Bjergtrold

Medlemmer
  • Posts

    2,011
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    81

Bjergtrold last won the day on May 4

Bjergtrold had the most liked content!

Profile Information

  • Køn
    Kvinde

Recent Profile Visitors

6,823 profile views

Bjergtrold's Achievements

Medlem

Medlem (6/7)

621

Reputation

  1. Well Well det var da fantastisk. Du må hellere sikre dig rettigheder til det fabelagtige forslag når først succesen ruller. Apropos kost tilskud, så har jeg på et helt usagligt og ikke researchet grundlag bestilt kollagen og BCCA præparater. Formentlig ren placebo effekt but anything goes i de her tider. Var vågen af mig selv ved 3 tiden men vidste ikke helt om jeg var rigtig vågen, eller kunne sove lidt mere. Kom dog afsted på 30 minutters morgen jog kl 4.15 og det var ikke svært at holde tempoet nede Tænker at jeg sover godt i aften og så skal lidt tidligere ud i morgen, hvor målet er 40 minutter inkl med lidt tempo. Stay strong derude
  2. Træning d 15.5 Løb 50 min jog-Ae1, oplægget som tidligere nævnt 80 min men kom senere end planlagt ud af døren og når alt kommer til alt, så tænker jeg egentlig, at det var meget passende. Styrke Bulgarian split squat supersettet med glutebridge inkl et ben ad gangen Bænkpres Back flyers supersettet med pull up row med håndvægte TRX mave og ryg til at slutte af på Fik desuden planlagt 3 ugentlige styrkepas et godt stykke frem og så er det jo bare at få listet løbepassene ind også Inden afgang til træning fik jeg bagt mere bananbrød og "Squat" muffins, som jeg altid kommer til at kalde dem men er selvfølgelig med squash. Havde egentligt forestillet mig, at jeg ville arbejde i eftermiddag/aften men må erkende, at jeg er for træt, så må bare være ekstra energisk i toget i morgen tidlig. Forhåbentligt forudgået af morgen jog God uge til Jer derude
  3. Thx superløber dag 69 i dag Træning d 13.5 Løb 30 minutters jog. Udnyttede muligheden for at jogge ned og hente sushi og tilbaws igen. Rigtig hyggelig aften men længe siden, at jeg havde fået så meget at spise og fik næsten helt ondt i maven/tømmermænd af det. Psykisk også noget af det, som tidligere har haft drillet mig, at vægten for første gang længe ikke var faldende. Noget af det, som tidligere har haft fået mig til at give op og på den måde aldrig rigtig komme i mål. Ved godt, at det kan lyde forkælet og som et minor problem men kan se, at det er den form for erkendelser, der hjælper mig til at lykkes denne gang. Og at det faktisk virkelig gør en mental forskel, at jeg erkender/arbejder med det og ikke bare selvsaboterer. Der er mange ting i forhold til Nepal, som jeg ikke er herre over, men lige præcis vægten er en af de ting, som jeg kan arbejde med. Den lidt lettere udgave af mig vil også bedre kunne løbe hurtigere inden for en mere overkommelig fremtid. Min alder, min astma, de 3 covid infektioner, vind, vejr etc etc kan jeg intet stille op i mod, men det her med bare at spise lidt mindre, jamen det gør en forskel. Og har det ovenikøbet også bedre med de mindre måltider. Lykkedes i hvert fald med i går at få spist men ikke bare fortsætte med de store mængder og har en god fornemmelse af at være "back on track" i dag. Træning d 14.5 Løb Hechmann opstartsuge 3, dag 6 20 min jog-Ae1 20 min Ae3-AT 20 min jog-Ae1 Fint pas. Holdt mig ret konservativt lavt i Ae3 men fik mig sparket godt op i AT de sidste 5 min. På den måde føltes de sidste 20 minutter virkelig behagelige med lysten til at komme helt op i toppen af Ae1. Som tidligere skrevet, så tænker jeg virkelig, at temposkiftene kan noget. Senere i dag Hechmann dag 7 = 80 minutters jog-Ae1 og så træning med PT. Tænker, at jeg har størst chance med at lykkes med løbet, hvis jeg gør det inden styrketræningen og så sikrer mig