Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Morgen træning

Første omgang morgen træning i denne omgang. Igår var jeg til hyggelig middag med nogle veninder, og den ene hvis far er vin-importør, havde taget lidt ekstra godter med fra en vin-smagning, bla. en 1er Cru Chateauz Something Something som havde en vejledende pris på 1200. Den måtte jeg aelvfølgelig lige smage på, og samtidig var der osse en god champagne med. Jeg holdt mig dog tilbage, og fik kun et par glas, omend det var nok til at jeg overskred min sengetid.

Jeg havde en aftale med en anden triatlet her til morgen til lidt spin og styrketræning, men hun lavede no-show, så jeg kørte programmet igennem alene. Dem af jer der har fulgt med på Team Motta og FB, har set at jeg har læst lidt op på Tabata og styrketræning. Jeg mangler det sidste her, da konditions-træning ikke længere rykker på min vægt. Shit det er komplekst, men nu giver jeg det en chance med lidt ekstra metabolsk stress iform af Tabata 2-3x om ugen efter eller i kombination med anden træning.

Dagens spinning var i fint selskab med Rørbæk, og vi kørte en lang opvarmningsserie, for til sidst at tage 3x4minutters intervaller. Super fedt, og meget i tråd med min anden træning. En spinning-time med lange seje serie og for få puls-toppe holder bare ikke. Lang opvarmning, hårdt på, og så videre - thats my recipe!

Dagens Tal:

Spinning 50min:

Interval 1: 91%

Interval 2: 89%

Interval 3: 96%

Herefter

KB Swings Single + Double (Opvarmning)

8-7-6-5-4-3-2-1 (15sek/set): KB Thrusters 16kg/16kg

Ikke helt så sej som ham her:

/God Dag

Link to comment
Share on other sites

Dem af jer der har fulgt med på Team Motta og FB, har set at jeg har læst lidt op på Tabata og styrketræning. Jeg mangler det sidste her, da konditions-træning ikke længere rykker på min vægt. Shit det er komplekst, men nu giver jeg det en chance med lidt ekstra metabolsk stress iform af Tabata 2-3x om ugen efter eller i kombination med anden træning.

Jeg har interesseret fulgt med, og synes at det er meget interessant læsning. Men er det ikke "farligt" at køre tabata med vægte i dit tilfælde? Du gainer jo relativt nemt muskelmasse, så selvom du måske smider lidt vægt i form af fedt, så kan du risikere at ende med at tage endnu mere på i muskelmasse. Selvom muskler umiddelbart lyder bedre end fedt, så er det vel egentlig stadigvæk et skridt i den forkerte retning.

Link to comment
Share on other sites

Har også læst lidt om tabata, efter du linkede til det på Team Motta. Det fik mig til at google det i forbindelse med cykling, og fandt dette citat

"If you're like a lot of triathletes, you will be tempted to incorporate this session into a longer workout. Don't. If you do more than a warm-up beforehand, you will fall apart completely after just a few intervals, and while you will still be giving a maximum effort, you will not be working at your true maximum output level, and that's what counts. And you simply won't be able to even think about doing anything more than a short cool-down after completing your Tabata intervals."

Jeg kunne derfor ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet da det netop var den samme tanke jeg havde haft, og åbenbart også det du selv havde tænkt :laugh: Jeg tænkte i hvert fald selv at 4 minutters træning ikke ville have nogen gavn når jeg på et tidspunkt begynder at køre længere ture. Men hvis det virker, så virker det, og jeg er spændt på at se om du får effekt af det :smile:

Jeg tager en lidt mere klassisk approach med at komme ud på lidt længere ture, men vil absolut også forsøge at øge intensiteten på mine hjemmetrænersessions således at jeg i stedet for altid at køre 2x 20/25 minutter ved 85% af FTP, måske kører 8x 5 minutter ved 105% af FTP, med 1 minuts hvile imellem.

