Hessel's mission: At løbe jorden rundt - 40.043 km


Hessel
 Share

Recommended Posts

Søndag d. 27.03.2005

Distance: 5.1 km.

Tid: 19.59 min. Rute PR

Km. gennemsnit: 3.55 min.

Hastighed: 15,31 km/t

Kommentar

Jeg håber i alle har haft og har en god Påske!

Her i påsken er arbejdsburden, for mit vedkommende, blevet lidt mindre. I de forgangne uger har der været arbejdsdage på helt op til 18 timer, samt arbejde alle ugens dage. Jeg har forsøgt at holde formen ved lige og faktisk virker det som om at formen er blevet forbedret den sidste måneds tid. Jeg bygger langsomt, men sikkert mere distance på.

Hej Tolle,

Ja, der er nogen som er heldige. Selv har jeg altid haft en drøm om at kunne kombinere motion og arbejde, men jeg tror at alle i et vidst omfang har knap tid. :)

Km. to go: 38.862,4

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mandag d. 25.04.2005

Distance: 3,5 km.

Tid: Ca. 16.00 min.

Tirsdag d. 26.04.2005

Distance: 3,5 km.

Tid: Ca. 16 min

Onsdag d. 27.04.2005

Distance: 3,5 km.

Tid: Ca. 16 min.

Torsdag d. 28.04.2005

Distance: 3,5 km.

Tid: Ca. 16 min.

Søndag d. 1.05.2005

Bench press: 3x8x55 kg.

Anden information

Nu har jeg endelig fået mere fritid og er derfor ikke nødt til at arbejde så meget over længere. Det har taget hårdt på formen og helbredet. Det er dog ikke gået ud over vægten. Dagens vægt siger 58 kg. Jeg har på fornemmelsen den manglende fysiske aktivitet krydret med stress og arbejde har tæret på muskelmassen.

Km. to go: 38.848,4

Link to comment
Share on other sites

Godt at se dig tilbage.

Jeg tror, at hvis man har problemer med at holde vægten nede, så tager man på, når man er stresset. Omvendt, hvis man har problemer med at holde vægten oppe, så taber man sig i stressperioder. Stress sætter den bevidste kontrol over viljen på stand-by på de områder, som ikke lige nu og her har førsteprioritet.

Link to comment
Share on other sites

Kære CoqRouge,

Godt at se dig tilbage.

Tak. Det er rart at være tilbage. Der er nu noget, et eller flere ting, som mangler uden.

Med hensyn til det andet.

Det lyder meget plaucibelt, men synes nu generelt jeg har svært ved at ændre min vægt, uanset retning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hej Jeanette K,

Mange tak for din fødselsdagshilsen. Jeg har først set din besked nu.

Jeg er desværre skadet i øjeblikket så det bliver ikke til så megen træning. Jeg venter i øjeblikket på at komme på ortopæd kirugisk afdeling, som de vidst kalder det.

Årsagen er at mine achillesener har stadig ikke har det godt. Ja, faktisk er det kun blevet værere de seneste mange måneder. Jeg har døjet med det i snart 2 år og nu er det blevet så slemt at jeg døjer med det selvom jeg end ikke træner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desværre skadet i øjeblikket så det bliver ikke til så megen træning. Jeg venter i øjeblikket på at komme på ortopæd kirugisk afdeling, som de vidst kalder det.

Årsagen er at mine achillesener har stadig ikke har det godt. Ja, faktisk er det kun blevet værere de seneste mange måneder. Jeg har døjet med det i snart 2 år og nu er det blevet så slemt at jeg døjer med det selvom jeg end ikke træner.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder rigtig træls, håber du kan få gjort noget ved det. I øvrigt så er det rart at se at du stadig er aktiv på forummet, troede helt du var forsvundet i den tid hvor jeg var knap så aktiv her. God bedring og fortsat held og lykke med løbemissionen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tak for din hilsen Tube.

Jeg har fået en henvisning til Ortopæd kirurgisk afdeling, men jeg er nødt til at finde mig i en ventetid på et par måneder. Jeg er dog ikke i tvivl om at jeg vil fortsætte min mission så snart jeg er i stand til det.