at have noget mellemmåltid med mig. De næste 2 dage tog til Gødstrup og jeg tænker, at mulighederne for at lykkes med ugens første dages løbepas vil være enten 1) løb til Viby St i morgen og Herning st - Gødstrup tirsdag, eller 2) tidligt løb hjemme inden tog afgang. Begge dele vil alligevel kræve at jeg er oppe kl 4 og der vil være noget virkelig dejligt ved at kunne løbe frit uden rygsæk inden afgang til tog + at jeg kan få min elskede Kapha urtete med på job = rigtig væsentligt i forhold til mæthedsfølelse. Forstår godt, hvis evt læsere tænker, at det er nogle små mærkelige overvejelser men jeg kan se, at det er blevet fuldstændigt afgørende for mig med den form for forberedelser, gennemtænkning af forskellige scenarier for simpelthen at lykkes. Mentalt gang på gang at forestille mig, at jeg træner efter job ovenpå tog, ja det er jeg jo mislykkedes med flere gange end jeg kan tælle til, så bliver nødt til at tænke i alternative muligheder. Erfaringsmæssigt, så er det lidt sværere for mig at løbe helt langsomt, når jeg løber frit udenfor men det må jo også være et spørgsmål om tilvænning. Dejlig søndag og uge til boardet
  4. Lyder nu rigtig godt Det er sådan et meget filmisk billede
  5. God vind Gregers. Mit introverte jeg kender det så godt. Håber, at det bliver hyggeligt alligevel
  6. Træning d 11.5 Styrke Dejligt PT pas med super coach S. Squat, dødløft og så en del corearbejde. Ikke super tungt men fx rigtig dybe squats = meget kendetegnende for, hvordan meget af træningen er med større ROM end tidligere. Kunne simpelthen mærke de forskellige muskler arbejde når jeg pressede op igen inkl bagdel = very nice. Der åbner sig desuden en mulighed for, at vi i en periode vil kunne få presset 3 pas ind i ugen = also very nice og så i juli kommer jeg til at være mere "on my own" pga ferie. Forhåbentligt så lidt bedre til selv at vedligeholde noget styrke. Løb Hechmann opstartsuge 3, dag 3 = 30 minutters restitutions jog Var jo egentligt træt ovenpå det første pas men et godt eksempel på, at det altid er (bør være) muligt at snige et lille løbe pas ind. Kan mærke, at det er rigtig vigtigt ikke at stå over på de små pas, som kan være sådan lidt massage agtige + bidrager til forbrændingen som er vigtig (også) i denne tid. Træning d 12.5 Løb Hechmann opstartsuge 3, dag 4 10 min jog 10 min Ae2 5 min Ae3 10 min jog 10 min Ae2 10 min jog-Ae1 I alt 55 min. Skulle egentlig have haft 15 min til sidst men trænede fra morgenstunden, inden køre lejlighed til Gødstrup. Så lidt logistisk krævende set up med at være ved FW kl 5 sharp og så ovenpå træning, bad etc inden hurtig cykeltur til opsamlingssted. Well kan mærke, at det atter er mere og mere familiært for mig at få pakket rygsækken med diverse grej og at det er meget tidsbesparende at få alt overstået i samme seance. Altså det ville være mere krævende at skulle cykle hjem igen for at gå i bad mv mv. Ved ikke hvor ofte, at jeg har haft bildt mig selv ind, at jeg ikke kunne lykkes med at træne pga pendling/job osv, men nogle gange er det også virkelig meget et spørgsmål om planlægning og "just do it" Dejligt at være nået her til men utvivlsomt også et spørgsmål om at være mere udsovet og frisk pga hjemmedagene og det med at komme ind i rytmen betyder også virkelig meget. Apropos udsovet så er jeg i dag nået til koffein rehab dag 67. Gik forbi hylden med Nespresso kapslerne i går = yndlings udgave "Ristrestto" = styrke 11 og havde næsten følelsen af, at de kaldte på mig. Well men det var også eftermiddag ovenpå lang dag, hvor jeg følte mig fristet af alt muligt og har jo heldigvis ikke længere en Espresso maskine og ved, at jeg er nødt til at holde fast. Da jeg startede nuværende rehab følte jeg jo, at der var uendelig langt til tidligere rekord med de over 