Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Hvor er det godt at læse at du er tilbage på MOL :bigsmile:

Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvilket et mentalt tomrum et race som Challenge Copenhagen må efterlade. Trætheden (mentalt såvel som fysisk) skal ikke undervurderes og den forsvinder ikke sådan lige fra den ene dag til den anden. Når du så samtidigt konstant rammes af småskavanker i bentøjet gør det heller ikke ligefrem situationen nemmere!

Men hey, der er altid en vej ud på den "anden side" så det glæder mig at læse, at du har fået sat nogle af tingene i perspektiv og er klar til at se frem mod nye og endnu større udfordringer.

Min "MOL-tilværelse" er gået fra en lyst til en nødvendighed i visse perioder - Og den endeløse søgning rundt i logs, styrkefora, konditions-diskussioner etc. har taget alt for meget tid fra andre endnu vigtigere gøremål.

Til sidst måtte det åbenlyse spørgsmål være: "Hvorfor er MOL så vigtig at du prioritere det højere end arbejde!?" Misforstå ikke spørgsmålet - Men følg tankegangen, over i endnu et spørgsmål: "Hvorfor overhovedet ville lave triathlon/IM's!?".

Jeg vil ikke svare på spørgsmålene, for det har jeg ikke behov for. En retfærdiggørelse af hvorfor jeg foretager mig noget bestemt, behøves jeg ikke komme med. For hvorfor skal ting retfærdiggøres? Og hvorfor skal ting defineres til ukendelighed?

Nej, det er som du selv skriver ikke altid nødvendigt at retfærdiggøre ens beslutninger og prioriteringer overfor andre. Er man selv afklaret med hvad der driver en, så er alt andet på mange måder irrellevant!

Der vil alligevel altid være folk der ikke forstår ens målsætninger, og måske endda nogen som har svært ved at acceptere dem, men op i røven med dem så længe ens egne motiver og prioriteter er på plads!

Link to comment
Share on other sites

Første dag med teknik-træning med Vogel, hvor han stod på kanten og gav råd mm. Fik nogle rigtige gode og konstruktive tilbagemeldinger på min svømning.

:4thumbup: :4thumbup: For et svømmepas :superman:

Jeg selv endte med at snooze lidt for mange gange, så jeg kom ikke afsted.

Var nu også noget kvæstet i overkroppen efter søndagens pas, så havde brug for lidt mere restitution for at få noget ud af træningen.

Link to comment
Share on other sites

Log gen-åbnet

Mvh

MOD

:laugh:

En ligning der skal udfordres: (Taglængde x Watt x Frekvens)/(Friktion x Modstand)

Hvor:

Taglængde: Længden på ens armtag

Watt: Den effekt man flytter vandet med

Frekvens: Antal tag/min

Friktion: Rotation i kroppen

Modstand: Benenes position

Det er vel den effekt du flytter dig selv med? Ideen er at få så godt fat i vandet, at du flytter dig selv mest muligt og vandet mindst muligt.

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god veninde :wink: Som med alt andet her i livet gælder det om at gøre de ting man har lyst til. I perioder gider man bare ikke træne eller logge, og så er det sgu nok meget naturligt at tage en pause. Under alle omstændigheder er det godt at have dig "tilbage" :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Dagens anden træning

En af kollega'erne fra en anden afdeling har tilmeldt sig Tri-holdet, og vi havde aftalt en kaffe-date idag for at snakke om hvordan/hvorfor/hvorledes mht tri. Hun er rimelig skarp, og har spillet lidt fodbold tidligere, så jeg er fortrøstningsfuld i forhold til om hun kan gennemføre :superman: . En god snak, og en reminder om hvor man selv var for et år siden, med en masse spørgsmål og en noget forvirret tilgang til træningen.

Derudover havde jeg aftalt lidt træning med mig selv - Først en tur med løbeholdet, og derefter lidt styrke-bumbum. :4thumbup:

Vi var vel en 30stykker der løb afsted, og jeg lagde mig i 5.10-5.20 gruppen sammen med 5-6andre. Efter 2km havde jeg skabt et hul sammen med en pige, og vi kiggede på hinanden og aftalte at holde tempoet. Det endte med at vi tog en 10Km, og jeg fik presset hende hele vejen ligesom hun pressede mig. Superfedt, og vi så vores snit til at løbe under 5.00/Km. De sidste 2Km fik den hvad vi kunne, og vi kom ind efter 48.44 på 9.8Km (4.57/km) :superman: !