Indtil da er jeg begyndt at løfte lidt vægte, men jeg ved ikke om det er noget jeg vil skrive om i min log. Det vil nok virke uinterressant for de fleste. Tildels også pga. at jeg ikke køre noget specielt program. Det går dog overaskende fremad. Idag kunne jeg f.eks. uden problemer lave singles i bænkpress med 85 kg. Det var endda med stop i bunden. Så vidt jeg har kunnet se på diverse bænkpress videoer er det meningen at man skal holde en kort pause i bunden af bænkpresset?

Det bliver desuden til lidt squat og dødløft.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Tak for din hilsen Tube.

Jeg har fået en henvisning til Ortopæd kirurgisk afdeling, men jeg er nødt til at finde mig i en ventetid på et par måneder. Jeg er dog ikke i tvivl om at jeg vil fortsætte min mission så snart jeg er i stand til det.

Indtil da er jeg begyndt at løfte lidt vægte, men jeg ved ikke om det er noget jeg vil skrive om i min log. Det vil nok virke uinterressant for de fleste. Tildels også pga. at jeg ikke køre noget specielt program. Det går dog overaskende fremad. Idag kunne jeg f.eks. uden problemer lave singles i bænkpress med 85 kg. Det var endda med stop i bunden. Så vidt jeg har kunnet se på diverse bænkpress videoer er det meningen at man skal holde en kort pause i bunden af bænkpresset?

Det bliver desuden til lidt squat og dødløft.

Hej Hessel,

Surt med achillessenen og ventetiden! :mad: Skriv dog gerne om styrketræningen, det lyder som en god fremgang du har. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel

Årsagen er at mine achillesener har stadig ikke har det godt. Ja, faktisk er det kun blevet værere de seneste mange måneder. Jeg har døjet med det i snart 2 år og nu er det blevet så slemt at jeg døjer med det selvom jeg end ikke træner.

Det er jo trist når en god løber som dig bliver alvorligt skadet. Hvordan er det præcist fat med skaden - er det en form for irritation af senen (har kigget mig omkring i loggen, men har ikke lige kunnet finde noget).

Det er da godt du har fundet fornøjelse og anternativ træning med styrketræningen, hvor det vist går hurtigt fremad. Skriv endelig videre på loggen. Har du overvejet at holde dig igang med med lidt kredsløbstræning også fx. cykling el. svømning (som jo ikke nødvendigvis belaster senen nævneværdigt). Hvad med genoptræningsøvelser el. er det yt indtil videre. Nu kender jeg jo ikke skaden (så jeg bør nok ikke udtale mig), men senen svækkes jo ved lang tids passivitet???

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel

Det er jo trist når en god løber som dig bliver alvorligt skadet. Hvordan er det præcist fat med skaden - er det en form for irritation af senen (har kigget mig omkring i loggen, men har ikke lige kunnet finde noget).

Det er da godt du har fundet fornøjelse og anternativ træning med styrketræningen, hvor det vist går hurtigt fremad. Skriv endelig videre på loggen. Har du overvejet at holde dig igang med med lidt kredsløbstræning også fx. cykling el. svømning (som jo ikke nødvendigvis belaster senen nævneværdigt). Hvad med genoptræningsøvelser el. er det yt indtil videre. Nu kender jeg jo ikke skaden (så jeg bør nok ikke udtale mig), men senen svækkes jo ved lang tids passivitet???

Tak for dit svar. Du skriver jeg er en god løber, men det ved jeg nu ikke om jeg er. Det er efterhånden ved at være længe siden at jeg har løbet bare nogenlunde stærkt. Akillesenen er øm og lædret. For 2 måneder siden skulle der blot en lille gåtur til for at skabe ømhed. Idag er det blevet bedre og jeg kan i det mindste gå op af trapperne til min lejlighed uden morgenstivhed. Svømning har jeg tidligere forsøgt at begive mig ud i dog uden success. Min teknik er simpelthen for dårlig til at jeg får nok ud af det. Ja, du har ret i at jeg burde begynde på noget kredsløbstræning. Som sagt så gjort. Jeg starter på spinning 3 til 4 gange i ugen med start på lørdag. Jeg har idag fået brev fra Haderslev sygehus og fået at bekræftet at jeg skal til undersøgelse d. 2.11.2005. kl.12.30. Jeg forventer at det, efterfølgende vil føre til en afklaring omkring min tilstand.

Link to comment
Share on other sites

I lørdags var jeg til 1 times spinning. Jeg synes det gik rigtig godt, selvom formen trænger til at blive forbedret. Jeg overvejer at poste en pulskurve for hver træningspas for at få en fornemmelse af træningen.