120 dage men nu er det pludseligt mere inden for rækkevidde og håber virkelig på at kunne nå længere endnu. Selvfølgelig hvis jeg skulle falde i, så ved jeg, at jeg er i stand til at stoppe igen. Somehow så bliver det bare altid lige en tand for sent, hvor skaden på søvn og mave, er indtrådt og orker bare ikke rigtig den tur længere. Så sent som i morges var jeg vågen ved 4-5 tiden men det var så skønt at kunne sætte en sleep story på og få bare et par timer mere. I dag nå de 30 minutters restitutions jog igen og ellers bare husalfeprojekter og besøg af god veninde til sushi i aften. I morgen endnu et Hechmann pas med lidt løftet intensitet og søndag aerobt pas + PT. Dejlig Store Bededagsferie til boardet
  7. Update Træning d 9.5 0 Var egentlig tidligt vågen af mig selv og kunne godt have nået de 30 minutters restitutionsjog forud for biltur til Gødstrup men ligesom søndag, så sad trætheden i kroppen. Endte med at tage toget hjem og være træt. Til gengæld godt for vægtregnskabet med travl semifaste dag. Træning d 10.5 Løb Hechmann opstartsuge 3, dag 2 10 jog 15 Ae1 15 Ae2-3 5 jog-Ae1 - skulle have været 10 men ligesom i sidste uge tlf opkald fra boss og gik også endda. Dejligt at være i gang igen. Når jeg kigger på pulskurven så er der lige vel rigeligt over aerob tærskel også selvom, at det ikke helt føles sådan. Skal overveje at jeg ikke behøver at bevæge mig helt til grænsen. Forhåbentligt kommer det hele til at løfte sig lidt inden så længe. Netflix medlemskab udløb i går men trænger til lidt hygge/afslapning og det er jo ikke de store måltider, som jeg sidder og fornøjer mig med i tiden, så er allerede hoppet på igen. Begyndte desuden søndag aften på "Ozark" som er en pudseløjerlig men meget vellykket blanding af "Breaking bad", "Twin Peaks" og "Virgin River". Fremragende skuespillere og hele tiden noget på spil. Well that's it Stay strong derude
  8. Træning d 8.5 Styrke PT med super coach Stine Ved ikke om det er pga allergi, eller øget træningsmængde men følte mig anyhow flad. Stadig god træning men besluttede mig for lige at give kroppen lidt tid til at komme sig, så stod over på dagens løbe pas. Glæder mig til ny uge og formiddagens bananbrød smager virkelig godt = sundere alternativ til slik og chokolade Stay strong derude
  9. Well apropos så blev fredagen lige præcis sådan en dag, hvor kalorieunderskuddet var blevet for stort inkl i forhold til dobbelt træning torsdag. Var for sulten og faldt både i slik/kage fælde på job + aften sushi med mere lakrids. Dog åndsnærværelse til lille bakke sushi og er stadig “on track” mht plan. Win or learn. Træning d 7.5 Løb Hechmann opstartsuge 2 dag 6 20 jog-Ae1 10 min Ae3-AT 20 jog-Ae1 Fint pas men kroppen føltes, i modsætning til resten af ugen, lidt træt. Well det må være år siden, at jeg har haft løbet så meget, så måske meget naturligt. Stadig det, der er det gode ved Hechmanns programmer = at det er muligt at komme i gang UDEN at blive skadet. Jvf diskussionen både i Gregers’ og Henriks log, så er mange optagede af de mange langsomme km. Og af om det virkelig giver noget. Men som jeg husker tiden fra første gang med programmet, så er der jo masser af interval træning. Både tirsdag, torsdag og lørdag er der godt gang i fusserne men på en baggrund af langsomme km og desuden ikke ukontrolleret hurtigt. Min helt gamle log var fyldt med forsøg på interval træning og jeg blev konsekvent skadet, hver gang jeg prøvede. Fra min tid i Sparta husker jeg super hurtige løbere, som havde store problemer med skader. Igen jeg er efterhånden en midaldrende motionist og ved dybest set ingenting men glæder mig til at arbejde videre med programmerne og se hvor det fører hen. I næste uge 3 af opstartsprogrammet får træningstiderne endnu et nøk op ad og så i uge 4 restitution. Næste program bliver grundtræning frem mod halvmarathon, som jeg tænker vil være et godt udgangspunkt frem mod udholdenhed / overskud i Nepal. Senere i dag 60 minutters jog-Ae1 og så træning med super coach S Vil super gerne nå at få bagt bananbrød og så kommer Nemlig.com med varer til ugen. Dejlig solskinsdag/uge til boardet
