Plyometrisk træning til squat/dødløft


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Ganske god springstyrke må man sige:

http://www.joshstrength.com/steeple%20jump.wmv

317,5kg boxsquat til 9" box! :w00t:

http://www.joshstrength.com/box%20squat%20700%20101103.wmv

Her er en sær øvelse.... Starter som boxsquat uden vægt og så hopper han op på en høj box.

http://www.joshstrength.com/Box%20Squat%20...0123003%20b.wmv

Her kikser et hop for :D Josh:

http://www.joshstrength.com/josh%20blooper.wmv

Link to comment
Share on other sites

Han hopper squ højt, især taget betragtning af hans størrelse. Han er jo ikke noget lille nips i hvert fald.

Prøvede noget lignene for et par uger siden. Jeg stod foran en fryser og fik spontant lyst til at hoppe op på den, hvilket jeg gjorde. Jeg har aldrig kunnet hoppe særligt højt førhen, men jeg skal love for, at sqautten har gjort at man kan.... SÅ gik der tid med at hoppe op på fryseren og ned igen.. :lol: Samme stil som josh... jeg er bare mange kilo lettere.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Denne form for træning er meget benyttet af coaches som DB Hammer og Jay Scrhöeder benytter det meget.

Fordelen er at man ikke skal bremse i den sidste del af bevægelsen.

I f.eks. bænkpres og squat standser man i den sidste del af bevægelsen for at forhindre en overstrækning af leddene, dette slipper men for hvis man kaster stangen eller f.eks. hopper med egen kropsvægt som Josh hér.

Ulempen er tydelig, selv om Josh slæber rundt på lidt af en dunk på maven, kommer hans kropsvægt nok ikke op på de 55-75% af hans maxsquat ,der enbefales for at udvikle rfd..

Dog udemærket for os svagarme/pindeben ;)

Link to comment
Share on other sites

1) Q: What are plyometrics?

A: Plyometrics are any exercise where the muscle is contracted eccentricly then immediately, concentricly. In plain English, the muscle is stretched (i.e. loaded) before it is contracted. A good example is push-ups with a clap in-between each push-up. Your muscle (pectorals in this case) is elongated and loaded by the downward force of your body, then immediately you must contract the muscle to push yourself back up.

Ovenstående er taget fra herfra...

Jeg kender intet til siden ellers. Men denne beskrivelse passer meget godt med hvad jeg i sin tid lærte på trænerskolen.

Når vi træner plyometrisk er det lidt omvendt af hvad han gør i filmen: Spring NED fra noget højt for så at hoppe så højt som muligt bagefter.

Fokus: så kort tids kontakt med jorden som muligt (få flest mulige muskelfibre aktiveret på en gang)

Den udgave med box"squaten" først passe selvfølgelig på ovenstående beskrivelse. Dog ikke helt med det fokus jeg har lært at skulle have.

Den forskel kan vel sagtens passe med at Josh skal bruge det til styrkeløft, hvorimod jeg har lært det som træning med henblik på springstyrke.

Har set en af de danske højdespringere (tror jeg det var) fremvise nogle øvelser hvor han bl.a. hoppede ned fra 120 cm højde for så at hoppe direkte op på 60 cm. Med 30 kg på skyldrene (efter sigende lavede han dem med mere vægt når han var i form)

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

1) Q: What are plyometrics?

A: Plyometrics are any exercise where the muscle is contracted eccentricly then immediately, concentricly. In plain English, the muscle is stretched (i.e. loaded) before it is contracted. A good example is push-ups with a clap in-between each push-up. Your muscle (pectorals in this case) is elongated and loaded by the downward force of your body, then immediately you must contract the muscle to push yourself back up.

Jeg synes egentlig at ovenstående citat er lidt misvisende i forhold til plyometrisk trænings natur. Der fokuseres meget på musklen fremfor bindevævet.

Pointen med plyometriske bevægelser er nemlig at man kan benytte stored elastic energy fra bindevævene til at udføre den koncentriske fase. Elastin og collagen fibrene i disse væv kan lagre en fuldstændigt latterlig stor procentdel af bevægelsesenergien fra den ekcentriske fase som potentiel energi.

Faktisk vil man ved nogle af denne type bevægelser se at musklen stort set ikke ændre længde mens senerne bliver væsentligt forlænget.

