jarvig 13 - 2006


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Den gamle logbog ligger her

Mig:

Køn: Ja bestemt, men ellers mand

Alder: 31 år

Lavde: 176 cm

Vægt (pr. 27.12.2003): 89 kg

Udannelse (der er så mange der spørger): cand.polit.

Hvordan gik 2003:

Målene til var følgende:

Dødløft: 160 kg

Squat: 120 kg

Bænkpres: 100 kg

Løb: 10 km på 50 minutter.

Vægt: minus 5-7 kg fedt

Hvordan gik det?

Ingen af målene blev nået!

Var tæt på med vægttabet - men så gik der sygdom, depression og druk i den - og så fløj vægten opad.

BB mæssigt var året alt for ustabilt - og en forbedring af 2002-resultaterne derfor umulige.

Cardio-mæssigt gik der gåtur i den. Det var fint for tankerne, men det gav ingen væsentlige forbedringer i iltoptagelsesen (selvfølgelig).

Kosten var op og ned. Gennem det meste af året har kosten grundlæggende været helt okay - såvel i diæt- som i ikke-diæt-perioderne. Grundlæggende har al vægtforøgelse skyldtes alkohol og for lidt motion.

Mål 2004:

Stort set de samme som sidste år, dvs.

Dødløft: 160 kg

Squat: 120 kg

Bænkpres: 100 kg

Løb: 10 km på 50 minutter.

Vægt: minus 12-14 kg

Plan 2004:

Jeg har det meget svært med planer. Jeg er på den ene side ekstremt god til at følge dem ligegyldigt hvor mange problemer der opstår omkring dem. På den anden side så ryger alle planer så let som ingenting, hvis noget fundamentalt rykker sig i grundlaget for planerne. I mit liv er sådanne grundlagsændringer ofte de chok der sker i privatlivet. Når disse sker, så ryger alle motionsplaner på lossepladsen hver gang.

Sådan fungere jeg, det ved jeg, og det kan der nok ikke laves om på.

Derfor ville løsningen til colombusægget selvfølgelig være at få styr på mit privatliv. Det er der dog meget lange udsigter til - formentligt vil der aldrig komme harmoni, konstruktutivisme, ro, kærlighed og mening i det. Sådan er det bare!

Derfor må alle motionsplaner, lægges med forbehold med de forstyrrelser, der sker fra privatlivet af. For året ser det således ud.

De første 100 dage (fra Roosevelts berømte New Deal):

Vægttab i centrum.

Jeg skal tabe 12-14 kg. Dette skulle kunne gøres på ca. 100 dage.

"Medicinen" der virkede så fremragende i efteråret, skal på banen igen. Dvs.

- Ca. 4000 kj's energiunderskud

- BB 2 eller 3 gange om ugen (har ikke helt sat mig fast på dette)

- Masser af gang (min 2 timer pr. dag).

Sommer og derefter:

Skal gerne stå i BB'ens og cardioens tegn.

En HST skal der i hvert fald til. Måske en til bagefter. Og herefter måske lidt SL. Cardioen vil blive optrappet fra sommeren af.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I mit liv er sådanne grundlagsændringer ofte de chok der sker i privatlivet. Når disse sker, så ryger alle motionsplaner på lossepladsen hver gang.

Hvad med at arbejde lidt på det der minus i 2004 - fremfor bare at acceptere at sådan er det ? hvis du dropper din sunde livsstil med BB & cardio - så er dette KUN selvforstærkende overfor dit dårlige humør, og så ender du med at brage helt ned i hundende endnu engang.

At du falder i en enkelt gang eller hvad ved jeg - fuck det, bare hold træningen ved lige, også selvom det måske er skodtræninger - så er det trods alt 10 gange nemmere at intensivere træningen, fremfor at starte HELT forfra igen.

Hvis jeg var dig, ville jeg måske prøve at få sat prioteten op på træningen - også selvom det er surt arbejde, det er trods alt een af de allerbedste former for hjælp til dårligt humør (også selvom det er "depressionslignende tilstand").

Du kunne også evt. overveje at sætte antallet af træningspas OP hvis du har muligheden for det - for at holde dampen kørende.

Så lad være med bare acceptere at sådan er det - du kan forkorte perioden hvor du er "nede" ved at opretholde din træning konsekvent over hele året - dropper du det, er det ikke så meget andet end nederlag oveni hatten.