Men jeg håber sgu at vægttabet kommer til at ske, men som jeg også skrev i min egen log, så hvis man kan performe som en pro, så har man som oftest også en pros vægt, men sjældent den anden vej rundt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har interesseret fulgt med, og synes at det er meget interessant læsning. Men er det ikke "farligt" at køre tabata med vægte i dit tilfælde? Du gainer jo relativt nemt muskelmasse, så selvom du måske smider lidt vægt i form af fedt, så kan du risikere at ende med at tage endnu mere på i muskelmasse. Selvom muskler umiddelbart lyder bedre end fedt, så er det vel egentlig stadigvæk et skridt i den forkerte retning.

Så længe jeg ligger i Kcal underskud, så gainer jeg ikke muskelmasse. Desuden er volumen så lavt på en omgang Tabata, at det ikke vil have nogen hypertrof effekt (så vidt jeg lige kan regne det ud). Men jeg kan se på min vægt, begynder den at stige, så har vi et problem. Jeg føler dog den er på vej den rigtige retning. Imorges sagde den 89.7kg, og det vel at mærke efter et festmåltid af dimensioner igår. We are on track :cool: !

Har også læst lidt om tabata, efter du linkede til det på Team Motta. Det fik mig til at google det i forbindelse med cykling, og fandt dette citat

"If you're like a lot of triathletes, you will be tempted to incorporate this session into a longer workout. Don't. If you do more than a warm-up beforehand, you will fall apart completely after just a few intervals, and while you will still be giving a maximum effort, you will not be working at your true maximum output level, and that's what counts. And you simply won't be able to even think about doing anything more than a short cool-down after completing your Tabata intervals."

Jeg kunne derfor ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet da det netop var den samme tanke jeg havde haft, og åbenbart også det du selv havde tænkt :laugh: Jeg tænkte i hvert fald selv at 4 minutters træning ikke ville have nogen gavn når jeg på et tidspunkt begynder at køre længere ture. Men hvis det virker, så virker det, og jeg er spændt på at se om du får effekt af det :smile:

Jeg tager en lidt mere klassisk approach med at komme ud på lidt længere ture, men vil absolut også forsøge at øge intensiteten på mine hjemmetrænersessions således at jeg i stedet for altid at køre 2x 20/25 minutter ved 85% af FTP, måske kører 8x 5 minutter ved 105% af FTP, med 1 minuts hvile imellem.

Men jeg håber sgu at vægttabet kommer til at ske, men som jeg også skrev i min egen log, så hvis man kan performe som en pro, så har man som oftest også en pros vægt, men sjældent den anden vej rundt. :smile:

Hvis jeg har lært noget igennem alle mine år med træning, så er det at alle har en mening om alt. Jeg kan godt følge den post du omtaler, men den er IMHO taget ud af kontekst. Hvis du banker en spinning time afsted med hovedet under armen, og ligger med en gns puls over 85% og derefter tror du kan udføre noget der minder om Tabata, så er man vidst godt dum (hence dit citat). Men med styring af intensitet under ens spinning, for derefter at lave lidt metabolsk ravage, ser jeg kun som en god ting. Jeg omtalte min træning tidligere med 3x4Minutters Intervaller, hvor der var fint puls-fald imellem, derefter 10min restitution, lidt opvarmning og så igen på med puls-vanten og lave mere metabolsk pres.

Jeg tror dette får en supereffekt, og vil tage det med som supplerende træning. :smile:

Lyder fornuftigt med din disposition - Jeg tror at du, modsat jeg, har gavn af mindre styrketræning og mere endurance. Du har ligget i vinter-hi så at sige, og sjældent haft længere ture (correct me if im wrong?). Jeg tror osse at du ville have godt af supplerende cardio-træning, som er mere vægt-bærende - Ja, løb en tur på 10Km 1-2x pr uge. Det vil skrælle fedt og dødvægt af dig. For at samle filosofien under et, så er det vidst noget med at komme ud af sin comfort-zone, hver evig eneste gang man træner. Jeg kan tage ud og løbe en tur nu og nyde det som var det en tur i biografen. Men det er spild, hvis jeg tror på en form fremgang.

