EM Styrkelöft


Johan Westerberg
 Share

Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En 3. plads giver flere point end en 7. plads ergo er det den bedste beslutning for holdet. Som man også kan læse i Mortens mail, har det ikke været en udpræget behagelig oplevelse at smide så meget vægt på så kort tid. Så vis dog manden lidt respekt for han resultat!

Beskrevet som du gør her, kan jeg da sagtens se det fra din (og Morten og Kim Lynges side). Og selvom du måske ikke tror det, så synes jeg faktisk, at det er stor ære og respekt værd, at Morten Rasmussen på den måde ofrer sin egen mulighed for holdets. Jeg mener bare ikke, at det burde være sådan!

Efter min opfattelse af styrkeløft handler det om kilo. Ikke om en teknisk spekulation i holdpoint. Men det er der jo forskellige meninger om.

Link to comment
Share on other sites

Der er faktisk mange af medaljerne til både em og vm der bliver vundet på et taktisk spil

Det er ikke kun et spørgsmål om at løftet mange kilo

Der er jo mange forskellige ting der bliver løftet om, der er de 3 placeringer i hver øvelse. Der køre også en hold konkurrence ved siden af. Til sidst er der champ of champ

Men et stort tillykke her til morten

Link to comment
Share on other sites

Der er faktisk mange af medaljerne til både em og vm der bliver vundet på et taktisk spil

Det er ikke kun et spørgsmål om at løftet mange kilo

Et godt eksempel til VM 2003 var Brian Siders. Han kunne uden tvivl ha' sat ny verdensrekord (og har lige bænket 330kg for et par uger siden i den uafhængige konkurrence Bench America), men valgte at spare kræfterne for at sikre sig totalen og blive verdensmester det år.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mig Bruno J... jeg kender dig ikke og du er helt sikkert en flink fyr men synes dog du indtager en noget naiv holdning til styrkeløft... det er jo ikke bare det danske landsholds der gør hvad de kan for at vinde medaljer... jeg synes det er sørgeligt at der bliver vist så lidt respekt for en meget dygtig og viljestærk atlet som Morten ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu hellere lave en personlig rekord end at få en medalje med hjem, men Morten gjorde hvad han kunne og det må man tage hatten af for.

Det er desværre et problem, at der ikke er så mange løftere i de lette vægtklasser, og dette er selvfølgelig ikke Mortens skyld, men det er da trist, at man kan være sikker på en medalje ved blot at gennemføre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu hellere lave en personlig rekord end at få en medalje med hjem,

Hvorfor gik du så en vægtklasse op til DM Diverse 2003?

Så vidt jeg mindes, så gjorde du det for at undgå Tue Bjørn og det involverede blandt andet en masse vand. Har du ændret mening siden den gang da?

Forskellen var guld eller sølv, så vidt jeg kunne se på resultaterne fra det stævne.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rigtig hvad Henning siger så skuffer dine udtalelser mig Faber ;) det er fint nok at have en kritisk holdning til specifikke ting men er man dobbeltmoralsk som Frank Jørgensen mhs til doping (bare for at tage et eksempel) så klinger ens argumenter hult :)

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu hellere lave en personlig rekord end at få en medalje med hjem,

Hvorfor gik du så en vægtklasse op til DM Diverse 2003?

Så vidt jeg mindes, så gjorde du det for at undgå Tue Bjørn og det involverede blandt andet en masse vand. Har du ændret mening siden den gang da?

Det er nu forkert <_<

Jeg gik en vægtklasse op, hvilket først blev besluttet dagen før.

Min udsigt var en 2. plads i både 75 kg klassen og i 82,5 kg klassen.

I 75 var Thu Bjørn og i 82,5 var Thomas Kjær, begge 2 havde inden stævnet lavet et del mere end mig i totalen, så min chance for at vinde guld var meget lille, men var sikker på at vinde sølv ved at have løftet i 75 kg klassen, som jeg oprindeligt var tilmeldt. Sølv ville jeg også have fået i 82,5, så medaljen havde altså ingen betydning, da jeg ville have fået sølv uanset hvad. Tjek selv ;)

Men hvorfor skiftede jeg så vægtklasse. Ja det gjorde jeg, fordi der rent sportslig ikke var nogen udfordring i at løfte i 75, men i 82,5 havde jeg en lille chance for at kunne blive presset til et bedre resultat, så jeg gik en vægtklasse op, hvilket nærmest var et umuligt projekt, som kun lykkedes med nød og næppe.

