Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Surt med tæerne.

Så var jeg mere heldig i morges - det jeg trådte ned i var blot vasketøjsbøtten og den splntrede bare.

Hm, hvad angår cykeltræningen ligger vi i samme båd - kan være vi skal til at prikke lidt til hinanden.

Men med hævede tæer er du jo undskyldt. Indtil videre :poking:

God bedring med foden :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Her er så min nuværende træningsplan. Jeg håber jeg har stykket noget ordentligt sammen, men kommentarer modtages gerne!

Hey Kermit - medmindre der er helbredsmæssige forhold, der taler for det, så er der altså ingen grund til at træne med så lav intensitet som 70% over en times tid, når du kun træner 3x om ugen. Giv du bare gas og læg dig op i det røde felt (læs: intervaltræning). Hvis du vil have reel fremgang må du enten øge intensiteten eller mængden - og meget gerne begge dele. Home trainer er et helt fantastisk træningsredskab til at lave effektiv træning.

Jeg kender ikke dit niveau, men de (ny)begyndere som kommer til klubben, hvor jeg er træner, sætter jeg i betydelig skrappere træning. Og det plejer da at virke ganske godt.

Home trainer kørt over 45-60 min. er der ingen grund til at køre sig igennem med et pulssnit på under 80%, medmindre man enten er helt utrænet og derfor ikke kan klare det.

Jeg kan anbefale at du prøver med f.eks. 4x6 min. omkring din "syregrænse", altså der hvor det begynder at brænde godt i lårene men er til at holde ud, og hvor du har dyb men kontrolleret vejrtræning.

Ziggymund :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund: Fedt, skal jeg huske :nissegrin: Årsagen til den lidt lave intensitet er at jeg har holdt en måneds pause og derfor lige ville vænne kroppen til at sidde på en cykel igen, inden jeg gav den fuld gas.

Gregers: Ja, det kunne være man skulle prikke lidt mere til hinanden. Vi har jo trods alt en førsteplads der skal forsvares når forårssæsonen starter :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg snart til at komme igang. Har bare ikke fået kørt på hjemmetræneren siden sidst. Det er ekstremt skidt. Dog har jeg undskyldninger nok i bagagen! De sidste par dage har min venstre fod opført sig underligt. Hver gang jeg har gået har jeg fået noget der minder om en blanding mellem stød og krampe igennem foden hvilket næsten har gjort det umuligt for mig at gå uden at halte. Så derfor havde jeg ikke lige lyst til at afprøve grænserne på hjemmetræneren.

Men nu skal det snart være. Jeg skal igang, have pulsen over 80% og så ellers bare derudaf. Håber jeg kan tage en tur i dag når jeg kommer hjem.

Derudover er der blevet sikret praktikplads i Mondo, hvor jeg skal sidde i deres marketing afd! Ikke tosset. Min Market Communication opgave er skrevet, og når klokken bliver 12.00 triller jeg på juleferie! God jul til alle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yeeees. Så kom jeg ud og træne for sidste gang i år. Efter en dejlig lang jul, og dertil hørende ferie, fik jeg talt med min kæreste hvilket betød at jeg kunne låne hendes cykel til at cykle ude i den virkelige verden. Det blev så i går hvor vejret var anstændigt, men meget blæsende. Ifølge mit pulsur lå jeg mere eller mindre konstant mellem 80 og 100% af min maxpuls. Tyder på at jeg har været lidt for stillesiddene på det sidste. Jeg tog så turen rundt om Esrum sø, som er Hørsholm Cykel Motions tirsdag/torsdag tur, dog fik jeg den tilpasset så den tog udgangspunkt i hvor jeg bor. Hvis iforms hjemmeside passer, endte ruten på 48 km, hvilket gav mig et snit på 26 km/t. Ikke voldsomt hurtigt, men jeg er dog fortrøstningsfuld. Min kærestes cykel er rigtig fed, en flatbar racer, men sadlen var lidt for langt fremme i forhold til hvad jeg er vant til, så jeg sad samtidig mere oprejst, og til sidst kørte jeg uden klikpedaler - noget som især kunne mærkes på stigningerne hvor jeg normalt nyder godt af at kunne trække foden frem.

Så nu har jeg fået lavet en slagplan, og har intentioner om at holde den.