Idag stod den igen på lidt løst styrketræning. Bænkpress, dødløft og squat. I bænk løftede jeg rent faktisk 90 kg. med pause i bunden. Den gled overaskende let op. Jeg har overvejet at starte på et mere systematisk styrkeprogram, men jeg kender ikke så meget til det og det bliver let meget kompliceret, samtidig med at jeg ikke har nogen der kan assistere mig under træningen. Mit overordnede mål er styrke og undgå at tage på i muskelmasse, så jeg træner med forholdvis få reps.

Link to comment
Share on other sites

Dagens menu stod på 1 times spinning. Det gik bedre med at få pulsen op og det føltes ikke som noget problem at ligge mellem 150 til 160. Jeg er dog ikke helt tilfreds med spinninginstruktøren. Bl.a. var jeg ikke helt tilfreds med at der blev spillet "Eye of the tiger", i en af "drikkepauserne" (Iøvrigt, hvorfor er der indlagt drikkepauser?) Desuden har jeg svært ved at se fordelen ved at træne med ekstremt langsom kadance og stor belastning, men måske der er andre der har et bud på det?

Link to comment
Share on other sites

Dagens menu stod på 1 times spinning. Det gik bedre med at få pulsen op og det føltes ikke som noget problem at ligge mellem 150 til 160. Jeg er dog ikke helt tilfreds med spinninginstruktøren. Bl.a. var jeg ikke helt tilfreds med at der blev spillet "Eye of the tiger", i en af "drikkepauserne" (Iøvrigt, hvorfor er der indlagt drikkepauser?) Desuden har jeg svært ved at se fordelen ved at træne med ekstremt langsom kadance og stor belastning, men måske der er andre der har et bud på det?

Godt at se du er gået igang med lidt kredsløbstræning. Som du forhåbentligt allerede har erfaret er cyklingen ikke nødvendigvis belastende for senen (obs. dog evt. det meget stående arbejde i spinningtimerne og tung belastning). M.h.t. intensiteten skal du nok bare regne med en tilvænningsfase inden du er i stand til at gennemføre med en meget høj puls. Det kommer efterhånden (har jeg selv erfaret).

Ja musiksmag er jo altid forskelligt. Drikkepauserne svarer jo til pauserne i intervaltræningen og burde have samme funktion. Det er jo ikke meningen du skal drikke under intervallerne (det gjorde du vel heller ikke under intervalløB) og væske er nødvendigt i disse svedetimer (ellers falder ydeevnen).

Tja, vedrørende den langsomme kadance og tunge belastning vil jeg give dig ret. Formålet er vel oprindeligt styrkeforbedring (men burde jo kunne opnås mere effektivt ved færre reps og/eller ved en mindre andel af spinningprogrammet). Desuden tenderer tung belastning mod hurtigere udtrætning af muskler og dermed mod en lavere kredsløbsbelastning.

Mit bedste bud er - efterhånden at spotte hvilke spinninginstruktører, der anvender programmer der ligger tættest til ens træningsformål og præferencer (det gælder vel også musikken).

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile: Axbard, men det er ikke desto mindre imponerende alligevel!

I morges stod den endnu engang på 55 min. spinning. Gennemsnitspulsen var idag væsentligt højere og rimelig tilfredsstillende på 147. Den maksimale puls under trænignsforløbet var 173, hvilket vidner om at det bliver bedre og bedre efterhånden som jeg bliver mere rutineret. Efter at have prøvet 3 spinninginstruktøre har allerede erkendt at, hvis jeg ønsker at få noget tilfredsstillende ud af træningen er jeg, til tider, nødt til at se bort fra deres instrukser. De kan finde på mange finurlige tiltag på én time.

Til Jan, så vil jeg sige mange tak for dit indput. Super! Mht. instruktørerne er der ikke nogen at vælge imellem. Jo, der er 3, men der er kun 1 spinningtime om aftenen, så det er ikke muligt at vælge og vrage mellem de forskellige spinningsinstruktøre. Det må derfor, for mit vedkommende, bero på tilfældigheder når det kommer til instruktørerne.