Link to comment
Share on other sites

Onsdags Intervaller

Selvom det er restitutions-uge, så blev onsdagen brugt på en god gang træning! Jeg havde gået lidt og følt en smule forkølelse var på vej, og søgte lidt en undskyldning for ikke at skulle løbe intervaller, men hold nu fast jeg er glad for at jeg kom afsted!

Setuppet var det samme som i sidste uge, og det betød ud til Falkoner, hvorfra der skulle løbes intervaller i Søndermarken. Vi teamede op i mindre grupper og jeg fandt to piger der havde nogenlunde samme niveau som mig selv. Her stod menuen så på 10x3minutters hårdt tempo, med 1min pause i mellem hver - altså i alt 40min arbejde i den gode ende af puls-skalaen!

Opvarmningen var kort, og så var det ellers bare afsted på de mørke stier! Benene føltes kanon-gode, og jeg blev overrasket hver gang jeg kiggede på uret og så at jeg løb 3.45-4.00/km. :devil: Jeg frygtede selvfølgelig at jeg havde lagt for hårdt ud og ikke ville kunne holde tempo henover alle 10 intervaller - Men kunne konstatere at formen holdt sammen hele vejen. Som regel plejer jeg at være helt færdig på løbeturen hjem, men igår gik det super nemt, og jeg fik mulighed for at snakke Abu Dhabi med Sebastian, som osse skal ned og lave den! Fedt lige at snakke med ham og høre hvordan hans forberedelser tager form! Han bliver skarp når konkurrence går igang :superman: !

Tilbage på Falkoner var det hurtig skift og så videre til middag. Alt i alt en super aften med gode intervaller. Kroppen føles klart bedre idag, og jeg tror jeg har fået rystet det værste sygdom af mig! :devil:

Gårsdagens Tal:

Distance (Total): 12.5Km

Tid: 1.04.49

Avg Pace: 5.13/Km

Avg Mov: 3.59/Km

Link to comment
Share on other sites

Nu får jeg ikke læst alle dine indlæg men jeg sad og tænkte at det ser ud til du er ved at blive meget skarpere i dit løb, end du var ved tæningen til din første IM (kan det passe?) og at det bliver spændende at se hvor meget det gør for din overordnede tid! Det var din svageste disciplin sidst ikke sandt?

Link to comment
Share on other sites

Nu får jeg ikke læst alle dine indlæg men jeg sad og tænkte at det ser ud til du er ved at blive meget skarpere i dit løb, end du var ved tæningen til din første IM (kan det passe?) og at det bliver spændende at se hvor meget det gør for din overordnede tid! Det var din svageste disciplin sidst ikke sandt?

Der sker helt sikkert noget på lb, og jeg har osse fokuseret, så meget jeg nu kan på at gøre mig selv til en stærkere løber. Mit problem har ligget i for høj kropsvægt, samtidig med at jeg aldrig har været løber før (dvs. skadesdisponeret som fuck). Derfor har jeg ikke bare kunnet give los, men har måtte bruge tid på at træne led, sener etc op til at klare belastningen. Igår er nok det bedste jeg nogensinde har løbet, og det er fedt når man får disse pas med en følelse af form-fremgang.

Vægten er desuden nedadgående, og jeg har nu to dage i streg været under de magiske 90kg.

Link to comment
Share on other sites

Der sker helt sikkert noget på lb, og jeg har osse fokuseret, så meget jeg nu kan på at gøre mig selv til en stærkere løber. Mit problem har ligget i for høj kropsvægt, samtidig med at jeg aldrig har været løber før (dvs. skadesdisponeret som fuck). Derfor har jeg ikke bare kunnet give los, men har måtte bruge tid på at træne led, sener etc op til at klare belastningen. Igår er nok det bedste jeg nogensinde har løbet, og det er fedt når man får disse pas med en følelse af form-fremgang.