Ville du ikke gå en vægtklasse op og kæmpe om guldet i stedet for at tage til takke med en anden plads?, selvom chancen var lille, så var den der, der var jo ikke tale om nogen foræring. Kampen om 1. pladsen var en hård kamp, som først blev afgjort i sidste løft, og som du sikkert husker så vandt jeg guldmedaljen og fik den ikke foræret ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rigtig hvad Henning siger så skuffer dine udtalelser mig Faber ;) det er fint nok at have en kritisk holdning til specifikke ting men er man dobbeltmoralsk som Frank Jørgensen mhs til doping (bare for at tage et eksempel) så klinger ens argumenter hult :)

Henning udtalte sig om noget, som han ikke vidste nok om, emn nu har jeg redet trådene ud :)

Og jeg fik i øvrigt også en personlig rekord og dette er også altid mit mål, når jeg stiller op til et stævne. Jeg går selvfølgelig også efter at vinde medajler, da jeg jo gerne vil være den bedste, men jeg ville nu helst vinde dem og ikke få dem foræret.

Link to comment
Share on other sites

Din forklaring lyder plausibel, men rent umiddelbart ser det bare ikke sådan ud. :)

Jeg ville nok have gjort det samme som dig, måske ikke for at kunne presse mig selv mere, men fordi guldet var indenfor rækkevidde. På det punkt er jeg nemlig enig med Morten. Det er intet galt i at gå efter guldet, hvis man kan. ;) Alternativt kan man gå efter PR.

En gang mente jeg også at PR var det vigtigste, men må erkende at jeg har rykket mig hvad det angår, omend jeg nok ikke vil udsætte mig for samme slags tortur som Morten. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Forskellen var guld eller sølv, så vidt jeg kunne se på resultaterne fra det stævne.

Tjek lige den resultatliste igen og må gerne ligge et link :) Jeg ville jo ikke vinde guld ved at gå en klasse op.

Tyrkfejl i mit oprindelige indlæg. Jeg mente naturligvis at gå en klasse op. Nu ved jeg ikke hvad Kjær kunne have været god for, men faktum var altså at du slog ham, ikke med meget, men du slog. Din chance for guld fremfor sølv var altså langt større end at blive nede i 75 kg sammen med Tue Bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mig Bruno J... jeg kender dig ikke og du er helt sikkert en flink fyr men synes dog du indtager en noget naiv holdning til styrkeløft... det er jo ikke bare det danske landsholds der gør hvad de kan for at vinde medaljer... jeg synes det er sørgeligt at der bliver vist så lidt respekt for en meget dygtig og viljestærk atlet som Morten   ;)

Lad mig lige indledningsvis slå fast, at jeg bestemt ikke har manglende respekt for Morten Rasmussen. Jeg kender ham ikke, men han er sikkert både engageret, dygtig og på alle måder en fin fyr.

Men jeg blev ærlig talt chokeret over hans udtalelse i mailen om, at det da var ligegyldigt, om man var den dårligste løfter ved stævnet (målt på point), når bare man får en medalje. Du kalder min holdning naiv, og det har du sikkert ret i. Men sådan en holdning strider simpelthen mod min indstilling til konkurrence. Hvad betyder en medalje, hvis den ikke er opnået i kamp, hvor man har gjort sit bedste?

Jeg mødte tilfældigvis idag et af bestyrelsesmedlemmerne i DSF, og vi fik en lille snak om dette emne. Vi var ikke just enige ;) . Jeg blev præsenteret for en række argumenter for, hvorfor beslutningen om at rykke en vægtklasse ned var rigtig. Selvom det skete på bekostning af et eller andet antal løftede kilo. Der er ingen grund til at gentage argumenterne her, men nogen af dem var sådan set gode nok.

Jeg kan godt forstå, at en medalje er vigtig for DSF af forskellige årsager. Men så er der gået politik og penge i det, og det er her jeg står af. Måske er jeg naiv, men en konkurrence som ikke handler om at gøre sit bedste, men om gennem taktiske dispositioner at få manøvreret sig ind på hensigtsmæssige placeringer (selvom det er på sidstepladser i svagtbesatte vægtklasser) siger mig ikke noget.

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Din forklaring lyder plausibel, men rent umiddelbart ser det bare ikke sådan ud. :)

Jeg ville nok have gjort det samme som dig, måske ikke for at kunne presse mig selv mere, men fordi guldet var indenfor rækkevidde. På det punkt er jeg nemlig enig med Morten. Det er intet galt i at gå efter guldet, hvis man kan. ;) Alternativt kan man gå efter PR.

