Udstrækning efter træning


Kim S
 Share

Strækker du ud efter træning ?  

262 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det siger dine undersøgelser intet om...pinligt... budskabet er jo forsimplet og direkte vildledende.
Hvad pinligt er der ved det? Hvad vildledende er der ved det? Har du nogle undersøgelser som viser at de hjælper på alle de ting du nævner? Desuden er det ikke "mine" undersøgelser. Den undersøgelse jeg har henvist til er en omfattende gennemgang af 30 studier og hvis du læste den er der selfølgelig ikke noget "pinligt" ved det, idet udgangspunktet er at påvise de ting som tidligere er diskutteret i denne og andre tråde. Der er tilgengæld ikke nogen som har diskutteret om det hjælper på den lange liste du nævner. Det som jeg synes er pinligt er at der i denne tråd bliver diskutteret om effekten af udstrækning i forbindelse med DOMS, forebygge skader lign. så kommer du med noget off-topic surt opstød om at udstrækning hjælper på alt muligt. (uden at du linker til undersøgelser eller artikler) Jeg siger ikke at udstrækning ikke hjælper på det du siger. Jeg siger at du opføre dig pinligt ved at:

1. Du snakker om noget andet end det der bliver diskutteret i denne tråd

2. Kalder mine indlæg pinlige

3. Kalder mine indlæg direkte vildledenede

4. Mener at emnet er uddebbateret (Vidste jeg slet ikke at det kunne. Finder man en tråd uddebateret kan man jo bare springe den over)

Forstå dog snart

?????

der er mange der har meget ud af at bruge udstrækning som et værktøj til at modvirke de ensartede stillinger man udsætter kroppen for i hverdagen og som sætter sit præg på kroppen - det være sig det at sidde på sin flade røv på et kontor 8-10 timer dagligt på "stolen" som aldrig nogen sinde har været tiltænkt menneskekroppen. Eller folk med monotont arbejde der f.eks belaster skuldrene ensidigt.

Brug af ensartede stillinger man udsætter sig for i hverdagen eller på arbejdet vil efter mine udmyge mening blive hjulpet langt bedre ved f.eks. at lave styrketræning. Man får simpelthen meget mere ud af det, - specielt i forhold til den tid man bruger. I det hele taget finder jeg det, udfra den den information der er kommet frem i denne tråd, ikke grundlag for at udstrækning kan modvirke ensartede stillinger og monotomt arbejde. Det mener jeg tilgendgæld at styrketræning kan.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...

Stür bump :bigsmile:

Af og til får jeg en snak om træning, udstrækning mm med en af dem jeg bor på køkken med.

I dag kom han med et par interessante postulater, som jeg godt nok var uenig i men havde lidt svært ved at argumentere for.

Postulat 1:

Musklerne bliver kortere og kortere af styrketræning/BB hvis man ikke strækker ud. Se bare på de store klumbedumbe BB'ere ;)

Postulat 2:

Jeg finder det temmelig frusterende når alle de undersøgelser der er gravet frem i denne tråd siger "udstrækning har ingen effekt på doms", når der samtidig er talrige personlige erfaringer som siger det modsatte.

Postulatet er naturligvis at for ham hjælper udstrækning på at mindske muskelømheden efter en træning (han dyrker Aikido).

Men er der nogen fysiologisk forskel på den ømhed man ofte oplever efter styrktræning ift konditionstræning?

Han nævnte bl.a. at udstrækningen skulle hjælpe med at få fjernet affaldsstoffer fra musklen, herunder mælkesyren. Er der hold i det, og hvis ja kan det så have effekt på ømhed flere dage efter? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Postulat 1:

Musklerne bliver kortere og kortere af styrketræning/BB hvis man ikke strækker ud. Se bare på de store klumbedumbe BB'ere ;)

Efter min bedste overbevisning har "klumpedumpe-effekten" ikke nødvendigvis noget at gøre med muskellængden, men derimod muskelmassen. Prøv at spørge karate-Kaj, hvor elegant han ville bevæge sig, hvis han fik 40 kg. ekstra masse på kroppen.