  10. Hæ hæ det ville jeg nok også have gjort og ja jeg er også meget spændt = perfekt træningsmotivation Well og det gjorde jeg så ikke. Må nok erkende, at løbet er kørt, hvis først jeg kommer sent hjem med tog. Da jeg stod på vores trin brædt på hospitalet var det imidlertid meget forårsagtigt og jeg tænker godt, at jeg havde kunnet mobilisere mig selv til at jogge ligeså stille de knapt 6 k ind til Herning st. I går udtænkte jeg i øvrigt også en anden mulighed, som også godt kunne du, hvor jeg rammer løbebånd i Århus inden tog = meget tight men bedre end ingenting. Sov alligevel for sent i går til at være vågen til det i morges, så i dag bliver endnu en 0 dag. I går imidlertid to fremragende pas og er meget tilfreds med kost arbejdet lige i tiden, så alt er ganske godt. Træning d 5.5 Styrke Morgen træning med PT S. Meget funktionelt og det var skønt at være i gang fra morgenstunden. Hurtigt hjem til arbejdsdagen og så ved 17 tiden klar til Løb Hechmann opstartsprogram uge 2 dag 4 10 min jog 5 min Ae2 5 min Ae3 10 min jog 10 min Ae2 10 min jog-Ae1 Det der er så dejligt ved Hechmanns træning er, at det er meget overkommeligt, varierende og benene føles virkelig gode tilsidst pga tempo skiftene. Kan også godt lide elementet af "at komme sig under arbejde", som tidligere super god spinning instruktør MB altid talte om. Koffein rehab dag 60 Alt afgørende, at jeg er blevet meget klogere på, hvornår jeg føler mig veltilpas og hvornår jeg kommer i mere "det kan også være ligemeget" mode = bedre kan forebygge. Det samme gælder jo rigtig rigtig meget det med kosten. I udgangspunktet må jeg spise alt men kan tydeligt se, hvordan at fx slik/chokolade fuldstændigt bremser processen med at snige en lille smule vægt af dagligt. Er også blevet klogere på det her med min forventning om, hvad der skal til for at blive mæt og så virkeligheden, hvor jeg egentlig ofte oplever, at der ikke skal helt så meget til. Det er muligt at sænke kalorieindholdet i måltidet faktisk uden, at jeg mærker det. Sult, rigtig sult, mæt versus proppet..... det er alt afgørende. Jeg er forberedt på, at der kommer tidspunkter, hvor det ikke går så godt og der er min udfordring, at jeg nogle gange så fristes af at give op. Det må jeg bruge loggen her til = tilbage på sporet / op på hesten igen, som Vivsen altid skrev i sin tid. Dejlig fredag og weekend til boardet
  11. Fantastisk med sådan en cliff hanger Glæder mig til at læse om turen. Solhilsner og knus her fra
  12. Well og ja lykkedes faktisk med at løbe fra Herning st til Gødstrup mandag morgen. Krævede absolut noget planlægning + tidligt op men gik fint inkl tid tll at komme i bad etc etc. Med rygsæk, ny rute og en bagkant mht at nå på job, så blev det intensitetsmæssigt lidt mere end Hechmanns 30 minutters restitutionsjog i følge programmet. Dejligt at vide, at det er en mulighed og efterhånden, som løberiet kommer mere ind i kroppen igen, så kan det formentligt også lykkes med at jogge tilbage til stationen, hvis jeg ikke når det fra morgenstunden. I går tirsdag meget meget ømme balder og baglår ovenpå søndagens walking lunges og kickbacks = very very nice Lige præcis pga naturen af Hechmanns langsomme zoner, så lykkedes det mig faktisk alligevel at liste ind på løbebåndet til 40 minutters aerob træning. Missede de sidste 5 minutter da min leder ringede men ellers virkelig dejligt. Løb Hechmann opstartsuge 2, dag 2 10 min jog 10 min Ae1 15 