PS: sæt dig nogle realistiske mål ? nu ved jeg ikke hvad du kører af bænk, squat, dødløft - men del dine mål op i hvad der er realistisk og hvad der er drømme.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo rimeligt svært at give kritik til en person som man kun kender fra nettet. Men da jeg er lidt i det lommefilosofiske hjørne vil jeg alligevel kommentere lidt på følgende:

På den anden side så ryger alle planer så let som ingenting, hvis noget fundamentalt rykker sig i grundlaget for planerne. I mit liv er sådanne grundlagsændringer ofte de chok der sker i privatlivet. Når disse sker, så ryger alle motionsplaner på lossepladsen hver gang. 

Har jeg ikke ret i at man næsten uanset krisens størrelse næsten altid kommer tilbage til - eller tæt på - udgangspunktet?

For hvis du også har det sådan, så kan det gøre det lidt mindre svært at tage sig sammen til de ting, der under krisen, virker ligegyldige. I kraft af den viden af når krisen er overstået, så vil det være forbandet lækkert ikke at have mistet alt for meget i forhold til træningen....

- og god træning i det nye år :devil: !!

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Mit umiddelbare indtryk af din målsætning for 2004 er, at du allerede fra starten har lagt grunden til et skuffende år. Og hvorfor udsætte dig selv for det?

Begrundelsen er, at du opererer med mål, som ikke er indbyrdes forenlige. Du vil gerne være stærkere i de tre styrkeløfterdiscipliner samtidig med, at du også gerne vil tabe dig ganske betydeligt. Jeg vil ikke udelukke, at det kan lade sig gøre, men det lyder ikke særlig sandsynligt.

Samtidig hænger din træningsplan ikke sammen med målsætningen. Du vil gerne løfte mere i squat, dødløft og bænkpres, men første halvdel af året bliver én lang slankekur, og anden halvdel bliver med hovedvægt på bodybuilding og cardio. Hvor er styrketræningen henne i den plan? Den nævnes kun som "Og herefter måske lidt SL".

Mit forslag er, at du gør dig klart, hvad du vil. Vil du være stærk? Vil du tabe dig? Vil du være større? Vil du være en bedre løber?

Du kan ikke nå det hele på samme tid. Hvis du forsøger, så lægger du op til et år, hvor du igen må konstatere, at dine mål heller ikke holdt denne gang. Og det er ikke mentalt sundt. Hvorfor ikke gøre dig selv den tjeneste at fokusere din målsætning lidt mere og skræddersy træningsplanen til de nye og klarere mål.

På den måde vil du ganske vist være nødt til at give afkald på nogen af dine fem mål, men du vil til gengæld få langt bedre sandsynlighed for at opnå de mål, som bliver tilbage.

Jeg fornemmer, at du prioriterer dit vægttab og cardioen højest. Så drop styrkemålene og koncentrér dig om de to ting. Så kan du fokusere 100% på de to mål. Når de er nået (og det bliver de :) ), så kan du tage næste skridt. Nemlig at opnå den ønskede fremgang i squat, bænkpres og dødløft. Så kommer du fra en succesfuld oplevelse med dit vægttab og dit løb, og vil dermed også have langt mere mentalt overskud til at tage fat på næste skridt.

På den måde opnår du i sidste ende alle dine mål. Du skal bare ikke forsøge at gøre det hele på samme tid, for så snubler de modsatrettede mål over hinanden.

Med ønsket om et godt og succesfuldt 2004 :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa - og tak for kommentarene. :)

Jeg synes du ikke mine mål er urealistiske.

Jeg har aldrig maxet i squat (kun front squat) men vil mene jeg nok ligger på ca. 100 kg.

I dødløft gik jeg på 3 måneder (20.9.02-21.12.0) fra 90 kg til 127,5 kg

I bænpres gik jeg i samme interval fra 55 kg til 80 kg.

At gaine 20 kg i squat og bænkpres og 30 kg i dødløft på 250 dage, anser jeg ikke for urealistisk.

Det er rigtigt at vægttabet sættes højest (og derfor kommer BB'en jo også højt). Anderledes med cardio. Jeg er langt mere til jern end til cardio. Men jeg vil dog gerne forbedre min form noget.

Jeg synes egentlig ikke planen ser usammenhængende ud.

Først 100 dage med vægttab, BB og masser af gang

Derefeter 250 dage med BB og medium cardio.

