Hessel's mission: At løbe jorden rundt - 40.043 km


Hessel
 Share

Recommended Posts

Torsdag d. 24.06.2004

Opvarmning

1 km. let løb

LSD-træning

Distance: 9 km

Tid: 46.58 min.

Gennensnitspuls:144

Maxpuls: 173

Tempoløb

Distance: 4000 meter

Tid: 14.19 min.

Km.gennensnit: 3.35 min

Hastighed: 16,8 km/t

Gennemsnitspuls: 173

Maxpuls: 180

Afjogning´

1,2 km. let løb

Løb i alt: 15.2 km.

Bananskalaen

4x :banana:

Kommentar

Rigtig god og hård træning. I tempoløbet følte jeg at jeg næsten ikke kunne presse mig hårdere. Det føles næsten som om at når pulsen først er kommet op på omkring 180 så bliver den der og rokker sig ikke ud af stedet.

Dagens quote

"I am both proud of and embarrassed by that run. What kind of geek goes out and runs in a cloudburst just before midnight on his honeymoon? Me, I guess. But probably many others, too. You know who you are."

- Mark Will-Weber The Quotable Runner

Km. to go: 39.560,7

post-12-1088101028.gif

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 425
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så CogRouge, Jan D. og andre kom frit frem og hjælp mig med at komme i gang med planlægningen til mit andet marathonløb.

Vil forsøge at komme med nogle input til din planlægning i løbet af de nærmeste dage - men har desværre ikke tid lige nu.

Så fik jeg lidt bedre tid. Her følger en lidt længere smøre. Læsere, der er uinteresserede i planlægning af træning til marathonløb, kan med fordel stoppe her!

Hessel, meget af det, som jeg vil skrive, ved du ganske givet godt i forvejen - men jeg håber alligevel, at du måske kan få et par ideer. Jeg bygger det meste på dels min V. Billat-bog (den franske) og dels på "The Worlds Sports Science Training Workbook", edited by Brian Mackenzie.

Første udfordring er, at jeg ikke ved nok om dig. Mackenzies oplistning af ting, som man skal vide om en person inden træningsplanlægningen, fylder såmænd halvanden side! Nå, lidt ved jeg dog fra loggen. Med risiko for at fornærme dig ved ukorrekte antagelser går jeg ud fra følgende:

1: Du har en alder og nogle livsomstændigheder, hvor du kan træne, yde og restituere optimalt.

2: Du har et usædvanligt stort talent for distancer fra 800 m og op.

3: Du har stor styrke ifht. din (lave) kropsvægt, så denne del kræver ingen specielle tiltag.

4: Rent mentalt har du af og til let ved at komme til at tvivle - på dig selv, på dine mål eller på dit program.

5: Din form lige nu er et stykke fra grænser for dit potentiale.

Hvad betyder det så for programmet? Som jeg ser det, kan der lægges et hårdt program med en del progression, der er ikke et uomgængeligt behov for supplerende træning (men det er selvfølgelig altid i orden!) og der skal være stor variation, tydelig periodisering og indlagte restitutionsuger i programmet. Under disse forudsætninger er 8 måneder nok ganske passende.

Det er også nødvendigt at kende selve konkurrencen i detaljer. Jeg har aldrig selv løbet Hamburg Marathon, men lidt søgning har afsløret følgende:

1: Der er typisk mellem 13 og 17 grader i Hamburg primo april - godt løbevejr for de fleste.

2: Ruten er overvejende flad og derfor hurtig.

Således er der ikke brug for specialtræning på bakker og/eller træning af modstandsdygtigheden over for ekstreme temperaturer.

Billats syn på træning af den maksimale iltoptagelse kan summeres som følgende:

1: Max VO2 trænes bedst ved at løbe med den hastighed, der modsvarer den i perioder med en varighed på mellem 30 sekunder og 6 minutter, med aktive joggepauser af ca. samme varighed som det aktuelle interval.

