Kreatin - hvor meget ?


nybegynderen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nybegynderen:::::

På GetBig er der en hel artikel om en kreatinkur. Læs den, den er god og meget detaljeret. For at finde den skal du bare søge på "kreatin".

Det er ikke fodi jeg ikke vil hjælpe dig her, men artiklen er så detaljeret, at den bare SKAL læses hvis man starter på en kreatinkur......:)

Link to comment
Share on other sites

Blackice-> Det er forkert.

Fordi et stof fremstilles syntetisk, gør det nødvendigvis ikke fuldstændigt sikkert.

Man skal jo stadig finde sine udgangsstoffer et sted.

Rent faktisk udvinder man Sacrosin fra okse-, og kovæv. Dette stof bruges når man fremstiller kreatin.

Det kan dog også, komme fra andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Blackie, med al respekt, er du ikke lidt af en pyller ?? Der er jo efterhånden ingenting idag som du med sikkerhed kan vide hvad indeholder. Når du køber en leverpostej, en pakke fars, en færdigret, en pose chips osv. osv., så kan du jo i bund og grund ikke vide om der er nogen ting i som du umiddelbart ikke regner med. Alverdens konserveringsmidler gemmer sig bad E-numrene, hormoner, salmonella, strøforkortere og andet godt findes i vores mad. Jeg tror egentlig ikke der sker noget ved at du snupper dig en kreatin kur. Det er da muligt at man ikke kender langtidseffekten af kreatin, men hvis kreatin har en skadelig effekt, så skal der nok mere en 6 mdr. brug til for at fremkalde det. Hvad gør du når du drikker vand fra vandhanen ?? Der er påvist pesticider og andet sjovt i vores vand. Det er iorden at være påpasselig, men hvis man konstant skal tænke over hvad de ting vi stikker i hovedet indeholder, så er det sgu svært at være til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas det var ikke så meget det.

Jeg er lige glad med om der er e numre og alt muligt knald i, men gammle kyllinge knogle, eller mast ko skrog, eller flue blod, eller hvad ved jeg, der sætter jeg grænsen.

Men er menningen ikke også man skal bruge det mere end 6 måneder?

Det er mest fordi det er et nyt produkt som jeg ingen kendskab har til, og som ikke er virker som om det er 100% sikkert, men ok hvad er det i dag.

men derfor ville jeg egentlig gerne vide hvad der var i. Det var faktisk derfor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg synes man skal starte med at læse MOL's referat fra det nyligt afholdte kosttiskudsseminar (se forsiden).

Der ER grund til at være skeptisk overfor hvad man kommer i hovedet, specielt når det drejer sig om kosttilskud. På det omtalte seminar blev det fremhævet at ganske mange - specielt de billigste - kreatinprodukter er forurende med bl.a. dicyandiamid og dihydrotriazin pga. af utilstrækkelige produktionsmetoder.

Tjalfen -> Artiklen du henviser til må jeg på det kraftigste fraråde at man tillægger nogen reel informationsværdi. På grund af den pseudovidenskabelige opbygning kan den virke troværdig på "almindelige mennesker", men den har IKKE hold i publiceret videnskabelig litteratur. Der er naturligvis en del af detaljerne der er gode nok, men det meste er salgsgas.

Link to comment
Share on other sites

Fedt nok jeg er cirka blevet så meget klogere-------------------------------------------------------------------------------

ikke ret meget vel.

Nå men jeg vil læse referatet når jeg kommer hjem. Men allerede nu har det fanget mine øjne at du nævner de billige produkter, og Viking er netop det billigste i DK. Må indrømme at jeg er lidt skeptisk. Den artikkel du nævner er desværre fyldt med alt for meget pladder og alt for lidt brugbar viden.

Desværre er det sådan nu at jeg har mindre lyst til at bruge det nu, end jeg havde før jeg købte det.

Link to comment
Share on other sites

Morten> det var nu heller ikke for at opfordre til at man IKKE skulle være kritisk. Jeg bliver da bestemt bekymret når jeg f.eks hører at man har fundet en vandboring, hvor pesticid niveauet er langt over det tilladte. Så tænker man på om det ikke var fornuftigere at købe vand på flaske.

Det var mere det at man køber noget kreatin, fordi man har intentioner om at prøve det, og så får man kolde fødder fordi nogen siger det stammer fra knoglerne fra døde dyr. Kreatin har været brugt i mange år, og det er som jeg ser det et effektivt og sikkert kosttilskud. Klart, urenheder i kreatin produkter er et problem, men så må man gå efter mærker af en vis kvalitet.

Blackie> når du får dig en rød pølse ved den lokale grill, eller derhjemme, hvad tror du så der er i dem ?? Hvis du er bange for knogle rester og andet godt fra havet, så ville jeg holde mig fra pølser hvis jeg var dig. Det kan selvfølgelig godt være du gør det allerede ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice.