Det eneste mål jeg nok overvurdere lidt er cardion. Tror nok ikke jeg når 10 km på 50 min i år. Måske skulle den hedde 8 km på 45 min.

Men endnu engang tak for input og råd. Overvejer skam hvor meget jeg skal lytte til Jer.

Torben ->

Har jeg ikke ret i at man næsten uanset krisens størrelse næsten altid kommer tilbage til - eller tæt på - udgangspunktet?

Nej, sådan synes jeg ikke man an stille det op. Ofte havner man langt bagefter udgangspunktet efter en krise.

Link to comment
Share on other sites

Dag 1-100:

Hermed indledes "de første 100 dage" som lovet.

Om diæten kommer til at vare præcist 100 dage er selvfølgelig umuligt at sige. Men det er dog det ca.-tidsrum jeg finder er realistisk og overskueligt.

Den første dag her går med at forklare at jeg ikke er på toppen.

Influenzaen ramte d. 24.12. - og selvom jeg allerede var oppe og kørende omkring d. 28.12., så har der været konstante følgevirkninger.

Først fremmest den migræne/meget ondt i hovedet sympton jeg har desuden har lavet en tråd om for at høre, om nogen mon vidste noget om det.

Møgirriterende er det. Den ene dag er smerten (strort set) væk - den næste dunker migrænen igen.

Den andet følgevirkning er en massiv forkølelse - pisseiriterende!

Men jeg kæmper mig igennem - og vil stadig følge diæten og motionen.

Senere på dagen følger opdateringer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarvig og velkommen til 2004! :)

Vil også lige knytte en kommentar til din opstilling for 2004. Ummiddelbart synes jeg det ser fornuftigt ud.

Dog er jeg ikke vild med din accecpt af at tingene pludselig kan gå helt til rotterne.

Jeg kender personligt ALT til denne "alt eller intet" holdning. Den har mange gange sat mig selv gevaldigt tilbage.

Netop opgør men den indgangsvinkel til tingene har hjulpet mig til for første gang siden 1997 at have succes med mine motionsmål.

Hvis du bliver slået ud og ikke kan følge din plan, så lad være med at smide den helt ud men juster den istedet.

Hvis planen eks. indeholder 10 træninger (7*gåtur+3*styrke) og 7 dage om ugen med god mad. Så er det jo katastrofalt at gå fra 10/7 til 0/0. En slags "overlevelseskur med 5/3 ville altid være bedre.

Når jeg har indset at jeg ikke kan nå det fulde prog har jeg istedet for at have 10/7 som succeskriterie og alt andet som fejlslagning istedet taget en dag af gange. Derved bliver hver dag hvor der er træning eller fornuftig kost en succes og det bliver nemmere at komme videre!

Det bliver også hurtigt aaaalt for nemt at sige "jeg når vist alligevel ikke de 12-14 kg på 100 dage - jeg ringer efter en pizza" Du har sat dig et mål som kræver næsten et kg om ugen. Det er sgu et højt mål, om end ikke helt urealistisk.

Husk så bare at hvis du fejler på et tidspunkt, så gå tilbage til at kigge på de ½-1 kg om ugen istedet for hele tiden at have de 14 kg i baghovedet. Det er altid MEGET mere overskueligt og derfor nemmere at undgå at give op.

Selv hvis du på et tidspunkt overbeviser dig selv om at du ikke kommer i mål inden for de 100 dage - blive ved med de små korte mål. De er meget nemmere at holde fast i.

Og et kg tabt på et givent tidspunkt skal lige gyldigt hvor dan du vender og drejer det ikke tabes på et andet tdspunkt.

Held og lykke - vil kigge dig over skulderen

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Tak for overvejelserne. :)

De er bare superrigtige allesammen. Det er bestemt nogen jeg vil holde mig for øje. :)

Jeg er meget enig i dette med alt-eller-intet-symptonet er tåbeligt.

Angående det "psykiske pres" ved at have en 100 dags plan som skal følges: Det er nu ikke så slemt. Det har jeg normalt meget godt styr på. Det er meget sjældent mine planer jeg løber sur i - det er altid det der ligger uden om som driller.

Men gode tanker, der er værd at følge, det er dine kommentarer. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan! Godt at du er kommet igang igen! Jeg er selv gået helt (næsten) død i træningen. Oplevet at det hele ramler og lysten forsvinder. Jeg har selv haft influenza ligesom da jeg skulle igang igen og nu står den på eksamen hele januar måned.