2: Man kan relativt hurtigt - 3 måneder, hvis man altså har udgangspunktet i orden - nå den individuelle genetiske grænse for, hvor højt ens VO2 kan blive. Det er i praksis tilfældet for de fleste eliteløbere/cykelryttere/langrendsløbere/svømmere - men for de færreste andre idrætsfolk, hvilket hun mener er en decideret fejl, når det nu er så "nemt"!

3: Selv om man har nået sit maksimale VO2, kan man stadig vedblive med at forbedre sin præstation - men det er andre faktorer, som man forbedrer.

Konkret forslag:[\B] I august, september og oktober koncentrerer du indsatsen om løb i intervaller ved en hastighed, der svarer til din hastighed ved max VO2. Intervallængden varierer du inden for de tidligere angivne rammer, men den samlede arbejdsmængde pr træningspas øger du i 3 blokke, hver af 3 ugers varighed med 2 eller 3 intervaltræningspas pr uge. Hver fjerde uge løber du alene afslappende aerobt løb - som du også kan og bør anvende mellem intervaltræningspassene i de øvrige uger.

Det kan forekomme utraditionelt at lægge denne form for træning tidligt i et træningsprogram. Konventionel visdom - herunder Lydiard - foreslår typisk, at man lægger denne form for træning sidst, som "sharpening". Billats rationale er imidlertid, at øvrige træningsformer bliver langt mere effektive, hvis max VO2 som udgangpunkt er på plads. Hun udpeger dette som en del af "hemmeligheden" bag kenyanernes succes, så hvorfor ikke give det en chance. I øvrigt var Karl Aage Søltoft i sin tid som træner for atletiklandsholdet inde på nogle tilsvarende tanker.

2.40 på en marathon er hurtigt - meget hurtigt! Det forudsætter en gennemsnitlig kilometertid på omkring 3:47. Efter VO2-træningen skal du i gang med at øve dig i at løbe med denne hastighed.

Konkret forslag:[\B] November og december - igen i blokke af 3 ugers varighed med en uger aktiv restitution - løber du tempointervaller med en kilometertid så tæt på 3:47. som du kan komme. Intervallerne varieres mellem 2 og 6 km's længde, minimum 6 km ved konkurrencehastighed i alt pr træningspas i november og minimum 10 km i december.

Et marathonløb er langt - og med udgangen af december har du iflg. ovenstående ikke løbet langt endnu. Det er med velberådet hu - din log antyder, at selve distancen ikke er den store udfordring. I Januar og februar skal du imidlertid løbe halvlangt hver anden uge og langt hver anden uge. Halvlangt definerer jeg som ca. 18 km, hvor du fra km 12 til km 17 løber med de 3:47 pr km. Langt er fra 22 km og så langt, som du gider, dog aldrig over 35 km. Her løber du de sidste 3 km - dog ikke den allersidste, der tjener som afjogning - med de 3:47. Denne form for træning kaldes også Owen Anderson-træning - og rationalet er, at man øver sig i at løbe med konkurrencehastighed, også når man er lidt træt. Anden træning i perioden er fri, men der skal dog løbes et vist antal km ved max VO2-hastighed for at "beskytte" resultaterne på dette område.

Marts er tid til tapering. Varieret løb, ikke for stort volumen, men stadig en del km ved konkurrencehastighed.

Nu er jeg selv helt forpustet og har brug for en pause. Hvis du er interesseret, har jeg også nogle synspunkter på testning undervejs i forløbet, men det må under alle omstændigheder vente lidt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Kan jo se at du stadig kommer på MOL

Hva søren. Gemmer han sig. Jeg troede ellers han havde taget sit projekt for pålydende og fysisk var på vej jorden rundt eller at han var gået død i CoqRouge's detaljerede (men sikkert udmærkede program). B)

Hessel - Inden sommerferien forsøgte du at hidkalde de højere magter og enkelte dødelige (her under undertegnede). Da der har virket ret dødt på din log i længere tid, har jeg ikke fundet anledning til af konkurrere mod CoqRouges programudkast (han vil sikkert mene, det er fordi jeg ikke er i stand til at matche hans fortræffelige anvisninger - men det er naturligvis ikke tilfældet :) , men snarere et udslag af min udbredte dovenskab).