Desuden findes der jo flere pro-bodybuildere, der er fleksible nok til at gå i split o.lign., så lidt udstrækning har de jo nok lavet... :)

Postulat 2:

Jeg finder det temmelig frusterende når alle de undersøgelser der er gravet frem i denne tråd siger "udstrækning har ingen effekt på doms", når der samtidig er talrige personlige erfaringer som siger det modsatte.

Postulatet er naturligvis at for ham hjælper udstrækning på at mindske muskelømheden efter en træning (han dyrker Aikido).

Problemet med de 'talrige personlige erfaringer' er, at der ikke er noget sammenligningsgrundlag. De kan jo umuligt vide, hvor stor ømhed de havde haft, hvis de lod være med at strække ud. Det er rene gisninger, baseret på de gange, hvor de ikke har strukket ud og er blevet ømme dagen efter. Ville de være blevet ømme under de samme forudsætninger MED udstrækning? No one knows...

Link to comment
Share on other sites

Postulat 1:

Musklerne bliver kortere og kortere af styrketræning/BB hvis man ikke strækker ud. Se bare på de store klumbedumbe BB'ere ;)

Jeg forstår altså ikke hvordan musklerne kan blive kortere? Hvis vi tager biceps som eksempel, så vil den jo altid blive strukket ud igen (afslappet) når man bruger triceps. Den kan da ikke forblive forkortet, for så skulle man jo konstant gå rundt med bøjet albue!?? :blink:

Mht. til muskelømhed så tror jeg at det mest er psykisk. Altså hvis man tror man har gjort noget for at lindre ømheden, så føles det måske ikke så slemt. En slags placebo.

Link to comment
Share on other sites

helt enig sparklez :)

I teorien kunne jeg godt forestille mig at musklen i en eller anden grad kunne være sammentrukket hele tiden, men det giver jo ikke så meget mening, hverken når vi ser på antagonisten også eller på kroppen som helhed. Hvorfor skulle den sende signal om at sammentrække en muskel hele tiden, når der ikke er behov for det? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker altid ud!

Hvad sjov er dder ved at have store benmuskler hvis man ikke kan sparke nogen i hovedet.

Jeg tror at den effekt nogen oplever, skyldes at udstrækning virker som nedvarmning. Jeg er selv for utålmodig til at lave ordenlig nedvarmning men så bruger jeg udstrækningen som sidste trin i min nedvarmning.

Jeg har dog nogle led hvor jeg er hybermobil og dem er jeg meget forsigtig med ikke at strække ud.

Link to comment
Share on other sites

Sorry men den forklaring køber jeg ALDRIG
Hvordan kan det være? Der går ingen muskler der forbinder benene den vej… Tænk lidt over den…
Se her muchachos:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...59&hl=smidighed

Tak michael, men det var nu ment som et retorisk spørgsmål, mit svar ville ha' været nøjagtig det samme som det TJ gi'r til at starte med! ;)

Men nu slipper jeg da for at finde tingene frem senere, da det link forklare det hele! :)

Anyone - har du læst videre en TJ indlæg?? MZ rokker da lidt ved din påstand!

Angående den tråd der refererer til diskussionen hvor Morten spiller med. Ændringer i strukturen af de kontraktile elementer sker som en adaption til ændret arbejdslængde og er som sådan nok ikke relevant, så længe vi snakker om 10-20 minutters god udstrækning om dagen.

Jeg forstår altså ikke hvordan musklerne kan blive kortere? Hvis vi tager biceps som eksempel, så vil den jo altid blive strukket ud igen (afslappet) når man bruger triceps. Den kan da ikke forblive forkortet, for så skulle man jo konstant gå rundt med bøjet albue!??

musklerne bliver ikke kortere generelt...

Min pointe er at for den træningsmængde vi snakker om her, er bidraget til øgningen i bevægeudsving, forsvindende lille for alle andre end de neuromuskulære ændringer der sker, i.e. den ændrede smertetærskel og hæmning af strækreflekserne. Når det er sagt, så hverken kan eller må man afvise muligheden for ændringer i de kontraktile og serielt-elastiske elementer. Seriel addition af sarcomere er blot en af disse adaptationer og lignende er langt fra utænkelige. Dette problem med sarcomere er ganske reelt og kan ses in vivo blandt kvinder der går meget i højhælede sko.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker altid ud efter at have været ude og løbe. Det kan godt være at "videnskaben" mener at effekten af udstrækning er ringe eller ikke eksisterende, men for mig er der tydelig forskel. De få gange jeg har sprunget over udstrækning, har jeg haft væsentlig mere ømhed dagen efter!

