvert træningspas er ikke en konkurrence imod sig selv. Det er DET jeg skal have ændret. Jeg vil forsøge at få et mere afslappet forhold til træningen, så jeg bliver i stand til at nyde selv et let pas i en deload periode. Tror i længden det vil komme mig til gode.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad og bladrede i en af dine gamle logs, der du nävner en boardpress gadget. Er det en så der fidus som holder boardet på plads... og du så ikke behöver flere end én spotter på ME dagene? hvordan har du i så fald konstrueret monstret?

Jeg har en grim tendens til at presse på, selvom planen måske siger at de næste 2 uger skal være let træning. Lette restitutionspas eksisterer ganske givet på papiret, men ikke i centret for mit vedkommende. Uden tvivl dumt, da kroppen skal have down perioder, hvis den skal blive stærkere. Balls to the walls træning, som WSB, virker i lang udstrækning, men selv i forbindelse med WSB systemet, kommer der et tidspunkt hvor balls to the walls bare ikke er godt nok. Det kræver klogt struktureret træning at have kontinuerlig fremgang, når man når et vist niveau. Og det er umuligt, hvis man har en forskruet mentalitet i forhold til træningen. Træningen er og bør netop være træning. Hvert træningspas er ikke en konkurrence imod sig selv. Det er DET jeg skal have ændret. Jeg vil forsøge at få et mere afslappet forhold til træningen, så jeg bliver i stand til at nyde selv et let pas i en deload periode. Tror i længden det vil komme mig til gode.

Thomas

Tror du havde gjort nogen forskel i forhold til dine resultater med WSB hvis du bedre havde väret i stand til at holde nogle "fridage" fra den tunge träning? Jeg spörger fordi jeg selv lider lidt af de samme tendenser (selvom min tränings erfaring ikke er så stor) m min träning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share