Hessel's mission: At løbe jorden rundt - 40.043 km


Hessel
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Brasilien

Note> Nu er jeg ikke den bedste Molbo til at skrive malende og inspirerende, men jeg synes nu alligevel at jeg vil skrive om min tur rundt i Brasilien - ind til videre.

Billund Frankfurt here we go. Klokken er 17.15. Spaendt venter jeg paa mit foerste moede med Brasilien. Jeg ankommer rettidigt til Frankfurt lufthavn og skal vente til kl. 22.30 inden jeg kan komme med flyet til Sau Paulo, Brasilien. Frankfurts lufthavn lever op til sit ry om at vaere verdens kedeligste lufthavn. Der er, som de fleste andre lufthavne, ikke meget at lave. Godt at jeg har bogen Peak Performance med som jeg kan slaa tiden ihjael med. Mens jeg sidder og laeser kommer der en mand med oestligt udseende og saetter sig ved siden af mig. Han har en mappe, hvor der staar Ship Security Plan. Terrorist? Nej! Han skal aebentbart med samme fly som jeg. Maaske er det kedsomheden. Vi er vel alle blevet lidt paranoide. Nogen ville maaske kalde det sund kritisk sans?

Endelig letter flyet til Sau Paulo. Sammen med Lufthansa skal jeg tilbringe de naeste 11 timer og rejse 9600 kilometer. Maaske det skal vaere et af mine delmaal i forbindelse med min recreationelle mission?

Jeg er efterhaanden blevet lidt vant til at rejse over kontinentet. Derfor ved jeg ogsaa med mig selv at det er en total soevnkatastrofe, hvis jeg begynder at se de ellers underholdende film. Efter aftensmaden tager jeg derfor nogle gram melatonin. Falder hurtigt i soevn og vaagner tidligt naeste morgen, hvor der bliver serveret en udmaerket morgenmad. Tilmed med (usaltet) smoer fra selveste Arla. Flyet ankommer til tiden. Hvad jeg ikke ved er at der er strike i Guerelos lufthavnen i Sau Paulo, hvilket betyder meget lange koer i pas og toldkontrollen. Sagde jeg koer? Korrektion. Der var ikke nogen decideret koe. Bare hundredevis af mennesker.

Naar man mindst af alt venter det sker der ofte noget spaendende. Jeg kommer i snak med en engelsktalende brasilianer ved navn Alex. Pudsigt. Alex er paa vej hjem fra Switch, hvor han har deltaget i et 24 timers loeb. Mit foerste moede med en Ultraloeber! Vi snakker lidt om hans traening. 300 kilometer tilbageligges der i ugen. Om kort tid skal han til USA til et 6 dages loeb. Her forventer han at loebe ca. 850 km! Hvem skulle have troet at denne tur skulle begave mig med loeberelateret inspiration?

Efter 2 timer i en lufthavn uden aircondition kom jeg endelig ud af lufthavnen. En praestation i sig selv. Med chauffoer gaar turen igennem Sau Paulos beskidte og traffikerede gader. Sau Paulo, 10 mio. indbyggere. Os, larm, traffik og sporadiske slumkvartere. Knallertter paa motervejen koere lige ned mellem bilerne. Ikke overaskende at der, hver dag doer 5 knallertkoere i trafikken. Hver dag! Selv bilerne er paranoide. De fleste biler i Brasilien laaser automatisk efter 30 sekunders koersel. Overfald er hverdag. Selv politiet toer ikke stoppe biler paa motervejen idet folk har skydevaaben. Ikke desto mindre er der mange loebere paa motervejen. Der traenes flittigt og det ser ud til at noedsporet uden problemer kan bruges til loebetraening og endda cykeltraening. Pas paa. Noedsporet bliver ogsaa brugt til at overhale indenom!

I omraadet omkring Sau Paulo udgoer Denguefeber en risiko. Den spredes med myk. Der er ca. 600.000 der bliver smittet, hvert aar. Der er 4 forskellige slags smitte. Ingen vaccine. 0,2 procent af de smittede udvikler en doedelig version af smitten. Bliver man smittet giver det meget alvorlige influenzasymptomer og maaske indre bloedninger. Bliver man stukket 2 gange kan det vaere doedeligt. Nogen der ved hvad incubationstiden er?

Der bliver mere ro over tingene da vi kommer til byen Campinas. En halv time senere ankommer jeg til Vinhedo, hvor jeg skal overnatte 2 dage indtil kaeresten faar fri fra arbejde.

Den foerste dag besoeger jeg blandt andet Syd Amerikas stoerste indkoebscenter. Det er en oplevelse i sig selv. Der er taget mange sikkerhedsforanstaltninger. Det vrimler med sikkerhedsvagter og for at parkere faar man et kort ved indgangen som skal afleveres ved udgangen. Paa den maade undgaar man at bilerne bliver stjaalet. Indkoebscenteret har det hele, - ogsaa McDonalds. Selvom det hele er meget vestligt er sproget Portugisisk, hvilket goer det besvaerligt at handle ind og generelt goer tingene til en udfordring.

