Hvad kan du ta i military press


Guest Infestedass
 Share

  

88 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Den øvelse er for fed! Har selv haft goe reps på 50 kg så 60 i max må være et godt skud, målet er at ta x reps med 80 kg inden alt alt for længe.

Link to comment
Share on other sites

Min max er 100 kg.

Brain> snakker vi om den samme øvelse. Når jeg ser på din styrke i bænkpres og andre overkropsøvelser, så stemmer det ikke rigtigt overens med et military press på næsten 100 kg. Vi snakker om stående skulderpres foran (uden brug af benene) med en fri vægtstang ikke ?? Hvis det er tilfældet at du kan presse så meget, så er det yderst imponerende.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad faktisk lige og kiggede på mine resultater i den øvelse i går, og konstaterede, at jeg pressede 60kg i Barbell Military Press tilbage i april.

Siden da har jeg trænet denne øvelse flittigt, men jeg ligger stadig og løfter 42½ - 45 kg i denne disciplin (70 - 75% af 1RM). Ganske vist med flere reps, men at vægten ikke bevæger sig opad i seks måneder kan forhåbentlig ikke være rigtigt. Så jeg har planlagt i morgen lige at teste, hvor mit max i denne hjælpeøvelse ligger. Målsætningen er mindst 65kg, men gerne mere ;) .

Link to comment
Share on other sites

Thomas : det kan godt være at jeg fusker med stilen, det er lang tid siden jeg har prøvet... måske er der et lille bump, måske er det et 'lidt' wide grip ... men jeg har reppet med 41kg i siddende skulderpres, så jeg regner med at den er i den range stadigvæk... skulder og ryg er noget af det der fungerer bedst for mig...

Men nu bliver jeg næsten nødt til at genoptage MP'en ;) bare for at se hvordan landet ligger nu, den er vel i grunden også sejere end siddende DB presses...

Link to comment
Share on other sites

Men nu bliver jeg næsten nødt til at genoptage MP'en  bare for at se hvordan landet ligger nu, den er vel i grunden også sejere end siddende DB presses...
Yep, men skulderpres med håndvægte siddende på en bænk, er nu ikke at foragte. Den øvelse ligger godt til mig. Har lige sat ny PR med 6 reps med 50 kg håndvægtene. Men military press er og bliver basisøvelse nummer 1, når vi snakker skuldre.

Hvis man skulle være i tvivl om hvad military presses indebærer, så bør man læse J.V.Askem´s glimrende artikel om overhead pressing. Artiklen kan findes her:

http://www.olympus.net/personal/cablebar/PRESS2.htm

Specielt den her udtalelse er værd at bide mærke i....

It is now exceptable to call any form of strict "standing" barbell press a military press (MP), but referring to any form of "seated" press as a "military" is not accurate.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det væsentlige er at man siddende har noget at presse ryggen imod (læs:bænken). Stående skal man selv skabe stabiliteten. Derfor kan man ikke løfte så meget stående som man kan siddende. Dog udligner den forskel sig til værende meget lille, når man bliver vant til at lave sine presseøvelser stående, da stabiliteten i maven og ryggen bliver meget bedre.

Og så er det faktisk sundere for ryggen at lave sin presseøvelser stående, da benene så fungere som "stødpuder", og tager noget af trykket på ryggen. Når man sidder på en bænk, så er man som det engelske udtryk siger "between a rock and a hard place".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvad ville det så være smartest at starte med? I øjeblikket træner jeg stort set ikke skuldrene, men jeg har villet igang med MP's i et stykke tid nu, men ville det så være bedre at starte med at køre siddende lifts, og så skifte til MP's når mine skuldre er blevet stærkere?

Link to comment
Share on other sites

Siddende skulderpres med håndvægte :baaa:

Stående skulderpres med håndvægte. Det er sagen :devil:

Iøvrigt vil jeg skyde på at mit max i Military Press nok har nok ligget på 70 kg på sit højste, dvs. har kunne klare 60 kg x 5 reps, så 70 kg for 1 rep burde nok kun klares.