Held og lykke med træningen og godt nytår!

Hessel

PS: De 100 dage er de inspireret efter den nuværende regering? ;)

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ligefrem verdens bedste helbred må vi vist erkende, men husk også at lade være med at lade sygdom være en "undskyldning" for at tingene ikke går som de skal.

Sygdom sætter selvfølgelig sine begrænsninger mht. træning - men man kan stadig holde den gode sunde stil selvom man er syg.

Hvis jeg husker rigtigt fra 2003, så var du temmelig meget syg - og hvis du i disse perioder lader stå til med kost og anden planlægning (udfra betragtningen at du har skrevet at du rent faktisk gainer betydeligt under sygdom), så går det altså nok lidt galt for dig.

Så 2004...det må altså blive året hvor du IKKE snyder dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Det faktisk både rigtigt og forkert. :)

Mit liv har stort set været kendetagnet ved, at jeg stort set aldrig fejlede noget. Jeg gik og går stort set ALDRIG til lægen. Ikke fordi jeg er "bange" for læger - slet ikke - men simpelthen fordi jeg gennem så mange år aldrig fejlede noget, så psykisk så var læger noget-andre-gik-og-aldrig-jeg.

Men efter jeg er kommet på arbejdsmarkedet, så er det gået støt nedaf. 2003 var klart mit mest syge år nogensinde.

Jeg har selvfølgelig mine egne teorier om, at man på arbejdsmarkedet, da bliver man (altså også kollegaerne) længere på pladsen inden man melder sig syg end man har gjort som studernede.

Men derudover så spiller det med garanti også ind, at

- man sq er blevet ældre

- ryger

- drikker alt for meget

Ældre kan man jo ikke løbe fra. Rygningen vil jeg i løbet af foråret gøre nogen seriøse forsøg på at stoppe med. Og alkoholen har jeg generelt aldrig haft problemer med at styre - den skal bare ned på et lavere niveau (og det giver i diætprioden sig selv - for da er alkohol jo på det strengeste forbudt).

Så jo, 2003 var jeg meget (for mig altså) syg. Håber 2003 bliver meget bedre. ;)

Link to comment
Share on other sites

hvor nøje måler og vejer du din kost?? Har du planlagt noget specielt her??

Nogenlunde nøje - jeg har desuden en ret stor erfaring med det - så jeg har groft sagt 99 % styr på min diæt, selvom jeg ikke vejer den altid.

Kostplan. Jo, det har jeg da. Udover at den er lidt ensformig, så er mine diæter altid gode. ;)

Link to comment
Share on other sites

Okay, så skulle det være muligt for dig at kunne styre vægttabet temmeligt nøjagtigt :) held og lykke med projektet. Men hvis du gerne vil nå dit mål i de 3 store var det måske en del med en hel masse CAT og tekniktræning i de øvelser nu her hvor du ikke kan gaine.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarvig og held og lykke med dine mål :)

Med hensyn til om du kan nå dem, så faldt jeg over nedenstående:

På den anden side så ryger alle planer så let som ingenting, hvis noget fundamentalt rykker sig i grundlaget for planerne. I mit liv er sådanne grundlagsændringer ofte de chok der sker i privatlivet. Når disse sker, så ryger alle motionsplaner på lossepladsen hver gang

Jeg ved ikke, om du kan undgå disse chok, så derfor synes jeg, at det vigtigste du kan gøre, er ikke at acceptere, at de ødelægger dine planer.

Her er jeg meget enig med MadsSvøm, for selvom TUT og diverse detaljer måske er relvante for at opnå noget, så er continuitet den mest grundlæggende forudsætning for at nå målene både med vægt og styrke B)

Men derudover, så synes, jeg at 100kg i bænk er et ret ambitiøst mål B)

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Blackmoore -> Det kunne være en ide. Men jeg tror for forbrændingens skyld at jeg vælger et program med stor proteinnedbrydning => BB-program.

Chris -> Jo tak, og derudover er jeg enig i det med kontinuiteten.

100 kg i bænk. Ja, det er nok rigtigt - skal jeg sætte det ned til 90 kg. Hmmm, jeg overvejer. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, men kan du ikke få forbrændingen fra din Cardio og så få noget power på dine løft i ze gym?

Det kunne også kombineres ved at smide et CAT pas ind hver træningsdag med f.eks 8s*3r CAT for hver af de 3 store så det f.eks var CAT bænk på den dag hvor du ellers træner dødløft for effekt osv.