Måske kunne du lokkes til en lille tilbagemelding om hvordan det går med dit nye løbeprojekt.

Link to comment
Share on other sites

Genåbning af log

:devil: Ja, jeg må jo hellere til at få genåbnet og ikke mindst opdateret loggen. Trænet får jeg jo så det skal skrives ind. Det virker dog lidt uoverskueligt. Specielt det med at få arrangereret et løbeprogram. Det på trods af CuqRouge rigtig gode og brugbare indlæg.

:bblush: :crazy: :(

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredag d. 27.08.2004

Idag besluttede jeg mig for at løbe hjem fra arbejde. Gråsten-Aabenraa. 22,7 km. Måske ikke ligefrem en dag hvor vejrguden er med os løbere. Det er ihvertfald længe siden at det har regnet så meget, men på den anden side kan man ikke blive mere end 100 procent våd. Det var såmænd ikke fordi regnen betød noget. Lige bortset fra at jeg fik noget slemt chafing ét vidst sted. Noget man jo først bemærker når man kommer hjem.

Distance: 22,7 km.

Tid: 1.41 timer

Km.-gennemsnit: 4.27 min.

Hastighed: 13.49 km/t

Opfølgning på loggen

Det kan vel næppe skjules. Det skal heller ikke skjules. Min log halter gevaltigt. Ikke blot på opdateringen af træningen, men vigtigtst af alt kommenteringen og anvendelsen af CoqRouge indlæg med hensyn til at træningsprogram. Træning er det skam blevet til. Intervaltræning én gang i ugen og rimelig træning på de andre dage. Der er lang vej endnu, men det går den rigtige vej. Ovenstående er min første lange træningssession indenfor en årrække.

Nu har jeg tager første skridt og det er genåbningen af loggen.

Loggen vil løbende blive opdateret fra de sidste 2 måneder.

Næste skridt er at få lavet det der program. Det virker bare uoverskueligt.

Tak til alle der har været med til at prikke til mig for at få mig igang.

Fuld fart frem! Rundt om jorden! :devil:

Forresten: Er jeg virkelig den eneste som så OL på 10.000 meteren, hvor vinderen løb de sidste 400 meter på 53 sekunder? :o

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfald længe siden at det har regnet så meget, men på den anden side kan man ikke blive mere end 100 procent våd.

Hehe den "opdagelse" gjorde jeg også i går.

Distance: 22,7 km.

Tid: 1.41 timer

Km.-gennemsnit: 4.27 min.

Hastighed: 13.49 km/t

Det var da en pænt hurtig og lang træningstur!
Nu har jeg tager første skridt og det er genåbningen af loggen.

Herligt :D

Forresten: Er jeg virkelig den eneste som så OL på 10.000 meteren, hvor vinderen løb de sidste 400 meter på 53 sekunder?  :o

Nej! Det var godt nok noget af en spurt han satte ind der til sidst!

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel!

Dejligt at se dig tilbage, - og vildt flot løbet hjem fra arbejde. :firebounce: (Du må vel have haft en eller anden form for oppakning på? Jeg mener, hvor gjorde du af penge, tlf., nøgler, og andre nødvendigheder? :blink: )

Ja, - jeg så godt mændenes 10.000 meter, er stor fan af Bekele! (Har fulgt hans spor her ved Laeken i Bruxelles hvor han løb i foråret.) Og så også kvindernes 10.000 m igår, - ærgeligt for Radcliffe!

Undskyld jeg spørger, - og du svarer selvfølgelig kun hvis du har lyst, men jeg er et par gange faldet over at du synes CoqRouges program er uoverskueligt. Det forstår jeg ikke. Hvad er det der er uoverskueligt ved det? At skulle lægge den konkrete plan? At skulle se så langt ud i fremtiden? Eller noget helt tredje? :)

:4boxing: meadow

Link to comment
Share on other sites

Hej Hessel

Godt at du er tilbage igen :) , det var også på tide <_< . Du kan jo ikke først invitere på jordomrejse og så lade os alle i stikken, det gør man bare ikke ;) .