Køb Danlab kreatin, så kan du være sikker på renheden, da deres kreatin bliver analyserer  (hvert eneste lot nummer) for både renheden af kreatinet og for kemiske stoffer som Creatinine, Sodium, Dihydrotriazine og Dicyandiamide.

Også kan du købe det til en lavere pris end Viking !

Link to comment
Share on other sites

Well nu har jeg et kg viking og det skal væk først.

Vedr. hvad jeg spiser.Så er der da mange ting jeg holder mig fra. Feks billige pølser. Jeg ved ikke om problemet er der med de store og kendte mærker, men dem må jeg da indrømme at jeg spiser.

jeg har lige taget mine første 5gram. Jeg kører med 20gram hver dag i en uge. Her efter 3 gram om dagen.

Lydder det helt skævt?

Jeg har lige følgende spørgsmål:

På MOL`s artikkel nævnes der ikke om hvor længe man skal blive ved. Der står bare at 20gram om dagne i en uge er nok til at fylde kroppens depoter op. og at alt over 3 gram herefter er spildt. Men der står ikke noget om man skal stoppe.

Getbig`s vejledning lydder:

At efter første måned skal man gå ned til det halve.

Så efter to måneder så skal man gå ned til to gange om ugen hvis man ikke har nået sine mål.

Og efte 5 måneder skal man tage 30 dages pause og starte forfra????

Hvad mener i om det?

Følgende råd gives der om indtagelse af kreatin:

Tag kreatin 30 minuter før og igen 2 timer efter måltider, og igen lige efter træning. Planlæg din dag og dosis størelse efter overnnævne, begyndende efter første måltid, med mindre du træner  lige efter du er vågnet. Detet opdeling er for at din mavesyre ikke ødelægger kreatinen og dermed medfører at din kreatin ikke bliver absorberet ordentligt.

Kreatin skal drikkes fordelt over flere serveringer over hele dagen. Du kan blande det om med feks juice. Ikke sodavand, eller appelsin juice (har jeg lige gjort)

Behold kreatinen i munden cirka 10-15 sec før du sluger det. Det er for at din krop kan genkende substansen og forbedrede maven på at det kommer???

Hvad er det ? ævl eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er ikke så meget, hvor meget kreatin du skal indtage - men derimod, om det kreatin du indtager er rent!

Ved Anti-doping Danmark seminaret viste Prof. Peter Hessel  ved en tabeloversigt over de forskellige kreatinprodukter, at Creapure fra SKW i Tyskland var det eneste rene kreatinprodukt på verdensmarkedet.

   

HPLC Kreatin testresultater    

   

                             Kreatinine Dicyandiamide Dihydrotriazine

German Manufacturer  < 50 ppm     < 20 ppm        n.d.

US Manufacturer #1      190ppm       400ppm      410ppm

US Manufacturer #2      300ppm       100ppm     40ppm Chinese Manufacturer #1 1500ppm    2300ppm      n.d. Chinese Manufacturer #2 100ppm     18000ppm     n.d.

n.d. = ikke måleligt    

HPLC = high-performance liquid chromatography    

   

Dicyandiamide

Potentiel toksisk effekt

Dihydrotriazine

Potentiel toksisk effekt

kreatinine

Et biprodukt ved kreatin metabolismen

Mange af de kreatinprodukter der sælges på internettet er ikke godkendt  af levnedsmiddelsstyrelsen. Man får, hvad man betaler får. Kreatin fra Kina koster kun en tredjedel af kreatin fra Tyskland - men kvaliteten er også derefter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Blackice -> Spis du bare dit Viking. Thomas har ret i at der er grænser for hvor hysterisk man skal være. Vi må bare konstatere at der er produkter der indeholder ting vi helst vil undgå, så der kan være ide i at undgå tvivlsomme produkter. Generelt vil jeg være tryg ved at købe fra store kendte producenter. Lad mig slå fast, at jeg har ingen som helst ide om hvorvidt Viking er rent eller ej.

Du er inde på noget af det rigtige med hensyn til dosering.

Du kan ganske rigtigt tage en loading-fase med 20 gram pr. dag i 5-7 dage, men du kan også lade være! Det tager blot 2-3 uger at opnå optimale cellekoncentrationer i stedet for 1 uge.

Litteraturen viser ingen fordel ved at tage mere end 3 gram pr. dag som vedligeholdelsesdosis, så hvis du tager 3-5 gram er du på den sikre side. Omvendt skal du heller ikke gå over dette. Der er ingen fordel ved megadoser - tværtimod er der meget større risiko for en nedregulering af de transportører der fragter kreatin ind i cellerne. Denne mulige nedregulering er også grunden til, at man kan overveje at droppe loadingfasen til fordel for et konstant indtag, samt at holde en pause på minimum en måned efter ca. 3-4 måneders brug.