Dagens tal:

9.8Km

4.57/Km

Derefter hjem og vende, få lidt tørt tøj på og igang med lidt styrke gøjleri:

Rackpulls

8x70kg

8x120kg

6x140kg

6x160kg

6x160kg

5x120kg

Vend + Pres

3+5@60kg

1+5@60kg

1+5@60kg

Pulls

5, 5, 5

KB Lunges

5/5@16/16kg

3/3@20/20kg

Ditto

/Done

Link to comment
Share on other sites

Det er vel den effekt du flytter dig selv med? Ideen er at få så godt fat i vandet, at du flytter dig selv mest muligt og vandet mindst muligt.

Nu har jeg tænkt det igennem og det er vel strengt taget det samme? Den effekt jeg flytter vand med, er vel lig den effekt jeg flytter mig selv fremad med? Anyways - vi forstår godt begrebet?

Spoer, du er da alligevel noget kvikkere end dit profilbillede antyder :blink:

Spoer er ikke bare flot - han er også klog :laugh:

Lyder som en god veninde :wink: Som med alt andet her i livet gælder det om at gøre de ting man har lyst til. I perioder gider man bare ikke træne eller logge, og så er det sgu nok meget naturligt at tage en pause. Under alle omstændigheder er det godt at have dig "tilbage" :laugh:

En ener kan man sige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg tænkt det igennem og det er vel strengt taget det samme? Den effekt jeg flytter vand med, er vel lig den effekt jeg flytter mig selv fremad med? Anyways - vi forstår godt begrebet?

Ja, det er selvfølgeligt rigtigt. Meningen er jo bare at du skal flytte dig selv, ikke vandet.

Spoer er ikke bare flot - han er også klog :laugh:

Spoer, du er da alligevel noget kvikkere end dit profilbillede antyder :blink:

Huhu I er søde :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Vi var vel en 30stykker der løb afsted, og jeg lagde mig i 5.10-5.20 gruppen sammen med 5-6andre. Efter 2km havde jeg skabt et hul sammen med en pige, og vi kiggede på hinanden og aftalte at holde tempoet. Det endte med at vi tog en 10Km, og jeg fik presset hende hele vejen ligesom hun pressede mig. Superfedt, og vi så vores snit til at løbe under 5.00/Km. De sidste 2Km fik den hvad vi kunne, og vi kom ind efter 48.44 på 9.8Km (4.57/km) !

Du fatter slet ikke, hvor meget jeg misunder dig disse fællestræninger!

En solotur er skøn, men intensiteten ryger altså bare lige et hak i vejret når man er så mange....

Skide godt løbet i øvrigt :superman: Nogle gener fra dine små skavanker undervejs???

En ener kan man sige

Ja, hun må være one of a kind :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du fatter slet ikke, hvor meget jeg misunder dig disse fællestræninger!

En solotur er skøn, men intensiteten ryger altså bare lige et hak i vejret når man er så mange....

Skide godt løbet i øvrigt :superman: Nogle gener fra dine små skavanker undervejs???

Jep - Jeg endte helt tilfældigt med denne pige, men vi havde samme niveau og alligevel pressede vi citronen lidt ekstra. Hun var helt ny og grøn, og jeg havde selvfølgelig taget min Finisher T-shirt på, så hun var lidt nervøs for om hun kunne følge med :laugh: !

Det var en super løbetur, og benene har det fint. Min peroneus er lidt øm, men ikke mere end det går over. Jeg "lunter" en masse ture og får lidt robusthed ind på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Vogel Swim Day 2

Morgenen startede brat med et vækkeur der larmede lige lovlig meget - Havde ellers sat Sweet disposition på med Temper Trap, men alligevel bragede et eller andet techno ud. :crazy: . Nå, hurtigt afsted, og havde aftalt et lift med en af tri-tøserne :4thumbup: , så vi fik os en god lille morgen-sludder på vejen til Kildern.