Julen gik som sagt rigtig godt og jeg/vi fik nogle rigtig fede gaver. Jeg fik bl.a. klubtøj bestående af trøje og shorts, dog blev det først hentet fredag d. 28 fordi der var lidt koks med leverancen eller noget. Der var også plads til en lækker halskæde fra min kæreste med en tekst på, CSI Grave Danger DVD'en(jeg elsker CSI og jeg elsker Quentin Tarantino!) og så selvfølgelig en The Who cd "Who are You" hvor titelnummeret jo også er intronummeret til CSI.

Jeg fik i øvrigt også bogen om den Napolitanske Mafia som jeg har glædet mig til at læse, siden jeg først hørte om den. Og så en anden gevinst var en pizzabagesten som jeg har haft 2 af, men som jeg også har slidt op så de er gået i stykker.

Et godt nytår til alle derude.

Link to comment
Share on other sites

I går, d. 1/1 2008 blev det til en hjemmetræner seance. Jeg skrottede lidt min træningsplan, og valgte i stedet at følge Ziggymunds råd om at holde en intensitet på over 80%. Efter 10 minutters opvarmning fik jeg pulsen op på omkring de 80% og holdte den i 45 min, hvor jeg på et tidspunkt pressede mig op for at finde min max puls. Om jeg fandt den ved jeg ikke, men umiddelbart lyder 190 ikke helt galt, når gængse formler siger den skal være på 195. Det var hårdt, men bagefter har man det jo godt. Jeg fik også brugt mit nye cykeltøj så jeg lignede et fuldbyrdet medlem af Hørsholm Cykel Motion. Jeg havde dog glemt at det er en pissegod idé at have handsker på når man cykler indenfor fordi jeg sveder som et svin, og derfor bliver mit styrbånd fuldstændig gennemblødt.

Året 2007 gav mig 3300 km i benene. Ikke helt tosset.

Jeg har nogle mål og forventninger til 2008 cykelmæssigt:

- Køre 3000 km i løbet af året

- Holde mig kørende i vinterpausen, dvs. træne 3 gange om ugen

- Køre med på 1 eller 2 hold i klubben

- Køre Sjælsø Rundt

- Såfremt der køres klubmesterskab lig det vi havde i 2007, så skal hastigheden være højere

- Når sæsonen starter skal jeg også træne 3 gange om ugen, dog måske kun 2 dage på landevejen og så en enkelt tur i kælderen

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.

Link to comment
Share on other sites

Siden mine sidste opdateringer har jeg været nede på cyklen 2 gange, med ca. 45 min. i 80-85%. Det er hårdt, men føles også som god træning.

I morgen står den på eksamen i Market Communication hvor jeg skal ned og snakke om en reklame jeg har lavet for Cinelli, et cykelfirma. Jeg føler selv at jeg har ret godt styr på faget, men man ved jo aldrig hvad der kan ske. Jeg skal bl.a. analysere de forskellige ting i min reklame, og der er mange underlige udtryk, men nu må vi se. Målet er i hvert fald 10-12 i karakter, højt, men jeg føler jeg kan score det hvis alt går efter planen.

Her er i øvrigt min reklame :bigsmile:

Frdig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eksamen gik rigtig godt, og jeg gik derfra med et 10 tal.

I morges, meget tidligt, var jeg ude og cykle med min kæreste. Jeg skal vænne mig til at komme tidligere op fordi jeg skal være til eksamen på mandag kl. 0800, og det betyder at jeg skal stå op kl. 05.30, sådan rundt regnet. Problemet er at hvis jeg bare fra den ene dag rykker min rytme, så får jeg tynd mave hele dagen, og det er ikke så heldigt når det er en mundtlig eksamen. Så i dag stod vi op kl. 06.00, efter kun 6,5 times søvn(alt for lidt til mig) og så tog vi cyklerne og kørte en tur på 40 minutters tid. Det var rigtig dejligt, men da vi kom hjem skulle jeg bare virkelig på toilettet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Eksamen gik rigtig godt, og jeg gik derfra med et 10 tal.

I morges, meget tidligt, var jeg ude og cykle med min kæreste. Jeg skal vænne mig til at komme tidligere op fordi jeg skal være til eksamen på mandag kl. 0800, og det betyder at jeg skal stå op kl. 05.30, sådan rundt regnet. Problemet er at hvis jeg bare fra den ene dag rykker min rytme, så får jeg tynd mave hele dagen, og det er ikke så heldigt når det er en mundtlig eksamen. Så i dag stod vi op kl. 06.00, efter kun 6,5 times søvn(alt for lidt til mig) og så tog vi cyklerne og kørte en tur på 40 minutters tid. Det var rigtig dejligt, men da vi kom hjem skulle jeg bare virkelig på toilettet :tongue:

"Spøjs" reaktion på at skulle tidligt op.