I Brasilien er forskellen mellem rig og fattig (Lorenz-kurven) meget stor, hvilket betyder at overklassen er noedt til at sikre deres sikkerhed. Dette goeres ved at indhegne store byer og saette bevaebnede vagter ved indgangen. De meget velhavende har deres egen mur rundt om deres bolig og egne bevaebnede vagter.

De lyshaarede, lyshudede udlaendinge udgoer en vaesentlig del af overklassen. Det er billigt i Brasilien. En Big Mac Menu koster 18 kr. I disse dage, hvor olieprisen og benzinpriserne er hoeje koster en liter benzin ca. 4,5 kr. Det er vel blot et spoergsmaal om tid foer OPEC landende imoedekommer den oegede efterspoergsel. I mellemtiden kan den danske stat glaede sig over en markant oeget indtjening og Information fortaelle os at dette vil vaere en laerestreg og minde os om at nedsaette forbruget.

Valutaen i Brasilien er Reais og kursen er i oejeblikket 2,2 danske kr. for 1 reais, hvis nogen skulle vaere interesseret?

Fredag gaar turen til stranden. Vi har lejet en bil og det tager ca. 8 timer til stranden. Vi havde allerede, mere eller mindre, besluttet os for ikke at tage til Rio de Jaeiro. I stedet gaar turen til Sau Sebastio, Ubatuba og Parati. Sidstnaevne skulle blive et sted, hvor vi tilbragte det meste af vores tid.

Inden da skal vi dog igennem et lille skraek senario. Vi koerte forkert, hvilket betyder at vi er kommet ind paa den forkerte motervej. Jeg kigger paa kortet og ser heldigvis at der er en fin vej skitseret paa kortet. Vi drejer af mod en by ved navn Santa Brancha. Fattig by, hvilket betyder farligt for os. Vi koere, som planlagt, ned af den vej som er illustreret paa kortet. Ved foerste oejekast siger jeg at det kan da ikke passe. Det er ikke en asfaltvej. Vi begiver os afsted. Der er troperegn. Det regner og det regner rigtig meget. Vi kan kun koere 35-40 km. i timen pga. vejens tilstand. Der er store huller i vejen. Det er ved at blive moerkt og vi begynder at blive mere og mere i tvivl om det er den rigtige vej. Vi har nok koert 1,5 time og vejen bliver daarligere og daarligere og mere og mere mudret. Bilen koere fast i mudderet. Ja, vi er koert fast.

Jeg proever at skubbe, men forgaeves. Vi er langt vaek fra alt og det er nok 1 time siden vi sidst har set huse eller mennesker. Faktisk er det mere sikkert at vi ikke har set mennesker. Der er ikke noget radiosignal og mobiltelefonen siger: Soeger net. I synes nok ikke det er specielt uhyggeligt, men jeg var nu en anelse nervoes. Jeg begynder at spekulere paa, hvor langt det vil tage at loebe efter hjaelp. Er jeg i form til at loebe 40+ km.?

Med mudder op over anklerne lykkedes det mig dog at skubbe bilen op af mudderet. (Havde det vaeret bankpress havde jeg nok slaeet min 100 kg. pr. i baenkpres) Vi koere videre og lidt bekymrende er der mange skilte med teksten Atencao. Paa et tidspunkt skilder vejen. Paa det ene skilt staar der Proibeto og det andet Atencao. Vi tager Atencao vejen. Efter 1,5 times koersel kommer vi ud til hovedvejen og er paa vej mod Paraboina.

Vi overnatter i Sau Sebastio og naeste dag er vi i Parati. Parati er en by med mange sevaerdigheder. Vi har vaeret paa baedtur rundt og se nogle af de 65 omkringliggede oeer. Rundt og se flotte vandfald. Smuk natur. Historiske momumenter. Laekker restauranter. I Ubatuba er der en laekker strand. Et stort akvarie med Pingviner, aligatore, hajer og andre Syd Amerikanske fisk. Der var ogsaa et sted, hvor de havde skildpadder. Kaempe skildpadder. Nogle skildpadder bliver op til 2 meter lange og vejer 900 kg. 900 kg.? Det er da en styrketotal der vil noget! Mad/ Palmepizza, Passionsfrugter, fisk og silkabananer i lange baner. Listen over oplevelser er lang, men jeg vil ikke gaa i dybden med det. Det skal opleves!