Dagens Program handlede om effektivitet

200M Blandet

4x50M Fokus på lange tag, og stræk af skulderen

2x25M Sideværs Crawl med en arm forrest

50M Sideværs Crawl

2x50M Sideværs Crawl

4x50M Fortryd Crawl + 3/4Crawl (15M+15M - 20M Alm.)

2x100M Alm. Crawl - Virker teknikken?

2x50M Find balancen i vandet - og derefter alm. crawl afsted

200M Pull Buoy - Focus på lange strøg, og effektivitet

2x50M Test ligesom sidst - 1: 89 (46sek+43tag) 2: 87 (41sek + 46tag) :superman:

2x7 Kropshævning med fuldt udslag fra kanten

200M Afsvømning - Her smed jeg fuldstændig teknikke kommenterede Mark :laugh:

Hvis lysten er til det tager jeg ud og plasker igen i aften! Det bliver noget med 200M effektivitets set. (Tror det er slang for Intervaller :crazy: )

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Når Lysten Tager Over

Vågnede imorges med lidt kriller i halsen, og en smule ømhed i kroppen. Var egentligt ikke særligt motiveret til noget som helst, og tog kampen fra sengen ind på sofaen for at få gang i dagen. Morgenmad blev det ikke meget til, og egentligt lignede dagen en der ville blive brugt på sofaen med ondt af sig selv. Men ved 10-tiden, tog lysten over og Focus'en kiggede langt efter en tur ud i det sol-skinnende vejr. Jeg fik hurtigt klargjort cyklen, skiftet til langebukser, langærmet trøje og så min flotte refleks-vest jeg købte til Marmotten.

Inden jeg tog afsted havde jeg en ide om at køre CC-ruten, og se hvordan den så ud på denne tid af året. Som sagt så gjort. De første 30km op til Humlebæk gik forrygende, og benene var enormt gode. Selv med tungt tøj, og en strid modvind fik jeg blæst derop på 50min, og den første time blev kørt med godt og vel 33km/t. Herefter ramte jeg det hårde bakkede stykke ind over landet, og straks røg hastigheden ned i 25-27km/t. Nå, jeg lukkede af og fortsatte, med tanken på at komme ud på den anden side. Efter 40-45km var jeg godt nok træt af det hele, men lysten til at finde trådet lå hele tiden i baghovedet. Fra opture over i nedture gik ruten ud mod kongevejen, og her kunne jeg så endelig strække ben igen. Fuldfart afsted, og ind igennem Lyngby før jeg trillede det sidste stykke hjem til Østerbro.

Dagens Tal

84km

2timer55min

Herefter røg jeg hjem på sofaen, og fik spist hvad jeg lige kunne finde i køleskabet. Derefter var der dømt total afslapning på sofaen, hvor jeg fik skrabet 1 times tid. :4thumbup: . Fik et opkald fra en af Tri-gutterne som spurgte om vi skulle på den kinesiske og spise buffet kl 19! Helt sikkert - kunne lige nå en gang styrke inden, så over i FDK med mig.

Styrke/BB

Squat

10x50kg

15x70kg

15x70kg (Front Squat)

Benpres

15x40/40

15x40/40

KB Lunges

15x16/16

10x16/16

KB Swings + KB Snatches

15x24kg + 15/15x16kg

15x30kg + 15/15x16kg

Facepulls + Swim Rows

15x20kg + 15/15x10kg

15x25kg + 15/15x10kg

DB Curls

3set

/Done

Lige kommet hjem efter kineser buffet! BUM - masser af god sovs! Lukker øjnene om lidt, og så står den på svøm med Vogel imorgen tidlig igen.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Facepulls + Swim Rows

15x20kg + 15/15x10kg

15x25kg + 15/15x10kg

Hvad er svim rows? Og hvad mener du med 15/15x10kg?