Indtag dit kreatin sammen med noget sukkerdrik, juice, sportsdrik, weightgainer, cacaomælk - ikke så vigtigt. Der er mange der siger at man ikke skal blande det i appelsinjuice pga. et højt syreindhold (nedbryder kreatin) og et højt indhold af fruktose (giver ikke så højt insulin), men i mine øjne er dette hypotetisk. Mavens syreindhold er i forvejen mange gange højere end juice og du skal nok få gavn af kreatinen uden at dit insulin kommer helt op at ringe hver gang du tager det. Jeg har faktisk selv haft god effekt af kreatin ved at tage det med appelsinjuice.

Fordel det på en eller to gange om dagen - ikke så vigtigt.

Tag det før eller efter træning eller på et andet tidspunkt - ikke så vigtigt.

Det betydende er, at man dagligt indtager et moderat kreatintilskud sammen med en energiholdig drik. Alle de andre detaljer er af minimal betydning for effekten. Kreatinindholdet i muskelcellerne ændrer sig kun langsomt og kan kun nå op til en vis koncentration. Hvis man naturligt er begunstiget med en optimal koncentration af kreatin i cellerne har man ingen glæde af kreatin. Diverse producenters holus-pokus anbefalinger kan ikke ændre på dette.

En Admin note: Medlemmer der har økonomisk interesse i bestemte produkter bør angive dette, når de poster indlæg hvor de udtaler sig positivt om egne eller negativt om andres produkter.

Link to comment
Share on other sites

jeg er gået i gang. Jeg er på tredje dag.

Jeg må indrømme at det der mikroniseret fis ikke virker en bølle. Lige meget hvad jeg putter det i, så bliver det ikke opløst, men ligger sig på buden, og man kan godt mærke det når man drikker det. Der er små "klumper" i. Jeg har prøvet med: vand, sodavand, appelsin juice, og cacao. Så tricket er at hælde det i, og røre som en gal og hælde det ned inden det ligger sig på bunden.

Hvor kan man forvente at se effekten af det?

Jeg regner med at tage to doser af 2 gram hver dag fra og med på Fredag.

I siger at det skal være vand man drikke for at det "ophober" sig i kroppen. hvorfor gør andre væsker som feks mælk, juice og sodavand ikke det?

Link to comment
Share on other sites

NU kan jeg kun tale for mig selv, men jeg kunne mærke en effekt efter ca. en uge, altså efter loading fasen var afsluttet. Begge gange jeg har taget kreatin, har jeg forøget mit bp med 10  kg, inden for  < 2 måneder, så jeg har kun gode erfaringer.

Mine erfaringer med det, siger mig også, at man kan øge sin træningsmængde i perioden pga. den nedsatte restitutionstid, som kreatin giver.

Jeg synes iøvrigt, at det virker fortræffeligt, hvis man blander det op med energipulver.

Link to comment
Share on other sites

Black> du har misforstået svaret. Det er almen praksis at man skal drikke mere vand, når man indtager kreatin, da kreatinet trækker væske med ind i musklen. Du sagde så, at du drak 2 liter mælk. Jeg fortalte dig at man ikke kunne stille 2 liter mælk = 2 liter vand. Jeg synes man bør drikke min. 2 liter vand om dagen, uanset hvad man drikker af mælk, juice osv. ved siden af. Kroppens væskebalance opretholdes så vidt jeg ved bedst med ren H2O. Jeg sagde intet om at kreatinet ikke bliver optaget, hvis man kun drikker mælk og juice.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm nej ikke helt faktisk.

Jeg læser og i siger at man skal drikke meget vand når man er "på" kreatin. Fordi en del af virkningen er at kroppen optager meget væske. og der danner sig nogle væske ophobninger i musklerne. Så var mit spørgsmål bare om Mælk, juice, sodavand, ikke også var med til det?

Altså om det var e must at det er Vand man indtager før at kreatinen har den virkning.

Jeg ved godt at kreatinen bliver optaget uanset om man drikke vand eller mælk, men er dens virkning bedst hvis man drikker store mænger vand?

Godt Svar prehn. Jeg tænke at det måske var et eller andet energi holdigt du drak, det behøvede jo ikke nødvendigvis at være Pulver.

Hvad koster sådan noget stads?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil du få væske ind, når du drikker mælk og juice.

Om det gør nogen nævneværdig forskel, tør jeg ikke sige.

Men jeg synes på samme måde som TJ, at du skal drikke vand.

Hvorfor kan/vil du ikke drikke 2 liter vand om dagen ?

Når du har sagt A, må du også sige B.

I sidste ende tro jeg,at det et spørgsmål om optimering, når du endelig er begyndt, hvorfor så ikke få det optimale ud af det ?

Derfor er spøgsmålet nok ikke om kreatinen fungerer bedst med vand, men om din krop som helhed fungerer bedst med vand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share