min Ae2-3 5 min jog I aften skal jeg lykkes med de 30 minutters restitutions jog. Udfordringen at komme fra hospitalet i tide og finde energien, også selvom at jeg formentlig vil føle mig træt når jeg lander med toget. Ellers så havde jeg for lang tid siden tilmeldt mig march i Silkeborg skoven på lørdag = egentlig et skønt lille eventyr. Dog 55 k dvs noget længere end de 32 som jeg gik til Skanderborg. Tror godt, at jeg kunne, men lige nu, hvor jeg er kommet så godt i gang med Hechmann programmet og desuden er kommet lige så stille i gang med arbejdet med kosten, så har jeg bare så ekstremt meget mere brug for ro og regelmæssighed. I det hele taget, så ser jeg frem til en weekend, hvor jeg ikke er på farten eller har arrangementer. Vil bare sove længe, have gode træningspas og så have ro til lige så stille at få forberedt næste uge, inkl få bagt bananbrød mv. Turen på lørdag ville helt sikkert have resulteret i nogle dage, måske en uges tid, hvor jeg ikke kunne passe løb og hvor jeg formentlig ville høj dosis snacke af alt muligt for at holde energi niveauet oppe. Har mere brug for at vænne kroppen til de mindre og sunde måltider - gode vaner Apropos så sad jeg i går eftermiddags temmelig træt i 1.klasses togkupe på vej hjem fra møde i Odense. Således fri adgang til alt muligt kaffecirkus og ja det fristede. Læste samtidigt Jesper Steins bog "Ædru". Well ved godt, at mange vil sige, at alkohol er meget værre end kaffe men når jeg ser på konsekvenserne for mig mht mave, søvn, uro inde i hovedet, manglende evne til at koncentrere mig, så er det bedst for mig at lade være. Men de psykologiske mekanismer vi har som misbrugere er så ens. Jeg er så god til at forestille mig, at det bare er en kop og at jeg kan styre det og ja nu har jeg været her så mange gange. Det er fantastisk at kunne stille mig ind på et løbebånd, eller løbe udenfor på et vilkårligt tidspunkt, uden at skulle tænke over om maven vil være med. Er i dag nået til dag 58 og ja must go on. Lige præcis en ting som Silkeborg projektet tror jeg også godt kunne bringe mig ude af mig selv til en grad, hvor jeg kunne snakke mig selv ind i lige at snuppe en kop. Som sagt vil en kop på top nat Mera Peak, hvis jeg når så langt være ok, but until then ,, Dejlig dag til boardet
  13. Træning d 1.5 Løb 45 min jog-Ae1 Kan ikke poste foto af puls kurve men virkelig fin aerob træning Styrke Dejlig træning med super coach S. I forlængelse af formiddagens tanker har jeg alligevel øjnet mulighed for morgentræning i form af tidligt tog. We’ll see… vil kræve noget planlægning men ville være dejligt Dejlig uge til boardet!
  14. Tak kære Vestjyde Og også hyggeligt at du logger igen. Keep it up Nå lille update Fredag d 29.4 Løb Var igen nødt til at være kreativ. Havde noget tid fra morgenstunden inden møde ude på Skejby men skulle nå en del ting inkl virtuel morgen konf kl 8. Fandt tilgengæld på at have løbetøjet i tasken og så jogge hjem = knapt 6 k = very nice Lørdag d 30.4 Ca 30 minutters løb inkl 10 med mere fart i fusserne jvf nedenfor Som evt læsere har kunnet se, så er jeg super glad for at være igang med Hechmann træningen igen og meget positivt overrasket over, at det er lykkedes for mig med uge 1 i opstartsprogrammet. Men må erkende, at mine nuværende zoner er baseret på en tid, hvor jeg var meget godt løbende og udholdende. Lige nu er jeg ingen af delene og jeg risikerer at miste noget af det vigtigste i Hechmanns filosofi = at løbe langsomt nok = meget langsomt men tilgengæld så have overskud til at gennemføre intervallerne = temposkift. Da jeg testede Hechmann første gang i 14, 15?? der gjorde det hurtigt en super god forskel, at jeg simpelthen løb langsomt. Lige nu er jeg ikke klar til iltoptagelsestest og derfor prøvede jeg i går en 10 minutters