Ellers en solid cykeltur som jeg misunder dig stort for :superman:

Apropos kineser buffet, så ligger der en lign. restaurant på en af mine løberuter. Den lugt der trænger ud derfra gør at jeg ALDRIG brænder for kinesisk mad længere. Tror bare at kombinationen af høj puls og friture/olie stank er rigtig dårlig!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Vogel Swim-Camp Day 3

Det var en let groggy Motta der vågnede imorges, men et stort glas Nesquick satte gang i systemet, og jeg kom afsted til ordentlig tid.....Troede jeg. Jeg kunne ikke finde den satans bil-nøgle, og efter at have roddet lejligheden igennem, så fandt jeg den endelig i de bukser jeg havde på i onsdags. Gaaah!

Nå, jeg kom heldigvis derud i tide til at få instruktioner, og fik lagt mig i en bane sammen med Maj og en anden Tri-tøs der virkelig kan svømme! Fedt-Fedt-Fedt! Maj startede morgenen med at spørge mig "nå er det idag du skal have smader!" :devil: Så var tonen lagt an i bane 3!

Programmet handlede idag om det der foregår under vandet - Det vil sige fra hånds isætningen til hånds afslutningen. Programmet frit fra hukommelsen:

200M Opvarmning - Crawl/Bryst/Rygcrawl (uha-uha)

4x50M - Fokus på håndled under albue i vandet, samt langt træk (25/25M)

4x50M - Fortryd Crawl (første 25M derefter almindelig) - Ideen er at forlænge armen i vandet, så man undgår at trække igennem boblerne man får med ned.

2x100M - Fokus på alt teknik

4x50M - Vandføling første 25M - derefter almindelig

6x50M - Pres på vejrtrænkningen - korte pauser!

4x50M (Pull Buoy) - Fokus på at bruge så få tag som muligt - 43-46-48-51 hed min serie :dry:

4x50M - 6-tag crawl, om og lig på ryggen, 6-tag crawl om og lig på ryggen - øver balancen

200M Pull-Buoy

2x10 Kropshævninger fra kanten

500M Afsvømning (Uden for programmet)

Hold da op en forfærdelig masse svømning - Men fed energi ovenpå svømningen! Hjem og spise - og så afsted på arbejde! Senere idag tror jeg det bliver til en 10km løbetur med fokus på roligt og konsistent tempo. En lille sidenote er at jeg er begyndt at fryse lidt - det kan være tegn på fedtprocenten er dalende? :superman:

/God Fredag - Motta

Link to comment
Share on other sites

Hvad er svim rows? Og hvad mener du med 15/15x10kg?

Ellers en solid cykeltur som jeg misunder dig stort for :superman:

Apropos kineser buffet, så ligger der en lign. restaurant på en af mine løberuter. Den lugt der trænger ud derfra gør at jeg ALDRIG brænder for kinesisk mad længere. Tror bare at kombinationen af høj puls og friture/olie stank er rigtig dårlig!

Swim RowsTM er en Motta opfindelse jeg lavede igår. Man står med lettere strakt arm i et cable-tårn, hvori man har sat et reb fast. Venstre hånd støtter mod stativet, mens højre hånd fører rebet ned og bagud, hvorefter man rotere armen henover hovedet til start position. Lidt en mimick af et svømme tag. Husk at trademarke øvelsen hvis du bruger den! :tongue:

15/15 betyder bare at det er hver arm der får 15reps. Det er for at skelne mellem øvelser der bruger en arm eller to arme.

Cykel-turen var super - Bortset fra jeg fik smadret en eger i baghjulet der nu gør at jeg ikke kan komme med til fællestræning imorgen med FDK :dry: - Skal lige se om jeg kan låne et hjul somewhere. Ellers står den på spinning imorgen.

Kineser-buffet er GULD! :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Cykel-turen var super - Bortset fra jeg fik smadret en eger i baghjulet der nu gør at jeg ikke kan komme med til fællestræning imorgen med FDK :dry: - Skal lige se om jeg kan låne et hjul somewhere. Ellers står den på spinning imorgen.

Kineser-buffet er GULD! :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Hvordan klarede du dog det?

Link to comment
Share on other sites

Swim Training

Importance-of-Swimming-Styles.jpg

Sidste omgang svømning for denne uge - som har været helt igennem fantastisk hvad angår netop svømning. Har haft de vildeste opture over teknik træninger, og idag stod den så på regulær svømning med serie en masse! Vogel havde forfattet et program med den helt rigtige kombination af korte og lidt længere intervaller, så den stod på 1times intensiv crawleri i Kildern.

