Udstrækning efter træning


Kim S
 Share

Strækker du ud efter træning ?  

262 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ved ikk, netop derfor jeg spørg :)

Men bare min svømmetræner som siger at den gør det... Tvivler på det, men kunne jo godt ske det passer...

Næste gang jeg snakker med hende får jeg hende lige til at komme med noget dokumentation om det, så smider jeg det lige her ind.....

Link to comment
Share on other sites

Tager lige emnet op igen, fordi min svømmetræner endelig kom med en af sine referencer:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...age=3&title=art

Troværdigt eller? (vi snakker om en bedre aerob udholdenhed her)

Mvh jenz

Håber der er nogen som vil hjælpe idet jeg nok ikke er sat så godt ind i det som så mange af jer....

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

nej os det er undrede mig lidt, men var hendes reference.... Hendes kommentar til dette sted er i ""

Hypermobilitet.

Det må påpeges, at overdreven bevægelighedstræning kan føre til hypermobilitet i de specifikt udspændte led. Derfor bør bevægelighedstræning dyrkes i sammenhæng med konditions-, styrke-, udholdenheds-, og koordinationstræning. Denne form for hypermobilitet, er dog ikke patologisk.

"Her ses igen, at der funere optimalt for en svømmer at strække ud efter et træningspas"

Kan ikke lige se nogen begrundelse for hvorfor man skal det, ud over at overdreven bevægelighedstræning kan føre til hypermobiliet i nogen led og så bør det laves sammen med træningen... hvis man da skal strække ud

Link to comment
Share on other sites

Der kan man da vist tale om en overfortolkning af dimensioner.. :)

:lol: helt sikkert... Når jeg snakker med hende igen, vil jeg altså ha en bedre reference, hun sagde hun havde nogen liggende så hun må jo lige hive dem frem... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg straekker i varierende grad ud foer og efter min traening. Min vaegtloeftningstraener som var seksdobbelt danmarksmester siger at udstraekning var med til at hjaelpe ham til en af de laengste skadesfri karrierer han kender til. Der er min reference og den vil altid vaere bedre end trestusind undersoegelser tilsammen fordi INGEN

undersoegelser loeber over en loefterkarriere på over fyrre år. Så der.

Hvordan det kan vaere til debat hvorvidt udstraekning er en positiv faktor i forbindelse med et succesfuldt loefter liv er mig lidt åndssvagt. Det vaere sagt tror jeg godt man kan KLARE sig uden udstraekning i mange år. Men man kan også KLARE sig uden mad i mange dage.

O.K jeg er mavesur. Men videnskaben har ikke laert mig en tiendedel af det jeg ved og har haft glaede af at vide mht vaegttraening. ERFARING har til gengaeld vaeret mig til megen glaede. De problemer jeg har haft mht fremgang er pga foelgende: Ikke at lytte til min egen krop men i stedet til alle mulige teorier.

Undskyld den uvidenskabelige tone og mine manglende ekspert referencer

Heffehurtig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bumper lige en gammel, men god, tråd, da jeg ikke gider oprette en ny for et lille spørgsmål.

Den gamle myte om at man kan strække skader væk er ved at være skudt godt og grundigt i jorden, men kunne det omvendte tænkes. Dvs. er der en øvre grænse for hvor fleksibelt man bør strække sine muskler - med andre ord:

Øger man sit skadespotentiale ved at optræne sig til fx at kunne gå i split og spegat? (og nedsætter en større smidighed evt. musklernes evne til at udføre eksplosivt arbejde?)

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

Bumper lige en gammel, men god, tråd, da jeg ikke gider oprette en ny for et lille spørgsmål.

Den gamle myte om at man kan strække skader væk er ved at være skudt godt og grundigt i jorden, men kunne det omvendte tænkes. Dvs. er der en øvre grænse for hvor fleksibelt man bør strække sine muskler - med andre ord:

Øger man sit skadespotentiale ved at optræne sig til fx at kunne gå i split og spegat? (og nedsætter en større smidighed evt. musklernes evne til at udføre eksplosivt arbejde?)

Akut nedsætter udstrækning ihvf ens eksplosivitet og max styrke (men det vidste du jo godt :wink:).

Kronisk?

hvis Overlappet imellem aktin og myosin ikke er optimalt længere som følge af den kroniske udstrækning, så har man nedsat kraftudvikling ved ens almindelige bevægeudslag.

Man bliver nød til at se på hvilket bevægeudslag er relevant for ens idrætsgren og huske, at bevægelighed er specifik.

Dette betyder også, at man skal tænke over om det er dynamisk bevægelighed eller statisk bevægelighed, man har behov for.

Statisk udstrækning kan også benyttes til at sænke tonus i overspændte muskler. Det kan være relevant ifht teknik, selv hvis den pågældende muskel ikke har forkortet ROM som følge af den øgede tonus.

Udstrækning skal ikke bruges hovedløst, men applikationen af udstrækningsteknikker, og planlægningen af udstrækning ifht resten af ens træning,er pt mere kunst end videnskab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg praktiserer en del udstrækning af ryggen. Jeg har oplevet, jeg kan blive lidt øm i rygstykkerne efter fx. military eller efter opspændet under tung bænk. Der hjælper det lige at lave nogle krumninger i ryggen for at få det hele på plads. :)

Helt enig her. Jeg laver bare lidt blandet udstrækning af ryggen og krops raises eller hvad de nu kaldes..

Strækker også normalt ud efter ben træning

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst alle indlægene, så håber ikke jeg gentager noget.

Af hensyn til DOMS kan jeg hvertflad sige ud for personlig erfaring at der er forskel på om man træner styrke eller udholdenhed. Efter endt styrketræning hjælper det mig ikke en meter at strække ud af hensyn til DOMS, men da jeg gik til boksning i sin tid hjælp det mig gevaldigt at strække ud. Der var en verden til forskel, hvis jeg ikke gad strække ud kunne jeg næsten ikke røre mig dagen efter. Vi havde altid fælles udstrækning efter træning for at forebygge DOMS dagen efter, og der hjælper det..

venaN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share