Vægten er desuden nedadgående, og jeg har nu to dage i streg været :4thumbup:under de magiske 90kg.

Arbejder også selv på at komme i nærheden af 90kg. Hvem skulle tro at jeg ville have svært ved at smide kg når jeg altid har været notorisk skinny? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du gjort dig af tanker i forhold til øvelsesvalget i dine tabata-sessions? :smile:

Jeg spekulere lidt på, om det ikke ville være fordelagtigt, at vælge øvelser, som rammer triathlon-musklerne.

- kettlebell swings / snatch: stabilitet af CORE + aktivering af haser

- lunges, squats: rykke syregrænsen i stængerne

- row varianter, kunne være ring-rows: lidt mere svømme specifik, jeg ved ikke om man kan komme det nærmere?

Derudover behøver træningen i de tre discipliner heller ikke være steady-state.

Link to comment
Share on other sites

Aftenens træning

Jeg var egentligt kommet hjem og havde sat mig godt til rette i sofaen, smidt dagens "pot du jour" i ovnen og gjort klar til en omgang tv-kiggeri, da min telefon ringer. Det er så Maj, der minder mig om at jeg havde en aftale med hende om en gang cykling + styrketræning. Av for den. Nå, som den gode friend jeg er, var det hurtigt på med Tri-suitet og så afsted til FDK (Læs: gå over vejen).

Som sagt, så gjort og vi fik en super hyggelig omgang træning på kontoen, der bar præg af restitution og afslapning. Maj er på vej tilbage i form, så det passede egentligt fint til hende. Bagefter stod en på lidt tabata og anden styrke-halløj så Maj kan blive stærk og jeg tynd!

Dagens Tal:

40min Kondi-Bike

10min Opv - 4x5min Interval (220W) og så lidt nedkøling + pauser.

Tabata

2x2min KB Swings (Opv)

Thrusters

4min (20sec ON! - 10sec off)

----

Lidt swim rows og facepulls bleeh.

/Done

Link to comment
Share on other sites

Dagens Løber

Har gået med en smule luftvejs-syndrom idag (Læs: Snot i halsen), men ikke noget slemt, og det sidder forholdsvis løst. Så da jeg kom hjem fra arbejdet var det på med løbetøjet og afsted på mine Lunar's i solnedgangen over København. Planen var at tage det med ro, holde pulsen under kontrol og så ellers gøre arbejdet færdigt! Knap var jeg kommet afsted, før der stod en Flotmand foran mig med hele hans samling af skjorter! Mr. HP kastede et Flex fra Flex-Rens, og vi fik lige vendt et par ord! Helt sikkert!

Derefter var det afsted afsted, og her begyndte benene at føles dejigt nemme. Skønt! Jeg havde søerne i tankerne, og det var med god kontrol at jeg tog en sø efter den anden. Inden jeg havde set mig om var jeg ved planetariet, og så var det bare hjemad de sidste 5km. Her fik jeg lige kigget på uret og sørget for at holde dampen hele vejen hjem. Da jeg nåede tilbage på Nygårdsvej stod uret på 10.5km på lidt over 51 minutter.