Dvs. at bindevævet er ligesom en fjeder der spændes for derefter at fyre én afsted i den koncentriske fase. Men det kræver altsammen at man bevæger sig superhurtigt.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Det ser for fee ud - også lidt funny på en weird måde .... det er nok dunken og at sådan en fyr som man tror er tung i måsen bare lige siger.... "TUAA" og så hopper over ... haha, totalt fee!

og fee musik til boxsquattet .... hardcore roxx at løfte til :D

*update* ...MUAAHAHAHA!!!! Så lige kikshoppet - :lol: fuck det ser godt ud!

Edited by LungBrush
Link to comment
Share on other sites

Clorius> jeg tror ikke der lægges særligt meget vægt på "stored elastic energy" fænomenet i bindevæv, i forbindelse med plyometrisk træning, fordi denne mekanisme er relativt konstant. De helt store adaptive mekanismer, som stimuleres i forbindelse med plyometrisk træning skal findes andre steder.

Eksperter mener jo f.eks at golgi-sene organets sensitivitet sænkes ved plyometrisk træning. Golgi-sene organet fungerer jo som en lille sikkerhedsventil, eller feed-back loop som sender inhibitive signaler til motorneuronerne, som spændingsniveauet på musklen bliver for stort. Selve tærskelværdien for hvornår golgi-sene organet sætter ind, er dog sat alt, ALT for konservativt. Derfor sker der absolut intet ved at sænke golgi-sene organets sensitivitet. Og dette skulle efter sigende ske ved intensivt plyometrisk træning.

Derudover er det jo ikke kun bindevævet som bidrager til den hurtige vending og den eksplosive koncentriske fase. Strækrefleksen spiller jo en ekstremt vigtig rolle. Dens effektivitet forøges også ved plyometrisk træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas:

Der er meget stor forskel på hvor stor betydning "stored elastic energy" tillæges indenfor henholdsvis såkaldt træningsvidenskab og biomekanik.

Problemet er, at træningsvidenskaben mange gange har et temmeligt utilstrækkeligt fysisk grundlag. Eksperter indenfor biomekanik, såsom Siff og zatsiorsky, tillæger kun strækrefleksen en sekundær betydning. Faktisk dikterer Siff (Siff og hans studerende skulle vist have gennem en årrække have udført forsøg indenfor netop dette felt) at hvis overgangen mellem den koncentriske og eccentriske fase overstiger 0,2 sek kan bevægelsen ikke længere kaldes plyometrisk. Årsagen hertil er et stort tab af stored elastic energy i løbet af det meget korte tidsrum. Effekten fra strækrefleksen skulle derimod være bevaret.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk dikterer Siff (Siff og hans studerende skulle vist have gennem en årrække have udført forsøg indenfor netop dette felt) at hvis overgangen mellem den koncentriske og eccentriske fase overstiger 0,2 sek kan bevægelsen ikke længere kaldes plyometrisk

Jamen det har du da ganske ret i (eller Mel Siff havde, må man vel hellere sige). Overgangen mellem den eccentriske (vægtbelastede fase), og den koncentriske (eksplosive fase), kaldes amortisationsfasen, og jo kortere den er, jo større er mængden af "stored elastic energy". Det eneste jeg forsøgte at påpege var at de fysiologiske tilpasninger der sker i respons på plyometrisk træning i høj grad sker i nervesystemet. Derfor er man ofte tilbøjelig til at glemme alt om "stored elastic energy" i bindevævet, når man skal forklare hvordan plyometrisk træning fungerer. Hvilket selvfølgelig er særdeles mangelfuldt, fænomenets betydning taget i betragtning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg forsøgte at påpege var at de fysiologiske tilpasninger der sker i respons på plyometrisk træning i høj grad sker i nervesystemet

Hehe...når jeg nu læser dit indlæg igen kan jeg godt se at mit repons overhovedet ikke havde noget med det du skrev at gøre. Sorry.

Jeg tror dog ikke at adaptionen ved plymetrisk træning udelukkende skal findes i nervesystemet. Man bliver ligeledes rent tekninsk bedre til at udnytte stored elastic energy. Altså gennem motorisk læring.

Link to comment
Share on other sites

Altså gennem motorisk læring.

Motorisk indlæring sker jo netop på et neuromuskulært og centralnervesystems-baseret plan ;)

Men derudover har du ret i at der ikke kun sker fysiologiske tilpasninger rent neuralt. Der sker helt sikkert også tilpasninger i bindevævet. Endnu engang var pointen bare at alle de sjove fysiologiske adaptationer, sker i nervesystemet, når vi snakker om plyometriske træning ;)

Skal vi iøvrigt til at kneppe fluer, så hedder det faktisk ikke plyometrisk træning, men pliometrisk træning. Men nu er vi vist over i småtingsafdelingen :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share