- Dipy :)

Link to comment
Share on other sites

(Anyone) Kan finde på at lave noget dynamisk udstrækning som del af opvarmningen, plus at jeg har nogen faste strækøvelser jeg laver hver morgen og aften pga min svajryggethed, men aldrig efter træning.

Anyone, hvad er det for nogle strækøvelser du gør for at komme din svajryg til livs?

Link to comment
Share on other sites

Bladre bladre..... ;)

citat anyone

Jeg starter med "katteøvelsen", hvor man på alle 4 først svajer i ryggen 5 sekunder og derefter skyder ryg i 5 sek, dem laver jeg 5 af.

Derefter ligger jeg mig fladt på ryggen, med med fødderne på gulvet og benene i en 90° vinkel, og presser lænden ned i gulvet, så hele rygsøjlen bliver rettet ud. Der holder jeg den i 8 sek, slapper af og gentager 5 gange.

Til sidst forbliver jeg liggende på gulvet, med begge ben strakt. Så tager jeg det ene ben op til brystet, mens det andet forbliver strakt på gulvet, holder i 5sek og så det andet, det gentager jeg 5 gange per ben og til sidst tager jeg begge ben på en gang op til brystet, holder i 5 sek ned og strække dem begge ud og gentager 5 gange.

Voila…

Håber det giver nogen mening? 

Link to comment
Share on other sites

Stemte sjældent. Jeg strækker altid ud inden træning eller på en fridag. Mig bekendt nedbrydes fibrene yderligere ved udstrækning efter træning, hvilket ikke er ønskeligt. Udstrækning før træning sikre bl.a. bedre smidighed og og bedre udnyttelse af fibrene. Sidstnævnte begrundes med at flere sarcomer udstrækkes hvorved disse bedre kan indgå i den samlede kontraktion af musklen.

Link to comment
Share on other sites

arash239: Nogle langdistance løbere anser udstrækning som en ulempe, da det er en fordel med stive ben da det gør dem hurtigere.... ved ikke om det passer.

Mht. træning så synes jeg at hvis man har holdt en længere pause mht. træningen, så hjælper udstrækning på den værste stivhed, men ellers stækker jeg ikke rigtigt ud ...

Link to comment
Share on other sites

Mange Coaches inden for vægtløftning fraråder direkte at lave bænkpres og brystøvelser generelt. Fordi talrige erfaringer siger at det direkte modarbejder den smidighed i skuldre der kræves af en vægtløfter for at kunne holde vægten optimalt i yderposition over hovedet (f.eks. disiplinen træk)

Det er ikke pissesmart at træne på kanten af den smidighed man har i skuldre når man f.eks. ligger og bænker mht til sener og forstrækning af muskler. Man kan ikke træne smidighed ved styrketræning når musklen genererer kraft.

Det er som regel først når folk døjer med knæskader, baglårsskader, skulderskader at folk gider at strække ud.

Desuden ser det ud af helvede til når en usmidig person forsøger at få en hæderlig dybde på squatten .

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Min svømetræner siger at udstrækning skulle hjælpe svømmere, løbere ovs.. Hun havde læst om en undersøgelse. Nogen svømmere blev delt op i 2 grupper, den ene gruppe skulle efter deres svømning strække ud, den anden skulle ikke. Efter nogen uger (mener det var 2uger) så begyndte dem der ikk strak ud's muskler at syrer til under træningen, men dem som stak ud ikk syrede til... Noget der giver mening i dette eller var noget vrøvl for at få os andre til at strække ud (selvom jeg ikk gør det alligevel)

Link to comment
Share on other sites

Holdt op med at strække ud efter vægttræning for 1 års tid siden. Og mærkeligt nok så er den hypermobilitet, som jeg ellers var sluppet af med, kommet tilbage igen <_<

Så det med at muskler skulle blive kortere, den holder i hvertfald ikke her!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke udstrækning ændrer på muskelfiber sammensætning, derfor får du heller ikke lange muskler hvis du udelukkende har styrke trænet, her skal du nok lave udholdenheds træning. Derfor har prof bodybuilder det udseende de har selvom nogen af dem kan gå i split. Jeg laver aldrig udtrækning da jeg er smidig nok til at lave en full range of motion træning. Da jeg løb udstrakte jeg altid først indtil til til sidst jeg lod være og der var absolut ingen forskel. Jeg kunne løbe ligeså godt og jeg blev ikke mindre øm af det.