En gang mente jeg også at PR var det vigtigste, men må erkende at jeg har rykket mig hvad det angår, omend jeg nok ikke vil udsætte mig for samme slags tortur som Morten. :cry:

En PR er det vigtigste, men denne kunne jeg jo også lave i både 75 og 82,5 :)

Jeg syntes bare, at det var et dårligt eksempel, da jeg jo ikke fik foræret noget, der var bedre ved at gå en vægtklasse op :)

Hele min træning er også bygget op omkring PR'er. Medajler har jeg været heldig at vinde mange af, men rekorder er for mig vigtigere end at vinde en medalje. Vil selvfølgelig gerne begge dele :)

Til Equipment Open gik jeg også en vægtklasse op, da jeg gerne ville tage stævnerekorden i 90, og udsigten til en guldmedalje var da også bedre i 90. Havde dog regnet med stærk konkurrence fre bl.a. Herkules, men han bommede desværre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes bare, at det var et dårligt eksempel, da jeg jo ikke fik foræret noget, der var bedre ved at gå en vægtklasse op :)

Tja, du fik altså en guldmedalje. Med samme total i 75 kg havde du fået en sølvmedalje. Hvordan du end vender og drejer den, så fik du altså noget ud af det. ;)

Om en PR er det vigtigste, det afhænger af ens tilgang til sporten. B)

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Forskellen var guld eller sølv, så vidt jeg kunne se på resultaterne fra det stævne.

Tjek lige den resultatliste igen og må gerne ligge et link :) Jeg ville jo ikke vinde guld ved at gå en klasse op.

Tyrkfejl i mit oprindelige indlæg. Jeg mente naturligvis at gå en klasse op. Nu ved jeg ikke hvad Kjær kunne have været god for, men faktum var altså at du slog ham, ikke med meget, men du slog. Din chance for guld fremfor sølv var altså langt større end at blive nede i 75 kg sammen med Tue Bjørn.

Ja det rigtigt, at mine chancer var bedre ved at gå en vægtklasse op. Havde ikke styrken til at kunne slå Tue dengang, men i samråd med JFK og Erik Rasmussen valgte jeg at tage chancen for et bedre resultat i klassen over :)

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Tja, du fik altså en guldmedalje. Med samme total i 75 kg havde du fået en sølvmedalje. Hvordan du end vender og drejer den, så fik du altså noget ud af det. ;)

Om en PR er det vigtigste, det afhænger af ens tilgang til sporten. B)

Nu havde min total nok været en del højere, hvis jeg havde løftet i 75. Det skal da ikke være nogen hemmelighed. At min mave var helt ødelagt efter indvejningen.

Link to comment
Share on other sites

Nu havde min total nok været en del højere, hvis jeg havde løftet i 75. Det skal da ikke være nogen hemmelighed. At min mave var helt ødelagt efter indvejningen.

…og Mortens havde nok været en del højere i -60.

Uanset hvordan du vender og drejer det, tog du en taktisk beslutning.

Link to comment
Share on other sites

Nu havde min total nok været en del højere, hvis jeg havde løftet i 75. Det skal da ikke være nogen hemmelighed. At min mave var helt ødelagt efter indvejningen.

…og Mortens havde nok været en del højere i -60.

Han kunne jo bare have løftet i 60, hvis han ville have lavet et bedre resultat.

Uanset hvordan du vender og drejer det, tog du en taktisk beslutning.

ja og?????????? skal man nu straffes for det??????

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Det er dig, der overtolker og køre videre af samme spor, som Henning har skabt uden at læse, hvad jeg har skrevet ;)

Overtolker hvor?

Du kommer med negative kommentare om en dansk landsholdsløfter for at ha' taget en taktisk beslutning, men samtidig forsvarer du din egen taktisk beslutning med næb og klør! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er dig, der overtolker og køre videre af samme spor, som Henning har skabt uden at læse, hvad jeg har skrevet ;)

Overtolker hvor?

Du kommer med negative kommentare om en dansk landsholdsløfter for at ha' taget en taktisk beslutning, men samtidig forsvarer du din egen taktisk beslutning med næb og klør! :lol:

Jeg mener bare, at en medalje ikke har den samme værdi, når man nærmest får den foræret, og jeg ville endnu engang slå fat, at det ikke er Mortens skyld. Han tog chancen for at opnå et bedre resultat og dette er også fint nok, men at dette er noget superresultat kan jeg ikke se.

Jeg fik jo ikke guldmedaljen foræret. Jeg vandt den!!!!!!!!!!!!!!!!. Ikke at dette var noget superresultat, men nu var det heller ikke mig, som tog dette op.

At tænke taktisk er ok, det ville faktisk være dumt andet, og dette ville jeg da også blive ved med, men dette ændre ikke på min holdning om, at det er bedre at visse sine styrkemæssige evner fremfor en evne til at tabe sig. For at lave 430 kg er bestemt ikke meget for Morten. Synes forresten at han klare det flot i 60 kg klassen og havde da også håbet på et bedre resultat totaltmæssigt fra hans side. Til Vm smed en anden løfter også et lignende antal kg, hvor resultatet også blev en sidsteplads og et dårligt stævne. Til trods for at denne person var i god form, og kunne have lavet et godt personlig resultat ved at løfte i den normale vægtklasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share