Iøvrigt imponerende tempo du holder på dine lange ture :w00t: , nu kan du vel holde trit med de andre i løbeklubben igen??

Fortsat god jordomrejse....og husk nu at opdatere B) .

- Dipy :)

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 30.08.2004

Distance: 12 km.

Tid: 48.27 min.

Kommentar

Jeg fik ikke trænet lørdag og søndag. Mest fordi jeg stadig var en del øm. Jeg er åbentbart ikke vant til de lange ture og lidt optimistisk har det nok været at min ugentlige intervaltræning kunne forbedre min præstationsevne på 20+ ture.

Hej Meadow,

Undskyld jeg spørger, - og du svarer selvfølgelig kun hvis du har lyst, men jeg er et par gange faldet over at du synes CoqRouges program er uoverskueligt. Det forstår jeg ikke. Hvad er det der er uoverskueligt ved det? At skulle lægge den konkrete plan? At skulle se så langt ud i fremtiden? Eller noget helt tredje?

Så har du skam misforstået mig. CoqRouges råd er skam fortrinelige. De er ikke uoverskuelige. Det uoverskuelige ligger i det rent praktiske. Hvordan træningsplanlægningen skal se ud i praksis.

Km. to go: 39526

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opdateret min log med hjælp mit pulsur. Herfra har jeg kalkuleret at jeg har løbet 473 km. i den periode hvor jeg ikke har opdateret min log. I den periode har jeg haft en ugentlig intervaldag, hvor jeg typisk har løbet 400 meter gentagelser.

Km. to go: 39.050

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onsdag d. 8.09.2004

Opvarmning

3,7 km.

Tempoløb

2000 meter: 6:40 min.

5x400 meter intervaller

1.09

1.10

1.08

1.07

1.06

Nedkøling

1 km.

I alt: 8,7 km.

Tirsdag d. 7.09.2004

LSD-træning

Distance: 7,1 km.

Tid: 30:05 min

Søndag d. 5.09.2004

LSD træning

Distance: 7,1 km.

Tid: 29:45 min.

Onsdag d. 1.09.2004

opvarmning

3,7 km

Tempoløb

Distance: 2400 meter

Tid: 8:41 min.

Nedkøling

Distance: 2,5 km.

Alt i alt: 31,5 km. :chicken:

Km. to go:39.018,5

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 12.09.2004

Gentarmløbt i Broager

Distance: 10 km.

Tid: 38:20 min.

Km. gennemsnit: 3:50 min.

Hastighed: 15,7 km/t

Placering: 3

Andet: Blæst, regnbyger og bakker :devil:

Opvarmning og afjogning: 2 km.

Kommentar

Første motionsløb i mere end et år. Ganske godt tilfreds selvom formen stadig ligger langt fra en PR. Synes dog ikke jeg kan forvente mere med den træning jeg ligger for dagen.

Km. to go: 39.006,5

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Distance: 10 km.

Tid: 38:20 min.

Km. gennemsnit: 3:50 min.

Hastighed: 15,7 km/t

Placering: 3

Andet: Blæst, regnbyger og bakker :devil:

:dropjaw: Det kan godt være at det ikke er PR, men det er dæleme hurtigt alligevel! :respekt: Hvad din flotte placering jo også viser :w00t: .

Godt gået!

Eva :zcyclon:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 15.09.2004

Opvarmning

3,6 km

Tempoløb

Distance: 3000 meter

Tid: 10:26 min.

Km.gennemsnit: 3:29

Hastighed: 17,3 km/t

8x400 meter intervaller m. 60 sek. pause

68 sek.

70 sek.

69 sek.

72 sek.

71 sek.

70 sek.

71 sek.

76 sek.

Afjogning

1 km.

I alt 10,2 km.

Km. to go: 38.996,3

(PS.: Let ser det ud når man skriver det, men det var dælme benhårdt og fik endda en dunrende hovedpine af træningen)

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share