Tillykke med 10 tallet !! og held og lykke på mandag!

Dine mål for sæsonen ser rigtig fornuftige ud. Hvad med også at lægge sjælland rundt in som mål?? Du er så rigelig i form til den hvis du træner igennem hele vinteren og det kan være meget rart med et tidligt delmål som der skal trænes til for at holde trænings lysten igang her om vinteren.

/MTB4Ever

Link to comment
Share on other sites

Efter 10 minutters opvarmning fik jeg pulsen op på omkring de 80% og holdte den i 45 min, hvor jeg på et tidspunkt pressede mig op for at finde min max puls. Om jeg fandt den ved jeg ikke, men umiddelbart lyder 190 ikke helt galt, når gængse formler siger den skal være på 195. Det var hårdt, men bagefter har man det jo godt.

Hej Kermit.

Hvis det var mig, der før en maxtest havde kørt næsten en time med en belastning på 80%, ville mine ben sige stop før jeg nåede maxpulsen, og dermed ville mit maxforsøg ikke være retvisende. Spørger du mig så, hvordan jeg ville have gjort det, ville jeg svare som følger: Jeg ville vælge en dag, hvor jeg var godt restitueret og så varme stille og roligt op og slutte opvarmningen med et par kørsler, hvor pulsen var godt oppe og ringe. Så lige køre lidt roligt et par minutters tid, og først derefter give den gas mod maxtesten. Men du har jo ikke spurgt, så jeg har ikke svaret, jeg har blot blandet mig.

Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med 10-tallet :bigsmile:

Surt med maven - godt min ikke laver samme stunt så tit jeg står "for tidligt" op.

Respekt for at komme ud i det elendige vejr :bowdown: - er der meget salt derude i vejsiderne og på cykelstierne? Mere hvis der skulle komme en regn og (næsten) vindfri dag, så kunne det være meget sjovt at trille en lille tur, men skal ikke have saltet min eneste cykel til.

Link to comment
Share on other sites

MTBforever: Min mave opfører sig generelt spøjst, men man lærer at leve med det :laugh: Mht. Sjælland Rundt, så tror jeg bare det er et for langt løb til at jeg umiddelbart kan overskue det. Er det ikke 260 km eller noget i den dur??

Persh: Nej jeg spurgte ikke, men derfor er det nu stadig rart når nogle gider komme med gode råd :wink: Jeg skal prøve din metode, for din argumentation giver fin mening!

Gregers: Nej der ligger faktisk ikke ret meget salt derude, det er mest grus, og det er ikke så slemt, synes jeg. Men jeg kører så også på min kærestes cykel, men har lovet at vaske den et par gange så den ikke er helt færdig. Så længe det ikke har regnet eller været fugtigt, så er cykelstierne ganske pæne.

Jeg var ude i går i 45 min. tid. En tur til Rungsted via Strandvejen, op ad Rungstedvej, igennem Hørsholm ad Kongevejen og så ned på Banestien hjem. På trods af at der var en god modvind på stykket mod Rungsted, så var det ikke sådan at det var ubehageligt. Det var en rigtig god tur, og pulsen var godt oppe :)

Og så lige, tog et 7 tal i Innovation og et 10 tal i Global Kommunikation/International Markedsføring :smile: Så nu er jeg eksamensfri og skal starte i praktik på mandag. LÆKKERT!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden sidst er det blevet til et par ture på hjemmetræneren, og et par ture på landevejen. I søndags var jeg ude og give den gas, og på Strandvejen, efter ca. 2-3 km, kom hold 1 kørende, så jeg hæftede mig fast på dem, og hold kæft hvor kørte de hurtigt. Da vi nåede Folehaven var jeg den eneste der kunne hænge på "den bedste" fra hold 1, men han havde altså også kørt 85 km og jeg havde kørt 10. Så er man altså imponerende stærk, og det er også derfor han blev klubmester. Men ellers blæste det en halv pelikan, så det var ikke vildt fedt at være ude selvom solen skinnede.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hold da fest det er lang tid siden jeg har været herinde kan jeg se.

