Udstrækning efter træning


Kim S
 Share

Strækker du ud efter træning ?  

262 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Myte 1: udstrækning forhindre ømhed (DOMS) dagen efter.

Faktum 1: nonsens.

Myte 2: udstrækning forebygger skader.

Faktum 2: meget tvivlsomt.

Alle de undersøgelser der er lavet på DOMS og udstrækning, viser at udstrækning IKKE har nogen positiv effekt på ømheden dagen efter. Faktisk tværtimod. Der er undersøgelser som viser at udstrækning kan forværre graden af DOMS.

Den skadesforbyggende effekt er tvivlsom. Der er fornyligt blevet lavet et review af alle de eksisterende undersøgelser på området, og så vidt jeg husker så var fordelingen ca. 50/50. Nogen viste en effekt, andre viste ingen effekt. Så man kan ikke konkludere noget endegyldigt på dette område.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Udspænding/stræk/bevægelighedstræning har sin gavn i forskellige sammenhænge:

Som Anyone nævner - for at ændre på en fejstilling, som skyldes musklernes (for store) træk over et led. Eksempel: Brystmusklernes træk i skuldrene, ved ubalance i styrkeforholdet mellem for og bagside.

I skadesrehab., hvor let udspænding ensretter de nye fibre som nedlægges i en skade.

Som opvarmning, hvor dynamisk bevægelighedstræning menes at kunne forberede leddet på arbejde i hele bevægebanen.

Alt efter behov, anvendes forskellige principper (ANT, statisk, dynamisk osv.)

Jeg spænder kun sjældent ud :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad med udstrækning i forbindelse med f.eks. fodbold, håndbold eller bare løb?

Jeg kender flere som vil skrive under på at hvis de "glemmer" udstrækning så er de altid godt ømme dagen efter, mens det er langt mindre hvis de husker at strække ud.

Jeg kan også selv huske det fra mine få år i lilleput- og drengefodbold :lol:

Det er vel heller ikke samme "type" DOMS man får af den slags træning, hvis det overhovedet kan kaldes DOMS?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Udstrækker altid et kvarter til 20 minutter før et træningspas der involverer underkroppen. Når man lader lidt tid gå mellem udstræk og træningspas har dette ingen negativ effekt på styrken tværtimod er kroppen klar til at yde efter at have siddet 8 timer på arbejde med forkortede haser osv. Man mister smidigheden med alderen. Mænd er meget mere usmidige end kvinder hvilket kan hæmme styrken p.g.a biomekaniske fejlstilling som derved medfører at muskler ikke aktiveres og bruges optimalt.

At træne smidighed ved f.eks stivbenet dødløft er en invitation til skade. Smidighed trænes ikke med tunge vægte.

Myte 1: udstrækning forebygger ikke skader

Faktum 1: Udstrækning forebygger eller afhjælper krum ryg i f.eks squat. Selv knæproblemer kan ifølge Ian King skyldes usmidighed artikel af Ian King

Ellers enig med TJ om at udstrækning ikke hjælper på DOMS og er også enig i at udstrækning kan forværre DOMS. Efter eksempelvis PNF udstræk kan det føles som om man har været den den ondeste omgang træning igennem.

Selvfølgelig er der også forskellige grader af smidighed og krav til dette.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være, at forskellige undersøgelser viser, at udstrækning er overvurderet. Men min personlige erfaring siger noget andet.

Hvis jeg har lavet squat eller dødløft og ikke får strukket musklerne i benene ud, inden jeg går i seng, så kommer jeg virkelig til at fortryde det. Det er 99% sikkert, at jeg får så kraftig en uro i benene, at det ødelægger nattesøvnen. Bare 4-5 minutters udstrækning løser problemet.

Så må undersøgelser sige hvad de vil. Jeg vil hellere have min nattesøvn end tro på undersøgelser ;)

Link to comment
Share on other sites

Strækker ud for det meste - med henblik på at blive mere smidig, både statisk og isometrisk.

Laver også ofte isometrisk udstrækning af mine ben - inden træning.

Udover det skriver Beleriand_K

Det er 99% sikkert, at jeg får så kraftig en uro i benene, at det ødelægger nattesøvnen. Bare 4-5 minutters udstrækning løser problemet.

Dette oplever jeg også.

Glemmer jeg at strække ud, får jeg virkeligt meget uro i mine ben - hvis jeg har trænet tungt squat eller dødløft. Det både dunker og gør ved i mine ben, og blodet strømmer voldsomt meget til især mine lægmuskler og gør det nær umuligt at sove, hvis man ikke ahr fået strukket ud.