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel,

Her er klart en log der skal følges fremover! Spændende log og meget spændende løbeprojekt, du har kastet dig ud i! Det sætter ens egne noget mere beskedne ambitioner i perspektiv! :blink: :lol: Hvor mange kilometer har du løbet nu?

vh. Eva

ps: Hatten af for dit gode initiativ med en oversigt over løbelogs. Selvom vi efterhånden er en pæn flok, så fylder vi stadig ikke så meget mellem styrkefyrene (og -kvinderne!).

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel

Det lyder som om du får oplevet en masse, og pjat med dig du kan jo sagtens skrive malende og inspirerende :) ! Fortsat god fornøjelse i det fremmede og forhåbentlig får vi flere historier hen ad vejen :w00t: !

- Dipy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 25.05.2004

Traening i Vinhedo

Saa fik jeg endelig traenet idag. Traeningen foregik under kyndig indhegning. Der er ca. en marathon i omkreds. Der er tale om meget kuperet terraen. Jeg har nok startet ud i alt for hurtigt tempo i begejstring. Ofte mister jeg tempofoelelsen, hvis jeg ikke har loebet noget tid. Ihvertfald blev jeg svimmel da jeg stoppede op for at straekke lidt ud. Var lige ved at besvime, men fik det bedre og gennemfoerte den planlagte traening.

I dag fik jeg ogsaa min foerste Sushidebut. Buffet paa en fin resturant, hvor bilen bliver parkeret for en. Jeg maa sige at Sushi nok ikke lige er mig. Bare tanken om raa fisk er ikke tiltalende og saa konsistensen. Maaske man skal vende sig til det?

Loeb i alt> 5 km.

Km. to go: 39.689,9

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 29.05.2004

Distance: 5 km.

Onsdag d. 2.06.2004

Distance: 9 km

Torsdag d. 03.06.2004

Distance: 8 km.

Fredag d. 04.06.2004

Lørdag d. 05.06.2004

Distance: 10 km.

Mandag d. 07.06.2004

Distnace: 10 km.

Tid: 39 min.

Dagens quote

Give life your best. You'll never regret it!

Km. to go: 39.647,9

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 10.06.2004

Distance: 10 km.

Kommentar

10 km. i roligt tempo. I dag var jeg til fællestræning. Jeg måtte korte ruten lidt af da jeg fik problemer med maven. <_<

Bananskalaen

1x :banana:

Dagens qoute

"Running is a big question mark that's there each and every day. It asks you, 'Are you going to be a wimp or are you going to be strong today?'"

- Peter Maher, Irish-Canadian Olympian and sub-2:12 marathoner

Km. to go: 39.637,9

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel

Velkommen hjem igen, jeg havde lige overset at du var kommet tilbage. Det er jo ikke til at få det hele med herinde på MOL, der er jo en heftig aktivitet i de logbøger :bigsmile: !

Jeg har lige været inde og kigge på billederne fra din tur, det er jo til at få helt feriekuller af at se de landskabsbilleder :w00t: !

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Hamborg Marathon i april 2005

Jeg har besluttet mig for at jeg vil løbe Hamborg marathon i april. Da mit liv (Bla. pga. en måned i USA) vil være lidt rodet indtil den 1. august har jeg tænkt mig at starte på programmet fra netop den dato.

Mit første marathon løb jeg i 2000 i tiden 2.49 timer. Det er derfor kun mit andet marathon og jeg vil derfor bede jer om praktiske og teoretiske råd om:

1. Træningsplanlægning

2. Praktiske råd i forbindelse med træningen

3. Praktiske råd ifb. med selve løbet

4. Andet som jeg ikke har tænkt på

Er det for sent og/eller er det muligt for mig at løbe under 2.49 timer til april?

Da jeg trænede til mit første marathon var det meget ustruktureret træning og jeg løb sågar 800 meter konkurrence dagen inden. Nu vil jeg gerne forsøge mig med at gennemtænkt og veltilrettelagt program, - gerne med en teoretisk ramme.

Så CogRouge, Jan D. og andre kom frit frem og hjælp mig med at komme i gang med planlægningen til mit andet marathonløb.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke lige så meget inde i den slags, men er det ikke meget lang forberedelses tid - taget i betragtning, at du er i ret god form i forvejen??

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke lige så meget inde i den slags, men er det ikke meget lang forberedelses tid - taget i betragtning, at du er i ret god form i forvejen??

Måske har du ret. Selv synes jeg min form er ringe og hvis jeg skal nå at komme ned på under 2.40 tror jeg at jeg er nødt til at lægge noget struktureret træning ind i meget god tid.

Hvad siger i andre?

Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet er at min haddisk gik i stykker i mandags, hvilket vil sige at jeg var nødt til at købe en ny og geninstallere alle programmer. Det vidste jeg at jeg desværre havde en af IBM's harddiske som jo desværre har mange fejl. Måske det var en af årsagerne til at de blev opkøbt?