Der var kun en anden tri-atlet der var dukker op, og han svømmede med Masters, så jeg fik en bane helt for mig selv. Den luxus kan man godt vænne sig til, og jeg gjorde mit for at få det ypperste ud af træningen.

200M Blandet Opv.

3x100M - 25teknik - 50M vejrtrækning 5/7 - 25M tempo

2x300M - Progressivt 1-2

2x200M - 100M Glid - 100M Tempo

2x100M - 25M Tempo - 50M Glid - 25M Tempo

50M - 100M - 150M - 200M - 150M - 100M - 50M + PullBuoy+Pads (ARME) Jævnt Tempo

4x50M Ben

100M Udsvømning

2800M Total

- Hvad har ugen så lært mig? Der er masser af tekniske ting jeg kan forbedre i min svømning. Ingen tvivl om at jeg kan blive meget bedre til at svømme. De vigtigste lektier har klart været arms-isætningen, rotation i skulderen, armens bevægelse igennem vandet, det rigtige spænd i hoften/bugen, effektiviteten igennem armtaget og en masse andet. Lige nu prøver jeg at holde en rytme med 2x svømning pr uge og så ser jeg frem til at lave en 30min test igen snart. Derudover er det Vogel der står for alt undervisning på CLS til December hvor jeg endnu engang håber at rykke mig på svømme delen!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Super fedt svømmepas du fik fyret af der. I det hele taget er det en solid indsats du har lagt for dagen i vandet i denne uge :superman:

En 50 meters bane ene og alene - ja, det kunne man sgu godt vænne sig til :w00t:

I første omgang ville jeg dog kunne nøjes med et 50 meters basin :blink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Super fedt svømmepas du fik fyret af der. I det hele taget er det en solid indsats du har lagt for dagen i vandet i denne uge :superman:

En 50 meters bane ene og alene - ja, det kunne man sgu godt vænne sig til :w00t:

I første omgang ville jeg dog kunne nøjes med et 50 meters basin :blink:

Nogle uger er bare fantastiske rent trænings mæssigt, dette var en af dem! De faciliteter vi har hos Mark er helt igennem perfekte.

Næste uge bliver fokus lidt mere på løb.

Link to comment
Share on other sites

Afslutning på en god uge med masser af træning

Jeg røg et smut i byen igår med nogle kollegaer, og efter 4 håndgranater på Basement var stemningen lagt! Jeg har ingen hukommelse af hvornår jeg kom hjem, men jeg vågnede med det tungeste hoved i mands-minde. Fik stavret mig selv ud på badeværelset og poppet et par panodiler, hvorefter 1 time mere i sengen gjorde underværker. Op, og få lidt at spise, og så var jeg ellers så småt klar til at nyde solen over de københavnske tage. I mit hoved havde jeg bestemt mig for at tage en distance-tur, og så lade tempoet være sekundært. Min første indskydelse var at løbe 45min ud, og så vende og tage 45min hjem, for at se om jeg kunne holde samme tempo. Men da jeg havde rundet statoil ude ved Bellevue, og var på vej ned igennem taarbæk, fik jeg lyst til at løbe rundstrækningen færdig, og så lade tempo være tempo! Det gik forrygende, indtil jeg ramte strandvejen igen, hvor vinden pludselig havde taget til og stod stik mod Motta. Desuden havde jeg ikke alt for meget tøj på så hvad der på ud-turen var varmt og behageligt blev pludselig koldt og frysende. Nå, jeg fik musclet mig igennem det lange åbne stykke og kunne med tunge ben se frem mod de sidste 5km hjem igennem Charlottenlund og Hellerup Strandvej.

Nu er jeg lige kommet hjem, fået taget et langt varmt bad og drukket 1L juice! Hvabehar'!

Dagens Tal:

19.5Km

1t46min (5:27/Km)

Screen%20shot%202011-10-23%20at%204.12.11%20PM.png

Screen%20shot%202011-10-23%20at%204.12.50%20PM.png

Screen%20shot%202011-10-23%20at%204.12.59%20PM.png

Lidt data fra turen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share