Hvad kan dette forklares med?

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning er overvurderet

Stik modsat: Udstrækning er meget undervurderet. Hvor tit sker det at bicepscurls eller 5. tennissæt droppes pga. udstrækning?

Rehab og forebyg: Tje, har netop selv fjernet en skade i læggen med udstrækning, som antagelig var opstået pga. mangel på samme.

Det siges at en stærk mand har en stærk bagside. På samme måde har en adræt mand en smidig bagside.

Så hvis man gerne vil være en ufleksibelt kødklump, kan man bare pumpe videre. Ønsker man derimod at kunne bruge sin krop aktivt resten af livet, er udstrækning en god idé.

Jeg er selv meget ufleksibel af natur. Jeg strækker kun sjældent ud i forbindelse med træning pga. kronisk tidnød, men tager istedet en smidighedssession foran aften TV, når der er ro i hjemmet.

Komplet motion involverer:

  • Styrke
  • Kondition
  • Smidighed

Link to comment
Share on other sites

plus at jeg har nogen faste strækøvelser jeg laver hver morgen og aften pga min svajryggethed, men aldrig efter træning.

Anyone, hvilke strækøvelser ?!?! Jeg har selv nogle problemer med mit lændesvaj, og har før prøvet at spørge mht at afhjælpe det. Folk opfordrede til at droppe øvelser der involverer hoftebøjerne, men der må da modsat direkte være nogle øvelser man kan lave i stedet. Er selv kommet frem til, at almindelige crunches evt kan bruges, men den står sig ikke så stærkt i forhold til al den modsat rettede træning man laver...... Forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker ud efter hver øvelse (nogle gange kan snak dog ødelægge dette:) )

Udstrækning mellem øvelserne, og inden man går igang med at træne er ikke en særlig god ide. Der er mange undersøgelser som viser at ens power output er nedsat efter statisk udstrækning (som er den mest normale udstrækningsform). En af teorierne er at det skyldes nedsat strækrefleksaktivitet. Uanset hvad, så er det bestemt ikke ønskværdigt at ens kraftudviklingspotentiale forringes, da det inddirekte også hæmmer hypertrofi-responset.

Hvis man endelig skal strække ud, så bør man gøre det EFTER træning.

Der er efter min mening kun 2 gode grunde til at strække ud.

1. Hvis man er så usmidig at det forhindre en i at lave øvelser og andre former for fysisk aktivitet korrekt.

2. Hvis der er problemer med fejlstillinger i et led. Typisk er det muskler som brystmusklen og hasemuskulaturen som er problemet.

Skadesrehabilitering er et andet område hvor udstrækning kan være gavnlingt, men det er selvfølgelig kun relevant for folk der er skadet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Strækker aldrig ud efter træning (spørgsmålet var måske lidt for lukket), Men strækker en gang imellem ud mellem øvelserne under opvarmningen, hvis jeg har ondt. Oftest i skulderen. Ved ikke hvorfor, men af og til hjælper det lidt.

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning mellem øvelserne, og inden man går igang med at træne er ikke en særlig god ide.

Jeg læste et sted at Arnold lavede udstrækning af bl.a. biceps mellem sættene, og så er den diskussion ovre! Spøg til side, er der nogen, der har læst hans bøger eller interviews, der kan uddybe. Måske er der en hypertrofi gevinst i at lade musklerne tage slæbet fremfor strækrefleksen (jeg gætter).

BTW, min massør påstår at kunne mærke flere spændinger, hvis jeg har skulket fra udstrækningen i en periode.

Som Hr.Kirchebrandt antyder, er velvære også et argument for udstrækning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste et sted at Arnold lavede udstrækning af bl.a. biceps mellem sættene

Det er korrekt - A-manden havde et lidt anderledes syn på udstrækning end de fleste i denne tråd - Her er hvad han f.eks sagde i forbindelse med pull-ups :

After every set of pull-ups, you should hang onto something and stretch your upper your upper lats. The pull-up itself is a streching and flexing exercise in operation, but an additional stretch movement between sets seems to extend the rang of motion that's inevitably restricted by the confines of the exercise itself. When you stretch, you can feel the resistance penetrating deep into the extremities of the muscle near the origins and intertions.

In my estimation, stretching improves development.

Det skal nævnes at udtalelsen er fra december 1979 og er taget fra et større indlæg han lavede omkring opbygningen af en bredere ryg.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share