Nå, men nu ser alt ud til at virke igen. Selv min Polar infrarød interface virker igen, hvilket betyder at jeg nu kan begynde at poste nogle pulskurver. :) :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 14.06.2004

Fællestræning med klubben

1 km. opvarmning

11 km. løb

1 km. afjogning

I alt: 13 km.

Kommentar

Som sædvanlig kunne jeg ikke følge med gruppen, men jeg kan trodsalt mærke at formen bliver bedre og bedre. Langsomt, men sikkert. Der var egentlig rimeligt tempo idag. De 3 hak i kurven er: 1. Løb hen til stadion. 2. Løb ud til "Kongehøjen" for at strække ud. 3. Løb hjem fra stadion.

Dagens quote

"Good things come slow - especially in distance running."

- Bill Dellinger, Oregon coach

Km. to go: 39.615,9

post-12-1087238691.jpg

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 15.06.2004

Træning

Distance: 11 km.

Tid: 47.58 min.

Gennemsnitspuls: 145

Max.puls: 164

Kommentar

Jeg var rimelig drænet for energi idag, men jeg kom da igennem træningen.

Bananskalaen

2x :banana:

Dagens quote

It's elevating and humbling at the same time. Running along a beach at sunrise with no other footprints in the sand, you realize the vastness of creation, your own insignificant space in the plan, how tiny you really are, your own creatureliness and how much you owe to the supreme body, the God that brought all this beauty and harmony into being."

- Sister Marion Irvine, 2:51 PR and 1984 U.S. Olympic Marathon Trials qualifier

Km. to go: 39.604,9

post-12-1087314512.gif

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 17.06.2004

Distance:

Opvarmning: 2,4 km.

4,5 km. testløb på 19,22 min. inklu. lyskryds :devil:

Gennemsnitspuls: 159

Afjogning: 2,4 km.

I alt: 9,3 km.

Bananskalaen

1 x :banana:

Kommentar

Der er bjergmarathon på lørdag så der var ikke rigtig nogen som gad lege idag. Lidt træning blev det da til, selvom jeg nu havde håbet på lidt hårdere træning idet jeg nok ikke får trænet på lørdag da jeg jo skal holde fødselsdagsfest sammen med min tvilling.

Dagens quote

Top results are reached only through pain. But eventually you like this pain. You'll find the more difficulties you have on the way, the more you will enjoy your success."

- Juha "the Curel Vaatainen

Km. to go: 39.595,6

post-12-1087750235.gif

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 20.06.2004

Coopertest

Distance

3250 meter

Tid

12 min.

1x400 @ 1.14 min.

2x400 @ 1.18 min.

3x400 @ 1.21 min.

4x400 @ 1.25 min.

5x400 @ 1.27 min.

6x400 @ 1.27 min.

7x400 @ 1.27 min.

8x400 @ 1.27 min.

1x 50 @ 0.55 min.

Gennemsnitspuls: Ca. 180

Opvarmning: 1,5 km.

Afjogning: 4 km.

I alt: 8,7 km.

Bananskalaen

3x :banana:

Kommentar

Det går fremad med formen, hvilket kun er positivt. Specielt set i lyset af at jeg ikke er skader, ej heller har nogen problemer med benene. :)

Dagens quote

"We run, not because we think it is doing us good, but because we enjoy it and cannot help ourselves...The more restricted our society and work become, the more necessary it will be to find some outlet for this craving for freedom. No one can say, 'You must not run faster than this, or hump higher than that.' The human spirit is indomitable."

- Sir Roger Bannister

Ugens km: 42

Km. to go: 39586,9

post-12-1087751553.gif

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 21.06.04

Fællestræning

Opvarming: 1 km.

Distance

9 km.

Tid

38.38 min.

Km. gennensnit: 4.18 min.

Pulsgennensnit: 155

Maxpuls: 171

Afjogning: 1 km.

løb i alt: 11 km.

Bananskalaen

2x :banana:

Kommentar

Var noget træt i benene efter gårdsdagens træning. Heldigvis kunn jeg godt følge med de andre da de jo havde været langs til Aabenraa Bjergmarathon i weekenden.

Danges quote

"Someone lent us a cottage in Harsfordshire. I was sitting in a sort of parlor there one day, writing. And suddenly I saw someone run past the window, along the lane outside. With shorts on, white shirt and so on. And it seemed to me such an unusual image... that I wrote down at the top of a sheet of paper, 'the loneliness of the long-distance runner.' I didn't know where he had come from, I didn't know where he was going. He was simply a sort of ...vision, floating by the window. And I put the line away, I thought I was going to write a poem with this sort of line in it. It seemed rather a nice line."

- Alan Sillitoe, author of The Loneliness of the Long-Distance Runner

Km. to go: 39575,9

post-12-1087840235.gif

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share