Kreatin - hvor meget ?


nybegynderen
 Share

Recommended Posts

Til Panres

Okay så forstår jeg bedre hvad du mener! Og selvfølgelig er kreatinen god når der skal dannes ATP, men helt nødvendig er den ikke, for ATP kan som sagt også dannes udfra protein, fedt eller kulhydrat ( og alkohol :)  ), men selfølgelig også fra Kreatin(phosphat).

Du må undskylde at jeg troede at du sammenlignede dem, jeg misforstod vist bare...?

Casper

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Panser, i følge forsknings resultater så kan et overbrug af Kreatin faktisk medføre muskelreduktion.

Kreatin, af Prof. P. Hespel, Belgien

Anvendelse af høje doser af kreatin medfører efter noget tid REDUKTION af musklernes kreatinindhold hos en del forsøgspersoner. Sandsynligvis på grund af en nedregulering transportører i cellemembranerne.

Det FRARÅDES derfor at indtage store doser kreatin - og specielt at gøre det uden afbrydelse i længere tid.

Link to comment
Share on other sites

BLACKICE godt at du har fundet et videnskabeligt resultat til at bakke din argumentation på, altid rart at se.

Problemet er bare at ”anvendelse af høje doser” ikke bliver defineret. Med høje doser tror jeg IKKE der kun menes 5 gram dagligt. Lad os huske på at det kun er i Danmark at 2 gram bliver vejledt. Da dette, som nævnt i et tidligere indlæg, er et krav fra fødevaredirektoratet for at produktet kan blive godkendt her i Danmark.

Skulle 5 gram være skadeligt, da skulle din egen overloading uge også være skadelig.

En skam at sådanne begreber tilsyneladende ikke bliver defineret, da resultatet af undersøgelsen  jo derved ikke er brugbar. Er du sikker på der ikke et sted står hvad de har lagt i begrebet ”høje doser”.

Har du linket til undersøgelsen ?

Link to comment
Share on other sites

Har selv fundet undersøgelsen. Søgte jeg professorens navn (Hespel) på google.com og fik dette svar:

”... dage fik den ene gruppe 20 gram kreatin om dagen og den anden gruppe fik ... M. van Leemputte,

K. Vandenberghe, and P. Hespel Journal of Applied Physiology Vol. 86 ...”

klikkede mig ind på artiklen, som har linket:

http://www.motion-online.dk/kreatin_relax1.htm

Helt ærligt BLACKICE så skriver de i undersøgelsen sådan:

”I dette forsøg gennemførte 2 grupper af forsøgspersonerne styrkemålinger før og efter en periode på 5 dage. I de 5 dage fik den ene gruppe 20 gram kreatin om dagen og den anden gruppe fik placebo. Hver gruppe bestod af 8 forsøgspersoner.”

Jeg vejledte en fjerdedel af den dosis. Forstår bedre hvorfor du ikke lagde linket ved.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

panser -> Jeg opfordrer dig for tredie gang til at læse mine indlæg.

Hespel har lavet flere forsøg - og han er endda kun en blandt hundredevis af forskere der har lavet forsøg med kreatin de seneste 15 år.

At der er lavet forsøg hvor man har brugt 20 gram pr. dag har ingen som helst sammenhæng med hvad man senere går ud og konkluderer / anbefaler fra videnskabelig side.

Blackice og repsac har ret.

Link to comment
Share on other sites

Blackice og repsac har ret > Fint nok, vis mig undersøgelsen der konkludere at 5 gram kreatin dagligt er skadeligt. (Da er sagen jo afgjort)

Morten du skrev: ”Hespel har lavet flere forsøg - og han er endda kun en blandt hundredvis af forskere der har lavet forsøg med kreatin de seneste 15 år”

Hvorfor du nu blander hundredvis af andre forskere ind i diskussionen ved jeg ikke, men okay da, vis mig undersøgelser som de har lavet der konkludere at 5 gram daglig kreatin er skadeligt.

Om det er nødvendigt med 5 gram er en anden diskussion, som jeg i øvrigt var ind på i et af mine tidligere indlæg. (ved ikke om du har læst det) Men at de 5 gram skulle være skadeligt får i nok problemer med at finde undersøgelser der konkludere. (Men det vil tiden jo vise)  :cool:

P.S. BLACKICE hvad var det helt præcist for en undersøgelse du hentydede til. Da jeg nu bliver beskyldt for ikke at have læst den rigtige, vil det være rart hvis du ville vedlægge linket. ( På forhånd tak)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at der er nogle der vil være i tvivl om at det er rigtigt hvis jeg skriver at hvor meget kreatin man skal have er individuelt, og burde måske blive angivet hvor mange gram man skulle have pr. kg. kropsvægt.

  Jeg har spekuleteret over om man ikke burde angive hvor meget kreatin der var i forskellige fødevare ligesom man angiver, protein, fedt, sukker, mineraler, vitaminer etc., jeg tror mange atleter ville blive glad for det, men så skal der selvfølgelig også laves forsøg over hvor meget man har brug for, jeg kender ikke til forsøg hvor formålet med dette har været. Jeg tror faktisk at jeg vil lave en undersøgelse om hvor mange der mener det skal angives på fødevarene... så afstemning Coming soon!!! :)

 

  Nu kan jeg ikke lige finde ud af hvordan jeg laver et link, så jeg har kopieret noget af det fra den der konfferance som er blevet afholdt, der er link til den på forsiden:

"Optimalt kreatinindhold i musklerne kan vedligeholdes med 2-3 gram/dag - 5 gram/dag giver IKKE bedre effekt."

som jeg sagde tidligere så er det vel et individuelt, så de 5g tolker jeg som, for mange personer måske at være for "meget", men for andre tilpas "måske"(alt efter kropsstørrelse, genetik, og hvad man ellers spiser udover tilskudet og der er sikkert mere i det som jeg ikke lige kan komme på), men stadig står der faktisk intet om at hvornår det er for meget, i hvert fald ikke præcist nok til at man kan gøre sig helt klog på det. Men i den Quote som BLACKICE har sat på, så siges det at for meget vil resultere i muskel-reduktion, men igen som det er blevet sagt eller spørgt om af mange, inklussiv mig selv,  Hvornår er det for meget??????????

Men der må jo nok snart blive lavet nogle forsøg omkring dette, det må man forvente der bliver.

Casper

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg bliver nødt til lige at bumpe den her...

Morten Z skrev:

Det betydende er, at man dagligt indtager et moderat kreatintilskud sammen med en energiholdig drik.

Kan en "energiholdig drik" i denne sammenhæng godt være:

500ml skummetmælk (700kjoule kulhydrater)

30g proteinpulver (500kjoule kulhydrater)

Eller er det for lidt energi?

Og er det også tilstrækkeligt i forbindelse med loading-fasen - eller skal der mere energi til den større mængde kreatin?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share