Link to comment
Share on other sites

Tja..hvis du gerne vil op og bænke 100 kg må du sgu hellere hoppe i gryden, jarvig :) :)

Jeg har svært ved at se du har andre muligheder, når du ikke kan øge din muskelmasse, og gerne vil have smidt nogen kg på 1Rm. basisløftene... det må blive noget CAT arbejde og eventuelt nogen tunge trippels eller singles ind imellem. Det kan du da godt passe ind i et alm program, det er bare et spørgsmål om at prioitere.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig, du nævner flere gange alkohol, men ingen af de mange, som har givet deres velmente besyv med her i din nye log, har turdet/villet/ønsket at tage fat i den problematik. Det ER på én eller anden måde også dybt personligt. Da du imidlertid selv har bragt det på bane, og da jeg har såvel store fødder som grønne strømper, vil jeg gerne bede dig uddybe problemerne. (Hvis du ikke har lyst, er jeg udmærket i stand til at forstå en fin hentydning!). Anyway, here goes:

-Hvor mange genstande drikker du om ugen?

-Er det jævnt fordelt, eller koncentreret på et antal (hvor mange?) egentlige drukture?

-Er det jævnt fordelt over året eller koncentreret i (depressive?) perioder?

-Foregår det i en social sammenhæng eller i ensomhed?

-Er din omverden opmærksom på dit alkoholforbrug?

Jeg er helt på det rene med, at man kan drikke 5 genstande hen over et døgn uden på noget tidspunkt bare at være i nærheden af at være ude af stand til at føre motorkøretøj. Det er bare ikke pointen. Hvor der er en del diskussion om, ved hvilket indtag alkohols skadelige virkninger overgår de positive virkninger, så synes der at være konsensus om, at højere end 5 genstande om dagen for en voksen mand ligger grænsen i hvert fald ikke!

Rent bortset fra de primære skadevirkninger, så indeholder alkohol som bekendt masser af kalorier, og derudover virker det på de fleste også stærkt appetitøgende – hvilket vel er det sidste, som du har brug for, med henvisning til dine mål.

Lad det til sidst være sagt, at kan du holde 100 dage uden alkohol, er der ikke noget, der tyder på, at der er her, at du har problemer!

Link to comment
Share on other sites

Blackmoore -> Tjaa, lad os nu se. Nu skal jeg lige have hovedpinen væk inden jeg kaster mig over vægtene.

CoqRouge ->

Lad mig starte med at besvare dine konkrete spørgsmål:

- Hvor mange genstande drikker du om ugen?

En typisk uge vel 15-20 genstande

-Er det jævnt fordelt, eller koncentreret på et antal (hvor mange?) egentlige drukture?

Det er meget forskelligt. Men typisk på 1-2 dage, hvor jeg ikke drikker noget de resterende dage.

-Er det jævnt fordelt over året eller koncentreret i (depressive?) perioder?

Ovenfor gælder i normalperioden over året. Men når verden blive lige lovlig tung at danse med :lol: så ryger forbruget op. <_<

-Foregår det i en social sammenhæng eller i ensomhed?

Normalt over året, så drikker jeg kun socialt. Men når jeg er trist, kan jeg ofte godt drikke for mig selv.

-Er din omverden opmærksom på dit alkoholforbrug?

Ja :)

Min egen vurdering. Generelt så er min holdning til det, at "problemet" for mig svarer til, hvis jeg f.eks. havde et padde-problem (jævnfør andre logs :lol: ), hvor jeg fik for mange kj indenbords.

Meget kort sagt, så har jeg i 80-90 % af året intet alkoholproblem. Jeg drikker 1-2 gange om ugen sammen med mine venner. Men i de sidste 10-20 % af året, der bruger jeg alkoholen som en slags "glemme-pille", indtil jeg igen er fitt for fight. Ikke smart, det ved jeg. Men jeg har fuld kontrol over processen.

Så summa summarum: Problemet er sundhedsmæssigt/energimæssigt - ikke socialt eller afhængighedsmæssigt.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Diæt: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Følgende MUBSVET's nye skala MUTSVEK, der går fra 1 til 3 tallerkner, hvor 3 stk. er "tiptop efter planen" og et stk. er "tag dig sammen".

Gåtur:

Distance: ca. 11 km

Tid: ca. 2.00

Lidt langsomt - men jeg er jo ikke helt rask, så det var fint nok. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share