Dagens Tal:

10.5Km

4.57/Km

/Done

Imorgen står den på cykling fra morgenstunden af hvis ikke der er faldet sne i løbet af natten - Ellers må jeg nok krybe til korset og tage 3timers spinning + løb... Oh well

Link to comment
Share on other sites

Imorgen står den på cykling fra morgenstunden af hvis ikke der er faldet sne i løbet af natten

Jeg har lige været i Netto og var ved at fryse røven af på turen fra bildøren hen til butikken :cold:

Hvis I har været ude på landevejen her til formiddag, så er I jo nærmest ikke rigtig kloge :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Dagens Træning

I Bogstavelig forstand stod dagen i dag på træning - Ugen har været brugt på restitution, og først igår blev der presset lidt på. Derfor vågnede jeg med lidt tunge ben, men den sædvanlige recept på 4æg, frugtshake og rugbrød+ost fik smilet op igen. Herefter var det afsted med de få der nu var mødt op til en tur på Vintercyklen. Beretningen kan læses så smukt i Kermits log, så jeg vil nøjes med lidt tal:

80Km

3timer15minutter

Herefter var det hjem og få varmen, og en proteinshake + rugbrød før den stod på 3timers spinning. Der skal bankes nogen timer af i sadlen, og en solotur på hometrainere var ikke på menuen. Derfor fik jeg hevet mig selv over til lidt spin i FDK. Timerne bliver kørt med fornuft, og udsvinget var derfor ikke så stort:

2timer45min (Aktiv)

Puls 75%

Endnu engang et hurtigt skifte, og så stod den på off-bike run. For tiden kan jeg ikke få nok af den slags brick-pas, så det var hurtigt ned på løbebåndet mens jeg lige tænkte over hvad der skulle ske:

30min (10min 5.27/Km - 10min 5.12/Km - 10min 5.00/Km)

Puls 90%

Og så var der udsolgt! Men en fantastisk dag hvor jeg har fået 6t30min på kontoen træningsmæssigt. Hele vejen igennem har jeg følt et vist overskud og en super fornemmelse af kroppen. Nu venter der "kun" en distance tur imorgen, før vi starter roligt op igen på Mandag. Jeg tror desværre jeg bliver nød til at holde mig ude af bassinet endnu en uge, da fingere stadig ikke er for køn. Men den heler i det mindste!

/God lørdag

Link to comment
Share on other sites

Hej Motta.

Nu håber jeg ikke det er for meget at spørge om, men jeg ville sætte stor pris hvis du gider at skrive kort om det udstyr man bruger til triatlon? Jeg tror godt jeg ved hvad skal bruge, men det er lidt en jungle (og forhelvede hvor er våd dragter dyre!), når ens tidligere udstyr højst har været et par løbesko :bigsmile:

God Søndag

Link to comment
Share on other sites

Hej Motta.

Nu håber jeg ikke det er for meget at spørge om, men jeg ville sætte stor pris hvis du gider at skrive kort om det udstyr man bruger til triatlon? Jeg tror godt jeg ved hvad skal bruge, men det er lidt en jungle (og forhelvede hvor er våd dragter dyre!), når ens tidligere udstyr højst har været et par løbesko :bigsmile:

God Søndag

Jeg tror det er nemmere hvis du spørger om noget specifikt, :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens Træning

AM

30min Løbebånd @5.27/Km

2x2min KB Swings @20kg

4min Tabata @Thrusters 16/16 KB

Chins - 4x5

DB Curls + DB Triceps

Pressdowns + Facepulls + Pushdowns

PM

Hometrainer 60min -

25min Opvarmning: 150W-180W-210W-250W

30min Work - 280W

5min Work - 310-330W

Gns Puls: 71%

/Done

Link to comment
Share on other sites

Hey har lige et hurtigt spørgsmål omkring våddragt som jeg håber du kan svare på.

De fleste våddragt'er er med lange ærmer, men pga jeg ikke vil bruge for mange penge på det og min skuderbredde kræver en der giver meget bevægelsesfrihed er jeg nødt til at købe et dyrt mærke for max frihed. Bruger normalt L, og har prøvet xxl våddragt hvor hver armtag føltes som en side laterals med 5kg i hver hånd.

ville det være dumt(for koldt) at købe en uden ærmer(stadig med lange ben) for at få den bevægelsesfrihed? den skal bruges til CC.

På forhånd tak.

Forresten fed og inspirerende log :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share