Nå, lidt hjemmetræner, og ellers har jeg været på landevejen 2 gange. I torsdag kørte jeg fra arbejde, Lersø Parkalle på Østerbro, over Virum for at hente nogle skærme og så hjem til Nivå. Langt fra den hurtigste vej hjem, eller letteste, men jeg kom da hjem. I alt blev det vidst til 1,5 time i sadlen, og et stort had til Lyngby vejen for bare at være mega lang!

I går var jeg så ude og køre med klubben. Jeg havde satset på at kunne køre en stille og rolig tur, fordi jeg ikke mener at man bør have pulsen på 160 i 3 timer så tidligt på sæsonen, men jeg var åbenbart ene om den tanke. Det hjalp så heller ikke at der var 3x hold 1, som lå med vores gruppe og satte tempo. Det var bare alt for hårdt til mig, specielt efter kun 7 timers søvn og en 18 års fødselsdag dagen inden. Kørte i øvrigt også på min kærestes flat bar racer med alm. pedaler, så jeg trådte jo betydeligt mere end de andre gjorde. Undskyldninger er der nok af, men næste gang kan det godt være jeg kører alene. Men var da ude i små 3 timer og kom hele vejen hjem igen.

Så fik cyklen også nyt styr. Det endte med et FSA Pro Wing compact i str. 44, vægt: 270 gram. Det er altså bare et lækkert styr, og jeg glæder mig meget til at få taget nogle billeder, og i særdeleshed at komme ud og køre med det!

Link to comment
Share on other sites

I dag blev så første tur på raceren i år. Nyt styr betød at jeg pludselig lå meget mere nede i bøjlen end normalt, men når jeg samtidig havde en kæmpe rygsæk på gjorde det nok ikke den store aerodynamiske forskel. Men det var fedt at få det afprøvet.

Det blev til en tur fra Lersø Parkallé ad Strandvejen til Nivå. I alt 30,61 km, med 32,21 km/t. Om det var glæden over at komme ud og det nye styr, den svage medvind eller noget andet ved jeg ikke, men det var i hvert fald hurtigt. Pulsen lå i gennemsnit på 162 så vidt jeg husker.

LÆKKERT!

Så nu håber jeg på at min vaccination på torsdag går planmæssigt så jeg også kan snuppe en tur hjem fra arbejde på cykel om på fredag :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I dag blev så første tur på raceren i år. Nyt styr betød at jeg pludselig lå meget mere nede i bøjlen end normalt, men når jeg samtidig havde en kæmpe rygsæk på gjorde det nok ikke den store aerodynamiske forskel. Men det var fedt at få det afprøvet.

Det blev til en tur fra Lersø Parkallé ad Strandvejen til Nivå. I alt 30,61 km, med 32,21 km/t. Om det var glæden over at komme ud og det nye styr, den svage medvind eller noget andet ved jeg ikke, men det var i hvert fald hurtigt. Pulsen lå i gennemsnit på 162 så vidt jeg husker.

LÆKKERT!

Så nu håber jeg på at min vaccination på torsdag går planmæssigt så jeg også kan snuppe en tur hjem fra arbejde på cykel om på fredag :bigsmile:

Med det udlægs tempo her først på sæsonen når vi alle er vintersløve er du da godt på vej til din ene målsætning om at starte sæsonen på 1. holdet ....

Vel kørt !!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak :blush:

Men nu var det jo selvfølgelig også kun en kort tur, og jeg regner med at de næste par gange bliver i et lidt mere roligt tempo :bigsmile: Men når vejret er som det er i dag, så er det altså svært at holde sig i ro, og det hjælper ikke på det at jeg SKAL holde mig i ro fordi jeg har været nede og blive vaccineret mod allergi. Men i morgen! Så står den igen på en tur fra Østerbro til Nivå ad Strandvejen i solskin! Bliver sgu lækkert.

Link to comment
Share on other sites

En lille update:

Torsdag d. 14/2 - Cyklede hjem fra arbejde. En tur på 33 km, og grundet den dejlige modvind blev snittet kun på 27 km/t. Vel ok alt taget i betragtning. Geels Bakke, den efterfølgende bakke og puklerne gennem Rude Skov trak tænder ud.