Jeg er ikke alt for tilfreds med det motionscenter jeg har valgt. Valgt og valgt for der er kun 2 centre at vælge imellem. Jeg valgte så det center der var størt og havde mest fokus på spinning. Der er ikke noget være end at møde op til en spinningtime for at erkende at timen er aflyst.

Muligvis pga. den dårlige konkurrence fittnescentrene imellem er prisen på 295 i måneden vel og mærke, hvis man binder sig i 10 måneder og 395 i måneden, hvis man binder sig i 5 måneder. Dertil kommer der et engangsgebyr på 400 kr.

En anden ting som jeg vil bitche lidt over er at ca. 30-40 procent af spinningcyklerne er defekte. Ja, bevares, med tiden finder man ud af, hvilke cykler der ikke virker, men mit umilddelbare indtryk er at sådanne ting burde være i orden, specielt til den pris. Måske er det sådan i alle fittnesscentre.

Fordelen er så at det er min fornemmelse at timerne sjældent bliver aflyst. De er aldrig overbooket. Der er højst 10 til spinning ad gangen. Nogen vil måske se dette som en ulempe, men jeg vurdere at risikoen for at blive smittet med bakterier og viruser er lavere jo færre mennesker der er i samme lokale.

Den larmende udluftning har jeg allerede vænnet mig til og den er heldigvis så kraftig at luften er nogenlunde.

Ja, jeg bliver nok aldrig spinningfanatikker, men i øjeblikket er det en god måde at holde et rimeligt konditionsniveau selvom det selvfølgelig langt fra giver ligeså meget som løbetræning.

Link to comment
Share on other sites

Endnu 55 min. spinning. I begyndelsen af træningstimen kunne jeg mærke at jeg havde en del DOMS efter gårsdagens styrketræning. Jeg køre i øjeblikket et 5x5 program. Jeg lavede 5x5x70 kg i bænk og 5x5x70 i squat. Det var faktisk det eneste det blev til. Nå, men tilbage til spinningtimen så kørte jeg med en gennemsnitspuls på 152 og en maxpuls på 176 så det var en god og utbytsrig træningssession. Min vejrtrækning var meget "kraftig" og jeg følte at folk gloede, når jeg spinnede videre i de indlagte pauser. Mit spørgsmål er så om det er meget dårlig etikette ikke at følge instruktøren til punkt og prikke?

Link to comment
Share on other sites

Endnu 55 min. spinning. I begyndelsen af træningstimen kunne jeg mærke at jeg havde en del DOMS efter gårsdagens styrketræning. Jeg køre i øjeblikket et 5x5 program. Jeg lavede 5x5x70 kg i bænk og 5x5x70 i squat. Det var faktisk det eneste det blev til. Nå, men tilbage til spinningtimen så kørte jeg med en gennemsnitspuls på 152 og en maxpuls på 176 så det var en god og utbytsrig træningssession. Min vejrtrækning var meget "kraftig" og jeg følte at folk gloede, når jeg spinnede videre i de indlagte pauser. Mit spørgsmål er så om det er meget dårlig etikette ikke at følge instruktøren til punkt og prikke?

Jeg tror det er meget op og ned. Jeg vil holde på pauser er ens egne, men ift. resten af programmet er det nok mest velset at følge anvisningerne nogenlunde. Har man tænkt sig at afvige fra programmet er det som regel en god ide at snakke med instruktøren før timen, så han/hun har en ide om hvorfor man kører anderledes. Går du hos den samme instruktør er det så nok med dialog en gang.

Link to comment
Share on other sites

Spinning. Her til morgen bød dagen på den bedste spinningtime so far. Lektionen varede 50 min. og gennemsnitspulsen sneg sig op på ikke mindre end 157 med en maxpuls på 172.

Ja, det bliver bedre og bedre. Man skal bare lige igang først. 141 - 147 - 152 - 157. Det ender vel med at du kommer ret tæt på din kroppen max. puls med den udvikling i gennemsnitspulsen.

Link to comment
Share on other sites

Jan, jeg forventer stadig at der er potentiale til at gennemsnitspulsen kan stige yderligere og det er mit mål at komme op på over 170 for en træningssession. Jeg vil skyde på at min maxpuls er ca. 196 så spørgsmålet er, hvad der er realistisk puls at træne med i én time.

Dagens træning bød på lidt løb. Ja, tro det eller ej, jeg kunne simpelthen ikke lade være. Det blev til ca. 3km. i tiden 14,50 min.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share