Dog går det ikke så godt lige for tiden med mit MP :(

Link to comment
Share on other sites

Hvad ville det så være smartest at starte med? I øjeblikket træner jeg stort set ikke skuldrene, men jeg har villet igang med MP's i et stykke tid nu, men ville det så være bedre at starte med at køre siddende lifts, og så skifte til MP's når mine skuldre er blevet stærkere?

Nej, tværtimod. Det ville være en meget dårlig idé at starte med siddende skulderpres. Af to grunde:

1) Military Press er bedre end siddende skulderpres, da man bruger hele kroppen i MP. Se Thomas J's beskrivelse ovenfor. Så hvorfor starte med det næstbedste?

2) Siddende skulderpres indebærer risikoen for at miste kontrollen med en håndvægt, hvis man ved et uheld kommer til at flytte tyngdepunktet bagved nakken. Stående kan man træde et skridt baglæns, men siddende sidder man fast, mens håndvægten falder bagud. Og så ødelægger man skulderen. En veltrænet udøver med stærke skuldre kan måske klare det, men som begynder har man slet ikke den komplette skulderstyrke, som kræves for at redde situationen.

Så drop siddende skulderpres og lav øvelsen som en mand. Stående ;) .

Link to comment
Share on other sites

Og så er det faktisk sundere for ryggen at lave sin presseøvelser stående, da benene så fungere som "stødpuder", og tager noget af trykket på ryggen. Når man sidder på en bænk, så er man som det engelske udtryk siger "between a rock and a hard place".

Det vil sige, hvis jeg mener, jeg er begyndt at få problemer med lænden pågrund af military press, så gør jeg et eller andet forkert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser tit folk siddende i smith-stativet og presse bag nakken.

Hvad gir' I for det ? De kan måske håndtere mere vægt, men er det lig med bedre hypertrofi ?

Jeg kørte meget pres bag nakken i smith - lige til den dag det snappede i min skulder og rendte rundt med en lam skulder i ugevis.

Pres bag nakken smider en masse belastning på skuldrene i en ikke særligt god position.

Dog - nogen kan lave dem hele livet uden nogensinde at få skader, men hvorfor skulle man dog det, når military press er mindst lige så effektivt.

Min egen 1RM er iøvrigt 55kg.

Link to comment
Share on other sites

Hvad ville det så være smartest at starte med? I øjeblikket træner jeg stort set ikke skuldrene, men jeg har villet igang med MP's i et stykke tid nu, men ville det så være bedre at starte med at køre siddende lifts, og så skifte til MP's når mine skuldre er blevet stærkere?

Nej, tværtimod. Det ville være en meget dårlig idé at starte med siddende skulderpres. Af to grunde:

1) Military Press er bedre end siddende skulderpres, da man bruger hele kroppen i MP. Se Thomas J's beskrivelse ovenfor. Så hvorfor starte med det næstbedste?

2) Siddende skulderpres indebærer risikoen for at miste kontrollen med en håndvægt, hvis man ved et uheld kommer til at flytte tyngdepunktet bagved nakken. Stående kan man træde et skridt baglæns, men siddende sidder man fast, mens håndvægten falder bagud. Og så ødelægger man skulderen. En veltrænet udøver med stærke skuldre kan måske klare det, men som begynder har man slet ikke den komplette skulderstyrke, som kræves for at redde situationen.

Så drop siddende skulderpres og lav øvelsen som en mand. Stående ;) .

Tak for svaret! :)

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige, hvis jeg mener, jeg er begyndt at få problemer med lænden pågrund af military press, så gør jeg et eller andet forkert?

ja selvfølgeligt gør du noget forkert! Man skal jo helst ikke få det dårligt af at træne :D

Jeg havde selv et problem med for stort svaj i ryggen da begyndte at træne military press. Dette skyldtes at jeg ikke spændte ordentligt op i maveregionen samt at jeg lænede mig for langt tilbage.

jeg tog en stang uden vægt, spændte godt op i mave regionen og prøvede at pressen den lige op, uden at læne mig tilbage. Efter at have gjordt det et par gange begyndte jeg at sætte kilo på....siden har jeg ikke haft problemer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share