Edited by Salvia Divinorum
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke udstrækning ændrer på muskelfiber sammensætning
Det er der ikke noget fysiologisk stimulus der gør.
derfor får du heller ikke lange muskler hvis du udelukkende har styrke trænet

Hvad har lange muskler med muskelfiberfordeling at gøre? Hvad har det med udstrækning at gøre? og styrketræning?

her skal du nok lave udholdenheds træning

Hvaddddd? Som om udholdenhedstræning giver "lange" muskler?

I almindelig sprogbrug bruger man kun derfor i en sammenhæng hvor man henfører til et argument for den påstand der følger efter derfor's stilling i sætningen.

Udover jeg ikke forstår hvad du skriver, så tror jeg ikke du har ret i det du mener. Fordi:

-Der findes ikke "lange" muskler, i hvert tilfælde ikke i forbindelse med en adaptation til træning. De bliver altså ikke længere af nogle træningsfysiologiske stimuli.

-Ingen træningsformer påvirker i væsentlig grad fibertypefordelingen. Hverken udholdenhedstræning, styrketræning eller udstrækning.

Link to comment
Share on other sites

Holdt op med at strække ud efter vægttræning for 1 års tid siden. Og mærkeligt nok så er den hypermobilitet, som jeg ellers var sluppet af med, kommet tilbage igen <_<

Så det med at muskler skulle blive kortere, den holder i hvertfald ikke her!

Imho har det at du holdt op med udspænding ikke noget at gøre med at din hypermobilitet er "kommet tilbage" (Hvad du mon så mener med det :unsure: )

Ved svær hypermobilitet bør man IKKE arbejde i fuld ROM - dvs ikke noget med at lade skuldrene vandre helt bagud i bænk/DB press, ikke noget med at gå i bund i squat osv osv..

Du kan sagtens have stærke muskler over et hypermobilt led! Stabiliteten viser sig ved evnen til kokontraktion = spænding af musklerne på begge sider af leddet samtidigt.

En anden faktor er proprioceptionen, altså dit leds evne til at fortælle hjernen hvilken stilling det er i..

Lav noget mere stabilitetstræning, og pas på med yderstillingerne i øvelserne. Og så selvfølgelig: Undlad udspænding på hypermobile led ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke udstrækning ændrer på muskelfiber sammensætning

Det er der ikke noget fysiologisk stimulus der gør.

derfor får du heller ikke lange muskler hvis du udelukkende har styrke trænet
Hvad har lange muskler med muskelfiberfordeling at gøre? Hvad har det med udstrækning at gøre? og styrketræning?
her skal du nok lave udholdenheds træning

Hvaddddd? Som om udholdenhedstræning giver "lange" muskler?

I almindelig sprogbrug bruger man kun derfor i en sammenhæng hvor man henfører til et argument for den påstand der følger efter derfor's stilling i sætningen.

Udover jeg ikke forstår hvad du skriver, så tror jeg ikke du har ret i det du mener. Fordi:

-Der findes ikke "lange" muskler, i hvert tilfælde ikke i forbindelse med en adaptation til træning. De bliver altså ikke længere af nogle træningsfysiologiske stimuli.

-Ingen træningsformer påvirker i væsentlig grad fibertypefordelingen. Hverken udholdenhedstræning, styrketræning eller udstrækning.

OK, så blev jeg så meget klogere, men jeg har nu hørt snak om det før, men det passer nok ikke så. aj, jeg beklager det gejl der kan godt se det lyder dumt nu men nogle gange tror man bare på hvad man hører.

Edited by Salvia Divinorum
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share