Tirsdag d. 19/2 - Tog en tur efter jeg var kommet fra arbejde. Et smut til Klampenborg og hjem igen over Geels bakke. Turen gik rigtig godt, men efter Klampenborg vej fik jeg så kraftig krampe i venstre læg at jeg blev nødt til at stoppe i et par minutter og strække ud. Det skete da jeg skulle sætte igang efter et rødt lys, og da min fod var udstrakt og ramte asfalten gjorde det mega ondt og jeg kunne ikke få foden "op" i normal position. Så halvdelen af turen blev altså med en læg der kunne gå i krampe hvilket sekund det ville. Geels Bakke og den efterfølgende bakke blev taget med fuld gas, og hele turen hjem var med god fart på. I alt blev det til omkrint 50 km med 30,5 km/t i snit. Det er absolut godkendt, det var med start i modvind og medvind fra Klampenborg og hjem :superman:

Link to comment
Share on other sites

I går kom jeg ud med kære Gregers på en lille trilletur. Jeg havde været til bryllup dagen før, og var først kommet i seng kl. 03.30 eller noget i den dur, og så op igen kl. 10.30. Selvom jeg ikke drak mig i hegnet, røg der da en lille håndfuld øller ind i løbet af aftenen, og toilettet var også flittigt besøgt, så der kom vidst mere væske ud end ind. Alligevel var jeg forholdsvis frisk om morgenen, selvom jeg godt kunne mærke at der ikke skulle presses for meget for at jeg ville ryge fuldstændig bagud. Så trilleturen med Gregers var helt perfekt timet. Et smut igennem Dageløkke og så ud på strandvejen mod Rungsted i et tempo hvor, som Gregers siger, det eneste man blev forpustet af var fordi man snakkede så meget. Efter Mikkelborg blev vi overhalet af en flok vrede cykelryttere som åbenbart ikke mente at jeg kom hurtigt nok væk fra venstre side af cykelstien, men sådan er livet jo.

Ved Folehaven lavede vi nogle små ryk på bakkerne, og selvom jeg da fik kørt lidt fra Gregers så blev hullet aldrig større end et par meter, så der er ingen undskyldninger fra hans side når sæsonen bliver skudt igang. Det var sgu meget rart lige at få skudt den lidt af på bakkerne, fordi når jeg selv er ude og køre er min puls så høj, og jeg er så træt at det sjældent bliver til de helt eksplosive ryk, så jeg var faktisk begyndt at frygte at jeg havde mistet det lidt, men det viste sig jo at det stadig var der.

Det blev vel til omkring 30 km med omkring 27 i snit. Passede fint til mig på denne årstid, og dagen. Hvis vejret arter sig på søndag tager vi nok sådan en tur igen, måske bare lidt længere :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søndag blev til en tur på de be-blæste nordsjællandske veje. Tog et smut til Vedbæk og tog en bakke jeg havde spottet fra toget, for enden er der et skilt hvor der står 10% :4thumbup: Og så var det ellers en hamrende hård tur. Tror det blev til 40 km med 29 i snit, pulsen lå vidst 92% af tiden i min power zone hvilket er 80-100%.

Håber jeg kan komme ud et par gange i løbet af ugen, hvis altså vejret tillader det.

Link to comment
Share on other sites

Sidste uge glemmer vi alt om! Der var absolut ingen træning overhovedet, og det skal der dælme laves om på. Selv min kæreste kigger lidt små bebrejdene på mig i øjeblikket, og jeg ved godt at jeg ikke har været ude. Så i dag kommer der nye boller på suppen. Tirsdag og torsdag i denne uge SKAL jeg ud, også selvom det står ned i stænger. Og på søndag har vejret bare at holde tørt, så tager jeg nok nemlig en tur med klubben på min Cinelli, og ser hvor jeg pt ligger formmæssigt.

Hvad er der ellers sket? Feriekonto pengene er dukket op, 2400, eller sådan noget. Sgu meget ok. Og så er der jo penge tilbage i Skat! Hele 180 kroner!

Min chef har lige købt en Porsche 911 Cabriolet, total fantastisk maskine med 3,6 liters boxermotor, 325 heste, og sportsudstødning. Så snart han får den på plader har jeg fået lov til at låne den og køre forbi min kæreste i den :4thumbup: I can't wait!

Link to comment
Share on other sites

Min chef har lige købt en Porsche 911 Cabriolet, total fantastisk maskine med 3,6 liters boxermotor, 325 heste, og sportsudstødning. Så snart han får den på plader har jeg fået lov til at låne den og køre forbi min kæreste i den I can't wait!

MODERAAAAAATOR!! - må manden skrive sådan???

:tongue:

heldige sv..!

(god tur på søndag - jeg har vagt fra 7-19 så trods at jeg nu har fået skærme på og det umiddelbart er lunt kommer jeg til vente)

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share