test. Og planen så i dag 60 minutter ved AT. Det var hårdt, lagde ud omkring 4.30 men måtte erkende, at jeg ikke kunne holde den og sænkede så tempoet til over 5 min/km. Kom så til at trykke på emergency break og fik slettet afstand. Well i stedet har jeg så prøvet at sjusse nogenlunde konservativt på de to tests og får nogle meget langsomme zoner. Kan stadig mærke, at det er det helt rigtige lige nu. Det vil også være skadesforebyggende og øge sandsynligheden for, at jeg kan følge programmet og for alvor få benefits. Om 3 uger er jeg så forhåbentligt i stand til at gennemføre de to tests inden nyt grundtræningsprogram, som jeg tænker skal være til halvmarathon + marathon, som jeg tidligere har haft glæde af. Det vigtigste, at jeg nyder det og at det er lettilgængeligt og at jeg får puttet det ind. Tirsdag har jeg allerede planlagt træning inden tog til Odense 6.55 og både mandag, onsdag og fredag skal fungere med jog mellem Gødstrup sygehus og Herning st = 6.9 km og i naturskøn rute. Tidligere kunne jeg vælge imellem Hammerum og Ikast station fra hospitalet, 6 henholdsvis 10 km men kun afgang en gang i timen fra Hammerum og 10 km er langt med rygsæk på. Det samme kan siges om Hørning - Århus og logistisk kan jeg ikke nå i bad på hospitalet etc med mindre, at jeg snupper meget tidligt tog fra Hørning = 5.04 = meget krævende og tidlige 12 km. Hvis det lykkes mig at komme i bedre form + med lys, varme etc, så vil det måske kunne du. Ikke lige nu. Og jeg skal helst undgå situationen at sidde i toget og være for træt = mere fristende at tage direkte hjem. Torsdag tænker jeg skal være super kompensationsdag inden planlagt vandretur i Silkeborgskoven lørdag. I dag er koffein rehab dag 55 = i morgen fulde 8 uger. Har faktisk virkelig fra morgenstunden været træt og haft lyst til en stor latte fra tanken = slet ikke noget der har haft præget de sidste mange uger. Må dog bare erkende, at det er fantastisk at kunne gennemføre alle de løbepas og det uden at skulle være bekymret for om mave lige vil være med, så vil holde fast. Desuden fået sovet rigtig godt ud både natten til i går og i dag = noget af det der giver overskuddet til at planlægge og gøre ting der gør mig glad. Mentalt er jeg ved at forberede og pakke rygsækken til i morgen visualiserende, at jeg jogger afsted fra en travl arbejdsdag = dvs, at det ikke bare bliver endnu en nul dag, hvor jeg kommer længere og længere væk fra den person = identitet som løber, som gjorde mig så godt i mange år. Må også erkende når jeg tænker på løbebåndsturen i går, at Nepal bliver alt alt alt for hårdt, hvis ikke min kondition og udholdenhed bliver bedre. En god veninde har købt et apple watch som kan monitorere iltmætningen i blodet = meget fristende at holde øje med inkl i bjergene. Men jeg har jo min eget ilt måler og jeg må ikke gå med ur når jeg er på arbejde. En anden feature skulle være en særlig opvågnings/vækkeursfunktion, hvor det ikke føles traumatisk når iPhonen går af og signalerer morgen midt i en drøm. Det synes jeg godt nok også lyder meget meget behageligt. Men igen mange morgener er jeg jo faktisk oppe og i gang inden vækkeuret og tilsvarende træt om aftenen. Well det var en lang historie og om ikke andet af værdi for mig fremover. Stay strong derude Senere i dag personlig træning og så et aerobt løbepas i nye zoner = glæder mig.
  15. Well fandt heldigvis en god løsning med letbane og inden da Hechmann dag 4 i eget FW center. 10 min’s jog 6.40-6.00 5 min’s Ae2 - 5.24 5 min’s Ae3 - 4.57 10 min’s jog 5 min’s Ae2 ideelt set 10 min’s jog til sidst men var nødt til at komme i bad og i tøjet. igen i dag lidt justering men vil give det lidt mere tid. Ikke vildt forpustet i Ae3 men ligger konsekvent langsomts muligt. i morgen igen restitutions jog